Trzy ekstremalne Toyoty z linii GR na targach SEMA 2022

Trzy ekstremalne Toyoty z linii GR na targach SEMA 202204.11.2022
Na targach SEMA 2022 Toyota zaprezentowała trzy koncepcyjne sportowe auta oparte na modelach z linii GR (Gazoo Racing).

Targi Specialty Equipment Market Association Show (SEMA) to najważniejsza na amerykańskim rynku wystawa modyfikowanych samochodów i tuningu. Toyota jest obecna na każdej edycji SEMA i co roku dużo uwagi poświęca specjalnie opracowanym samochodom sportowym. Tym razem na stoisku marki w hali Las Vegas Convention Center można obejrzeć kolekcję koncepcyjnych pojazdów opartych na modelach z linii GR. Każdy z nich nawiązuje do dyscyplin sportowych, w których historii Toyota zapisała się wielkimi literami.

GR86 Daily Drifter – kontynuacja legendy Corolli AE86

Toyota GR86 to trzeci globalny model z linii GR, który w tym roku dołączył do GR Supry i GR Yarisa. Czteroosobowe coupe nawiązuje stylistyką do klasycznych samochodów sportowych Toyoty, ale jego rodowód, podobnie jak jego poprzednika, Toyoty GT86, sięga legendarnego tylnonapędowego hatchbacka AE86.

Toyota GR86 Daily Drifter
Toyota GR86 Daily Drifter

Liczba 86 jest nierozerwalnie związana z historią driftingu za sprawą Corolli AE86. Był to ulubiony samochód japońskich mistrzów kierownicy, dzięki którym drifting z brawurowego hobby stał się dyscypliną sportową. Współcześnie swoje niezwykłe umiejętności kontroli nad samochodem prezentują tacy kierowcy Toyoty jak Fredric Aasbo, Ken Gushi czy Ryan Tuerck. Ich samochody o mocy sięgającej 1000 KM stały się wzorem dla koncepcyjnej Toyoty GR86 Daily Drifter, którą można obejrzeć na targach SEMA.

Twórcą auta jest Larry Chen, fotograf motoryzacyjny i entuzjasta driftingu, który na bazie nowej Toyoty GR86 postanowił stworzyć pojazd jak najbardziej przypominający profesjonalne samochody rywalizujące w amerykańskiej serii Formula Drift, ale przy pomocy dostępnych na rynku części i w przystępnej cenie.

Toyota GR86 Daily Drifter
Toyota GR86 Daily Drifter
Toyota GR86 Daily Drifter

Samochód ma seryjny czterocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 2,4 l z aluminiowym blokiem, który otrzymał sprężarkę HKS GT2 Supercharger Pro ZD8 z intercoolerem, układ wydechowy MagnaFlow NEO Series i aluminiową chłodnicę CSF. Po modyfikacjach moc auta wzrosła do ponad 300 KM. Przedni spojler i tylne skrzydło marki HKS oraz maska i boczne listwy zostały zrobione z włókna węglowego. Dodano do tego sportowe hamulce i zawieszenie, 17-calowe koła Motegi Racing MR154 Battle, opony 225/45R17 Yokohama ADVAN NEOVA AD09, a w środku klatkę bezpieczeństwa Studio RSR, wyścigowe fotele Sparco EVO QRT i sześciopunktowe pasy Sparco.

GR Corolla Rally Concept – śladami mistrza WRC

Toyota GR Corolla Rally Concept jest przykładem na to, w jaki sposób na bazie nowej GR Corolli można zbudować rasowe auto rajdowe. GR Corolla zadebiutowała w tym roku w Japonii, USA i na innych wybranych rynkach. Auto jest większe od GR Yarisa, ale otrzymało ten sam układ jezdny z napędem na cztery koła GR-FOUR i 3-cylindrowym silnikiem 1,6 l, którego moc została zwiększona do ponad 300 KM.

Koncepcyjna wersja pokazana w Las Vegas powstała w warsztacie rodzinnej firmy tuningowej Toyota Motorsports Garage z Kalifornii. Za podstawę do modyfikacji posłużyła seryjna GR Corolla w wersji wyposażenia Circuit Edition. Inspiracją dla mechaników z okolic San Diego był startujący w WRC GR Yaris Rally1, który w tym roku zapewnił zespołowi TOYOTA GAZOO Racing podwójny tytuł rajdowego mistrza świata – zarówno w klasyfikacji producentów, jak i kierowców.

Toyota GR Corolla Rally Concept
Toyota GR Corolla Rally Concept
Toyota GR Corolla Rally Concept

GR Corolla Rally Concept jest napędzana trzycylindrowym silnikiem 1,6 l turbo (G16E-GTS) z systemem Port Injection. Otrzymała dodatkowy układ chłodzenia oleju i specjalnie opracowany układ wydechowy. Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów także jest dodatkowo chłodzona. Rajdowe zawieszenie TEIN Gravel Rally, 17-calowe koła OZ Racing i opony Continental Viking Contact 7 215/60R17 zapewniają przyczepność, a docisk – tylne skrzydło i przedni spojler z włókna węglowego. Listwy boczne także są zrobione z karbonu, a poszerzenia nadkoli z 0,9-milimetrowej stali. We wnętrzu zamontowano klatkę bezpieczeństwa, system gaśniczy oraz fotele i pasy OMP Racing.

GR Supra 10-Second – nowa generacja legendy drag racingu

Dwie GR Supry do wyścigów równoległych to kolejny wspólny projekt Toyota Motor North America i Toyota Motorsports Garage. Tym razem zadaniem mechaników było zbudowanie samochodów, które pokonają ćwierć mili w czasie poniżej 11 sekund, przy budżecie ograniczonym do 10 000 dolarów. GR Supra jest bezpośrednim następcą Supry 4. generacji, która zasłynęła jako samochód Briana O"Connera, bohatera serii filmów „Szybcy i wściekli”. Oba modele łączy klasyczna konstrukcja z tylnym napędem i montowanym z przodu 6-cylindrowym rzędowym silnikiem, świetne właściwości jezdne i wyjątkowa trwałość.

Toyota GR Supra 10-Second
Toyota GR Supra 10-Second

Tuning dwóch seryjnych egzemplarzy GR Supry z silnikiem R6 3,0 l 387 KM zespół rozpoczął od zwiększenia mocy o ponad 30%. Następnie dołożył turbosprężarkę Pure Turbo i intercoolery, uzyskując 629 KM mocy. Kolejne modyfikacje to system chłodzenia skrzyni biegów CSF oraz hamulce tarczowe Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu. Przednie koła są większe od tylnych – felgi Weld Racing® Belmont Drag mają rozmiar 18x5 cali, zaś z tyłu zastosowano obręcze Weld Racing® Belmont Beedlock 17x10 cali. Dopasowano do nich wyczynowe opony radialne marki Mickey Thompson. Dla bezpieczeństwa kierowcy przy fotelach zamontowano sześciopunktowe pasy G-Force Racing Gear®. Tak wyposażoną GR Suprą udało się pokonać ćwierć mili w czasie poniżej 11 sekund – a dokładnie w 10:984 s.

Źródło: Toyota