Wałek pośredni DOHC pytania

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam kilka pytań dot tego elementu.
Czy (jeżeli tak to jak) jest ustalany luz posiowy tegoz elementu.
Jakiej średnicy są panewki/tulejki na których jest łozyskowany.
To już zadałem w innym temacie, ale - jakie powinno być pasowanie wałek, tulejka.
Sposób smarowania już znam więc nie pytam.
Czy występowały różne wersje tegoż wałka (w zależności od roczników), pomijając manie lub niemanie mimośrodu napędu pompy paliwa - chodzi głównie o średnice czopów, długość itp.
Aha najważniejsze - czy mając silnik w aucie wałek się wyjmuje bez problemu, zgaduję że wychodzi do przodu (tylko własnie stąd pyt o ustal wałka poosiowe - co się odkręca żeby wyszedł) i problemów z tym być nie powinno, ale czy da się wyciągnąć te nieszczęsne tulejki z tej samej pozycji bloku silnika (na aucie) jeżeli sa problemy to co je powoduje ??
Jaki powinien być wcisk nowych tulejek (-0,05mm wystarczy czy więcej/mniej)???
  
 
Cytat:
2004-11-07 21:55:05, Woj-o772 pisze:
Mam kilka pytań dot tego elementu. Czy (jeżeli tak to jak) jest ustalany luz posiowy tegoz elementu. Jakiej średnicy są panewki/tulejki na których jest łozyskowany. To już zadałem w innym temacie, ale - jakie powinno być pasowanie wałek, tulejka. Sposób smarowania już znam więc nie pytam. Czy występowały różne wersje tegoż wałka (w zależności od roczników), pomijając manie lub niemanie mimośrodu napędu pompy paliwa - chodzi głównie o średnice czopów, długość itp. Aha najważniejsze - czy mając silnik w aucie wałek się wyjmuje bez problemu, zgaduję że wychodzi do przodu (tylko własnie stąd pyt o ustal wałka poosiowe - co się odkręca żeby wyszedł) i problemów z tym być nie powinno, ale czy da się wyciągnąć te nieszczęsne tulejki z tej samej pozycji bloku silnika (na aucie) jeżeli sa problemy to co je powoduje ?? Jaki powinien być wcisk nowych tulejek (-0,05mm wystarczy czy więcej/mniej)???


CO do rozmiarów - nie mam pod ręką ani panewek ani wałka by Ci podac wymiary. Pasowanie 0.05 powinno byc miodzio. Wałek wyjmujesz odkrecając pierscień osadczy (półksięzyc) tak samo jak wałek rozrządu w silniku OHV Poloneza i wysuwajac go do przodu. Zmartwie Cie tym, ze panewki są w duzym nadwymiarze i po wprasowaniu ich wytaczadłem roztaczasz pod wymiar czopów wałka co niesie za sobą kupę opiłek i niestety wymaga "łysego: bloku i dostarczenia go do szlifierni. Niestety nie zrobisz tego na silniku w aucie. Najprosciej tak jak ja robiłem - wybiłem stare panewki z bloku, szlifierz pomierzył mi srednice osadzenia w bloku, podał zewnętrzny wymiar z uwzglednieniem wcisku, wałek został zmierzony, ustalony został wymiar wewętrzny pod czopy i zostały dorobione panewki w lekkim nadwymiarze, który po wprasowaniu w blok szlifierz wytaczadłem rozjechał pod wymiar czopów wałka posredniego. Nie ma innej mozliwosci. Powodzonka.
  
 
Acha i wałki były dwa - jeden grubaśny z silnika 1.6 na tłokach 80, a drugi cienki z serii silników 1.6, 1.8, 2.0 na tłokach 84mm. Ale czopy były te same. Acha - no i w Dieslu tez był taki grubaśny wałek.. ale one nie spasują do benzyny bo wystepuje juz kolizja z 1 korbą o 2 nie wspomne bo mimośród uderza nie tyle o łeb sruby, co o trzon korby sie nie nadaje mimo ze rozmiary czopów są identyczne.
  
 
Wałek napędzający urządzenia pomocnicze

Średnica gniazd tulejek w kadłubie silnika :
- łożysko przednie 51,120 - 51,150
- łożysko tylne 42,030 - 42,060

Średnica wewnętrzna tulejek po wciśnięciu i obróbce :
- tulejka przednia 48,084 - 48,104
- tulejka tylna 39,000 - 39,020

Średnica czopów wałka :
- czop przedni 48,013 - 48,038
- czop tylny 38,929 - 38,954

Luz montażowy tulejka - czop wałka :
- łożysko przednie 0,046 - 0,091
- łożysko tylne 0,046 - 0,091
  
 
No to z wyjmowaniem wałka jest tak jak sobie to wykombinowałem .
Kurde - jaokś o tym że z rozwiercania zostaną opiłki to nie pomyślałem - trudno będzie się myśleć. O tym że to są aż takie duże tulejki też - kurde rozwiertak na 50mm - duży.

Pytanie pozostaje - czy jest problem z wybiciem starych tulejek z bloku???
Bo domyślam się że to głównie one a nie wałek się zużywają.
Aha - może wiecie jaki potrzebny jest wcisk tych tulejek ??
Wnioskując z wcisku tulejki środkowej wałka rozrządu 115C (takąmam książkę być może w PN'ie jest tak samo) wcisk tulejki w DOHC powinien być podobny (może być mniejszy 0,05mm powinno spokojnie wystarczyć - wałek nie ma takich obciążeń) czyli 0,076-~0,1 mm.
taa jak człowiek zaczyna plan działanie obmyślać to pojawiają się nowe pytania: jakie długie są (mniej więcej) te tulejki.?

[ wiadomość edytowana przez: Woj-o772 dnia 2004-11-08 19:01:26 ]

[ wiadomość edytowana przez: Woj-o772 dnia 2004-11-08 20:27:34 ]
  
 
ja mam pytanie w temacie , jaki jest koszt wymiany tych tulejek ewentualnego ich dotoczenia i "liźnięcia" czopów??

chciałbym poznac orientacyjna cene

pozdrawiam

  
 
Dorobienie i wymiana tulejek w zakładzie tokarsko-szlifierskim będzie kosztować 100-150 zł, przeszlifowanie czopów wałka - ok. 50 zł. Takie są ceny znanych mi warsztatów we Wrocławiu.
  
 
Jest jeszcze jeden aspekt. W niektórych silnikach na wtrysku nie ma wogule mimośrodu, a drugi czopa na wałku (wewnetrzny) jest niewiele gróbszy od samej średnicy wałka. W moim silniku na przykład tak jest.