Volvo S60 - kolejna odsłona

Volvo S60 - kolejna odsłona31.12.2008
Volvo Cars ujawniło kolejne zdjęcia koncepcyjnego modelu Volvo S60. To tylko przedsmak tego, jak będzie się prezentować całkowicie nowe Volvo, gdy trafi do sprzedaży w połowie 2010 r. "Technologia zastosowana w tym samochodzie sprawi także,...

...że każdy będzie mógł być lepszym i bezpieczniejszym kierowcą” – powiedział Stephen Odell, prezes VCC.

Skandynawskie inspiracje
Z przodu nowego, koncepcyjnego S60 umieszczono oczywiście powiększone logo Volvo na grillu w kształcie trapezu. Dwie charakterystyczne lampy, otaczające przedni grill, podkreślają pionową sylwetkę przedniej części pojazdu i przykuwają uwagę do maski w kształcie litery V. Zakrzywienie przednich reflektorów wkomponowuje się w silnie zarysowaną linię maski. Dodając do tego odwrócony trapezowy kształt wlotów powietrza, samochód koncepcyjny zyskuje bardzo ekspresyjną „twarz”.

Volvo S60 - kolejna odsłona 1 Patrząc z boku, smukła linia dachowa modelu oraz oprawa okien są dopełniane przez nową linię środkową, która tworzy delikatną, podwójną falę. Rozciąga się ona od reflektorów aż do końca samochodu, współgrając z powierzchnią oraz jej szczegółami.

Aby otworzyć tylne drzwi w kształcie równoległoboku, należy wcisnąć przycisk. Pierwsza faza ruchu rozpoczyna się w tradycyjny sposób. Jednak w następnej fazie przednia sekcja odsuwa się od nadwozia samochodu, a drzwi stopniowo przesuwają się równolegle do jego boku, aż do osiągnięcia pozycji końcowej przy tylnym kole.

Prosto z toru wyścigowego
„W przyszłych modelach widać będzie coraz więcej zapożyczeń z aut sportowych. Linie samochodu nie kończą się gwałtownie, ale tworzą płynne przejścia, inspirowane szybkimi łukami toru wyścigowego. W modelu koncepcyjnym jest to szczególnie widoczne z tyłu” – powiedział Steve Mattin, dyrektor Volvo Cars ds. projektowych.

Tylne lampy przyciągają uwagę. Gdy są wyłączone, w ich oprawach nie ma śladu tradycyjnej czerwonej bądź żółtej barwy. Jednak po włączeniu, światła pozycyjne, światła stopu oraz kierunkowskazy prezentują się we właściwych kolorach. Z tyłu zamontowano także chowany spojler, regulowany w zależności od prędkości pojazdu, zapewniający lepsze właściwości aerodynamiczne.

Volvo S60 - kolejna odsłona 2 Ekskluzywne wnętrze
W środkowej części samochodu błyszczy unosząca się konsola środkowa, wykonana z kryształu Orrefors. Płynie ona niczym delikatna, łagodna fala od deski rozdzielczej aż do oparcia tylnej kanapy.

Całe otoczenie kierowcy zaprojektowano z myślą o tym, aby zapewnić mu pełną kontrolę. „Prędkościomierz jest zaprojektowany jako trójwymiarowa, szklana spirala. Niskie wartości są najbliżej oka, a w miarę przyspieszania cyfry zdają się oddalać. Pomysł jest taki, że prędkościomierz powinien wizualnie przypominać o ruchu” – wyjaśnia Steve Mattin.

Lekkość i ergonomię wnętrza podkreślają także smukłe, profilowane fotele. Wykonano je z jasnej skóry z kontrastującymi szwami. Fotele są zamontowane do dolnej części konsoli środkowej i wewnętrznego progu, co oznacza, że nie dotykają podłogi. Zarówno pasy, jak i podłokietniki wbudowano bezpośrednio w fotele. Podłużne wyrzeźbienie w oparciu, które pojawiło się po raz pierwszy w poprzednich modelach koncepcyjnych, ma nowy, nieco asymetryczny kształt.

Bezpieczeństwo pieszego
Koncepcyjny model S60 wnosi także przełomowe rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa. Jedną z nowinek jest mechanizm potrafiący wykrywać pieszych, którzy znajdą się w linii ruchu samochodu. Jeżeli kierowca nie zareaguje na niebezpieczeństwo, automatycznie aktywowana jest pełna siła hamowania.

