Kultowe Auta PRL-u i Złota Kolekcja - 2016 - Strona 6

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ehh... tak jakby zadnych amerykanskich wozow w PRL-u nie bylo... :/

moze nie konkretnie takie jak te o ktorych byla mowa... ale w filmach czesto zdarza sie spotkac rozne amerykanskie furki... np. Camaro z "Nie lubie poniedzialku"...

Chetnie wiec np. dodalbym je do swojej kolekcji jako uzupelnienie... tak jak wiele innych wozow ze stanow...

Hmm... mysle ze tak sobie to moze i nie pasuja do tematu... ale jakby np. wrzucilo sie jakies amerykance, poprzedzajac dowodami z tamtych lat na ich obecnosc w PRL... to nie widze problemu...
  
 
Meduza kilka postów wyżej wspominał o ukazaniu się w Złotej - Tatry 603. Jakoś nikt nie wspomniał, że 2 tygodnie wcześniej, bo 24.02.2016 ukaże się beżowy Trabant 601.



Szkoda, że nie dadzą zamiast niego, tej wyczekiwanej przez wielu wersji z silnikiem Polo.

[ wiadomość edytowana przez: jarecki78 dnia 2016-02-04 19:14:14 ]
  
 
Cytat:
2016-02-04 19:08:30, Frdek pisze:
Ehh... tak jakby zadnych amerykanskich wozow w PRL-u nie bylo... :/ moze nie konkretnie takie jak te o ktorych byla mowa... ale w filmach czesto zdarza sie spotkac rozne amerykanskie furki... np. Camaro z "Nie lubie poniedzialku"... Chetnie wiec np. dodalbym je do swojej kolekcji jako uzupelnienie... tak jak wiele innych wozow ze stanow... Hmm... mysle ze tak sobie to moze i nie pasuja do tematu... ale jakby np. wrzucilo sie jakies amerykance, poprzedzajac dowodami z tamtych lat na ich obecnosc w PRL... to nie widze problemu...



No lepiej bym tego nie ujął - Brawo Ty!

Równie dobrze można by wywalić z kolekcji KAP cały wątek zachodnich aut, no bo ile jeździło w PRL np Vauxhall-ów, Citroenów DS19?

Ile jeździło w PRL-u "socjalistycznych": Melkus-ów, Sachsenringów, itd ?

A co z wkładem amerykańskiej motoryzacji w style i trendy motoryzacyjne na całym świecie?

Myślicie, że nasze auta w PRL-u wyglądały by tak samo, gdyby w USA obowiązywały inne trendy? To w USA po "barokowym" okresie lat 50-tych pojawiła się tendencja na kanciate auta w latach 60-tych (może nawet pod koniec lat 50-tych były pierwsze odznaki tego)
W Polsce "kanty" pojawiły się dopiero ze 125p, ale to w USA wymyślano wszelkie sznyty.
Podobnie z podwójnymi okrągłymi przednimi lampami - pojawiły się bodaj w USA w 2 połowie lat 50-tych...

...a koncepcja powstania polskiego Tarpana? Stylistyka Tarpana a kształty amerykańskich aut dla farmerów? Zestawcie sobie Tarpana 237 kombi i Chevroleta Blazera - uderzająco podobne sylwetki obu aut...

Pomijać amerykańskie auta interesując się motoryzacją, to tak, jak by pisać encyklopedię nie znając wszystkich liter...
  
 
Uważam że wpływ amerykańskiej motoryzacji na nasz rodzimy przemysł motoryzacyjny, a także na to co jeździło w PRL-u po drogach był znikomy.
Jak najbardziej to ciekawy temat. Osobiście jednak uważam, ze to Amerykanie przez lata mieli kompleks względem europy i kopiowali co się da. W Europie to chyba jedynie Opel swego czasu był zamerykanizowany, co ma ewidentny związek z właścicielem marki.
Myślę że amerykańska myśl techniczna to miała podatną glebę ale w Państwie położonym na wschód do nas. To ZSRR chciał być komunistyczną kopią USA w różnych aspektach
Podejrzewam że liczba amerykańskich kultowych krążowników obecnie jest znacznie wyższa niż w czasach PRL
 
 
Czyli... no amerykance moze i nie mialy bezposredniego wplywu na rodzimy przemysl motoryzacyjny, ale skoro juz wspomniales o ZSRR to ten juz mial wplyw... a skoro ZSRR staralo sie kopiowac USA, to i tez mialo to jednak wplyw na PRL.
  
