Jak zarządzać jakością w branży motoryzacyjnej? System IATF 16949

Jak zarządzać jakością w branży motoryzacyjnej? System IATF 1694928.08.2024
Jakie standardy obowiązują w branży motoryzacyjnej i w jaki sposób firma może się do nich dostosować? Po odpowiedź na to pytanie zapraszamy do artykułu.

Zarządzanie jakością w branży motoryzacyjnej ma bezpośredni wpływ na niezawodność i zgodność pojazdów z międzynarodowymi standardami, a w efekcie także na bezpieczeństwo ich użytkowania. Pozwala wystrzegać się ewentualnych błędów w produkcji, które stanowią zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Zarządzanie jakością jest również niezwykle istotne w procesie budowania reputacji marki i zdobywaniu przewagi nad konkurencją. Jakie standardy obowiązują w branży motoryzacyjnej i w jaki sposób firma może się do nich dostosować? Po odpowiedź na to pytanie zapraszamy do artykułu.

Standard IATF 16949

Standard IATF 16949, dawniej ISO/TS 16949, to specyfikacja techniczna opracowana przez Międzynarodową Grupę Zadaniową Motoryzacji (IATF – International Automotive Task Force), zrzeszającą dziewięciu producentów samochodów: BMW, Chrysler, Daimler, Fiat, Ford Motor, General Motors, PSA Peugeot Citroen, Renault i Volkswagen. Powstała ona w celu ujednolicenia wymagań stawianych dostawcom na rynku motoryzacyjnym. Uwzględnia dotychczasowe doświadczenie i porządkuje wcześniej obowiązujące krajowe standardy motoryzacyjnych systemów jakości: niemiecki VDA 6.1, francuski EAQF, włoski AVSQ oraz amerykański QS-9000.

Powiązania standardu IATF 16949 z ISO 9001

Standard IATF 16949 powiązany jest z normą ISO 9001 – uniwersalnym standardem zarządzania jakością, dającym się dostosować do specyfiki poszczególnych branż. Wspólnie precyzują one wymagania systemu jakości dla projektowania, produkcji, instalacji, serwisu i rozwoju produktów związanych z motoryzacją.

Kluczowe wymagania standardu IATF 16949

Wśród kluczowych wymagań standardu IATF 16949 należy wymienić:

  • skupienie się na potrzebach i wymaganiach klienta,
  • kładzenie nacisku na podejście procesowe,
  • ciągłe doskonalenie,
  • redukcję zmienności,
  • zapobieganie wadom,
  • redukcję strat w łańcuchu dostaw,
  • poprawę jakości produktów i procesów poprzez gromadzenie i efektywne wykorzystanie danych,
  • ustalenie i komunikowanie celów jakościowych,
  • lokowanie zasobów i integrowanie ich w plany biznesowe,
  • konieczność wykonywania dostaw na czas,
  • potrzebę silnego zaangażowania dostawcy w poprawę bazy dostaw.
IATF16949

Kto musi stosować się do standardu IATF 16949?

Do standardu IATF 16949 powinny stosować się zakłady produkcyjne i przedsiębiorstwa świadczące usługi w branży motoryzacyjnej – producenci i dostawcy materiałów, komponentów, podzespołów i usług na linie produkcyjne lub montażowe motocykli oraz samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Obowiązek ten dotyczy zarówno dostawców pierwszorzędowych, jak i wszystkich pozostałych dostawców w łańcuchu dostaw.

Standard IATF 16949 może być wprowadzony w każdej organizacji bez względu na jej wielkość i lokalizację.

Jak powinna przebiegać implementacja standardu IATF 16949?

Implementacja standardu IATF 16949 w organizacji przebiega etapami.

Etap 1: Analiza stanu wyjściowego

Pierwszym etapem implementacji standardu IATF 16949 jest dokładna analiza stanu wyjściowego. Zakłada ona ocenę skuteczności obecnie stosowanych w organizacji procesów oraz praktyk i wskazanie obszarów wymagających poprawy.

Etap 2: Dokumentacja procesów

W celu skutecznej implementacji IATF 16949 w firmie i zachowania przejrzystości oraz spójności tego procesu, niezbędne jest dokładne udokumentowanie wszystkich procedur i polityk zgodnych z wymaganiami standardu.

Etap 3: Szkolenie pracowników

Kolejnym etapem wdrażania IATF 16949 w organizacji jest szkolenie pracowników w celu zapoznania ich z wymaganiami standardu.

Etap 4: Audyt wewnętrzny

W celu określenia skuteczności implementacji IATF 16949 w firmie konieczne jest przeprowadzenie audytu wewnętrznego. Pozwala on ocenić zgodność procedur i polityk z wymaganiami standardu.

Etap 5: Audyt certyfikacyjny

Kolejnym, i zarazem ostatnim, etapem wdrożenia IATF 16949 w organizacji jest przeprowadzenie audytu certyfikacyjnego przez uprawnioną do tego jednostkę zewnętrzną. Jeżeli przebiegnie on pomyślnie, firma otrzymuje stosowny certyfikat potwierdzający zgodność ze standardem.

Branża motoryzacyjna

Korzyści wynikające z implementacji standardu IATF 16949

Implementacja standardu IATF 16949 może przynieść liczne korzyści przedsiębiorstwu działającemu w branży motoryzacyjnej. Należą do nich między innymi:

  • stabilność i powtarzalność procesów produkcji,
  • wysoka jakość oferowanych produktów i usług,
  • bezpieczeństwo użytkowników gotowego produktu,
  • redukcja strat w łańcuchu dostaw,
  • przyspieszenie procesów firmy,
  • zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz ponoszonych z tytułu awarii i reklamacji,
  • jasne określenie uprawnień i odpowiedzialności każdego pracownika,
  • doskonalenie i dalszy rozwój firmy.

Dzięki dostosowaniu się do wymogów standardu IATF 16949 firma działająca w branży motoryzacyjnej jest ponadto w stanie zbudować pozytywny wizerunek i zyskać zaufanie w oczach klientów i partnerów biznesowych, co przekłada się na sukces finansowy.

Przyszłość zarządzania jakością w motoryzacji

Branża motoryzacyjna wciąż ewoluuje. Coraz większy nacisk kładziony jest na zrównoważony rozwój i produkcję pojazdów z napędem elektrycznym, jak również autonomicznych środków transportu. W obliczu zachodzących zmian śmiało można stwierdzić, iż w przyszłości skuteczne systemy zarządzania jakością motoryzacji będą odgrywać ogromną rolę w tej branży.