Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
lukas1986 Sympatyk FEFK Ford Escort 1.6 16V ... Bilew City | 2010-12-10 22:35:14 OPONY
Mając dobrana felgę trzeba teraz znaleźć odpowiednia oponę. Głowna zasada jest, żeby wysokość całego koła była niezmienna. Zakładając felgę o tej samej średnicy i szerokości, co oryginalna możemy bez problemu założyć nasza stara oponę, jeśli natomiast felga jest szersza bądź węższa, należny sprawdzić czy nasza opona będzie w dalszym ciągu pasować. Postaram się przedstawić zasadę, którą mniej więcej można określić rozmiar opony do naszej nowej felgi. Bierzemy oryginalny rozmiar opony z samochodu np. 175/70 R13 i odpowiednio zwiększając szerokość opony, bądź średnicę osadzenia o jeden rozmiar zmniejszamy profil opony. Np. przechodzimy 175/65 R14, 185/60 R14, 185/55 R15, 195/50 R15. Rożnica pomiędzy oponami 175/70 R13 i 195/50 R15 w całkowitej wysokości wynosi 0,4mm. Rozmiary opon: np. 195/65 R15 91V: - 195 - szerokość opony w mm - 65 - profil opony, wysokość boku opony w % z szerokości tutaj 65% ze 195 - R - opona radialna - 15 - średnica osadzenia opony w calach - 91 - indeks nośności (91-615kg) - V - indeks prędkości (V-210km/h) Zbyt szerokie opony w szybszym stopniu zużywają felgi po wewnętrznej stronie rantów, opona pracuje w inny sposób niż to założył producent, przez co możne się szybciej zużywać. Zbyt wąskie opony odkrywają bardziej rant felgi, przez co ten jest bardziej podatny na uszkodzenia, opona jest bardziej podatna na ześlizgniecie się z felgi i samochód możne się niepewnie kierować. W praktyce granica pomiędzy "za wąskimi" czy "za szerokimi" oponami jest dosyć płynna. Po prostu opon o danej szerokości do danych felg się nie zaleca i lepiej jest przestrzegać podanych granic. Letnia opona ma za zadanie zachować dobra przyczepność do drogi i odprowadzić wodę znajdująca się pod nią na zewnątrz, w stopniu, który umożliwi jej ciągły kontakt z podłożem. Opona jest dopuszczona do ruch, kiedy jej bieżnik nie będzie mniejszy od wskaźnika TWI. Wskaźnik ten, to zgrubienie przechodzące, co pewien czas w poprzek bieżnika opony. Często na boku opony widnieje tez symbol TWI w miejscu umieszczenia wskaźnika. Gumowy garb ma wysokość 1,6mm i jeżeli bieżnik opony w którymś miejscu zrówna się ze wskaźnikiem, znaczy to, ze oponę należy bezwzględnie wymienić. 1,6mm jest to już poziom krytyczny. Jeżeli zależy nam na bezpieczeństwie powinniśmy wymieniać opony, kiedy bieżnik osiągnie 3-4mm, już od tej wartości skuteczność opon spada diametralnie przy odprowadzaniu wody. Opona zimowa musi zachować swoja elastyczność i miękkość w niskich temperaturach, na co pozwala jej inna niż w przypadku opon letnich mieszanka gumowa. Bieżnik opon zimowych jest głębszy i ma za zadanie odprowadzić wodę, błoto pośniegowe i śnieg, poza tym dzięki wielu nacięciom (lamelkom) jest ona w stanie oczyszczać swój bieżnik ze śniegu. Żeby opona zimowa spełniła swoje zadanie jej bieżnik nie może być niższy niż 4mm. Poniżej tej wartości opona nie nadaje się do eksploatacji zima. Lamelki nie poruszają się podczas jazdy, opona się zapycha. Lepiej jest stosować na zimę opony węższe, szczególnie, jeżeli jeździmy po nieodśnieżonych odcinkach dróg. Jeżeli stosujemy węższą oponę, zmniejszamy obszar kontaktu opony z podłożem, przez co zwiększamy nacisk