Koło zamachowe - ważny element układu napędowego

Koło zamachowe - ważny element układu napędowego29.01.2020
Jeszcze jakiś czas temu niemal każdy samochód na rynku w swoim działaniu wykorzystywał wyłącznie sztywne koła zamachowe. Z upływem czasu, kiedy w branży motoryzacyjnej zaczęto stosować innowacyjne technologie, konieczne okazało się wynalezienie innego rozwiązania, które będzie nadążało za tym postępem.

To właśnie wtedy zaczęto produkować koła zamachowe dwumasowe. Poniższy artykuł wyjaśni Ci wszystko co dotyczy tej części oraz pozwoli Ci zrozumieć mechanizm jej działania. Zapraszamy do lektury!

Koło dwumasowe - podstawowe informacje

Koło dwumasowe to jeden z ważniejszych elementów całego układu. Część ta znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Do jej głównych zadań należy tłumienie drgań i wibracji, jakie powstają na skutek wzrastania siły napędowej. Z uwagi na to, iż silniki montowane w poszczególnych samochodach stawały się coraz mocniejsze, a dotąd stosowane rozwiązania nie nadążały za zmianami, konieczne stało się produkowanie ich na szeroką skalę. Obecnie niemal każdy samochód z silnikiem diesla i silnikiem benzynowym w swoim działaniu wykorzystuje właśnie dwumasę.

Budowa koła dwumasowego

Koło dwumasowe zbudowane jest z dwóch mas, które połączone są ze sobą rozbudowanym systemem sprężyn i tłumików. Do budowy używane są również łożyska, które pozwalają na przemieszczanie się mas względem siebie. Masa pierwotna przytwierdzona jest na stałe, bezpośrednio do wału karbowego. Masa wtórna połączona jest zaś z pierwotną.

Specyfika działania koła dwumasowego

Koło zamachowe dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, w swoim działaniu wykorzystuje dwie masy - masę wtórną i masę pierwotną. Obie masy łączy tłumik drgań skrętnych. Wtórna masa obraca się względem pierwotnej. Układ ten tłumi drgania za pomocą wydajnych sprężyn i talerzy sprężynujących. Dzięki temu możliwe staje się tłumienie wibracji generowanych przez układ napędowy.

Koło dwumasowe

Koło dwumasowe a jego żywotność

Żywotność koła dwumasowego zwykle mieści się w granicach 150 000-200 000 kilometrów. Jednak na to jak długo koło dwumasowe będzie działało bez zarzutów, największy wpływ ma styl jazdy kierowcy oraz model samochodu. W niezwykle łatwy sposób można sprawdzić, czy samochód wymaga wymiany koła dwumasowego. Wystarczy pokonać niewielką odległość na 5 lub 6 biegu z zachowaniem prędkości obrotowej, która nie będzie przekraczać 1 500 obrotów na minutę. Wówczas należy zdecydowanie wcisnąć pedał gazu do podłogi. Nie powinny pojawić się przy tym żadne hałasy, stukania i szarpania. W przeciwnym razie wniosek jest prosty - koło dwumasowe jest uszkodzone.

Kup koło dwumasowe w sklepie sprzegla24.pl

Objawy zużycia się koła dwumasowego

Każdego kierowcę powinny zaniepokoić objawy, takie jak szarpanie samochodu przy ruszaniu lub nagłej zmianie prędkości z niskich obrotów silnika oraz wyczuwalne drgania sprzęgła. Charakterystycznym objawem zużytego koła dwumasowego jest również pojawianie się hałasów w momencie uruchamiania lub gaszenia silnika, a także stukanie dobiegające ze skrzyni biegów oraz z komory silnika podczas postoju na biegu jałowym.

Jak przedłużyć żywotność koła dwumasowego?

Aby koło dwumasowe posłużyło przez długi czas, należy zwracać szczególną uwagę na styl jazdy. Nie powinno się przyspieszać z bardzo niskich obrotów, ani ruszać z impetem. Należy jednak pamiętać, aby nie przechodzić ze skrajności w skrajność, bowiem ciągła jazda na możliwie niskich obrotach również nie jest najlepszą praktyką. Istotne jest znalezienie złotego środka.