Dacia rozszerza ofertę zespołów napędowych dostępnych w modelach Duster i Bigster o napęd hybrid-G 150 4x4. Modele Duster i Bigster z zespołem napędowym hybrid-G 150 4x4 trafią do sprzedaży pod koniec roku.
Połączenie technologii hybrydowej, dwupaliwowego zasilania LPG i benzyną oraz napędu na cztery koła to pierwsze takie rozwiązanie na świecie.
Hybrydowy, dwupaliwowy zespół napędowy 4x4 łączy osiągi, wszechstronność i oszczędność. Składa się z silnika 1.2 l mild hybrid 48 V o mocy 103 kW (140 KM) z przodu współpracującego z silnikiem elektrycznym na tylnej osi dostarczającym maksymalnie 23 kW (31 KM) mocy. Całość zapewnia łączną maksymalną moc 113 kW (154 KM) i moment obrotowy 230 Nm w przypadku silnika spalinowego oraz do 87 Nm w przypadku silnika elektrycznego.

Silnik spalinowy jest sprzężony z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem o sześciu przełożeniach, obsługiwaną manetkami przy kierownicy, natomiast silnik elektryczny współpracuje z dwuprzełożeniową skrzynią biegów z możliwością wysprzęglenia.
Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów o dwóch przełożeniach sprzężonej z silnikiem elektrycznym z tyłu, co jest nowością w tym segmencie, możliwe jest zapewnienie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach na pierwszym biegu oraz obniżenie prędkości obrotowej silnika elektrycznego przy wysokich prędkościach. Pozwala to na wykorzystanie napędu tylnego w szerokim zakresie do 140 km/h. Tryb neutralny (wysprzęglenie) umożliwia całkowitą eliminację strat energii spowodowanych tarciem i ograniczenie zużycia paliwa podczas jazdy z napędem na dwa koła.

Nowością w samochodach marki Dacia jest możliwość zmiany przełożeń skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem za pomocą manetek umieszczonych przy kierownicy. Są one szczególnie przydatne w specyficznych sytuacjach, takich jak jazda terenowa, ciągnięcie przyczepy czy jazda po górach.
Akumulator litowo-jonowy 48 V o mocy 0,84 kWh, który ładuje się sam podczas zmniejszania prędkości i hamowania, oraz silnik elektryczny połączony z tylnymi kołami – umożliwiają pracę napędu w trybie wyłącznie elektrycznym w wielu fazach jazdy. W cyklu miejskim Duster i Bigster hybrid-G 150 4x4 mogą poruszać się tylko z napędem elektrycznym przez nawet 60% czasu.

Dwupaliwowa hybryda 4x4, jedyna taka na rynku, zapewnia oszczędności wynikające z zasilania LPG, którego cena za litr jest rekordowo niska (2,60 zł za litr, stan na 2 września 2025 r.). Ta technologia umożliwia obniżenie kosztów eksploatacji o 30% i poziomu emisji CO2 o 20 g względem aktualnie oferowanych silników 4x4 (mild hybrid 130 4x4).
Dwa zbiorniki na benzynę i LPG, każdy o pojemności 50 litrów, zapewniają zasięg nawet do 1500 km (w cyklu WLTP, w przypadku Dustera) na jednym tankowaniu.
Dzięki technologii mild hybrid 48 V zespół napędowy wykazuje niskie zużycie paliwa wynoszące jedynie 7,1*–7,2** l/100 km w przypadku LPG i 5,5*–5,6** l/100 km w przypadku benzyny. Emisja CO2 wynosi 116*–118** g/km w przypadku LPG i 124*–126** g/km w przypadku benzyny.

Napęd na cztery koła bazujący na silniku elektrycznym z tyłu ma liczne zalety:
- skrzynia biegów z dwoma przełożeniami daje możliwość korzystania z napędu 4x4 w zakresie prędkości od 0 do 140 km/h,
- napęd na tylne koła z możliwością wysprzęglenia (bieg neutralny) umożliwia zmniejszenie tarcia, a co za tym idzie – emisji CO2,
- moment obrotowy jest dostępny natychmiast po wykryciu utraty przyczepności,
- użytkowanie napędu jest łatwe zarówno na drodze, jak i w terenie.
Napęd hybrid-G 150 4x4 w Dusterze i Bigsterze może pracować w sześciu trybach jazdy dostosowanych do wszystkich sytuacji:
- Auto, w którym samochód automatycznie przełącza się między trybami 4x2 i 4x4;
- Eco, który zapewnia maksymalną oszczędność paliwa i możliwość przejścia do trybu 4x4 w przypadku niedostatecznej przyczepności;
- Snow, zapewniający pewniejsze prowadzenie w trybie 4x4 na drogach o słabej przyczepności;
- Mud/Sand, wymuszający tryb 4x4 w grząskim terenie;
- Lock do jazdy offroadowej w bardzo nierównym terenie z niską prędkością;
- Hill Descent Control zapewniający kontrolę nad układem kierowniczym i stałą prędkość przy jeździe w dół po śliskiej nawierzchni (w zakresie prędkości od 3 do 30 km/h).

Modele Duster i Bigster wyposażone w napęd hybrid-G 150 4x4 zachowują pełnię swoich możliwości, jeśli chodzi o jazdę terenową, a przy tym oferują zaskakującą łatwość obsługi dzięki zastosowaniu automatycznej skrzyni biegów i silnika elektrycznego na tylnej osi.
Duster i Bigster z nowym zespołem napędowym zostaną wprowadzone do sprzedaży pod koniec tego roku.
* Duster (dane w trakcie homologacji).
** Bigster (dane w trakcie homologacji).
