Zabytek rejestracja

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
moze ktos wie jakie wynikaja kozysci i obowiązki w zwiazku z rej. samochodu na zabytkowy, chodzi mi szczególnie o przeglądy techniczne, oraz o procedury zw. z rej takiego samochodu PZDR
  
 
Bodajze w jednym z numerow GT Clasic byl kiedys artykol na temat pojazdow zabytkowych
  
 
obowiązków więcej niż korzyści .
jak byś się chciał takim zabytkiem wybrać za granice to tylko pozwolenie od konserwatora zabytków.
gdzieś też czytałem.naprawde nie warto .
jeszcze.
  
 
znam pewnego czlowieka ,ktory ma syrenke na zoltych blachach i powiedzial,ze gdyby mial jeszcze raz to robic to by sie za to nie brał. z kazda pierdołą trzeba sie konsultowac z konserwatorem zabytków.

jak masz wybór to bierz normalne blachy
  
 
LINK 1
LINK 2

I jeszcze to:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pojazd zabytkowy - jak uzyskać żółte tablice


Pojazd zabytkowy - jak uzyskać żółte tablice
Od niedawna ustalona została procedura rejestracji pojazdów zabytkowych na terenie naszego kraju.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r (Dz.U nr.133 poz.1123) właściciel pojazdu składa wniosek w organie rejestracyjnym i dołącza następujące dokumenty:
1. dowód własności pojazdu
2. dotychczasowy dowód rejestracyjny jeśli pojazd był zarejestrowany
3. kartę pojazdu jeśli takowa była wydana
4. decyzję (uwierzytelniona kopia) w sprawie wpisania pojazdu jako dobro kultury do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury
5. Zaświadczenie z przeprowadzonego badania pojazdu zabytkowego co do zgodności z warunkami technicznymi o których mowa w art.68 ust.12 ustawy oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego
6. Tablice rejestracyjne dotychczasowe do zwrotu o ile są to tablice krajowe

Osobiście przećwiczyłem całą procedurę będąc rzeczoznawcą techniki samochodowej i muszę przyznać, że nie było lekko.
Warunkiem koniecznym jest ukończony wiek 25 lat lub 15 lat od zaprzestania produkcji pojazdu, który ma być uznany za zabytek.
Pierwszy kontakt w tej sprawie mamy z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Trzeba go przekonać, że nasz pojazd ma szansę być uznany za zabytek przez Komisję Krajowego ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie. Nie są mi znane dodatkowe kryteria jakimi poza wiekiem kieruje się wspomniana Komisja, ale domyślam się, że nie przechodzą pojazdy produkowane masowo w rodzaju VWGarbud czy M-72. Myślę, że łaskawym wzrokiem patrzy się na pojazdy dokumentujące historię polskiej motoryzacji.
U Konserwatora Zabytków uzyskujemy wzór druku, który należy pracowicie wypełnić oraz załączyć dokumentację fot. (2 egz.) Tu przydaje się wiedza Rzeczoznawcy oraz wszelka dokumentacja techniczna dotycząca naszego pojazdu łącznie z historią jego pochodzenia i w ilu egz. Był produkowany, skąd wziął się w kraju itp. Jest to swego rodzaju kartoteka zabytku, którą składamy u konserwatora Wojewódzkiego. Po kilku tygodniach mamy szansę uzyskać pismo krajowego Ośrodka |Badań i Dokumentacji Zabytków jeżeli dobrze wykonaliśmy naszą robotę. Odbudowany pojazd musi być oryginalny w największym z możliwych stopniu. Nikt nie będzie nas ścigał za nieoryginalne opony, ale montowanie współczesnego silnika np. Mercedesa do zabytkowego Willisa dyskwalifikuje pojazd. W moim przypadku ten etap przebiegał bezproblemowo. Protokół z oceny porównawczej stanu technicznego pojazdu zabytkowego oraz opis techniczny pojazdu zabytkowego wykonane zostały w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wskazanej mi przez Urząd rejestrujący Koszt oceny 305 zł brutto. Praktycznie było to przepisanie licznych informacji identyfikujących pojazd w tym pełna ścieżka diagnostyczna z pomiarem składu spalin oraz głośności zewn. Jako, że jest to przegląd bezterminowy warto było. Oczywiście pojazd nie musi mieć pasów bezpieczeństwa jeśli w czasach jemu współczesnych nie były montowane. To samo dotyczy katalizatorów, świateł, zagłówków itp.
Może się okazać, że coś się nie zgadza. Wynika to na ogół z błędów dokonanych w poprzednich dokumentach pojazdu. W moim przypadku była to piąta osoba oraz większa dopuszczalna masa całkowita pojazdu o co zadbał poprzedni właściciel, zapewne na wszelki wypadek, żeby można było przewieźć dodatkową osobę bez ryzyka mandatu. Oczywista bzdura w malutkim samochodzie sportowym ale wyjaśnianie tego trwało najdłużej. Nie licząc czasowych tablic rej. Za tablice zabytkowe zapłaciłem ok. 160 zł plus kilkanaście złotych znaczki skarbowe. Poza względami estetycznymi zabytkowe tablice pozwalają zaoszczędzić na kosztach okresowych przeglądów technicznych (przegląd bezterminowy) oraz na kosztach ubezpieczenia OC (nie jest wymagana ciągłość polisy - płacę wtedy gdy chcę gdzieś wyjechać). W przeszłości zamierzam przećwiczyć uzyskanie prawa własności pojazdu zabytkowego zbudowanego na bazie złomu użytkowego.

mgr inż. Wojciech Kulesza (kulesza.w@wp.pl)
Rzeczoznawstwo Techniki Samochodowej
www.kulesza.w.pl
  
 
A teraz jeszcze chcą dowalić 20 pln za dzień poruszania sie samochodem na żółtych!