Kompakt z pazurem. Porównujemy samochody Skody i Hyundai

Kompakt z pazurem. Porównujemy samochody Skody i Hyundai - Samochody14.11.2020
Skoda Octavia to prawdziwy weteran wśród usportowionych kompaktów. Hyundai i30 N to zaś nowicjusz w tym segmencie. Jak wypada porównanie obu modeli?

Skoda Octavia to na pewno jeden z najbardziej lubianych, jeżdżących na polskich drogach modeli. Wśród wielu kierowców ma opinię niedrogiego, niezawodnego auta, idealnego dla małej lub średniej rodziny. Oprócz standardowych, „grzecznych” wersji, sporą popularnością cieszą się też wersje usportowione, w których poczciwy czesko-niemiecki kompakt pokazuje prawdziwy pazur.

Wersja RS dostępna jest od pierwszej generacji modelu i na rynku zadebiutowała po liftingu w roku 2000 – wraz z Classic, Ambiente, Elegance, Laurin&Klement oraz Tour. Dwie dekady doświadczenia czynią Skodę jedną z najbardziej doświadczonych w produkcji „drapieżnych” kompaktów markę. Zupełnie inaczej jest w przypadku Hyundaia, którego i30 N na rynku zadebiutował dopiero w lipcu 2017. Usportowienie i przynależność do tego samego segmentu C prowokują do porównań.

Octavia RS vs i30 N. Kilka podobieństw, sporo różnic

Te są jak najbardziej uzasadnione, jednak warto wiedzieć, że mimo kilku raczej oczywistych podobieństw, Skoda Octavia RS oraz Hyundai i30 N (znajdziecie go na https://allegro.pl/kategoria/osobowe-hyundai-4038) to dwa zupełnie różne samochody, adresowane do innych grup kierowców. Propozycja Skody powinna zainteresować klientów szukających wygodnego i bezpiecznego auta rodzinnego, które kiedy trzeba pokazuje nieco bardziej drapieżną stronę swojego charakteru. Auto Koreańczyków to zaś bezkompromisowy hot hatch dla miłośników szybkości i adrenaliny.

Skoda czy Hyundai? Komfort w sportowej odsłonie

Przy wcześniejszych wersjach Skody Octavii RS uważne oko mogło dostrzec pewne podobieństwo do Mercedesa klasy E W212. W egzemplarzach z nowej generacji te nawiązania zniknęły, co zdaniem miłośników linii wyszło jej tylko na dobrze. Widać, że mamy do czynienia z Octavią, jednak już samo wzornictwo mówi nam, że jest to wersja mocniejsza i bardziej dynamiczna od tej, którą znamy z większości garaży.

Wrażenie nie znika po uruchomieniu. Octavia RS dostępna jest w trzech wersjach silnikowych, z których najmocniejsza do setki potrafi rozpędzić się w niespełna 7 sekund. Mimo sporego potencjału tkwiącego pod maską, auto jest bardzo funkcjonalne oraz wygodne i z powodzeniem sprawdzi się w trakcie codziennej, rodzinnej eksploatacji. W tym przypadku sporym atutem okażą się na pewno 590-litrowy bagażnik, sporo miejsca na tylnej kanapie oraz dwustrefowa klimatyzacja. III generację Octavii na https://allegro.pl/kategoria/osobowe-skoda-4051 można kupić za około 60 tysięcy złotych.

Octavia RS czy Hyundai i30 N? Sportowy kompakt bez kompromisów

W starciu z weteranem swojego segmentu, Hyundai i30 N wypada naprawdę dobrze, choć nie pretenduje do miana auta rodzinnego. Auto potrafi zwrócić uwagę już samym wyglądem. Drapieżne linie nadwozia i żywy, błękitny kolor przyciągają wzrok. Sportowe inklinacje widoczne są również po zajrzeniu do kabiny, w której na kierowcę i pasażera czekają kubełkowe fotele.

Hyundai do setki rozpędza się blisko sekundę szybciej niż Octavia RS, a jego maksymalna prędkość wynosi 250 kilometrów na godzinę. Osiągi auta udało się wypracować kosztem mniejszego komfortu. Koreańskie auto ma wyraźnie twardsze, gorzej radzące sobie z nierównościami zawieszenie. Kabina jest ponadto słabiej wyciszona, co jednak w samochodzie o tak wyraźnym sportowym charakterze trudno poczytywać za wadę.