Będzie to pierwszy w Polsce pojazd komunikacji publicznej z tak nowoczesnym napędem. Ekologiczny Solaris wyjedzie na ulica Poznania w październiku tego roku.
Firma Solaris z siedzibą w Bolechowie k/Poznania, jako pierwszy producent w Europie, rozpoczął seryjną produkcję i sprzedaż autobusów z napędem hybrydowym. Premiera Solarisa Urbino Hybrid odbyła się we wrześniu 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze.
Hybrydowy napęd Solarisa Urbino Hybrid, to połączenie technologii tradycyjnego silnika spalinowego Diesla z silnikami elektrycznymi. Korzyści z zastosowania napędu hybrydowego to:
- zmniejszenie zużycia paliwa od 15 do 30%, a co za tym idzie, redukcja emisji CO2 – gazu odpowiedzialnego za tzw. efekt cieplarniany,
- zmniejszenie zawartości szkodliwych cząstek NOx w spalinach o 10-39%,
- zmniejszenie ilości cząstek stałych w spalinach o 51-97%,
- mniejszy hałas na zewnątrz i wewnątrz pojazdu,
- autobus hamuje silnikami elektrycznymi, pracującymi w tym czasie jako generatory prądu, dzięki czemu energia powstająca podczas hamowania jest przechowywana w specjalnych bateriach, a autobus wymaga rzadszej wymiany tarcz i okładzin hamulcowych,
- rzadsze wymiany oleju w silniku dieslowskim, który jest mniej intensywnie eksploatowany.
Dzięki powyższym cechom autobusy hybrydowe marki Solaris są wyjątkowo przyjazne środowisku. Właściwości napędu sprawiają, że jazda autobusem hybrydowym jest bardzo komfortowa i ekonomiczna, a im większe natężenie ruchu tym większe korzyści z zastosowanie napędu hybrydowego.
Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, to w pełni niskopodłogowy autobus przegubowy o długości 18 metrów, który na pokład będzie mógł zabrać ponad 140 pasażerów.
Od momentu premiery Solarisy Urbino z napędem elektryczno-dieslowskim zakupiły takie miasta jak: Drezno, Lipsk i Bochum w Niemczech oraz Lenzburg w Szwajcarii. W realizacji są kontrakty z przewoźnikami z Bremy, Monachium i Hanoweru.