Klienci zadowoleni z branży motoryzacyjnej

Klienci zadowoleni z branży motoryzacyjnej14.05.2008
Na początku maja 2008 TNS OBOP na zlecenie MMT Management przeprowadził badania GOLD STANDARD, dotyczące satysfakcji klientów z produktów i usług branży motoryzacyjnej. Liderem wśród marek samochodów okazał się Volkswagen.

Wśród producentów opon samochodowych, najlepiej ocenianą marką jest Michelin. Obu markom klienci przyznali maksymalną ilość, pięciu gwiazdek. Pozostali producenci i usługodawcy otrzymali wyniki 4 gwiazdkowe, co także jest wynikiem powyżej średniej satysfakcji. Daje to pozytywy obraz branży motoryzacyjnej.

Ponieważ Gold Standard ocenia produkty danej branży z punktu widzenia klienta, badaniu poddane zostały nie tylko marki samochodów, ale również ubezpieczenia samochodowe, opony oraz stacje paliw. Klienci zadowoleni z produktów i usług branży motoryzacyjnej. Badanie zostało zrealizowane metodą Omnimas, reprezentatywną dla całej populacji. Wymienione w badaniu marki są tymi, z których respondenci korzystają najczęściej.

Niezawodność Bezpieczeństwo Koszty utrzymania Właściwości jezdne Design
Volkswagen ***** ***** **** **** ****
Renault **** ***** **** **** ****
Opel **** **** **** **** ****
Ford **** **** **** **** ****
Skoda **** **** **** **** ****
Fiat **** **** **** **** ****

Wśród marek samochodowych, liderem okazał się Volkswagen który otrzymał maksymalną ilość gwiazdek w 2 kategoriach, zakresie poczucia bezpieczeństwa i niezawodności. Pozostałe przebadane marki w poszczególnych wymiarach oceniane są podobnie, na 4 gwiazdki, co oznacza oceną powyżej ogólnej satysfakcji.

Osoby pochodzące z najzamożniejszych gospodarstw domowych najwyżej oceniają kwestie związane z wyglądem samochodów. Design może być również dla nich jednym z najważniejszych kryteriów decydujących o zakupie konkretnego modelu. Koszty utrzymania zostały najniżej ocenione przez osoby najsłabiej zarabiające, co jest dość oczywistym wynikiem, ponieważ utrzymanie auta konsumuje większą cześć (procentowo, w porównaniu do osób zamożniejszych) domowego budżetu - komentuje wyniki Andrzej Anterszlak, Project Manager z TNS OBOP.

Warunki ubezpieczenia Wysokość składki i jej rodzaj Przejrzystość umowy Jakość obsługi klienta Wysokość opłat związanych z zawarciem umowy
ERGO Hestia **** **** **** **** ****
Warta **** **** **** **** ****
HDI Asekuracja **** **** **** **** ****
PZU S.A. **** *** **** **** ****


Tabela oceny ubezpieczycieli samochodowych w poszczególnych kategoriach, wśród marek o wystarczającej liczbie respondentów.

Ceny Właściwości jezdne Poczucie bezpieczeństwa Jakość opon Dopasowanie oferty
Michelin **** ***** ***** ***** ****
Dębica **** **** **** **** ****
Continental **** *** **** **** ****

Wśród producentów opon samochodowych najwięcej wskazań wśród respondentów miały marki Michelin, Dębica oraz Continental, przy czym tylko marce Michelin uzyskało wynik 5 gwiazdkowy w aż 3 kategoriach: poczucia bezpieczeństwa, jakości oraz właściwości jezdnych.

Ceny paliwa Poczucie bezpieczeństwa z użytkowania paliw Gęstość sieci stacji Jakość obsługi klienta Dopasowanie oferty
Shell **** **** **** ***** ****
BP **** **** **** **** ****
Statoil **** **** **** **** ****
PKN Orlen *** **** **** **** ****

Wyniki średnie odnoszące się do oceny poszczególnych wymiarów, ważnych z punktu widzenia użytkowników stacji paliw pokazują, że jakość obsługi jest tym wymiarem, który uzyskał najwyższe oceny. Być może wynika to z dużej konkurencji pomiędzy sieciami stacji paliw, co przejawia się także w szczególnym dbaniu o klienta - komentuje wyniki Andrzej Anterszlak, Project Manager z TNS OBOP.

Badanie satysfakcji z używanych przez respondentów produktów i usług motoryzacyjnych zostało zrealizowane z wykorzystaniem metodologii Omnimas przy użyciu techniki CAPI (Computer Assisted Personal Interview). Badanie Omnimas jest badaniem reprezentatywnym dla populacji mieszkańców Polski w wieku 15+. W badaniu zastosowany został dobór typu random-route (ustalonej ścieżki). Technika random route polega na losowaniu adresów startowych i dobraniu w ich bezpośrednim otoczeniu, według ściśle określonych zasad, wyznaczonej liczby następnych adresów. W tym przypadku każdy wylosowany adres stanowił punkt startowy dla zrealizowania tylko jednego adresu.

Celem programu GOLD STANDARD jest wyróżnianie produktów i usług oferowanych na polskim rynku, które dają użytkownikom pełną satysfakcję z ich używania. Projekt ruszył w 2007 roku. To pierwsze tego typu badanie w Polsce. Wówczas badaniami objęte zostały następujące branże: Telekomunikacja, Samochody, Finanse, RTV/AGD. W 2008 roku badania rozszerzono o nowe kategorie: Turystyka oraz Sektor Publiczny.

Ranking GoldStandard budowany jest w oparciu o ocenę poszczególnych marek. Całość rankingu została podzielona na 4 przedziały:

***** Pełna satysfakcja
**** Powyżej oczekiwań
*** Standard
** Poniżej oczekiwań

Źródło: GoldStandard