[Polonez] [Rover] Komputer pokładowy

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Jako ze od dluzszego czasu nie zakladalem zadnego nowego watku nadszedl czas aby to zmienic

Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zbudowania komputera centralnego do Poloneza z silnikiem Rovera. Oto zalozenia jakie mialby spelniac:

- kontrola wszystkich czujnikow (napiecie z sondy lambda, czujnika polozenia przepustnicy, itp itd)
- cyfrowy wskaznik obrotow silnika
- pomiar predkosci (wszelkiego rodzaju)
- pomiar odleglosci (km sumaryczne, dzienne itd)
- szacunkowe zuzycie paliwa
- cos jeszcze mialo byc ale wybaczcie zapomnialem

Planowalem zrobic wyswietlanie wszystkiego na ekranie LCD 4x20 ze sterownikiem HD44780, byc moze na Atmedze 128 lub Atmedze8 ze 2 mikroswitche do przelaczania funkcji w petli. Moje mozliwosci jednak bardziej dotycza czesci mechanicznej oraz ukladu niz czesci programowej wiec tu potrzebna bylaby pomoc.

Jest ktos wogole chetny na wykombinowanie takiego cudenka? Sam to ja sobie nie poradze. Koszt bedzie stosunkowo znikomy (najdrozszy bedzie LCD - ze 40zl )

Pozdrawiam
adamdn

P.S. Zaznaczam ze jezeli bedzie opracowany uklad to mozna zrobic ladne plytki i rozdysponowac pomiedzy zainteresowanych


[ wiadomość edytowana przez: robreg dnia 2006-12-14 10:01:02 ]

[ wiadomość edytowana przez: Koot dnia 2007-02-01 19:40:43 ]
[ powód edycji: Tytuł zmieniałem ]
  
 
AndrewS robi kompa pokaldowego do swojego 125 1.4
  
 
Jose ma bardziej zaawansowane prace

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
To by ktos udzielil jakis szczegolow no! Toz to dla dobra nas wszystkich
  
 
Nie rozpędzaj się, że dla dobra wszystkich...

ATMega 128 dość potężny jest ale załatwia większość problemów. Z tego co napisałeś, jedynym wyzwaniem jest przeliczenie czasu otwarcia wtryskiwaczy na ilość podawanego paliwa, reszta to zabawa w dość głupawy kalkulator.

AT mając osiem kanałów przetwornika A/C byłby w stanie obsłużyć (przykładowo):
- napięcie BATT
- napięcie EOS
- temp. silnika
- położenie przepustnicy
- ...
- ilość paliwa w zbiorniku
- podciśnienie MAP (konieczny czujnik z Abimexa/GSI)
- ciśnienie oleju (po dołożeniu odpowiedniego czujnika)

Cyfrowo, na podstawie pomiaru czasu można zrealizować pomiar:
- prędkości obrotowej silnika
- prędkości liniowej samochodu (konieczny czujnik z Abimexa/GSI)
- ilości przebytych metrów na ile sposobów sobie życzysz. (konieczny czujnik z Abimexa/GSI)

Ja rozbijam się o to, że na razie nie mam kasy na robienie płytek drukowanych do poszczególnych modułów i zestawu uruchomieniowego do ATMegi, ale może w końcu do tego usiądę.

PS. Jeśli ktoś będzie chciał dorzucić sensowne swoje trzy grosze, post zostanie - wszelkie komentarze nie na temat lecą z hukiem bez zająknięcia się.


[ wiadomość edytowana przez: robreg dnia 2006-12-14 10:01:45 ]
 
 
To czas na moje 3 grosze.

Wpiszcie w wyszukiwarce numer wtryskiwacza i po kilku kliknięciach znajdziecie jego wydajność. O ile mnie pamięć nie myli wtryskiwacze w poldoroverze mają wydajność jakieś 150ccm (cm^3 na minutę czy jakoś tak). A co z tymi co mają LPG??

RPMy to pikuś czysta matma. Prędkość i droga to albo za pomocą czujnika z GLI (przyznam szczerze że nie wiem jak on działa) albo za pomocą "patentu" z wiatraczka (luk at licznik rowerowy w aucie ).

MAP jest wbudowany tylko trzeba z niego wciągnąć sygnał (luk at elektroniczny wakuometr). Ale trzebaby przeskalować wartości na jakieś realne. Przydałby się graficzny "słupek" wtedy mielibyśmy elektroniczny wakuometr w formie graficznej (taki mały wodotrysk).

Podobny "słupek" wskazany byłby przy Lambdzie.

POzostałe sprawy to praktycznie odpowiednia ilość A/C i interpretacja wyników.


Nie ukrywam że z zainteresowaniem będę obserwował postępy prac.
  
