Niepokojące wieści nt. gazu..

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Od kilku dni głośno o pewnum rozporządzeniu dotyczącym wyposażenia obowiązkowego aut zasilanych LPG.
Przepis ten zawarty jest w Dzienniku Ustaw Nr 32/2003 r., poz. 262
konkretnie załącznik nr 9.
... § 9. 1. W zależności od daty przystosowania oraz rodzaju gazu (LPG lub CNG) instalacja do zasilania gazem zawiera

Elektroniczna jednostka sterująca


Stosuje się wyłącznie do pojazdów z silnikami zasilanymi sterowanym układem wtrysku paliwa.

Jest to element obowiązkowy!!! dla pojazdów w których gaz założono po 1 kwietnia 2002.
A diagności na stacjach nie będą dopuszczać do ruchu samochodów bez komputerka.
Albo ja to żle interpretuję, albo mam w plecy kasę na wymianę instalki.
Co wy na to, szanowni forumowicze?

  
 
Par 9 w całości:

§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
a) pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),
b) pozostałych pojazdów - wartości podanych w tabeli "Poziom hałasu zewnętrznego", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) w spalinach pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym zawartość tlenku węgla (CO), węglowodorów (CH) i współczynnik nadmiaru powietrza l. (lambda) nie przekraczały wartości podanych w tabeli "Poziomy emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynnika nadmiaru powietrza l", stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia, z tym że:
a) dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności skokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia,
b) dla pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny, wartości podanych w kolumnach 6, 7, 8, 9, 10 i 11 tabeli załącznika nr 2 do rozporządzenia nie stosuje się,
c) wymagania dotyczące współczynnika nadmiaru powietrza l (lambda) stosuje się do pojazdu wyposażonego w odpowiednią sondę;
3) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m-1, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m-1;
4) w zakresie emisji zanieczyszczeń pojazd zarejestrowany po raz pierwszy za granicą, sprowadzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu wejścia w życie rozporządzenia, poza przepisami określonymi w pkt 2 i 3, spełniał wymagania przynajmniej 03 serii poprawek do Regulaminu Nr 83 EKG ONZ lub 02B serii poprawek do Regulaminu Nr 49 EKG ONZ (w zależności od zakresu stosowania tych regulaminów) albo równoważne wymagania określone w przepisach o homologacji pojazdów; dokument potwierdzający spełnienie tych wymagań, wystawiony przez producenta lub jednostkę przez niego upoważnioną, powinien być przedstawiony do pierwszego badania technicznego pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5) urządzenie zapłonu iskrowego nie wytwarzało nadmiernych zakłóceń radioelektrycznych;
6) układ zasilania:
a) był szczelny, niezależnie od warunków zewnętrznych oraz drgań występujących podczas pracy pojazdu,
b) był zabezpieczony przed możliwością zetknięcia z przeszkodami znajdującymi się na drodze oraz przed nadmiernym nagrzewaniem, tarciem i innymi nienaturalnymi warunkami,
c) był zabezpieczony przed korozją;
7) zbiornik paliwa, z zastrzeżeniem wymagań dla zbiorników do gazu, w tym również zbiornik paliwa niezależnej instalacji ogrzewczej:
a) nie był umieszczony w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób ani też bezpośrednio do niego nie przylegał, zaś przegroda lub ścianka oddzielająca zbiornik od tych pomieszczeń była wykonana z materiału niepalnego; przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.,
b) był tak umieszczony, by w razie jego uszkodzenia lub przelania paliwo nie ściekało na elementy układu wydechowego,
c) nie miał wlewu paliwa w kabinie kierowcy, w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób, w komorze silnikowej lub w bagażniku; przy czym jeżeli wlew paliwa umieszczony jest z boku pojazdu, to korek wlewu paliwa w położeniu zamkniętym nie może wystawać poza obrys nadwozia; przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.;
przepisów lit. a-c nie stosuje się do motocykla,
d) był odporny na korozję; powinien przejść badania szczelności wykonane przez wytwórcę, przy ciśnieniu równym dwukrotnemu ciśnieniu roboczemu, ale nie mniejszemu niż 0,3 bara nadciśnienia; każda nadwyżka ciśnienia lub każde ciśnienie przekraczające ciśnienie robocze powinno być automatycznie kompensowane za pomocą odpowiednich urządzeń, w szczególności zaworów; konstrukcja zaworów powinna zapobiegać ryzyku powstawania pożaru; paliwo nie powinno wyciekać przez korek wlewu lub przez urządzenia kompensujące nadwyżkę ciśnienia nawet wtedy, gdy zbiornik będzie odwrócony; dopuszcza się nieznaczne przesączenia paliwa, jeśli nie przekraczają one 30 g/min, oraz skroplenia lub zroszenia,
e) był umieszczony w taki sposób, aby był możliwie dobrze zabezpieczony przed skutkami zderzenia czołowego lub uderzenia w tył, a w jego pobliżu nie powinno być żadnych wystających części, w szczególności ostrych krawędzi,
f) wykonany z tworzyw sztucznych, ponadto spełniał wymagania odporności na ogień według Regulaminu Nr 34 EKG ONZ;
instalacja elektryczna:
a) była zabezpieczona przed uszkodzeniem mechanicznym wskutek tarcia o inne elementy pojazdu, a także przed korozją,
b) była wyposażona w umieszczony w łatwo dostępnym miejscu wyłącznik, umożliwiający odłączenie akumulatora od zasadniczej instalacji elektrycznej bez użycia narzędzi; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ciągnika siodłowego i balastowego oraz autobusu o liczbie miejsc większej niż 15 łącznie z miejscem kierowcy, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.;
9) nie występowały wyraźne wycieki w postaci spadających kropel materiałów eksploatacyjnych z zespołów i układów pojazdów;
10) układ odpowietrzania skrzyni korbowej silnika o zapłonie iskrowym, z wyjątkiem silnika dwusuwowego, był kompletny i szczelny; przepisu nie stosuje się do motocykla oraz pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1987 r.;
11) układ pochłaniania par paliwa ze zbiornika paliwa pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym był kompletny i szczelny; przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r.;
12) istniała możliwość jazdy do tyłu; przepisu nie stosuje się do motocykla.
2. Kierownica w pojeździe o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu.
3. Przepis ust. 2 stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.
4. Wózek boczny motocykla powinien być umieszczony po jego prawej stronie.
5. Pojazd o nacisku osi kierowanej lub sumie nacisków osi kierowanych, przekraczającym 45 kN (4,5 t), powinien mieć układ kierowniczy z mechanizmem wspomagającym. W razie uszkodzenia tego mechanizmu powinna być zapewniona kierowalność pojazdem.

