Układ kierowniczy i hamulce w Nivie - jak zrobić ?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Panowie NIVArze, potrzebuję pomocy!!! Uruchomiłem silnik, przejechałem się pare kilometrów i lipa!!! A na zlot chciałbym jakoś dojechac i zryc jakies lesne szlaki. Cos moją Nivke ostro chamoje. Wymieniłem pompe hamulcową, cylinderki i szkęki z tylu, odpowietrzylem układ a mogę jechac tylko na biegach terenowych i to max na 3-ce. Po 5-ciu km tarcze gorące ze nie można dotknąć. co robić? Nie za bardzo mam kaske na mechanika. Ktoś mi powiedział że zapiekają mi się tłoczki w zacisku hamulców i ż musze wyminić gumki i przesmarować tłoczki takim specjalnym smarem do nich. To możliwe? Da się to zrobić. iI mam jeszcze jeden problem - kierownicą nie da się prawie kręcić na postoju, podczas jazdy też raczej jak w starym Starze. Czy aż taki wpływ mogą mieć opony 255/65/15 ? Czy może brak oleju w przekładni (drążki zdążyłem wymienić, zwrotnice od strony pasażera też. Nivkę kupiłem do remontu i właśnie ją kończę i nie wiem czy tak ma byc. Chciałbym zdążyć przed zlotem w Sulejowie. HELP !!!
  
 
stawiam na linkę recznego lub zacierający się tłoczek w zacisku ...tam są 3 szt więc warto je wyjąć oczyścić i złożyć wszystko na specjalna paste ....u mnie pomogło ...jeszcze tylko ręczny

co do kręcenia kołami ....opony ....gdzie się to mieści ???
może faktycznie warto sprawdzic przekładnie i sworznie czy nie zatarte


  
 
Cytat:
2003-08-18 14:21:30, sqra pisze:
Po 5-ciu km tarcze gorące ze nie można dotknąć. co robić? Nie za bardzo mam kaske na mechanika. Ktoś mi powiedział że zapiekają mi się tłoczki w zacisku hamulców i ż musze wyminić gumki i przesmarować tłoczki takim specjalnym smarem do nich. To możliwe? Da się to zrobić.


Co do hamulcow, proponuje abys poza tloczkami w zaciskach sprawdzil rowniez pompe hamulcowa (wymien w niej tez uszczelki), jak bedziesz wymienial to wiekszosc czesci pasuje od poldka i kwadrata. To jak najbardziej da sie zrobic, robota wprawdzie brudna ale dokladne wykonanie odwdzieczy sie dobra praca hamulcow.
Co do wypowiedzi Kacpra to grzejace sie tarcze (przod) to nie reczny, gdyz przy recznym grzalyby sie bebny z tylu. Wiec raczej jednak tloczki lub pompa.
Cytat:
I mam jeszcze jeden problem - kierownicą nie da się prawie kręcić na postoju, podczas jazdy też raczej jak w starym Starze. Czy aż taki wpływ mogą mieć opony 255/65/15 ? Czy może brak oleju w przekładni (drążki zdążyłem wymienić, zwrotnice od strony pasażera też.


Przy tych oponach zaczynasz juz urywac wasy i wsporniki ukladu kierowniczego. Proponuje zmienic na wezsze - optimum to 185/80, ja mam 205/75 ale tez wspornikami ciesze sie krotko (ostatnio wymienialem w lutym i juz znowu siadly). Jak bedziesz ustawial przekladnie kierownicza to pamietaj ze luz na kierownicy powinien byc "na dlon". Przy mniejszym bedzie chodzic ciezko.
Zycze powodzenia w zmaganiach.
  
 
Cytat:
Czy aż taki wpływ mogą mieć opony 255/65/15 ?


, a to ma byc walec drogowy czy jak? Wez to wyrzuc i spal od razu. ...
Cytat:
Jak bedziesz ustawial przekladnie kierownicza to pamietaj ze luz na kierownicy powinien byc "na dlon".


Borgu? Nie moge sie zgodzic z Toba. Ta teoria "o dloni i luzie" na kole pochodzi bowiem od specjalistow z Zielonki, ktorym nie chce sie nigdy i nie chcialo dotrzec do srub mocujacych przekladnie kierownicza i jej dociagnac. ... (bowiem jest daleko i w malo przyjemnym miejscu dla mechanika ... ) .
A jakie sa skutki tej zlej teorii? Plywajace auto na asfalcie przyjezdzie na wprost od predkosci 60 km/h ...!!!. Brak precyzji w jezdzie terenowej, w szczegolnosci przy podjazdach pod gore oraz w dol ...

Jakby Damian sie zechcial wypowiedziec w temacie przekladni kierowniczej i jej korelacji w pracy calego podwozia Nivy, to mysle, ze rozwialby wszelkie inne watpliwosci.

I pozdrawiam,
Przemek

PS. Wiesz Borgu?, niektorzy moga sobie cenic precyzyjny uklad kierowniczy i to nawet ze wspomaganiem, a niektorzy, to wola na przyslowiowe oko i na dlon ... , i tak to juz jest ...
 
 
Cytat:
2003-08-19 12:55:57, Przemek67 pisze:
Ta teoria "o dloni i luzie" na kole pochodzi bowiem od specjalistow z Zielonki, ktorym nie chce sie nigdy i nie chcialo dotrzec do srub mocujacych przekladnie kierownicza i jej dociagnac. ... (bowiem jest daleko i w malo przyjemnym miejscu dla mechanika ... ) .