opony na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnia. Dzięki temu opona skuteczniej się oczyszcza i zwiększa swoja przyczepność do podłoża. Stosowanie węższych opon ma sens tylko w przypadku opon szerokich np. od szerokości 175mm, nie ma sensu zakładanie węższych opon, jeśli jeździmy np. na 155. Stosując szersze opony niż montowane oryginalnie: - Zwiększa się przyczepność samochodu na zakrętach - Zwiększa się skuteczność hamulców (później dochodzi do zablokowania kol) - [U]Zwiększa się zużycie benzyny (większe opory toczenia)[/U] - Zwiększa się masa nieresorująca samochodu - Samochód wolniej przyspiesza - Pogarsza się odprowadzenie wody z pod opony - Ciężej chodzi kierownica - Przy zmianie szerokości opony o 10mm, opisane skutki są prawie niezauważalne, jednak przy dużych zmianach, trzeba je wziąć pod uwagę. Przy zakładaniu węższych opon skutki będą dokładnie odwrotne. RÓŻNICE - TAŃSZE - DROŻSZE OPONY Pierwsza rzecz. Opony droższe są dokładniej wykonane. To znaczy, ze jeśli założymy na nową, prostą felgę oponę firmy Matador i Michelin, to mimo wyważenia prawdopodobieństwo, ze jeżdżąc na tej pierwszej będziemy odczuwać drgania na kierownicy jest dyzo wyższe niż w przypadku drugiej opony. Po drugie. Wytrzymałość droższej opony jest większa i może w przypadku, gdy wjedziemy w otwarta studzienkę każda z opon ulegnie uszkodzeniu, to podczas normalnej eksploatacji po polskich drogach tańsza opona może nie wytrzymać zmęczeniowy i będzie trzeba ja wyrzucić jeszcze przy wysokim stanie bieżnika. Po trzecie droższa opona jest wykonana z lepszej jakości materiałów, ma lepiej dopracowany skład mieszanki, przez co ma ona lepsza przyczepność do podłoża. Oczywiście związki te nie są reguła i można często kupić dobrą oponę za niewielkie pieniądze, lub zapłacić dużo za oponę, która całkowicie nie spełnia naszych oczekiwań. Felgi samochodowe : ilość śrub + rozstaw oraz rozmiar otworu centrującego 4x98, otwór 58 - Fiat,Lancia,Alfa(155 i nowsze),Seat (do 1991) 4x98, otwór 59 - Alfa(1973-92),Lada,Aleko,Skoda (do 1993),Trabant 1.0 4x100, otwór 52 - Volvo 340-480 4x100, otwór 54 - Toyota Corolla i mniejsze,Mazda (bez 121 po 1996),Suzuki Baleno i Wagon,Daihatsu Sirion 4x100, otwór 56 - Honda Civic i pochodne(w tym Rover 200/400),starsze Daihatsu, Kia Shuma/Sephia,male Mitsubishi(w tym Proton) 4x100, otwór 57 - Opel,Volkswagen(do 1996),Daewoo(bez Matiza i Leganzy),Audi80(do 1990),BMW3(do 1991),Seat,Trabant i Skoda(oparte na VW) 4x100, otwór 59 - male Nissany,Subaru Justy do 1996 4x100, otwór 60 - Renault 4x108, otwór 57 - Audi 80/90(od 1991 do 1995) 4x108, otwór 63 - Ford(w tym Scorpio GGR i Cougar), Mazda 121 po 1996 4x108, otwór 65 - Citroen,Peugeot,Volvo 850 GLT 4x114, otwór 60 - Kia Pride,Suzuki Swift,Maruti,Justy (po 1996) 4x114, otwór 64 - Honda Accord,Legend i pochodne Rover 600/800) 4x114, otwór 66 - Nissan Primera,Bluebird,200ZX,Prairie 4x114, otwór 67 - Hyundai,Kia Clarus,Mitsubishi Galant i pokrewne,Volvo S40 4x114, otwór 69 - Daewoo Matiz 4x130, otwór ?? - Peugeot 504,505,Renault Traffic,Subaru Leone 4x160, otwór - Trabant 600,601, Wartburg 4x190, bez otworu - Fiat 500 i 126 5x98, otwór 58 - Alfa(bez 166),Lancia Thema,Fiat Ulysse/Peugeot 806 itp. 5x100, otwór 54 - Toyota Avensis,Celica 4WD itp. 5x100, otwór 56 - Rover 75,Subaru Legacy,Impreza