Planujesz zakup auta? Uważaj na modele ze szkodą całkowitą!

Planujesz zakup auta? Uważaj na modele ze szkodą całkowitą!13.03.2023
Przeglądasz oferty samochodów używanych? Zachowaj czujność. Nie zawsze ich stan jest zgodny z tym, co deklaruje sprzedawca.

Tym bardziej, że do sprzedaży często są przeznaczane również auta ze szkodami całkowitymi. Które modele są najbardziej ryzykowne? I jak zyskać pewność, że nie kupujesz „auta-cytryny”?

Szkoda całkowita – jak często występuje w używanych autach?

Szkoda całkowita występuje stosunkowo często. Informacje o takim zdarzeniu zawiera nawet od 11,2% do 16,8% raportów autoDNA (w zależności od modelu samochodu) generowanych na podstawie numeru VIN. Średnia wartość szkód waha się od 32,5 tys. zł do nawet blisko 52 tys. zł.

Zakup auta ze szkodą całkowitą może okazać się ryzykowny, dlatego zawsze warto skorzystać z dostępnych metod sprawdzenia jego stanu. Elementem koniecznym przed zakupem pojazdu używanego powinno być sprawdzenie rzetelnych informacji znajdujących się w raportach dotyczących historii pojazdu w serwisie autoDNA. Jeśli samochód uległ poważnemu uszkodzeniu, powinieneś znaleźć wzmiankę na ten temat. Pozwoli Ci to uniknąć zakupu „auta-cytryny” (eng. Lemon car), czyli egzemplarza z ukrytymi wadami wymagającymi kosztownych napraw.

Warto wiedzieć, w których modelach szkoda całkowita jest wykazywana najczęściej.

Historia pojazdów a szkoda całkowita – Ford Fiesta i Mazda 5

W zestawieniu autoDNA dotyczącym szkody całkowitej w roku 2022 wśród najpopularniejszych modeli po raz pierwszy pojawił się miejski Ford Fiesta i od razu zajął pierwsze miejsce. Aż 16,8% wszystkich zapytań dotyczących tego auta kończyło się wygenerowaniem raportu ze szkodą całkowitą.

Średnia wartość naprawy dla Forda Fiesty wyniosła 34,5 tys. zł. Natomiast w przypadku modeli z klasy wyższej (segment E) wynosiła ona już blisko 52 tys. zł. Dla aut miejskich, kompaktowej i średniej klasy (segmenty B, C i D) mieściła się natomiast w przedziale 32-40 tys. zł.

Kolejnym autem, w którym bardzo często dochodziło do stwierdzenia szkody całkowitej, jest Mazda 5 oferowana w Europie do 2015 r. To atrakcyjny model, który zyskał popularność ze względu na przesuwne, boczne drzwi oraz możliwość konfiguracji siedzeń w drugim i trzecim rzędzie. Jest często wybierany na samochód rodzinny, idealny na dłuższe podróże.

Jeśli szukasz używanej Mazdy 5, zachowaj ostrożność. Nie powinieneś pomijać sprawdzenia VIN w bazie autoDNA, aby upewnić się, że nie kupujesz uszkodzonego pojazdu.

Które modele najczęściej mają szkodę całkowitą?

Ford Fiesta i Mazda 5 to nie jedyne modele, w których szkoda całkowita jest stwierdzana wyjątkowo często. W zestawieniu autoDNA znalazły się również takie auta, jak:

  • BMW serii 5 oraz 3,
  • Audi A6 oraz A4,
  • Ford Focus,
  • Opel Astra,
  • Volkswagen Golf i Passat.

Największą wartość szkody notują Audi A6, zaś najniższą BMW serii 3 oraz Volkswageny Golfy. Warto zauważyć, że średnia wartość naprawy Forda Focusa, czyli około 40 tys. zł, jest wyższa od Volkswagena Passata o ponad 3 tys. zł.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat modeli szczególnie narażonych na szkodę całkowitą? Sprawdź: W jakich autach najczęściej szkoda całkowita?

Szkoda całkowita – kupować czy nie?

Jeżeli samochód, którym jesteś zainteresowany, miał stwierdzoną szkodę całkowitą, to z pewnością jest to dla Ciebie ważna informacja. Powinna wzbudzić Twoją czujność i skłonić do wnikliwego przyjrzenia się modelowi, który chcesz kupić.

Warto wiedzieć, że szkoda całkowita nie zawsze dyskwalifikuje auto jako atrakcyjny zakup. Wszystko zależy od tego, jak została przeprowadzona naprawa i czy zostały wymienione uszkodzone elementy, na przykład poduszki powietrzne.

Chociaż wartości szkód całkowitych mogą wydawać się bardzo duże (np. kilkadziesiąt tysięcy złotych), to trzeba mieć świadomość, że nie zawsze są wynikiem poważnych wypadków. W nowoczesnych samochodach wystarczy uszkodzenie zderzaka i reflektorów, by ich naprawa stała się nieopłacalna z punktu widzenia ubezpieczyciela. Ponadto, jeśli auto ma Autocasco, wystarczy, aby wycena naprawy przekroczyła 70% wartości pojazdu, aby stwierdzić szkodę całkowitą.

Warto też wiedzieć, że zakup samochodu ze szkodą całkowitą może być opłacalny w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy. Różnice w cenie naprawy na przykład w Polsce i w Niemczech sprawiają, że regeneracja samochodu w naszym kraju może być bardzo korzystnym wyborem.

W bazie autoDNA znajdziesz również dane dotyczące aut pochodzących z zagranicy.

Źródło: autoDNA