Rozrząd szlak trafił - Strona 2

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
i po strachu, ładna juz jeździ, pasek wymieniony. Jeszcze tylko jutro muszę wymienić pompe sprzęgła i bedzie w pełni sprawna

Pozdrawiam
PRYMI
  
 
Właściwie to tak tylko pytam, bo już chyba jest mocno rozciągnięty, bo przy ok 3 tysiącach obrotów słychać takie leciutkie dzwonienie (to co miałem na zlocie i póżniej udało mi się naciągnąć) ale teraz to już chyba znowu się rozciągnął mocniej i narazie to tak cichutko daje ale pewnie mnie to czeka. Ale może do wiosny jakoś dociągnie. Narazie w ogóle nie mam czasu.
  
 
Ksiazka od Samary zaleca wymiane paska co 60 tys. Wymienialem wlasnorecznie latem i jak na razie nic sie nie stalo
Moge wyslac instrukcje wymiany, tylko musze odnalezc ten plik.


  
 
Ok, zalaczam instrukcje wymiany paska w Samarze, ktora wyslalem kiedys chyba Jarkowi ze Szczecina.
Wymiana na wlasne ryzyko, u mnie sie udalo ))

----------
Wymiana paska nie jest trudna, opisze czynnosci w punktach.
Tylko pamietaj, żeby kupic pasek dobrej firmy (najlepiej Gates), bo rosyjskie mogą się urwac nawet po godzinie pracy silnika
Do wymiany nie jest potrzebny kanal, chociaz z kanalem będzie wygodniej.

Oto czynnosci:

1. Należy odkrecic prawa dolna oslone silnika (od spodu pod silnikiem sa dwie blachy, trzeba odkrecic prawa).
Nalepiej zrobic to z kanalu, ale można po podniesieniu samochodu także.
Jest ona przymocowana chyba 7 wkretami, dwa sa w nadkolu, chyba dwa mocuja ja do drugiej blachy.

2. Luzujesz gorna nakretke mocujaca alternator, odsuwasz go i zdejmujesz pasek klinowy.
Najlepiej go przy okazji wymienic na nowy, jeśli stary ma np. pekniecia. Także polecam pasek firmy Gates (w sklepach sa katalogi, nie trzeba znac wymiarow paska).

3. Wlaczasz w samochodzie bieg i hamulec reczny. Za pomoca klucza nasadowego chyba 19 mm odkrecasz srube mocujaca kolo pasowe do walu korbowego (to, które napedza alternator).
Robisz to od spodu samochodu, bo z gory się nie da (malo miejsca).
Samochod musi być opuszczony, żeby unieruchomic wal korbowy silnika.
(Oczywiście, jeśli wlaczony jest bieg i hamulec ))) )
Bez zdjecia kola nie da się zdjac paska.
Zdejmujesz kolo pasowe, a nastepnie srube je mocujaca wkrecasz w wal korbowy (na swoje miejsce).

4. Zdejmujesz oslone paska zebatego (mocuja ja trzy sruby).
Wczesniej możesz wymontowac termostat z filtru powietrza, żeby mieć lepszy dostep.

5. Podnosisz samochod i zdejmujesz prawe kolo.
Masz teraz dobry dostep do sruby wkreconej w wal korbowy.
Zakladasz wiec na nia klucz i krecisz w prawo walem korbowym.
(Oczywiście samochod musi być teraz na luzie).
NIE NALEŻY KRECIC W LEWO.
NIE WOLNO TAKŻE OBRACAC WALEM KORBOWYM ZA POMOCA SRUBY MOCUJACEJ KOLO WALU ROZRZADU!
Krecisz dopóki znak na kole walka rozrzadu znajdzie się naprzeciw zagietej, gornej krawedzi blaszanej oslony paska.
(Patrz zalacznik).
W tym polozeniu także znaki ustawcze zaplonu na kole zamachowym i obudowie sprzegla musza być ustawione jak w zalaczniku (znak na kole zamachowym na srodku podzialki).
To takie okienko zatkane prostokatnym korkiem gumowym w obudowie sprzegla na gorze.
Podobnie znak na kole zamocowanym na wale korbowym.
(Patrz zalacznik).
Chodzi o znaki A i B oraz C i D - musza znajdowac się naprzeciw siebie.

6. Dokladnie ogladasz z boku znaki na kole napedu walka rozrzadu, żeby w razie jego poruszenia dostrzec roznice.

7. Luzujesz nakretke dociskajaca walek rolki napinajacej pasek, potem przekrecasz rolke palcami w kierunku ruchu wskazowek zegara i przez to luzujesz pasek.
W czasie luzowania obserwujesz kolo pasowe walu rozrzadu - jeśli się przestawi to zauwazysz, którym kierunku.
U mnie nawet nie drgnelo.
Jeśli sie poruszy to musisz je potem ustawic z powrotem na znak.