 
Porównajcie sobie przód Cadillaca Eldorado z 1953, Cadillaca deville z 1949 oraz radziecką limuzynę GAZ 12 ZIM z naszych "kultowych..." ZIM - jest ewidentnie stylizowany...

co do wpływu amerykańskiej motoryzacji na polską... a co z podobieństwem Tarpana 237 kombi i Chevroleta Blazera z 1978 roku? Tarpan wygląda, jak miniatura Blazera...

a projekty autobusów Beksińskiego z Sanoka? Przecież on inspirował się sylwetką Chevroleta Bel Air przy projektowaniu pewnego autobusu z "płetwami"!

Mnie znacznie bardziej interesują amerykańskie modele, niż np kolejne wydanie osobowej Tatry. Wszystkie Tatry z KAP już mam, a z tych klasycznych amerykańskich z Welly mam tylko niektóre...

...a nawet jeśli nie przekonuje taka argumentacja, to te Welly świetnie uzupełniają się z radiowozami z serii "Kultowe wozy policyjne" o których też mowa na forum
  
 
Historyk, bez obrazy, ale coś Ci się odkręciło

Tu masz Twoje Blazera '78:



I co ma on wspólnego z Tarpanem? NIC.
A tu wczesny, chyba prototyp Range Rovera:




A tu wczesny, chyba też prototypowy Tarpan:



Nie są identyczne, ale podobieństwo spore.
Trzy lata później po Range Roverze (1968 i 1971) i 7 lat przed tym obrzydliwym Blazerem.


 
 
Meduza - bez obrazy, ale nie pisałem o "zwykłej podstawowej wersji Tarpana 233, ale o wersji kombi:



przód Tarpana 237, podobnie, jak Chevroletów i ma podobny kształt, choć "nie kapie z niego nikiel" , ale ma podobny układ lamp i kierunkowskazów, ogólny kształt bryły przodu



Nie mówię tu o dokładnym kopiowaniu detali, ale ogólnej stylistyce


...a Chevrolet Blazer z tego zdjęcia jest pochodną Chevroleta CK - produkowanego od końca lat 40-tych XX wieku, tyle, ze w paru generacjach (chyba 5-ciu)


[ wiadomość edytowana przez: Historyk1985 dnia 2016-02-06 17:15:08 ]

[ wiadomość edytowana przez: Historyk1985 dnia 2016-02-06 17:17:09 ]
  
 
Masz rację.
Tarpan tak jak ten Blazer ma 4 koła, dwie lampy i 3 drzwi.
Podobieństwo niesamowite, chyba musieli licencję na to wziąć od Amerykanów.
W dodatku najpierw musieliby wynaleźć wehikuł czasu i przenieść się 7 lat do przodu, a potem cofnąć do 1971 i opracować Tarpana
...........

 
 
hmm z twoimi "argumentami" Meduza polemizować nie będę...

...jeśli Tarpana 233 od 237 nie odróżniasz...
  
 
Spokojnie, nie pozabijajcie się

-----------------
--- Biały ---
ten zły admin
  
 
> Historyk.
Tak się jakoś dziwnie składa, ze Tarpan w wersji "kombi" jest jeszcze bardziej podobny do Range Rovera, a do tego Blazera ani "toczkę"

Natomiast ten Blazer ma rozrośniętą sylwetkę w stylu amerykańskich "muscle cars", okraszoną ociekającym barokiem, synonimem złego gustu.
Nie widzę tych cech, ani w Tarpanie, ani w pierwotnym Range Roverze, które akurat są synonimami czystej formy, podporządkowanej funkcji w ascetycznym znaczeniu.

Jedynym (wg mnie) przejawem amerykańskich wpływów na pojazdy produkowane w Polsce to Warszawa w pierwotnej wersji czyli Pobieda, inspirowana, bądź też kopiowana z amerykańskich wzorców.
Na szczęście jej rodzime modyfikacje, czyli limuzyna, oraz kombi już wypleniły te wzornicze pozostałości zaszczepiając europejskie trendy.

Tu jest śliczny przykład reminiscencji Warszawy kombi, jakże szlachetny



Prawda że podobne?



Może i trochę baroku jest, ale w całkiem zjadliwej formie, zarówno w produkcie FSO, jak i Angielskim

 
 
Meduza - rozbrajasz mnie normalnie

Po pierwsze to Warszawa vel GAZ M20 była "inspirowana" wozem Opel Kapitan i ten wątek pojawiał się już wiele razy... Czy Opel jest niemiecki czy amerykański, hmmm to już inna dyskusja...

