REKLAMA

ACC dla Jaguara

ACC dla Jaguara - Samochody23.09.2002
Ford najpierw zastosował system ACC w Jaguarach przeznaczonych na rynek europejski. W systemie tym wykorzystuje się wysokosprawny czujnik radarowy ze skanowaniem mechanicznym, o dużym zasięgu, wykrywający przeszkody na torze jazdy samochodu już z odległości 150 metrów ...

TROY, Michigan. – Ford Motor Company (NYSE: F) rozszerza zakres zastosowania udoskonalonego adaptacyjnego systemu kontroli prędkości jazdy (ACC) Forewarn®, wraz z technologią Forward Alert (FA) opracowanego przez Delphi (NYSE: DPH), o samochody Jaguar XKR model 2003, debiutujące na rynkach USA, Kanady i Meksyku w październiku bieżącego roku. Oznacza to debiut Jaguara wyposażonego w ten system na amerykańskim rynku. Po uzupełnieniu asortymentu wyposażenia dodatkowego o system Forewarn ACC, nabywcy najbardziej wyszukanych modeli Jaguara XKR z kilku światowych rynków będą mogli zamówić egzemplarz pojazdu wyposażony w ten wygodny system.

ACC dla Jaguara - Samochody 1 Ford najpierw zastosował system ACC w Jaguarach przeznaczonych na rynek europejski. W systemie tym wykorzystuje się wysokosprawny czujnik radarowy ze skanowaniem mechanicznym, o dużym zasięgu, wykrywający przeszkody na torze jazdy samochodu już z odległości 150 metrów (402 stóp). System ACC firmy Delphi cechuje wysoka niezawodność i pewność działania; wykonuje on więcej pojedynczych pomiarów w każdym cyklu skanowania poziomego niż inne podobne systemy. Jeśli pas ruchu pojazdu jest czysty, system utrzymuje prędkość jazdy zaprogramowaną przez kierowcę. Wykrywszy przed pojazdem samochód poruszający się wolniej, system – sterując przepustnicą i łagodnie używając hamulców – będzie utrzymywał do niego odstęp o wartości nastawianej przez kierowcę (regulowanej w zakresie 1.0 - 2.2 sekundy). System potrafi też wykryć inny samochód wjeżdżający na pas ruchu z pasa sąsiedniego i odpowiednio zareagować.

"Bogate doświadczenie Delphi w dziedzinie elektroniki samochodowej oraz potencjał techniczny firmy umożliwiły opracowanie i wprowadzenie na rynek technologii zwiększających bezpieczeństwo jazdy i poprawiających komfort kierowcy," mówi Jeff Owens, prezes Delphi Delco Electronics Systems. "Adaptacyjny system kontroli prędkości jazdy stanowi doskonały przykład takiej technologii. Z przyjemnością współpracowaliśmy z Fordem i Jaguarem nad przystosowaniem go do ich samochodów, dzięki czemu właściciele Jaguarów, a obecnie także ich nabywcy z USA, Kanady i Meksyku, będą mogli skorzystać z tej wygodnej opcji."

Firma Delphi w swym adaptacyjnym systemie kontroli prędkości jazdy zastosowała nowy układ ostrzegania o przeszkodach (FA). Włączony system FA (a może on działać niezależnie od systemu ACC), wykrywszy przed samochodem wolniej poruszające się inne pojazdy, będzie dźwiękowo i wizualnie sygnalizował konieczność przyhamowania. Kierowca może regulować czułość systemu, tak aby próg alarmu odpowiadał jego stylowi jazdy i działanie systemu nie było dokuczliwe. Należy jednak zaznaczyć, że system FA nie ostrzega ani przed pojazdami stojącymi, ani obiektami nieruchomymi znajdującymi się przed samochodem, zatem nie można po nim oczekiwać, że będzie zapobiegał kolizjom w takich sytuacjach drogowych.

ACC dla Jaguara - Samochody 2 Jak wiadomo, standardowy układ kontroli prędkości jest bardzo wygodny podczas jazdy po autostradzie. Natomiast system ACC ułatwia prowadzenie pojazdu także na drogach o większym nasileniu ruchu. W skład systemu wchodzi wyświetlacz informujący kierowcę o nastawionej prędkości jazdy i zaprogramowanym przezeń odstępie od poprzednika. Obecnie kierowca samochodu wyposażonego również w system FA będzie automatycznie ostrzegany o konieczności przyhamowania (ze względu na zbliżanie się do wolniej jadących poprzedników) podczas jazdy po praktycznie każdej drodze i praktycznie każdych warunkach ruchu drogowego – nawet wtedy, gdy wyłączy system ACC. Ponadto system ostrzeże kierowcę o zablokowaniu czujnika błotem, śniegiem itp.

Wśród licznych zalet systemu Forewarn® ACC należy wymienić uwolnienie kierowcy od zmory jazdy przy dużym natężeniu ruchu, jaką jest konieczność ciągłego hamowania i przyśpieszania. System zwiększa też bezpieczeństwo ruchu drogowego, utrzymując stały (i większy niż przy zwykłej jeździe) średni odstęp od poprzednika. Nie bez znaczenia jest też fakt, że system FA pozostawia kierowcy więcej czasu na reakcję – jest to szczególnie ważne, gdy kierowca na moment odwróci oczy od drogi przed samochodem.

Źródło: Delphi

Rynek Premium, samochody luksusowe, tuning:




REKLAMA
REKLAMA