 
Bociek, MAP-a trzeba dać swojego na trójniku - ja nie chciałbym sobie w jakikolwiek sposób wpływć na DOBRZE działający moduł MEMC, a tak dodatkowy czujnik, uwaga, ciśnienia bezwzględnego (!!! - skubany robić może za barometr co rano) mamy i wesoło zeń korzystamy.

Czujnik z GLIzdy daje sześć impulsów na obrót - co 16,667cm drogi masz impuls daj mi lepszą dokładność

Co do LPG to cóż... przykro mi nawet sekwencja fazy lotnej nie pozwala nam mierzyć spalania, więc sam rozumiesz, pozostaje wnioskowanie ile komp. chciałby dać benzyny, jeśli uda się to zrobić.

Jeśli ktoś miałby dojście do płytek za friko, chętnie zawiązałbym z nim spółkę (to bardzo uprościłoby sprawę, choć nie uniemożliwi, mamy laser, mamy żelazko )
 
 
A wziąłęś poprawkę na przekładnię prędkościomierza i rozmiar opony przy czujniku z GLIsdy?? Może ma to niewielki wpływ ale jednak. to tyle odemnie.

Pomagać za bardzoe nie mam w czym .
  
 
Bociek, pomagasz, nie pomagasz, uwagi konstrukcyjne dajesz

Wziąłem - te wszystkie aspekty załatwia nam jedna rzecz: przy jakiejkolwiek std. konfiguracji silnik-skrzynia-most-koła w PN-ie zawsze jeden obrót linki prędkościomierza, to 1 metr na kole.

Różnice w mostach załatwiają różne przełożenia reduktora prędkościomierza, zintegrowanego ze skrzynią biegów - czujnik mamy już po tym.

Dla pełnego wypasu jak się wszystko uda oprogramować, można będzie dopisać moduł korygowania prędkości i drogi ze względu na posiadane ogumienie, ale to na samym końcu.
 
 
Jezeli chodzi o wykonanie plytek drukowanych to nie widze problemu - jezeli bedzie schemat to ladnie zaprojektuje, wrzuce na laserowke i przeniose sciezki na plytke.

Jezeli chodzi o zaprogramowanie Atmegi to ja takze nie mam kitu ale da sie cos po znajomych pokombinowac

Sprawa ideowo jest rzeczywiscie prosta - tak jak robreg napisal wiekszosc funkcji to zabawa w przeliczanie lub mierzenie. Dodam jeszcze ze pomysl powstal po tym jak jezdzilem tydzien z miernikiem podpietym bezposrednio pod kompa w celu sprawdzenia sondy lambda Co by nie mowic lepiej byloby to nadzorowac ciagle za 1 kliknieciem switcha
  
 
Cytat:
2006-12-14 17:10:34, adamdn pisze:
Jezeli chodzi o zaprogramowanie Atmegi to ja takze nie mam kitu



A ja mam Najprostszy programator na alledrogo to ok 10 PLN (pochodna STK200), jak złożysz samodzielnie - mozna zmiescic sie w 5 pln (wtyczka lpt 25 pin, flat10, 74hc244, 100KOhm, 100nF, 1n4148 albo inna, kawałek uniwersalnej płytki, ewentualnie pinfc i podstawka pod atmege)

I zupełnie nie rozumiem po co switche. W tej chwili mam wyswietlacz 2*16 i moge jednoczenie wyswietlac 4 parametry (mozna nawet i n*4 przy zastosowaniu przewijania awtomagicznego ), docelowo ma byc 4*20 i 8 parametrow jednoczesnie. Switche tylko rozpraszaja uwage kierowcy - nie musi siegac do przełącznika zeby znalezc interesujacy go parametr - wystarczy rzut oka na wyswietlacz.
  
 
Mozesz zalaczyc zdjecie jak to wyglada w praktyce?? Bylbym wdzieczny. No i schemacik jakis z listingiem o ile to nie tajemnica
  
 
Cytat:
2006-12-14 22:41:55, adamdn pisze:
Mozesz zalaczyc zdjecie jak to wyglada w praktyce?? Bylbym wdzieczny. No i schemacik jakis z listingiem o ile to nie tajemnica



W weekend postaram sie cos opracowac. Schemat jest dynamicznie zmienny, ale ogolny zarys tez moge wrzucic.
  
