Opony na Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA

Opony na Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA04.02.2008
Pirelli zakończył pracę nad swoją nową linią opon dedykowaną na Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA. Dwie nowe opony: Pirelli Sottozero Snow – przeznaczone na imprezy takie jak Rajd Monte-Carlo oraz Pirelli Sottozero Ice, ...

...do jazdy na wyboistym śniegu i lodzie na takie wydarzenia jak Rajd Szwecji. Te dwa, zdecydowanie różne rodzaje opon, zostały zaprojektowane, by zaoferować i umożliwiać jak najlepsze osiągi na wymagających rajdach, takich jak Monte-Carlo czy Szwecja. Opona na pierwsze wydarzenie tego sezonu jest dostępna w dwóch wersjach, z kolcami lub bez, w zależności od warunków jezdnych panujących podczas wyścigu.

Opony na Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA 1 Sottozero "Snow"
Ta opona ma wymiary zbliżone do opony asfaltowej Pirelli PZero i jest wyposażona w kolce o długości od 1 do 1,5 mm. Pomimo to jest zdolna do pokonania długich odcinków bez uszkodzenia nawierzchni drogi.

Została zaprojektowana z przeznaczeniem na mieszane warunki drogowe panujące na poszczególnych etapach Rajdu Monte-Carlo, gdzie drogi często są zarówno suche jak i częściowo zaśnieżone czy oblodzone. Struktura nowej Sottozero jest bardziej elastyczna w porównaniu do asfaltowej PZero. Nowa opona musi sobie poradzić ze szczególnie zmiennymi warunkami drogowymi. Ramię tej opony zostało szczególnie wzmocnione, aby przeciwdziałać pęknięciom, ponieważ antydeflacyjna pianka, używana do końca 2007 roku, jest obecnie zabroniona.

Mieszanka i bieżniki opon zostały zaprojektowane, aby działać jak najlepiej, zarówno z kolcami – na zaśnieżone warunki drogowe – jak i bez, żeby zapewnić wysoki poziom przyczepności nawet na śliskich nawierzchniach przy niskiej temperaturze.

Teraz załogi będą mogły używać tylko jednego wzoru bieżnika, konstrukcji i mieszanki. Stosowana mieszanka ma bardzo zbliżony skład do tej używanej seryjnie w zimowych oponach Pirelli. Jakkolwiek kierowcy mają możliwość wyboru, w zależności od warunków drogowych, czy chcą używać opon z kolcami czy bez.

Opony na Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA 2 Sottozero “Ice”
Opony Pirelli Sottozero Ice są zaprojektowane na drogi całkowicie pokryte lodem, takie jakie możemy obserwować podczas rajdu w Szwecji. Użycie cienkiego bieżnika powoduje większe ciśnienie na nawierzchnię, a w konsekwencji większą przyczepność.

Opona ta zawiera specjalne zatyczki, aby lepiej trzymać kolce: co jest podstawą w otrzymaniu dobrej przyczepności na oblodzonych i zaśnieżonych drogach Skandynawii. Żeby dostarczyć jak najlepszą trakcję na śniegu, inżynierzy Pirelli zaprojektowali niezwykle cienki i głęboko wyrzeźbiony profil bieżnika.

Opona o asymetrycznej konstrukcji wyposażona w kolce na etapie produkcji jest wytwarzana w technologii opatentowanej przez Pirelli. Ponownie tylko jeden typ wzoru bieżnika, konstrukcji, mieszanki i kolca jest dozwolony przez FIA (Międzynarodową Federację Samochodów).

Opona posiada wzmocnioną konstrukcję żeby zapobiec rozdarciom i pęknięciom zwłaszcza teraz, kiedy antydeflacyjna pianka jest niedozwolona. Od następnego roku, nowy rozmiar Pirelli Sottozero Ice będzie dostępny w rozmiarze 7" x 15". Zmiana zostanie wprowadzona, by zredukować liczbę różnych rozmiarów opon stosowanych w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA. W rezultacie drużyny rajdowe w 2009 roku będą musiały używać takich samych obręczy na śnieżnych rajdach tak jak na standardowych rajdach na żwirze.

Źródło: Pirelli