Cadillac STS, wysokie osiągi i wyrafinowany luksus

Cadillac STS, wysokie osiągi i wyrafinowany luksus26.09.2007
Nowa, automatyczna skrzynia biegów oraz dostępny opcjonalnie napęd na wszystkie koła są jednymi z wielu zmian jakie zaprezentował Cadillac w swoim flagowym sedanie, modelu STS. Doskonałość Cadillaca STS jest efektem konsekwentnego ...

...dopracowywania detali. Osiągi samochodu i poziom luksusu są jeszcze wyższe, a stosowane rozwiązania techniczne bardziej nowoczesne i wyrafinowane.

Model STS-V, który wkrótce pojawi się w Europie, jest najbardziej ekscytującym modelem serii V firmy Cadillac. Stanowi idealne połączenie silnika ze sprężarką mechaniczną, tylnego napędu i niepowtarzalnego wzornictwa Cadillaca. Sercem wersji STS-V jest ręcznie składany silnik Northstar o pojemności 4,4 litra, wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego i sprężarkę mechaniczną. Silnik V8 SC (Supercharged – ze sprężarką mechaniczną) rozwija moc 350 kW (476 KM) przy prędkości obrotowej 6400 obr./min. Maksymalna prędkość obrotowa tego silnika wynosi 6700 obr./min. Silnik Northstar V8 SC ma moc o 111 kW (151 KM) wyższą od silnika wolnossącego. Wydajność na poziomie ponad 100 KM z litra pojemności czyni go jednym z najmocniejszych silników V8 seryjnie produkowanych na świecie.

Cadillac STS, wysokie osiągi i wyrafinowany luksus 1 Silnik Northstar V8 SC zapewnia 595 Nm przy 3900 obr./min, o 168 NM więcej niż w wersji podstawowej. Moment obrotowy osiąga 90% swojej maksymalnej wartości w zakresie od 2200 do 6000 obr./min. Współpracuje z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Jest to najmocniejszy silnik, jaki kiedykolwiek był stosowany w samochodach marki Cadillac. Podwozie modelu STS-V zostało zoptymalizowane pod kątem właściwości jezdnych w każdych warunkach drogowych. Próby przeprowadzano na torze testowym GM Milford Proving Ground, znajdującym się w okolicy słynnego toru wyścigowego Nürburgring Nordschleife w Niemczech. Niesamowite przeciążenia związane z rozpędzaniem, hamowaniem i jazdą w zakręcie wymagały zastosowania dodatkowych modyfikacji. STS-V ma szersze opony (P255/45R18 przód, P275/40R19 tył), tarcze hamulcowe o większej średnicy, większe klocki hamulcowe i zaciski. Drążki reakcyjne i sprężyny zawieszenia są sztywniejsze. Układ kierowniczy charakteryzuje się mniejszym przełożeniem. Podwozie zostało ustawione tak, by sprostać wysokim osiągom samochodu. Kwestia komfortu zeszła tym razem na dalszy plan.

Dzięki charakterystycznej atrapie przedniej, wykonanej z siatki ze stali nierdzewnej, z logo firmy Cadillac, już na pierwszy rzut oka widać, że STS-V należy do rodziny modeli V. Wizerunek samochodu uzupełnia spoiler i wloty powietrza znajdujące się w dolej części przedniego zderzaka. Ich zadaniem jest dostarczenie powietrza do tarcz hamulcowych. Aby pomieścić wzmocniony silnik V8, pokrywa silnika otrzymała nowy kształt. Wykonana została z materiału kompozytowego, a dzięki przetłoczeniom zyskała na sztywności. Tył STS-V wyróżnia się wyższym i bardziej wysuniętym do tyłu spoilerem, który wytwarza dodatkową siłę dociskającą samochód do drogi. Spoiler stanowi też obudowę trzeciego światła stop i emblematu firmy. Dwie błyszczące rury wydechowe potwierdzają przynależność STS-V do grupy aut o wysokich osiągach. Nowe boczne wloty powietrza dopełniają całości

Górna i dolna część deski rozdzielczej pokryta jest ręcznie układaną skórą. Wytworne wnętrze modelu STS-V posiada wykończenia wykonane z jesionu, zdobiące środkową część deski rozdzielczej, konsolę środkową oraz panele we wszystkich drzwiach. Na desce rozdzielczej po stronie pasażera znajdują się elementy dekoracyjne z aluminium oraz kolorowy emblemat firmy Cadillac. Nowa kierownica jest całkowicie wykończona skórą. Poza przyciskami nawigacyjnymi Centrum Informacji Kierowcy, na kole kierownicy znajdują się przyciski sterowania tempomatem. W standardowym wyposażeniu oferowany jest system nawigacji z DVD, zestaw Audio Bose 5.1 Surround Sound i układ ostrzegający o przekraczaniu linii na jezdni. Na ekranie wyświetlacza Centrum Informacji Kierowcy może pojawiać się informacja o wartości ciśnienia doładowania.