8. Teraz ostroznie zdejmujesz pasek. Po zdjeciu sprawdzasz pompe wodna. Na jej kole pasowym nie może być luzow ani zadnych wyciekow plynu. Jeśli będzie miala luz to trzeba ja wymienic na nowa, bo ona jest (chyba) nierozbieralna.
Oczywiście przy zdjetym pasku nie możesz poruszac walem korbowym, wiec przed zdjeciem paska sprawdz, czy nie jest wlaczony bieg.
I zdejmij tez kleme z akumulatora na wszelki wypadek

9. Teraz delikatnie usuwasz wszystkie brudy, których sporo się gromadzi w okolicach donego kola pasowego.

10. Nowy pasek zakladasz najpierw na dolne kolo pasowe (na wale korbowym) potem delikatnie wsuwasz go na kolo pompy wodnej, potem wokół rolki napinajacej, która musi być w pozycji najmniej wysunietej (żeby pasek nie okazal się za krotki) i na koncu wkladasz go delikatnie na kolo na wale rozrzadu.
Paska nie wolno zaginac lub traktowac brutalnie

11. Teraz obracasz palcami rolke napinacza w kierunku przeciwnym do ruchu wskazowek zegara napinajac pasek.
UWAGA!
Napinasz tylko troche, aby nie miał luzow.
Prawidlowo napiety pasek musi dac się przekrecic palcami o 90 stopni w polowie odcinka miedzy kolami (czyli od przodu silnika).
Sila musi być srednia, ale chodzi o sile palcow.
Po wstepnym napieciu paska (pamietaj, ze nie należy naciagac za mocno) robisz trzy obroty walem korbowym krecac w prawo za pomoca klucza.
Teraz sprawdzasz napiecie paska przekrecajac go o 90 stopni.
Pasek w przedniej czesci (tam gdzie dlugi jego odcinek jest wolny) powinien mieć lekki luz na boki, to jest normalne, to nie jest pasek klinowy.
Jeśli sila palcow skrecisz go wiecej niż o 90 stopni to musisz go troche naciagnac.
Sprawdzasz jeszcze raz polozenie znakow na kolach i dokrecasz silnie nakretke napinacza.

12. Skladasz wszystko do kupy. Przy zakladaniu kola pasowego na wal korbowy pamietaj, ze kolo ma otwor, a w wale jest kolek. Srube mocujaca kolo silnie dokrecasz po upuszczeniu samochodu i wlaczeniu biegu.
Zalozenie dolnej oslony nie wymaga komentarza

13. Na razie nie zakladaj oslony paska. Zaloz pasek klinowy.

14. Uruchom silnik bez zalozonej oslony paska. Przedtem sprawdz, czy na pracujacy pasek nic nie spadnie (na przykład klucz z obudowy fitru i tak dalej).
Przy dodawaniu i puszczaniu gazu pasek w przedniej czesci (tam gdzie go wykrecales o 90 stopni) może lekko wibrowac, jednak nie az tak, zeby uderzal w swoja plastikowa oslone.
Ostatecznie przekonasz się o tym po zalozeniu oslony - jeśli po puszczeniu gazu uslyszysz charakterystyczne "brumienie" paska o oslone to musisz go troche naciagnac.
Pamietaj jednak, ze musi on troche wibrowac, nie może tylko uderzac w oslone.
Za silnie naciagniety pasek może się szybko urwac, wiec trzeba go naciagnac dokladnie.

To chyba byloby wszystko, w razie pytan sluze pomoca.
Aha, wewnatrz oslony paska gromadzi się sporo czarnego pylu, musisz to powycierac.
Jedyna trudnoscia jest odkrecenie sruby mocujacej kolo pasowe, musisz mieć solidny klucz nasadowy.




[ wiadomość edytowana przez: Hennos dnia 2003-12-01 19:00:55 ]
  
 
Witam!
Jeśli macie samarę to uważajcie na kształt ząbków paska rozrządu.Są dwa rodzaje: trapezowy-wersja rosyjska i półokrągły- wersja zachodnia. Nie wszyscy sprzedawcy to wiedza i mówia ,że to jest bez róznicy. Nie jest to prawdą.Wiem to z własnego doświadczenia.
  
 
Witamy kolegę
Ja do samary zawsze kupowałem Gatesa , a ząbki były chyba własnie okragłe - ale nie miałem nigdy z tym problemów(190tys km) ztym ,ze pasek wymieniałem co 50 tys
Paweł
  
 
Ja zalozylem Gatesa (zabki okragle), a przedtem tez byl zalozony z okraglymi. Wg poprzedniego wlasciciela tamten pasek zrobil 60 tys. i nie widac na nim zadnych uszkodzen.