W branży transportowej liczy się przede wszystkim optymalizacja czasu pracy i jak najszybsza dostawa towarów we wskazane miejsce. Jednym z systemów ułatwiających pracę w transporcie i logistyce jest podwójna obsada. Jakie problemy rozwiązuje taki system pracy i czym charakteryzuje się podwójna obsada kierowców? Przejrzyj poniższy poradnik i poznaj szczegóły dotyczące zasad jazdy w podwójnej obsadzie.
Na czym polega jazda w podwójnej obsadzie?
Szczegółowe wytyczne dotyczące podwójnej obsady kierowców znajdziesz w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 roku. Akt prawny o numerze 561/2006/WE wskazuje, że kilkuosobowa załoga pojazdu występuje wtedy, kiedy w czasie prowadzenia samochodu przebywa w nim co najmniej dwóch kierowców zdolnych do jego prowadzenia.
Takie działania powodują, że tygodniowy czas pracy w podwójnej obsadzie może zostać wydłużony.
Czy wiesz, że…? Nieprzerwany czas pracy kierowcy zawodowego jadącego w pojedynkę może wynieść 4,5 godziny. Po tym czasie wymagany jest postój i odpoczynek.
A zatem, jaki jest czas pracy kierowców w podwójnej obsadzie? W takiej konfiguracji nie ma obowiązku zatrzymywania się po 4,5 godziny ciągłej jazdy, a dalszą część drogi może kontynuować drugi kierowca. Wtedy pierwszy kierowca ma 45-minutową przerwę, ale pozostaje jednocześnie do dyspozycji prowadzenia auta.
Ile godzin można jechać w podwójnej obsadzie?
W praktyce przy podwójnej obsadzie w samochodzie maksymalny czas trwania zmiany to 30 godzin, natomiast jazdy do 20 godzin dziennie. Przykładowo: kierowcy mogą zamienić się miejscami dwukrotnie, co łącznie daje 18 godzin, a w wydłużonym trybie pracy 20 godzin. Następnie konieczny jest dzienny lub tygodniowy odpoczynek.
Przy każdej zmianie drugi kierowca musi odpoczywać przez co najmniej 45 minut – oczywiście pozostając stale do dyspozycji drugiego kierowcy, aby w razie potrzeby przejąć kierownicę.
Uwaga! Z przedłużonego trybu pracy da się skorzystać tylko 2 razy w tygodniu kalendarzowym. Dzięki temu transport na dłuższych dystansach generuje mniej kosztów i jest zdecydowanie szybszy.
Jeśli chcesz zlecić transport towarów, możesz skorzystać z Giełdy Transportowej TIMOCOM – w jednym miejscu zyskasz dostęp do sieci ponad 55.000 sprawdzonych firm transportowych, spedycyjnych, produkcyjnych i handlowych aż z 46 krajów.
Jakie obowiązki ma drugi kierowca podczas jazdy w podwójnej obsadzie?
Zasady są proste. Drugi kierowca w trakcie jazdy w podwójnej obsadzie nie może być traktowany jako pasażer. Mimo że nie prowadzi samochodu, pełni liczne obowiązki wynikające z przepisów dot. transportu drogowego i pracy kierowców zawodowych.
- Drugi kierowca musi znajdować się w kabinie w czasie jazdy, z wyjątkiem pierwszej godziny w ciągu dnia pracy (Rozporządzenie (WE) nr 561/2006, art. 4).
- Drugi kierowca powinien rejestrować swoje aktywności w trybie „dostępność” lub „odpoczynek” (Rozporządzenie (UE) nr 165/2014, załącznik I).
- Odpoczywający kierowca odpowiada razem z pierwszym za czas pracy w podwójnej obsadzie, w tym odpoczynki i przerwy (Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców).
Dodatkowo dwuosobowa załoga kierowców generuje konieczność pozostawania w gotowości do przejęcia prowadzenia pojazdu, zgodnie z harmonogramem czasu pracy kierowcy w podwójnej obsadzie.
Pamiętaj! Odpoczynek w trakcie jazdy nie jest równy pełnej pauzie, dlatego konieczne jest prawidłowe użycie urządzenia rejestrującego.
Jakie korzyści daje jazda w podwójnej obsadzie?
Wykorzystywanie czasu pracy w podwójnej obsadzie niesie liczne korzyści dla firm transportowych, a także dla zleceniodawców, którzy chcą jak najszybciej przetransportować towar do odbiorcy. Wydłużony czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie przekłada się na:
- szybszy transport towarów na długich, międzynarodowych trasach,
- efektywniejszy załadunek i rozładunek towaru – jeden kierowca może odpoczywać, a drugi zajmuje się formalnościami i kontrolą załadunku,
- sprawniejsze szkolenia nowych pracowników w firmach transportowych,
- realna optymalizacja kosztów transportu,
- mniej błędów podczas realizacji zlecenia transportowego – w końcu co dwie głowy, to nie jedna.
Oczywiście system jazdy w tym modelu nie pozostaje bez wad, szczególnie po stronie kierowców. Otóż pauza w podwójnej obsadzie jest zdecydowanie krótsza i mniej komfortowa. Konieczne jest też dopasowanie kierowców do siebie – czasem niezgodność charakterów może źle wpływać na warunki pracy i atmosferę w pojeździe.
