100 oktanów

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Zatankowalem ostatnio na stacji shell benzyne 100 oktanowa, i ogólne wrażenia są pozytywne, troszkę żwawszy silnik i mniejsze spalanie. Słyszałem jednak opinie, że to paliwko niszczy układy wydechowe i może coś z silnikiem sie stać..... podzielcie sie waszymi doświadczeniami i wiedzą na ten temat....pozdrawiam...
  
 
hmm....już było to na forum, ale może ktoś coś dopowie ;]bo temat był z 2003 roku.
  
 
Generalnie rzecz ujmując - im większa liczba oktanowa tym mniej kaloryczne paliwo. Za to tendencja do spalania stukowego mniejsza co przekłada się na większą sprawność silnika.
Wnioski przeważnie (z różnych testów) są takie iż lać to co zaleca producent.
No chyba że akurat mamy silnik, którego sterownik potrafi sam dostosować się do jakości paliwa sterując odpowiednio kątem wyprzedzenia zapłonu.
Jakoś tak mi się wydaje że w Omedze mamy tylko czujnik spalania stukowego ale fabryka ustawiła komputer na 95 oktanów.

Zupełnie inną sprawą pozostaje fakt iż to paliwo często ma mniej oktanów niż zwykła 98...

Reasumując, jeśli lejesz i Ci lepiej jedzie to się ciesz Tylko czy to aby nie efekt placebo ?
  
 
Dokładnie. Im wyższa liczba oktanów, tym później jest moment samozapłonu. Wyższe oktaty wymagane są w silnikach z bardzo wysokim stopniem sprężania - a więc w wysilonych wyczynowcach. Nie ma sensu lanie takiego paliwa do v6 Omegi

Aha - im mniejsza kaloryczność, tym spalanie powinno rosnąć, a nie maleć
  
 
Niedawo gosc, tankujacy na shellu oburzyl sie wrecz, ze do kluski chce zwykle 95 a nie v-powera. Jak to stwierdzil "do takiego auta, zwykle paliwo? on tego nie rozumie". Olalem go, a on w zamian upypral mi wszystkie szyby (chyba chcial dobrze, nie wiem).
  
 
a co z tymi uszkodzeniami ktore podobno sprawia v-power reacing ??
  
 
ja do swojej C30SE tankuje 98, jakos na 95 na wolnych gorzej chodzi i jakas taka mulowata sie robi lekko. Spalanie nie wiem czy wieksze czy nie, ale raczej tak, bo bardziej ja dusze przez mulowatosc. W ksiazce na koncu jak jest rozpiska paliw przy tym silniku to jest 95 oraz 98(S) cokolwiek to (S) oznacza, ale jak widac 98 tez jest przewidziana
W C20NE leje 95, bo na 98 bez roznicy jest.
  
 
98 (S) jest to 98 Super, czyli dzisiejsza 98 Pb. Kiedyś czysta bezołowiowa nie była tak popularna. Takie informacje otzrymałem kiedyś od gościa z Petrochemii Płockiej, jeszcze z czasów jak miałem Senia.
  
 
Witam,
I ja dorzucę swoje 5 groszy do tematu. Kilka numerów wstecz w AutoMoto był na ten temat poświęcony artykuł. Test paliw wykazał, że ilość oktanów (95-9 nie wpływa znacznie (o ile w ogóle wpływa) na osiągi silnika. Odczuwana jest różnica w silnikach wyczynowych (czyt. sportowych). Maybach Exelero jeździ na paliwie wyłącznie - nie chce wprowadzić w błąd - około 110 oktanowym. Natomiast inną sprawą jest kwestia faktycznej zawartości oktanów w paliwie. Ostatnio byłem w Danii i tam z paliwem 98-oktanowym się nie spotkałem. Natomiast było paliwo 95 i 92-oktanowe... Ale dobrze, że jeżdże z silnikiem oznaczonym jako DTI. Pozdrawiam

[ wiadomość edytowana przez: JamesBond dnia 2008-02-29 15:16:30 ]
  
 
Cytat:
Natomiast było paliwo 95 i 92-oktanowe... Ale dobrze, że jeżdże z silnikiem oznaczonym jako DTI.



No... tutaj ważna jest liczba cetanowa
  
 
Cytat:
2008-02-29 15:16:08, JamesBond pisze:
Witam, I ja dorzucę swoje 5 groszy do tematu. Kilka numerów wstecz w AutoMoto był na ten temat poświęcony artykuł. Test paliw wykazał, że ilość oktanów (95-9 nie wpływa znacznie (o ile w ogóle wpływa) na osiągi silnika. Odczuwana jest różnica w silnikach wyczynowych (czyt. sportowych). Maybach Exelero jeździ na paliwie wyłącznie - nie chce wprowadzić w błąd - około 110 oktanowym. Natomiast inną sprawą jest kwestia faktycznej zawartości oktanów w paliwie. Ostatnio byłem w Danii i tam z paliwem 98-oktanowym się nie spotkałem. Natomiast było paliwo 95 i 92-oktanowe... Ale dobrze, że jeżdże z silnikiem oznaczonym jako DTI. Pozdrawiam [ wiadomość edytowana przez: JamesBond dnia 2008-02-29 15:16:30 ]



Ja natomiast znalazłem coć takiego, pisał jakiś szpec od paliw.

"nie będzie istotnej różnicy pomiędzy 95 i 98 (ale już nie Ultimate, o czym za chwilę) w silniku wolnossącym. Dodatkowo warto wiedzieć, że substancje o dużej liczbie oktanowej palą się zwykle bardzo wolno i zazwyczaj przez to są mało skuteczne jako paliwo. Dokładny pomiar mocy łatwo wykaże, że silnik o stałym ustawieniu zapłonu (mam na myśli = bez reakcji czujnika spalania stukowego) na benzynie 98 OKT będzie słabszy, niż na 95, choć będzie pracował ciszej. Moje podrasowane wolnossące Fordzisko (ST220) ma 251 KM z 95 i 95 Vpower ale już tylko 243 z 98 (jednak 258 KM z 98 Ultimate).
Zawsze obowiązuje reguła - jak myślisz o mocy to używaj najmniejszej liczby oktanowej dostatecznej dla twojego silnika. Oktany nie dają mocy - one ją psują. Oczywiście są sytuacje, gdy większe możliwości modyfikacji silnika (doładowanie, kompresja) z nawiązką kompensują pogorszenie procesu spalania z powodu dużej liczby oktanowej.

Paliwa wysokooktanowe (98 i wyżej) nadają się do silników turbodoładowanych, wolnossących o wysokim ciśnieniu sprężania, gdzie efekt możliwości pracy przy szybszym zapłonie czy wyższym doładowaniu jest większy, niż konsekwencje używania wysokooktanowego paliwa."