Turbosprężarka jest podzespołem jednostki napędowej. Jeszcze kilkanaście lat temu to urządzenie wykorzystywane było w wysokoprężnych silnikach, np. ciężarówek. Obecnie spektrum zastosowania jest zdecydowanie większe. Dzięki turbosprężarce można zwiększyć moc, jednak jak każde urządzenie może ulec awarii. Jakie są objawy uszkodzenia turbosprężarki?
Jak działa turbosprężarka?
Turbosprężarka jest mechanicznym elementem jednostki napędowej i odpowiada za zwiększenie jej mocy. Zbudowana jest z dwóch podstawowych elementów, wśród których możemy wymienić turbinę, która stanowi element układu wylotowego, oraz sprężarkę, która stanowi element układu dolotowego. Zarówno turbina jak i sprężarka posiadają wirniki, które zostały osadzone na wspólnym wale. Zamknięte są one w szczelnej obudowie. Gazy wylotowe doprowadzane są bezpośrednio do turbiny, co napędza wirnik. Wirnik sprężarki wtłacza do niej powietrze, które jak można się domyślić, trafia do komory spalania. Niestety turbosprężarka może ulec też uszkodzeniu, dlatego czas poznać, jakie są objawy awarii turbosprężarki.
Objawy awarii turbosprężarki
Objawy uszkodzenia turbosprężarki są dość charakterystyczne. Przede wszystkim pojawia się spadek mocy napędowej, który jest dość charakterystyczny. Najczęściej można też zauważyć, że silnik wolniej wkręca się na obroty, zaś sama reakcja sprężarki jest spóźniona. Mogą pojawić się jeszcze dziwne dźwięki, ale też specyficzne drgania. Może również zapalić się kontrolka check engine. Pamiętajcie o jednym a mianowicie każda turbosprężarka generuje specyficzny dźwięk. Jeżeli zaczyna on się nasilać, a do tego pojawia się jeszcze gwizd, to trzeba liczyć się z tym, że czeka was regeneracja turbosprężarki. Warto jeszcze wiedzieć, że może pojawić się większe zadymienie spalin, które trudno przeoczyć. Może jeszcze dojść do znacznie większego zużycia oleju silnikowego.

Jakie są przyczyny awarii turbosprężarki?
W teorii turbosprężarka uznawana jest za naprawdę wytrzymały element jednostki napędowej. Jednak trzeba liczyć się z tym, że pracuje ona w naprawdę trudnych warunkach, a przez to może ulec uszkodzeniu. Jedną z przyczyn jest zatarcie, do którego dochodzi na skutek braku smarowania. Jeżeli nagle wyłączycie jednostkę napędową, to pojawi się większe tarcie między łożyskiem a osią wirnika, co w rezultacie może prowadzić do uszkodzenia osi. Także zbyt niskie ciśnienie oleju powoduje uszkodzenie sprężarki. Do awarii może też dojść na skutek uszkodzenia wirnika. Dzieje się tak, gdy do wnętrza sprężarki dostanie się ciało stałe, którym są choćby opiłki metalu. Wtedy może też dojść do całkowitego zablokowania wirnika. Może też dojść do utraty geometrii, a przez to do szybszego zużycia łożyska. Częstą przyczyną jest korozja czy też wycieki oleju, które mogą zalewać wnętrze turbosprężarki. Najczęściej jest to spowodowane rozszczelnieniem się pierścieni uszczelniających oś wirnika. Kolejną częstą przyczyną jest po prostu niewłaściwa eksploatacja pojazdu.
Naprawa turbosprężarki
Trzeba pamiętać, że nie można jeździć z uszkodzoną turbosprężarką, gdyż może to prowadzić do dalszych uszkodzeń. W takim przypadku niezbędna jest naprawa bądź wymiana. Nie ma się co oszukiwać wymiana jest dość droga. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się regeneracja. Warto tutaj wiedzieć, że regeneracja turbosprężarki jest nawet od 2 do 4 3 razy tańsza od wymiany i co ciekawe zregenerowana turbosprężarka pracuje tak efektywnie jak nowy produkt. Jeżeli chcecie zregenerować sprężarkę, warto skorzystać z oferty turbokrymar.pl.