Nie jest tak jak piszesz, ta teoria pochodzi ode mnie a jest zweryfikowana czterokrotnym ustawianiem przekladni kierowniczej. W Zielonce (zreszta na moja prosbe) sciagneli mi luz prawie zupelnie. Efekt - zero mozliwosci manewrowania na parkingu, ostry trening silowy podczas jazdy w terenie i... ...posypana przekladnia po 1.000 km. Przekladnia taka jak jest w Nivce potrzebuje do poprawnej pracy luzu (choc oczywiscie nie mozna z nim przesadzic). Na szosie moge puscic kierownice i samochod jedzie jak po sznurku i nie ma tendencji do "myszkowania". Zachecam do poeksperymentowania z luzem, bo przy wlasciwym jego ustawieniu kierownica chodzi naprawde lekko , a samochod jedzie precyzyjnie.
Pozdrawiam
  
 
Hantle Borgu, ... jak pamietam, to i gryf moze wazyc i 30 kilo. Pocwicz.... Zawsze latwiej i na parkingu ...

Zalecam i pozdrawiam,
Ale nie pisz juz nic wiecej o "luzie na dlon" i jezdzie po asfalcie z predkosciami od 60 km/h ... w gore.

Przemek,
 
 
Pogadamy za pol roku . A moze i wczesniej . I obys mial racje...
  
 
Dzieki za porady na temat opon. Niestetez takimi ja kupilem i na razie wydaje kase na remont, na opony przyjdzie czas pozniej (pewnie kupie orginalne felgi z oponami na zmiene).
Boreg, skoncze hamulce (dzisiaj troche lalo nad morzem to dalem spokoj) to bede robil tą przekładnie. Jestem calkiem zielony w tej dziedzinie. Wiem gdzie ona jest i zauwazylem srube chyba do spuszczania oleju (kwadratowy leb). W jaki sposub ustawia sie luz? Co jest pod tym dekielkiem na czterech srubach? ile oleju? A może jakies łożyska? I spokojnie ... jak z dzieckiem.
  
 
TU jest ksiazka po polsku od Nivy. Wiecej niz tam przeczytasz, ci nie powiem, a moge o czyms zapomniec .
Pozdrawiam
  
 
Dzieki za tinka, ale nie daje się otworzyc (
  
 
Fakt, nie sprawdzilem link gdzies wsiakl . Konrii, co ty na to?
  
 
Mi też niwa lata po drodze nawet przy 40 km/h. Może macie juź doświadczenie co z tym zrobić. Żazali mi wymienić cały układ kierowniczy, koszt 7000zł, tragedia!
  
 
Cytat:
2004-09-14 12:07:20, Leonek1 pisze:
Mi też niwa lata po drodze nawet przy 40 km/h. Może macie juź doświadczenie co z tym zrobić. Żazali mi wymienić cały układ kierowniczy, koszt 7000zł, tragedia!



7000zl to chyba ze zlota i platyny :d 700zl to juz predzej ale i tak duzo za duzo
Nie bede teraz liczyl dokladnie ale koszt czesci zachodnich zamiennikow) to maksymalnie 400-500zl na caly uklad kierowniczy, bez przekladni, ale i ta dostaniesz w oryginale za "grosze", o ile trzeba nowa przekladnie.

Damian
  
 
Czy na pewno musze wymienic caly uklad?
  
 
Cytat:
2004-09-14 12:47:35, Leonek1 pisze:
Czy na pewno musze wymienic caly uklad?


Tylko to co zepsute/luzy

Damian
  
 
Polecam wymiane wszystkich drążków ... koszty tego nie są duże a jeśli choć jeden będzie ciut wyrobiony polecą nowe
Poszukaj zachodnich zamienników bo warto ... wschodnie części są podłej jakości i w nivie lecą średnio co 3 miesiące ...
  
 
Ruskie galki sa ok tylko gumy oslonowe to tragedia. Po 3 miesiacach guma parcieje i peka a wtedy to zaden drazek nie strzyma dlugo. Fakt jest taki ze zachodnia guma jest duzo lepsza dlatego bardziej oplaca sie kupic zachodnie zamienniki.
  
 
Cytat:
2004-09-14 15:55:17, kacper97 pisze:
Polecam wymiane wszystkich drążków ... koszty tego nie są duże a jeśli choć jeden będzie ciut wyrobiony polecą nowe
Poszukaj zachodnich zamienników bo warto ... wschodnie części są podłej jakości i w nivie lecą średnio co 3 miesiące ...





Tak to jest
Projekt tego autka był całkiem całkiem , rozwiązania techniczne w nim zastosowane w większości równiez były ok. Zawiodło wykonanie poszczególnych elementów i podzespołów - niechlujnośc produkcji i słaba jakość zastosowanych materiałów - to wszystko to brak należytej kultury pracy do którego dochodzi sie pokoleniami...
Właściwie należało by wymienić wszystkie elementy (blacharskie i mechaniczne, itd.) nivy na zamienniki lub ulepszone części zachodnie i wówczas byłby to dobry małoawaryjny bolid
  
 
Sgra powiem ci do czego te sruby bo widze nikt inny nie odpowiada. Ta kwadratowa na klucz sluzy do nalewania oleju do przekladni, (leje sie pod korek olej przekladniowy tzw. hipol), a ta na srodku (chyba tez kwadratowa) z nacieciem na srubowkret do eliminowania luzow. Luz eliminuje sie wkrecajac ta srube do oporu (srubokretem oczywiscie) . Tylko pamietaj zeby odkrecic kontre i ustawiac luz na wyprostowanych kolach. Powodzenia .

[ wiadomość edytowana przez: bart03 dnia 2004-09-14 23:56:20 ]
  
 
Acha a co do hamowania: jak wymieniales zwrotnice to mam nadzieje ze nie dowaliles sruby polosi na full bo jesli tak to zalatwiles tym samym lozysko ktore sie zatarlo i hamuje a do tego rozgrzewa cala piaste z tarcza.