Volvo S60 - kolejna odsłona 3 Technologia ta – ostrzeżenie przed kolizją z automatycznym hamowaniem i wykrywaniem pieszych – zostanie po raz pierwszy wprowadzona w nowym Volvo S60.

„Do tej pory skupialiśmy się na tym, żeby pomóc kierowcom uniknąć kolizji z innymi pojazdami. Teraz jednak dokonujemy olbrzymiego postępu, tworząc system, który podnosi bezpieczeństwo także niechronionych użytkowników drogi”– wyjaśnia Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w Volvo Cars.

„Zadaniem, jakie stawiamy przed tą nową technologią jest sprawić, aby kierowca mógł uniknąć kolizji z pieszymi przy prędkościach poniżej 20 km/h. Jeżeli samochód jedzie szybciej, celem jest maksymalne zmniejszenie prędkości. W większości przypadków udaje się nam ograniczyć siłę uderzenia o około 75 procent” – dodaje Thomas Broberg.

Wizualne ostrzeżenie
W sytuacji zagrożenia kierowca najpierw otrzymuje ostrzeżenie dźwiękowe, połączone z migającym światłem na wyświetlaczu na przedniej szybie. Zaprojektowano je w taki sposób, aby przypominało światło hamulca znajdującego się z przodu pojazdu, co ma wywoływać natychmiastową, intuicyjną reakcję.

Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, a system oceni, że kolizja staje się nieunikniona, wówczas automatycznie aktywowana jest pełna siła hamowania.

Volvo S60 - kolejna odsłona 4 Cały czas główny nacisk kładziony jest na to, aby wczesne ostrzeżenie dało kierowcy szansę na zahamowanie lub manewr omijający przeszkodę. W pełni automatyczne hamowanie to mechanizm ostateczny, który jest aktywowany wyłącznie wówczas, gdy kolizja jest nieuchronna.

Unowocześniony mechanizm Adaptive Cruise Control
Mechanizm Adaptive Cruise Control (ACC) ulepszono o funkcję wspomagającą jazdę w kolumnie samochodów. Radarowy tempomat ACC utrzymuje określony dystans do pojazdu znajdującego się z przodu. Dzięki temu ten niezwykle wygodny mechanizm sprawdza się także podczas powolnej jazdy w korkach, gdzie często samochody zatrzymują się i ruszają.

Emisja CO2 na poziomie 119g/km
Volvo wybrało do koncepcyjnego Volvo S60 czterocylindrowy turbodoładowany silniki o pojemności 1,6 litra, z bardzo wydajną technologią bezpośredniego, wtrysku paliwa GTDi, wytwarzający moc 180 koni mechanicznych. Pierwszy produkcyjny model Volvo z technologią GTDi zostanie przedstawiony w drugiej połowie 2009 r.

W koncepcyjnym Volvo S60 oprócz silnika GTDi zastosowano także inne rozwiązania techniczne, które ograniczają emisję CO2 do 119 g/km (przy spalaniu 5 l /100 km).

Volvo S60 - kolejna odsłona 5 * Uwarstwione spalanie. Komorę spalania zaprojektowano w taki sposób, że wokół korpusu świecy zapłonowej tworzy się mgiełka składająca się z optymalnej mieszanki powietrza i paliwa, otoczona następnie czystym powietrzem. Dzięki temu silnik może działać z nadwyżką powietrza, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa.
* Start/stop, czyli mechanizm wyłączający silnik, gdy samochód zatrzymuje się.
* Skrzynia Powershift. Ekonomiczna, bezstopniowa przekładnia automatyczna.
* EPAS (Wspomaganie elektryczne). Wspomaganie elektryczne, w którym tradycyjna pompa hydrauliczna została zastąpiona przez silnik elektryczny.
* „Tryb DRIVe”. Umożliwia kierowcy zmniejszenie spalania poprzez uaktywnienie trybu oszczędnego, który ogranicza działanie wybranych systemów elektrycznych lub mechanicznych.
* Klapa osłony chłodnicy. Specjalny panel odchylający strumień powietrza, który można zamknąć, żeby zmniejszyć opory, gdy zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest mniejsze.
* Aerodynamiczne osłony podwozia.
* Wykorzystanie lekkich materiałów w nadwoziu pojazdu.

Źródło: Volvo