Mechanizm zmiany biegów na linki w 126p

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Na prośbę kolegów z forum zamieszczam opis adaptacji mechanizmu zmiany biegów (MZB) na linki do 126p.

Uwagą wstępu dodam ze standardowy maluchowski MZB można zastąpić przegubem kardana np. układu kierowniczego ale to niezbyt zdaje egzamin.
Do tego celu nadaje się chyba każdy MZB na linki bez względu na markę pojazdu, który jest dawcą. Generalnie stosuje się kilka popularnych ogólnie dostępnych, bo linki też się zrywają czasami np. od CC, S.C., Uno, Tamiz. Ja zastosowałem od matiza dlatego, ze podstawka lewarka jest metalowa a od CC,S.C. jest plastikowa i często ulega połamaniu a co metal to metal. MZB od matiza kosztowałó mnie 50zl (lewarek wraz z dwoma linkami, co ważne na końcu linek SA tulejki metalowo gumowe i one musza być jak będziecie kupować, bo tego elementu nie można dostać oddzielnie.

MZB skalda się z 2 linek i lewarka, z czego jedna linka opowiada za ruch wodzika w skrzyni przód-tył, a druga lewo-prawo, Ja będę opisywał wszystko na MZB od matizie bo z innymi nie mam doświadczenia. Na linkach jest taka guma, która gdzieś się opera o budę w matizie, ja ją odciosem i wywaliłem. W podstawie lewarka są gumy z tulejkami metalowymi to tez wywaliłem bo lewarek się przeginał był niestabilny i dałem śruby M12 bo takie są tam otwory, mieszek tez wyleaciał, po zakupie proponuje wziąć oleju w strzykawkę z igłą i napuścić w linki żeby je przesmarować i poruszać nimi i niech tak sobie powiszą z dzień dolewając oleju bo wyleci cześć. Przy lewarku są zatyczki 2 szt. i trzeba dokupić również 2 szt. na drugie końce linek ja płaciłem 3 zl/szt można powiedzieć tez ze to są blokady linki sprzęgła bo tak mi koleś w sklepie powiedział, Demontujemy calu lewarek, lewarek jest wygięty ja go wyprostowałem młotkiem na dole niego jest śruba która trzyma linkę przod-tyl odmierzyłem odległość od jej srodka do punktu mocowania lewarka (trzymaja go 4 srubki) i odłożyłem taka sama długość na gore i w tym miejscu przyspawałem srube ale większej średnicy bo M8 i pominolem plastikowy element ślizgowy, mocowanie linki lewo-prawo i przy lewarku zostaje oryginalne, ale do linki przod-tyl trzeba dorobic mocowanie z blokada na gorze do sruby, a po co ten zabieg przespawania mocowania linki? A po to ze wrzucając niby bieg 1. to wrzucalo się 2 i odpowiednio 4 zamiast 3 widocznei tak dziala skrzynia w Tamizie bo w malcu jak dajemy lewarek do przodu to jest jeden a przy mechanizmie matiza to linka idzie do tylu i wrzuca 2 bieg. Następnie spawamy 2 kawalki plaskownika (tu nie warto oszczędzać na wadze bo to ma być trwale i się nie giac) jak na foto, element poziomy zobilem tak żeby był w jednej lini z oryginalnym elementem poziomym. Nastepnie trzeba przygotowac ja tak zrobiłem blache 2 mm grubosci i wywiercic bodajże otwor 24 mm tak żeby linka się zaparla o niego taki otwor jak oryginalne 2 na dole lewarka potem to przyspawac ( srodek linki do srodek sruby tak ma być poziom tak zrobiłem) i dac wzmocnienia jak na foto i an koniec zawleczke włożyć. Takie same otwory 2 szt trzeba wywiercic w plaskowniku o grubości takiej żeby rowek linki się schowal w niego bodajże 3 mm i weszla jeszcze zawleczka oraz naciac od goru zrobic przerw żeby przelozyc od gory linke prze nią bo przez otwor nie przejdzie. Nastepnie bierzemy kątownik ok. 8-10cm długości wiercimy otwory dla linki lewo-prawo duzo otowrow jeden obok drugiego tak żeby mice możliwość regulacji, linka lewo-prawo musi być na dole wodzika gdyz jak damy u gory to biegi będą tak ze zamiast 1 będzie wsteczny czyli odwrotnie i jeszcze jeden otwor na gorze katownika do mocowania linki przod-tyl. Linke przod-tyl przykręcały do katownioka i wodzika (wodzik trzeba rozwierci wiertlem 8mm jet to twardy material także uwaga) te tulejki na koncy linke trzeba skręcić z dużymi podkaldkami metlowymi żeby te gumy nie wyszly przy skrecani całości, mocowanie linki przy wodziku i blokada ta z otowrm 24mm musza bcy w poziomie. Ja ten katownik ma przyspawany w 2 miejscach bo takto się przesywa ustawiony jest prostopadle do wodzika. Nastepnie mocujemy linke lewo-prawo gdzies ok. 4-5cm (ale ta odleglsoc nie ma chyba znaczenia zbytnio) od wodzika w dół i mocowanie/blokade linki obieramy tak żeby było w poziomie w sotusunku do przykreconej linki do kątownika, mocowania musza być trwale i mocne (widac to u mnie) żeby się to nie zgięło i nie oderwalo.
UWAGA przed przyspawaniem blokad linek nalezy ustawic lewarek w pozycji luzu żeby stal pionowo i wtedy spawamy mocowania linek tzn punkty oparcia linke (to musi sobie każdy dobrac indywidualnie bo w malcu jest inaczej niż u mnie). Zarówno lewarek jak i katownik musza być w pionie po przyspawaniu wszystkiego, a jak będą szly linki to nie ma znaczenia u m,nei idze jedna wyfalowana pod siedzeniem i dziala, linki sa dosc sztywne, a jeszcze jedno najpierw należy wybrac miejsce usytuowania lewarka a potem mocowac linki do skrzyni, ale tak żeby starczyly linki, można linki zamówić dłuższe na wymiar w auto linka pod Warszawą.