itd. 5x100, otwór 57 - VW z motorem VR6 do 1997,od 1997 wszystkie poprzeczne (także Audi A3,Skoda i Seat),Chrysler Neon,Stratus, itd. 5x108, otwór 58 - Lancia Kappa,Alfa 166,Peugeot 807/Ulysse II itp. 5x108, otwór 60 - Renault V6 5x108, otwór 63 - Ford Windstar 5x108, otwór 65 - Volvo 240/260,740/780,940/960,S60/70/80,Peugeot 605,Citroen XM 5x110, otwór 65 - Opel Omega,Zafira,Vectra,Calibra V6 i nowe Saaby 5x112, otwór 57 - VW T2,T3,T4,Sharan itp.,Passat od 1997,Audi 100/200,A4,A6,A8 5x112, otwór 63 - Ford Granada,Scorpio 1 5x112, otwór 67 - Mercedes (bez modeli G i Sprintera) 5x114, otwór 57 - Daewoo Leganza 5x114, otwór 60 - Toyota Camry,MR2,Lexus,RAV4,Mazda RX7,626 i Ford Probe T22, 5x114, otwór 64 - Honda CRV,HRV,Prelude,Legend,Integra, Landrover Freelander 5x114, otwór 66 - Nissan Maxima,200SX,300ZX,Serena,Vanette (niektore roczniki) 5x114, otwór 67 - Mazda 626, MX6, RX7, Xedos, 929, MPV(niektore), Ford Probe ECP, Daihatsu Terios, Kia Carnival, Mitsubishi Sigma, Eclipse, Hyundai H1 5x114, otwór 70 - Ford Explorer 5x114, otwór 72 - Voyager,Jeep Wrangler,Cherokee(bez WJ) 5x114, otwór 73 - Mazda MPV,Nissan Vanette(niektore),Toyota Previa 5x115, otwór 70 - Opel Sintra,Pontiac Trans Sport itp. 5x118, otwór 71 - Fiat Ducato 1,PSA Jumper/Boxer 5x120, otwór 73 - (od 1992)BMW 3,5,7,8,X5,RangeRover LP, 5x120, otwór 74 - BMW 5,6,7(starsze modele, "rekinowate") 5x121, otwór 70 - Chevrolet Blazer S10 itd. 5x121, otwór 74 - Jaguar XJS,XJ do 2000 r.) 5x127, otwór 72 - Jeep Grand Cherokee WJ 5x130, otwór 72 - Porsche 911,928,930,933,944,968,993 5x130, otwór 78 - Fiat Ducato 2,PSA Jumper/Boxer 2 5x130, otwór 84 - VW LT,Mercedes G i Sprinter 5x140, otwór 95 - KIA Sportage 5x140, otwór 98 - Niva,UAZ,FSO Syrena,Warszawa,Tarpan,Nysa,Zuk 5x140, otwór 108 - Jeep CJ5/7,terenowe Daihatsu,Suzuki i Asia Rocsta 5x150, otwór 110 - Toyota Landcruiser J10 5x165, otwór 114 - Land Rover Defender,Discovery 5x205, bez otworu - VW 1200,Porsche 356 i 550,Wartburg 312 Przydatne linki Zamienniki opon Stalaki do naszych Fordów Wirtualna przymierzalnia alusów [ wiadomość edytowana przez: lukas1986 dnia 2010-12-10 23:16:12 ] |
deathrider_85 Sympatyk FEFK Renault Launa II ph.2 ~BB | 2010-12-10 23:50:48 To forum Essa to możesz jeszcze dorzucić zalecane parametry felg (ET, szerokość) i ewentualne setupy felg z oponami.
Dodatkowo jest jeszcze jeden ważny parametr. Z tego co pamiętam śruba mocująca felgę musi obrócić się co najmniej 8 razy, żeby bezpieczne trzymała koło (czy nawet nie wiem, czy nie 10). |
srvrserver Sympatyk FEFK Ford Escort MK VII okolice Częstochowy | 2010-12-11 08:19:07 jezeli podajesz rozmiary otworow to podawaj dokladne a nie przyblizone np:
escort ma 63.3 a nie 63 audi 57.1 a nie 57 Mala roznica, ale dosc istotna... |
on-driver Sympatyk FEFK Corrado Wrocław | 2010-12-18 15:17:50 dokładnie. Wszystko ładnie opisane, ale są błędy
np rozstaw śrub chevroleta corvette to 5x120.65 a otwór centrujący wynosi równe 70mm Wiem, bo mam takie kółeczka na swoim parchu a co do śrub do felg stalowych i alu to autorowi zapewne chodziło o dwa rodzaje: stożkowe, i kuliste. Nie ma tu zasady który rodzaj jest do jakiej felgi. Po prostu zależy wszystko od rodzaju otworu, a nie od tego czy felga jest alu, czy stal... [ wiadomość edytowana przez: on-driver dnia 2010-12-18 15:20:51 ] |