Po drugie, co mnie w Twoich postach "rozbraja", to to, że wrzucasz tu zdjęcia, które przypadkowo znalazłeś w google grafice, ale nie potrafisz sobie zadać trudu, aby poczytać co nieco w internecie... Dlaczego tak sądzę?

Po pierwsze - Blazer produkowany był od 1969 roku, skoro już tak chcesz odwoływać się do dat. CK jeszcze wcześniej. Tak, że teksty Twoje o "teleportowaniu" wozu z 1978 do 1972... mnie rozbawiły...
Po drugie - pisałem o Tarpanie 237, jak i Blazerze z Końca lat 70-tych. 237 to też koniec lat 70-tych. Oba wozy przechodziły Feceliftingi i było parę drobiazgów podobnych i tylko o to mi chodziło. Twoje zestawienie 233 z nowszym Blazerem miało się jak pięść do nosa, no i tyle w temacie...

Kończę tą jałową polemikę z Tobą.



Wracając do tematu KAP

Byłem dzisiaj na stacji benzynowej w miejscowości Gwoździany - przy drodze nr 46

Widziałem "model" milicyjnego UAZ-a. No niestety do kolekcji aut w skali 1:43 ma się nijak.
UAZ jest już "na oko" za duży. Wyglądał mi tak mniej więcej na skalę 1:32 albo 1:35 albo coś podobnego...

Do tego mieli wysyp tych okropnych Syrenek 104 ze skopanym przodem i Warszaw 223...
Coś chyba po niecałe 22zł/szt

...żeby było śmieszniej, to cysterny "Orlen Cafe" z New Ray, które na innych stacjach kosztują około 55zł, kosztowały tam aż 65 zł - dla mnie to prawdziwy rekord cenowy...
  
 
...jeszcze bym zapomniał...

Byłem też w KIK w Lublińcu i kupiłem te ciężarówki Man o których mowa była ileś postów wstecz...
Jest szansa, że do sklepów KIK przed Wielkanocą mogą dać znowu te Many.
Producentem tego po dokładniejszym obejrzeniu jest firma NEW RAY, ale jej loga nie ma na opakowaniu - seria specjalnie zrobiona dla sklepów "KIK TEXTILIEN"

Zabudowa kanciata śmieciarki nadaje się do zainstalowania w naszym Jelczu 315
Sprawdzałem to na modelu i pasuje niemal idealnie. Rozstaw podłużnic ramy w naszym Jelczu śmieciarce z KAP jest identyczny, jak rozstaw w Manie. Zabudowa "leży" więc dobrze po przełożeniu do Jelcza... tył zabudowy jest otwierany - nie to, co w naszej z "Kultowych..."

Chodzi mi o ten typ zabudowy:





Man F200 laweta też powinna dobrze nadać się do przeróbki Jelcza. Wiem, że takie typy lawet, jak ta były napewno zainstalowane na Starach 742. Widziałem w Opolu około 2006 roku, jak Star 742 z zabudową tego typu "zabierał" z Placu Kopernika popsuty policyjny radiowóz VW T5.

w tym Manie z KIK jest bardzo podobna do tej zabudowa:



Wiem, że Star 742 to nie Jelcz ale znając życie i przekładki zabudów, jakie już widywałem, nie zdziwił bym się, gdybym zobaczył Jelcza 325 z taką zabudową...
Tak czy siak - zabudowa lawety ma wszystkie elementy ruchome - wygląda, jak prawdziwa

Trzecim Manem, jakiego zdobyłem w KIK jest Man F2000 strażacki z zabudową SD 32 - prawie taką, jak ta:

https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=53319
https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=53318

Różnica jest taka, że auto ze zdjęć to nowszy Man, więc i zabudowa jest chyba nowszego typu.
Niestety ten strażacki wóz raczej nie nada się do przerobienia Jelcza. Przynajmniej ja nie widziałem żadnego Jelcza z takim typem zabudowy...

Mam takie pytanie - na stronce "czerwone samochody" nie znalazłem zdjęć żadnego Mana F2000 z wersją zabudowy SD 32 Metz, który był by w służbie polskiej straży pożarnej, ale wiem na bank, że coś takiego widziałem na polskich drogach. Przez google też nie mogłem znaleźć zdjęć takiego sprzętu.
Wie ktoś coś o zdjęciach takiego wozu? Bo przydały by mi się do wykończenia tego modelu...
  