U mnie do poprawki jest wysoksoc sruby trzymającej linke przod-tyl tzn musze ja chyba obniżyć.

N wszystkie pytania odpowiem w wątku jeśli będą.



[ wiadomość edytowana przez: zawodnik dnia 2008-06-20 23:11:13 ]
  
 


FOTKI
  
 
Niech teraz ktos wytlumaczy po co tyle sie babrac, jesli standardowy mechanizm dziala be zroblemu i awaryjny nie jest?
  
 
Wiesz zwykly silnik porobiony tez wystarcza do upalania a niektorzy pakuja centralnie 1.2 .................
  
 
po to np zeby podniesc caly mechanizm w gore i skrocic skok lewarka? a swoja droga Zuraw po co ty sie babrasz z 1.2? przeciez 0.7 dziala dobrze...
  
 
Cytat:
2008-06-20 23:13:23, Zuraw pisze:
Niech teraz ktos wytlumaczy po co tyle sie babrac,



po to zeby mozna bylo normalnie biegi zmienaic! a nie pod kątem, a moze ktos chce sobie lewarek dać kolo kiery?

Cytat:
2008-06-20 23:13:23, Zuraw pisze:
jesli standardowy mechanizm dziala be zroblemu i awaryjny nie jest?



u mnie nie dzialal bez problemowo i byl bardzo awaryjny

a tak pozatym to jak cie to nie interesuje to po co piszesz w tym temacie? zreszta jak w kazdym
  
 
bardzo bardzo fajnie ze to opisales napewno bede chcial to wykorzystac bo mam tak daleko odsuniety fotel ze do lewarka nie siegam
  
 
Pomysł ciekawy, ale jak to działa w praktyce - precyzyjniej niż seria?
  
 
Cytat:
2008-06-20 23:13:23, Zuraw pisze:
Niech teraz ktos wytlumaczy po co tyle sie babrac, jesli standardowy mechanizm dziala be zroblemu i awaryjny nie jest?


po co ruchasz starego jak mozesz stara?
  
 
Cytat:
2008-06-21 00:02:12, Tomecki_b-b pisze:
Pomysł ciekawy, ale jak to działa w praktyce - precyzyjniej niż seria?



jesli chcial bys dac to zamiast seryjnegoi i w miejsce seryjnego to nie warto

ale jesli chcesz podniesc lewartek lub go przesunac np. w bok to warto

biegi u mnie chodza ciezko tzn trzeba je wbijac i wybijac ale to nei tylko u mnie patrzytlkem u kolegow co maja od CC, SC i jest tak samo do tego trzeba sie przyzwyczaic
ale musze jednak powiedziec ze chodzi lepiej niz seria jak dla mnie
  
 
w seryjnym malcu to moze średnio sie przydaje ale w szajowozie bardzo na plus
jeździęłem takim szajo z linkami i ze standardowym układem z malca to miałem problemy aby 3 wbić po skosie na szybkim łuku
różnica ogrona na plus dla linek

bardzo ładny opis
  
 
Cytat:
2008-06-20 23:19:10, zawodnik pisze:
u mnie nie dzialal bez problemowo i byl bardzo awaryjny a tak pozatym to jak cie to nie interesuje to po co piszesz w tym temacie? zreszta jak w kazdym


No wlasnie zainteresowalo mnie to, bo chyba tylko po to jest sens robic, jesli ktos chce zmienic polozenie samego lewarka. Do serii to IMO sztuka dla sztuki.
  