 
Panowie Panowie chwila zaraz

po co od nowa wszystko wymyslac i sie glowic, jak juz ktos za nas to zrobil ??
malo tego projekt jest w dalszym ciagu poprawiany udoskonalany, sa dodawane kolejne funkcje wersje oprogramowania, miedzy innymi pomiar przyspieszenia, bo o paliwie i temp. wew. zew. nawet nie wspomne, do tego pamiec, zasieg na paliwie w baku i itp reszte sobie sami doczytacie
aha napisze ze sa tam poruszane tematy nawet mierzenia LPG, malo tego oprogramowanie tego komputerka pozwala na to,
jestem w trakcie lutowania tego komputerka pierwsza wersja byla na malym wysiwetlaczu od noki 5110 teraz jest na sporym kolorowym od simensa s65
jedyny minus tego to dosyc zwarta budowa i najmniejsze elementy SMD np. rezystory 0603
ale z drugiej stronyza to plytka jest bardzo mala
procek to na poczatku Analog Devices ADUC816, teraz jego brat ADUC836 oczywiscie SMD
kalibracja tego jest banalna nie trzeba znac zadnych wydajnosci wtryskiwaczy itp.
do rovera potrzebny jest tylko czujnik predkosci jazdy, ale to chyba nie problem
programowanie procka tez jest proste i opisane
zreszta co ja tu bede gledzil
sami poczytajcie watek jest dlugi, ale zanim ktos zacznie ten uklad robic musi go przeczytac calego !!

komp byl opisany pierwsza czesc w Elektronice Praktycznej wrzesien 2005

Forum EP
  
 
Taki minus to nie minus - 7W lutownica i jedziesz nawet 0603. Co ja sie nie wymienialem w telefonach... Powiedz jeszcze ile kosztuje taka zabawa (na tamtym forum wyczytalem kolo 220zl wiec troche drogo) i jak juz wszystko zmontujesz to zapodaj zdjecie dzialajacego ukladu

Osobiscie wolalbym wyswietlac wszystko na wierszowym wysokokontrastowym LCD niz na malym, niezbyt czytelnym LCD z Siemensa. Ale jak czegos nie opracujemy to trzeba bedzie sie skonic do propozycji AnderwSa
  
 
w podanym watku sa fotki zrobionych juz kompow
a na ostatniej zakladce lub przed statniej, autor umiescil zdjecie z tym kolorowym S65
jest tez temat wysylania tego po RS2... to jak dobrze pamietam, dla tych co chca zastosowac inny wyswietlacz ale wtedy potrzebne sa jakies sterowniki cy cus
naprawde polecam przeczytanie calego watku jest tam sporo informacji

co do kosztow to 220 zl to cena podana ze tak powiem z gornej polki, kwota wliczala np. procek w sklepie ktory kosztuje ok 75 zl oczywicie mozna kupic taniej, ale niestety pewnie sa to sample kolesie dostali probki za darmo, a potem nimi handluja niestety efektem tego jest zaprzestanie wysylania probek do polski przez analoga
zdaje mi sie ze cene mozna spokojnie zbic o polowe, jesli jeszcze podzielimy liczbe rezystorow sprzedawanaych po np. 100szt. w TME
  
 
Czyli trzeba sie na forum zarejestrowac - anonimowy uzytkownik nie ma podgladu fotek ani zalacznikow Co kosztow to rzeczywiscie moznaby podzielic sie nimi kupujac hurtowo konkretna liczbe prockow, lcd, itd...
  
 
Niewątpliwym plusem mojej koncepcji są koszty (AT8 - 3,30 lub AT16 - 10 pln , częsci do montazu przewlekanego - jakies smieszne grosze) i prostota wykonania.

Zrobić mozna wszystko i na kazdą platformę - kwestia oprogramowania tego. A poza tym wykonanie czego s od zera ma jeszcze jedną zaletę - własna satysfakcja
  
 
To i ja coś napisze bo z taką zabawką prawie dwa lata się męczyłem. Pomiar otwarcia wtryskiwacza można zrobić używając bramki EX-OR i sterując ją prockiem możemy uzyskiwać przerwanie od każdej zmiany stanu wtryskiwacza a w przerwaniu je identyfikować i zamknięcie wtrysku olewać a mierzyć tylko czas otwarcia. Ja zrobiłem to Atmelu AT89S52.
Co do waszych pomysłów to jak liczycie zasięg na baku? Czy podczas tankowania wprowadzacie ilość zatankowanego paliwa czy łączycie się z pływakiem?
  
 
oczywiscie ze jest ogromna satysfakcja jak sie zlozy cos samemu
Procek ADUC836 kosztowal na allegro 14 zl teraz nie widze pewnie im sie sample skonczyly

ale jesli chcecie robic od nowa to temu projektowi trzeba poswiecic sporo czasu
dodatkowo trzeba umiec napisac program do niego i tez go testowac i udoskonalac

co do pliwa w baku, to sa wyjscia z procka do podpiecia tego, ale autor tego nie testowal
kazdy samochod ma inne wartosci
pozatym plywak w poldku dosc znacznie sie buja wiec wskazania pewnie caly czas by sie zmienialy
na dzien dzisiejszy wartosc paliwa wprowadza sie przy tankowaniu
ale furtka do zabawy istnieje

a tak wyglada glowny ekran tego kompa