Fiat DOHC - charakterystyki zapłonu

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam książkę guya-crofta ale tam nie znalazłem charakterystyki dla 1.6 DOHC - w takim razie mam pytanie - czy wszystkie DOHC mają taką samą charakterystykę kąta zapłonu (chodzi mi o wyprzedzenie zależne od obrotów) i takie same aparaty zapłonowe??
Jeśli nie to może ma ktoś charakterystyki poszczególnych aparatów zapłonowych ew. digiplexa z fiata argenty i regaty1.6 ?

Zaczynam stroić silnik i pasuje mi na początek zapodać do sterownika charakterystykę wg seryjnego rozdzielacza.
  
 
odpowiedz :
nie sa takie same i dostales juz charakterystyki
  
 
dzieki za tablice - mapy na ich podstawie juz sie produkuja - bedzie zabawa - wgrywamy i jezdzimy - zobaczymy jaka będzie różnica w pracy silnika.


  
 
A ma moze ktos charakterystyki zaplonu silnika 1.6 turbo z lanci ? Z wolnossaka jak macie to tez bym prosil
  
 
Mapa wyprodukowana na podstawie mapy z Delty 1.6GT,Ritmo105TC

Os x - RPM, os y - MAP

Load Range i Rpm Range - wartosci cisnien i obrotow dla poszczegolnych wartosci w mapie zaplonu.

RPM Range [ 8]
[ 0] = 10
[ 1] = 15
[ 2] = 20
[ 3] = 25
[ 4] = 30
[ 5] = 40
[ 6] = 50
[ 7] = 55
Load Range (MAP) [ 8]
[ 0] = 44
[ 1] = 52
[ 2] = 60
[ 3] = 68
[ 4] = 76
[ 5] = 84
[ 6] = 92
[ 7] = 100

Spark Table [ 8][ 8]
[ 0] [ 1] [ 2] [ 3] [ 4] [ 5] [ 6] [ 7]
[ 0] = 10 30 36 38 40 42 44 44
[ 1] = 10 28 34 35 36 42 44 44
[ 2] = 10 28 34 35 36 38 42 42
[ 3] = 10 28 32 32 34 38 42 42
[ 4] = 10 24 29 29 32 36 40 40
[ 5] = 10 22 24 26 28 32 36 36
[ 6] = 10 19 22 24 26 30 34 34
[ 7] = 10 16 19 22 24 28 34 34

Mapa z Regaty 100

Table RPM Range [ 8]
[ 0] = 10
[ 1] = 15
[ 2] = 20
[ 3] = 25
[ 4] = 30
[ 5] = 40
[ 6] = 45
[ 7] = 55
Table Load Range (MAP) [ 8]
[ 0] = 44
[ 1] = 52
[ 2] = 60
[ 3] = 68
[ 4] = 76
[ 5] = 84
[ 6] = 92
[ 7] = 100

Spark Table [ 8][ 8]
[ 0] [ 1] [ 2] [ 3] [ 4] [ 5] [ 6] [ 7]
[ 0] = 10 30 34 36 38 40 40 40
[ 1] = 10 30 34 36 38 40 40 40
[ 2] = 10 24 29 32 36 40 40 40
[ 3] = 10 20 24 27 30 40 40 40
[ 4] = 10 18 21 24 27 40 40 40
[ 5] = 10 17 20 22 25 35 36 36
[ 6] = 10 16 19 21 25 32 34 34
[ 7] = 10 16 18 20 23 31 34 34




[ wiadomość edytowana przez: swiety93 dnia 2007-10-21 23:39:17 ]
  
 
Wykopki...
Ma ktoś może charakterystykę zapłonu z 1756? Dla porównania czy są jakies różnice w stosunku do tego co Święty wrzucił.
  
 
Dla Ciebie to i tak bez znaczenia, bo masz doprężony silnik i ostrzejsze wałki. Jako bazę możesz wziąć tą drugą mapę i wycofać zapłon pod obciążeniem o 3-4 stopnie. Reszta do dostrojenia na silniku.
  
 
Tak zrobię na start i będę nasłuchiwał czy aby nie ma stukowego...
  
 
Zrobiłem mapy. Mogę mieć w DET dwie niezależne mapy przełączane pstryczkiem elektryczkiem:
1. Podstawowa mapa liniowa tylko według obrotów. od 10st. przy 500 obr. do 36st. przy 8000 - skoki wzorowane na mapie z Regaty 100S.
2. Mapa z obciążeniem map sensorem w zakresie od 10 do 120 kPa wzorowana na mapie Świętego - oczywiście idealnie się nie dało wiec mniej wiecej.

Oczywiście mapy nie wgrane jeszcze bo wczoraj w nocy je ulepiłem i nie chciało mi się iść do garażu

Teraz pytanie: Czy dysponuje ktoś charakterystyką dohcowego aparatu z podciśnieniowym przyspieszaczem zapłonu - wiem, że takie aparaty były w tych silnikach w wersji z napędem z wałka.
  