 

Historyk, wiesz co to jest "horror vacui"?
To jedna z istot baroku i Twoich ukochanych amerykańskich tworów.
Ponowie poszli w detal, a nie formę jako całość.
Ty też poszedłeś w detal i skupiasz się na jakimś migaczu z roku takiego który pasuje do Blazera z roku tamtego. Skup się na całokształcie. Jakbyś nie wiem jak kombinował to pomiędzy stylistyką Tarpana niezależnie jakiego rocznika i jakiego typu nadwozia, a Twoim Blazerem w kolejnym N-tym wcieleniu nie ma niż wspólnego. To po prostu kompletnie inna szkoła stylistyki.

Co do Opla to Moskwicz był Oplem, bo towarzysze z ZSRR wywieźli całą fabrykę.
To ma być wg Ciebie Pobieda?



Ja nie widzę podobieństwa, nawet z tym Kremlem w tle
Prędzej jakiś ZIS, ale też nie bardzo.

Skoro się tak czepiasz drobiazgów to tu masz ciekawy artykuł o Pobiedzie:

Oldtimery.com

"W tym miejscu przechodzimy do nadwozia, które, jak mówią niektóre legendy, również miało zostać skopiowane, z jakiegoś amerykańskiego samochodu. Jest w tym sporo prawdy ale było to raczej czerpanie z wielu wzorców, szukanie nowych trendów i korzystanie z dotychczasowego, światowego dorobku." ... "Tak też było z Pobiedą. Konkludując, jest kilka amerykańskich modeli niezwykle podobnych do Gaza M20 ale jednocześnie były one podobne do siebie i nikt nie mówił o kradzieży projektów – taka była ówczesna moda!"

A z Opla zostały jedynie pobożne życzenia...





 
 
Tarpan bardziej mi przypomina Aro 24 niż Blazera, ale cóż, skoro światła mówią więcej, to Polonez mr87 wygląda jak Dacia 1310. ; )
Skończmy to proszę bo ten temat zaczyna powoli wyglądać jak motoshowminiatura. Tarpan nie wygląda jak Blazer i już. Fiat 126p też ma kierunkowskaz pod pojedynczym światłem i żaden z niego Blazer lub z Blazera maluszek.
  
 
Obiecałem wcześniej, że wrzucę zdjęcia tych manów z serii KIK



















Producentem tych ciężarówek jest firma NEW RAY - ta sama, co robi cysterny oraz inne TIR-y sprzedawane na stacjach benzynowych.

Ciekawe rozwiązanie. Kabiny w TIR-ach ze stacji benzynowych mają oddzielne dachy skręcane na śrubki z resztą kabiny. Teraz już wiem dlaczego

W Manach F2000 z KIK oraz Manach F2000 ze stacji benzynowych są identyczne kabiny, tyle, że z różnymi dachami. Wspólne są też koła. A ramy zupełnie inne. Mimo to wszystko jest ze sobą kompatybilne...

Porównanie:
- żółta kabina - od ciągnika siodłowego ze stacji benzynowej
- biała kabina - od ciężarówki z KIK










[ wiadomość edytowana przez: Historyk1985 dnia 2016-02-09 01:05:31 ]
  
 
Jeszcze na koniec małe zestawienie Jelcza śmieciarkę z zabudową Mana oraz Mana z zabudową Jelcza...


Docelowo użyłem do połączenia ramy Jelcza z zabudową śmieciarki - takiego małego płaskiego zawiasu meblowego o szerokości 2 cm (nie widać tego na zdjęciu). Owszem trochę jeszcze trzeba tą zabudowę ucharakteryzować, ponaklejać paski kartonu imitujące elementy konstrukcji zabudowy...



Połączenie skrzyni Jelcza 315 z podwoziem Mana jest jeszcze prostsze - jakieś 10 minut i już wszystko scalone było. Aż się zdziwiłem, że tak łatwo poszło. Po zrobieniu tego zdjęcia dodałem jeszcze barierki po bokach, osłony, hak i tylny zderzak

  
 
...jeszcze dorzucę zdjęcia wersji strażackiej, którą dopiero, co kupiłem

Man F2000 z zabudową SD 32 TGM Metz








Wie ktoś może która jednostka polskiej straży pożarnej dysponuje identycznym wozem???

Bo bardzo chciał bym zrobić model konkretnego realnego wozu polskiej straży pożarnej
  
 
Jelcz, może się przyda

www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=14014&sessionid=1pm2jni4dor6tjc1jm7o3i1mf3

www.kppsp-oborniki.pl/osp/gmina_rogozno/rogozno



[ wiadomość edytowana przez: poldon82 dnia 2016-02-10 06:30:07 ]