Więc nie wiem, gdzie to widziałeś.
  
 
§ 9. 1. W zależności od daty przystosowania oraz rodzaju gazu (LPG lub CNG) instalacja do zasilania gazem zawiera:
Lp. Element instalacji do zasilania gazem LPG 1) CNG od
do dnia 1 kwietnia 2002 r.2) od dnia 1 kwietnia 2002 r.3) dnia 1 stycznia 2003 r.
1 2 3 4 5
Wyposażenie obowiązkowe
1 Zbiornik + + +
2 Nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa +4) +
3 Termiczny zawór bezpieczeństwa +5) +
4 Zawór ograniczający wypływ gazu + +
5 Zawór ograniczający napełnianie + +
6 Wskaźnik poziomu paliwa6) + +
7 Samoczynny zawór odcinający zbiornika +
8 Samoczynny zawór odcinający zbiornika z zaworem ograniczającym wypływ gazu +
9 Wskaźnik ciśnienia +
10 Gazoszczelna obudowa osprzętu zbiornika7) + + +
11 Wlew paliwa + + +
12 Samoczynny zawór odcinający parownika + +
13 Reduktor/parownik + +
14 Regulator ciśnienia +
15 Regulator przepływu gazu +
16 Urządzenie wtrysku gazu / Mieszalnik/wtryskiwacz gazu + +
17 Ręczny zawór gazu +
18 Elektroniczna jednostka sterująca + +
19 Przewody (sztywne i elastyczne) + + +
20 Złącza gazowe + + +
Wyposażenie dopuszczalne
21 Pompa paliwa +
22 Elektryczne złącze zasilania +
23 Zespół dawkujący przepływ gazu +
24 Nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa +
25 Czujnik ciśnienia i/lub temperatury + +
26 Zespół filtra gazu + +
27 Zawór jednokierunkowy (zwrotny) + +
28 Magistrala paliwowa +
29 Dojazdowy wlew paliwa gazowego +9)
30 Nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa przewodów +
31 Układ wyboru paliwa + + +
32 Samoczynny zawór odcinający +
______
1) Obowiązek uzyskania świadectwa homologacji nie stosuje się jedynie do tych urządzeń i elementów, w których znajduje się gaz, gdy jego ciśnienie robocze nie przekracza 20 kPa.
2) Odpowiadające wymaganiom "00" serii poprawek do Regulaminu nr 67 EKG ONZ.
3) Odpowiadające wymaganiom "01" serii poprawek do Regulaminu nr 67 EKG ONZ.
4) Nie jest wymagany w przypadku zbiornika o oznaczeniu klasy "B".
5) Nie jest wymagany, gdy przepustowość zaworu z lp. 2 przekracza 17,7 m3/min.
6) Nie stosuje się do butli.
7) Wymagana, gdy zbiornik znajduje się w przestrzeni pasażerskiej lub bagażowej.
Stosuje się wyłącznie do pojazdów z silnikami zasilanymi sterowanym układem wtrysku paliwa.
9) Dopuszczalny wyłącznie w przypadku zasilania jednopaliwowego.
  
 
Sorry za taki format tekstu, ale zawierał tabelkę, która "się rozstrzeliła" po całym poście.

Poza tym, nie chodzi o paragraf 9, tylko załącznik nr 9 do rozporządzenia.
  
 
Aaa... bo to w załącznikach jest.
  
 
Dopiero teraz udało mi się znależć link do tego dziennika

Dz. u. 32/2003r

  
 
Pytanie tylko jak nasi prawodawcy interpretuja stwierdzenie
"elektroniczna jednostka sterujaca".

Bo kazdy uklad zasilania gazem ma centralke (jak by nie bylo elektroniczna) ktora steruje elektro-zaworami. Do tego dochodza czujnik temperatury ( tylko w isnatalacjach gaznikowych go nie ma ale moze byc).

Moim zdaniem o to im chodzi aczkolwiek nasi prawodawcy i Ci, ktorzy to prawo respektuja maja rozne (przewaznie) podejscie do przepisow.
  
 
"...i Ci, ktorzy to prawo respektuja maja rozne (przewaznie) podejscie do przepisow."

I tego się obawiam - diagnosta powie: ni ma komputra, no i wie pan może by się ten tego pieczątkę przybiło, ALE... .

W każdym razie czekam do kwietnia, wtedy przegląd, no i zobaczymy.

  
 
W każdej instalacji jest centralka sterująca zaworami gazu, z wyłączeniem starych - gdzie był do tego przełącznik zaworu.
PZDR.
Nie ma tam mowy o konkretnym komputerze i związanym z nim np: silnikiem krokowym.