 
Mapa zaczytana. Wstępnie jest nie najgorzej tyle, że są dwa kiksy:

1. Po odpuszczeniu gazu gdzieś tak z okolic 2 tys słabo się zabiera.
2. Gdzieś w okolicach 6 tys jest wyczuwalne delikatne jakby "kichnięcie" zakrztuszenie się.

Przyspieszyć zapłon?
  
 
Ad 1.1 ile * przy 4000 obr?
Ad 1.2 zabawy z podciśnieniem na początku bym olał to nie auto do jazdy po bułki żeby się przejmować stanami pośrednimi. 120 kPa? skąd taką wartość chcesz uzyskać?

Ad pytanie zapomnij o mapach z seryjnego silnika co u Cibie zostało z takiego?

Ad2 Det ma funkcję hamowni drogowej, testuj różne ustawienia i loguj wyniki potem sklej to w jedną optymalną mapę.



[ wiadomość edytowana przez: pavlus dnia 2015-08-04 00:52:44 ]
  
 
Cytat:
Przyspieszyć zapłon?


wydaje mi się że około 3-4 stopni powinno poprawić zbieranie od 2000 obr.
Od ilu zaczynałeś ?
Masz na znakach ustawione ?
Czy poprawiłeś fabrykę - 1 ząbek do tyłu?
  
 
Paweł
Zasadzenie mapy liniowej dla obrotów nie ma sensu - wiem, że standardowy aparat prawie tak działa, ale nie.
Wczoraj sprawdziłem logi i okazuje się, że poruszam się raczej w środku mapy jeżeli chodzi o podciśnienia i dziś skorygowałem zakres mapsensora do 109 kPa (dalej się nie da w tym sofcie) teraz jest od 30 - 109 i tak już zostanie.
Jeszcze wczoraj zrobiłem korektę mapy i dziś ją podegrałem ale nie zrobiłem testu na drodze bo nie miałem na to czasu. Wieczorem się przejadę i zobaczę. Poza tym zrezygnowałem z interpolacji na wartościach pośrednich 1500, 2500, 3500 obr itd.

Hamowni drogowej nie potrafię za bardzo skonfigurować - raczkuję w tym temacie i sam się uczę do tego mój komp dość często zrywa połączenie z DET3 i nie wszystko się loguje jak należy.

Nie podam teraz konkretnych wartości bo komp został w domu a ja w robocie siedzę ale można śmiało przyjąć, że wartości w okolicach 2 - 4 tys były nieco zaniżone w stosunku do tego co podał Święty teraz zrobiłem trochę wyżej - wieczorem się okaże co z tego wyszło. Szczególnie przy tych nieszczęsnych 2 tys - raczej obciążenie tam rośnie lawinowo przy przyspieszaniu a zapłon był bodaj na 24*.

Gregor
1. Rozrząd jest ustawiony na znaki - koła górne są idealnie w szpilkach - dolne na ostatniej najdłuższej kresce na obudowie (tyle widać po wierzchu - ale małe kółeczko jest też idealnie w punkcie)
2. EDIS jest zrobiony jak instrukcja nakazuje mechanicznie i elektrycznie - po GMP czujnik mija 9 ząb za wycięciem w GMP jest idealnie na 9 zębie - 90*)

Zastanawiające dla mnie było jedynie dlaczego cewka wali mi parami odwrotnie 1-4 za 2-3. Jakby zapłon był odwrócony o 180*. Ale zdaniem serwisantów z ecumajstra to nie ma znaczenia jeżeli chodzi o zapłon i sterowanie nim. Miałem zrobić test z odwróceniem polaryzacji na czujniku VR (ale narazie to olałem bo to raczej nie to).
Co masz na myśli mówiąc o poprawianiu fabryki? I której Forda czy Fiata?


[ wiadomość edytowana przez: Furiosus dnia 2015-08-04 08:54:51 ]
  
 
Cytat:
2015-08-04 08:49:03, Furiosus pisze:
Paweł Zasadzenie mapy liniowej dla obrotów nie ma sensu - wiem, że standardowy aparat prawie tak działa, ale nie. Wczoraj sprawdziłem logi i okazuje się, że poruszam się raczej w środku mapy jeżeli chodzi o podciśnienia i dziś skorygowałem zakres mapsensora do 109 kPa (dalej się nie da w tym sofcie) teraz jest od 30 - 109 i tak już zostanie.



Jako obciążenie powinieneś wykorzystywać sygnał z TPS, przy 4 gaźnikach, czy ITB pulsacje ciśnienia w runnerach są za duże do precyzyjnego sterowania zapłonem/paliwem, chyba że masz kompensacje między garami i z niej ciągniesz do MAPa. Zakres podciśnień w mapie powinien być szerszy niż zakres pracy ze względu na algorytm interpolacji. Z reguły górną granicę przyjmuje się jako 115KPa.

Cytat:
2015-08-04 08:49:03, Furiosus pisze:
do tego mój komp dość często zrywa połączenie z DET3 i nie wszystko się loguje jak należy.