 
Gdyby działał precyzyjnie - to dla mnie byłaby fajna sprawa, jestem dość długi przez co mam daleko odsadzona kierownicę, można by lewarek przenieść blisko kierownicy bez zwiększania jego skoku jak to jest przy przedłużaniu seryjnego. Tylko że mam skrzynię z CC700.
  
 
A nie wydaje wam się ze dzieki zastosowaniu linek mozna uniokąc pomyłki przy zapięciu(przy duzych przechyłach ) biegu lub zapieciu dwoch na raz.
  
 
Cytat:
2008-06-21 14:16:24, poldrive-126 pisze:
A nie wydaje wam się ze dzieki zastosowaniu linek mozna uniokąc pomyłki przy zapięciu(przy duzych przechyłach ) biegu lub zapieciu dwoch na raz.



Wystarczy lepiej zamocowac silnik ze skrzynia i biegi wchodza zawsze i wszedzie
  
 
Cytat:
2008-06-21 11:07:15, fifi pisze:
w seryjnym malcu to moze średnio sie przydaje ale w szajowozie bardzo na plus jeździęłem takim szajo z linkami i ze standardowym układem z malca to miałem problemy aby 3 wbić po skosie na szybkim łuku różnica ogrona na plus dla linek bardzo ładny opis



Cytat:
2008-06-21 14:16:24, poldrive-126 pisze:
A nie wydaje wam się ze dzieki zastosowaniu linek mozna uniokąc pomyłki przy zapięciu(przy duzych przechyłach ) biegu lub zapieciu dwoch na raz.



macie racje zapomnailem tego dopisac na przechylonym szayowozie na prawym luku nie moglem wbic 3 ani 4 a teraz daje rade bez problemy i daltego etz zrobilem na linki

Cytat:
2008-06-21 12:24:37, Tomecki_b-b pisze:
Gdyby działał precyzyjnie - to dla mnie byłaby fajna sprawa, jestem dość długi przez co mam daleko odsadzona kierownicę, można by lewarek przenieść blisko kierownicy bez zwiększania jego skoku jak to jest przy przedłużaniu seryjnego. Tylko że mam skrzynię z CC700.



w cc700 jest chyba innym MZB podajze na drzaek podobny jak w malcu i chyba nei da rady no ale trzeb by sie spytac kogos kto wie jak dzial skrzynia w 700tce
  
 
w cc700 jest prawie jak w malcu mechanizm
w cc900 i cc1100 jest na linki już
  
 
Cytat:
2008-06-21 16:46:13, 5Turbo pisze:
Wystarczy lepiej zamocowac silnik ze skrzynia i biegi wchodza zawsze i wszedzie


dokladnie - mi tez nie wchodzilo 2 i 3 na ktorys zakretach - po usztywnieniu silnika wsio jest git. No ale jak ktos chce sie bawic i skraca sobie skok drazka czy cos to czemu nie
  
 
No bardzo fajna sprawa, ja też swego czasu kombinowałem z mechanizmem jednak ograniczało się to do przeróbek seryjnego MZB. Zrobiłem mechanizm o krótkim bardzo skoku bo chciałem mieć wyższą wajhe ale taki drążek złamał mi się ze dwa razy więc sobie odpuściłem Dobra sprawa też do swapów gdzie rurki od wody idą tunelem, nie trzeba kombinować z kardanem a poza tym linki są lżejsze nić stalowy pręt
Duży plus dla tego kto to wymyślił
  
 
no powiem jeszcze jedno dzis mailem zawopdy i staralem sie zwrocic uwage na to jak to chodzi i jest tak na postuoju biegi wchodza z lekkim oporem, ale podczas jazdy jak sei szybko zmeinai biegi to ejst git nie czuc zbyt opoiru i zmiana biegow jest precyzyjna tylko trzeba sie nauczyc przepinac z 2 na 3 i odwrotnie bo z 2 na 3 tzreba po skosie wrzucac bieg a nie w ujkladzie H ale jak sie tego nauczycie to polubicie to rozwiazanie jest GIT!!!!!