Cadillac STS, wysokie osiągi i wyrafinowany luksus 2 Celem, jaki postawili sobie inżynierowie GM z działu zajmującego się tworzeniem samochodów sportowych, było skonstruowanie takiego podwozia Cadillaca STS-V, które sprostałoby wymaganiom użytkowników luksusowych samochodów sportowych. Pomimo konieczności skrócenia dwu-elementowego wału napędowego, silnik w modelu STS-V został zamontowany 4mm niżej niż w standardowym modelu STS V8. Zmiana ta spowodowała obniżenie środka ciężkości i poprawiła działanie układu napędowego, Z uwagi na większe obciążenia pochodzące z silnika, konstrukcja przedniej części pojazdu została wzmocniona. Powodem decyzji o wzmocnieniu tyłu nadwozia był zastosowany układ napędowy, czyli konieczność przeniesienia większego momentu napędowego i większych sił w czasie jazdy po łuku. Zarówno przednia jak i tylna część podwozia otrzymały również odpowiednie wzmocnienia w miejscu mocowania mechanizmów różnicowych i drążków reakcyjnych.

Drążek stabilizatora przedniego o zwiększonej do 36 mm średnicy oraz sztywne sprężyny zawieszenia przedniego przenoszą większe obciążenia wynikające z sił powstających podczas hamowania i jazdy w zakręcie. Aby zrównoważyć podsterowną charakterystykę jezdną samochodu zwiększono również (do 25,4 mm) średnicę tylnego drążka stabilizatora. Sprężyny tylnego zawieszenia zostały wzmocnione tak, aby zapewnić stateczność kierunkową pojazdu.

Zadaniem specjalnie przygotowanych amortyzatorów jednokomorowych jest tłumienie drgań pochodzących od cięższych kół. Układ poziomowania nadwozia Nivomat reguluje wysokość zawieszenia zależnie do obciążenia pojazdu zwiększając poziom tłumienia drgań wraz ze wzrostem przeciążeń. Zmodyfikowane przeguby i tuleje elementów zawieszenia poprawiają kontrolę nad samochodem, zarówno podczas jazdy agresywnej, jak i spokojnej.

Cadillac STS, wysokie osiągi i wyrafinowany luksus 3 Górne mocowania amortyzatorów połączono za pomocą belki poprzecznej o przekroju kołowym. Jest to bardzo popularne rozwiązanie stosowane często w samochodach sportowych, zwiększające stateczność poprzeczną przedniej części pojazdu. W przypadku modelu STS-V, zmiana ta w sposób odczuwalny zwiększyła precyzję działania i szybkość reakcji układu kierowniczego.

Moment napędowy przekazywany jest na opony kół tylnych o wymiarach P275/40R19, osadzone na aluminiowych felgach o szerokości 9,5 cala. Uwzględniając różnicę wynikającą z szerokości nadwozia, z przodu zastosowano ogumienie o rozmiarze P255/45R18 osadzone na felgach o szerokości 8,5 cala. Takie rozwiązanie zapewnia doskonałą przyczepność i pełną kontrolę nad samochodem. STS-V posiada wentylowane przednie tarcze hamulcowe Brembo o średnicy 355 mm i szerokości 32 mm oraz wentylowane tylne tarcze hamulcowe o średnicy 365 mm i szerokości 28 mm.

Czterokanałowy układ StabiliTrak został zaadaptowany do modelu STS-V, aby przy zwiększonej mocy silnika i wyższym momencie obrotowym zapewnić stabilność jazdy na drogach o niskim współczynniku przyczepności.

Wysoki moment obrotowy silnika i chęć optymalizacji procesu rozpędzania samochodu jadącego po linii prostej przyczyniły się do zastosowania specjalnego oprogramowania o nazwie Vehicle Launch Control. Łączy ono w sobie układ kontroli trakcji, układ sterowania momentem obrotowym oraz układ tłumienia drgań pochodzących z układu napędowego. Dzięki Vehicle Launch Control osiągi samochodu i wyczucie drogi przez kierowcę uległy znaczącej poprawie.

Źródło: General Motors, fot. Cadillac