Kup lepszy kabel USB.

Cytat:
2015-08-04 08:49:03, Furiosus pisze:
Zastanawiające dla mnie było jedynie dlaczego cewka wali mi parami odwrotnie 1-4 za 2-3. Jakby zapłon był odwrócony o 180*. Ale zdaniem serwisantów z ecumajstra to nie ma znaczenia jeżeli chodzi o zapłon i sterowanie nim. Miałem zrobić test z odwróceniem polaryzacji na czujniku VR (ale narazie to olałem bo to raczej nie to).



Nic to nie zmienia. Polaryzacji VR nie ruszaj, bo możesz narobić problemów. Nie ma to wpływu na kolejność odpalania cewek.

A do strojenia zainwestuj w najtańszy wzmacniacz słuchawkowy, dobre słuchawki i knock sensor. Z takim zestawem stroisz zapłon do momentu jak usłyszysz stuk - w danej komórce cofasz zapłon o 3-4 stopnie (zależy w jakich warunkach i na jakim paliwie stroisz). Najpewniejsza metoda. Reszta do dostrojenia na hamowni.
  
 
Cytat:
A do strojenia zainwestuj w najtańszy wzmacniacz słuchawkowy, dobre słuchawki i knock sensor. Z takim zestawem stroisz zapłon do momentu jak usłyszysz stuk - w danej komórce cofasz zapłon o 3-4 stopnie (zależy w jakich warunkach i na jakim paliwie stroisz). Najpewniejsza metoda. Reszta do dostrojenia na hamowni.


I daje radę na takim zestawie słuchawkowym to wyłapać ???
bo próbowałem kiedyś to inaczej zrobić, i nie słyszałem różnicy. Tzn nie mogłem wyłapać tego momentu pierwszego zapłonu.
O poprawianiu fiata
Jak możesz zrób fotki kół rozrządu -obydwu...
  
 
Cytat:
2015-08-04 12:22:37, gregor125 pisze:
I daje radę na takim zestawie słuchawkowym to wyłapać ??? bo próbowałem kiedyś to inaczej zrobić, i nie słyszałem różnicy.



Da rade. Najlepsze do tego celu są knocki z bmw (m42 np). Schematy spięcia na stereo z jednego knocka są w necie. Słychać dosyć wyraźnie.
  
 
Podobno jeszcze lepiej działa zaklepana rurka miedziana przykręcona na linii podziałowej blok/głowica do tego rurka wepchana w wygłuszacze słuchawkowe... i co więcej jest bajecznie prosta i tania do wykonania.
Mnie wystarczy stetoskop diagnostyczny, żeby to usłyszeć mam dość wrażliwe ucho np. teraz mi przeszkadza szumiące łożysko niby "regenerowanego" alternatora. Żebym nie wiem jak nie chciał to go słyszę i mnie wk@#$ia.

EDIT:

1. Map sensor jest podłączony trójnikiem z redukcją z podciśnienia serwa i na zimnym silniku trochę lata krzyżyk po skali. Jak się obroty jałowe ustabilizują to stoi w miejscu - ale to norma. Z czasem będą wkrętki w kolektor i kompensacja.
2. TPS będę dodawał jak tylko jako tako trochę opanuję zapłon - nie wszystko naraz.
3. Stroję na 98 ze sprawdzonej stacji. 95 raczej w ten motor nie zaleję chyba, ze nie będzie nic innego i nie będę miał wyjścia. Chętnie bym zmixował 98 z AVG 1:1



[ wiadomość edytowana przez: Furiosus dnia 2015-08-04 12:48:48 ]
  
 
A jaki masz stopień sprężania ?
  
 
Cytat:
2015-08-04 12:35:29, Furiosus pisze:
2. TPS będę dodawał jak tylko jako tako trochę opanuję zapłon - nie wszystko naraz. z3. Stroję na 98 ze sprawdzonej stacji. 95 raczej w ten motor nie zaleję chyba, ze nie będie nic innego i nie będę miał wyjścia. Chętnie bym zmixował 98 z AVG 1:1 [ wiadomość edytowana przez: Furiosus dnia 2015-08-04 12:48:48 ]



TPS zamiast MAP'a, dla ITB stosuje się algorytm alpha-n ze względu na większą odporność na pulsacje.
  
 

CR jest dość kosmiczny jak seryjne parametry tych motorów... tyle powiem... grubo powyżej 10:1 - to jeszcze nie diesel ale jest prawie 13:1. Nie mam pewności z obliczeniami bo z kalkulatora Geja Crofta wyszło guano i liczył mi to znajomek.
Ogólnie ryzyko stukowego mam jakby to powiedzieć hmm... podwyższone wprost proporcjonalnie do wzrostu CR - ogólnie chętnie kupię AVG lub zamienię za ON/E95/E98 jak ktoś lata i może ując przepustnicy na pusto.


[ wiadomość edytowana przez: Furiosus dnia 2015-08-04 13:40:13 ]