Renesans Cadillaca przybiera nową formę

Renesans Cadillaca przybiera nową formę22.08.2008
Wśród piękna i historii Konkursu Elegancji w Pebble Beach, Cadillac zgotował miłośnikom tej marki światową premierę swojego najnowszego projektu samochodu seryjnego. Cadillac 2010 CTS Sport Wagon zadebiutował na półwyspie Monterey, ...

...ukazując spektakularny design, który unowocześnia styl nadwozia klasycznego kombi.

Podobnie jak wiele historycznych modeli Cadillaca, nowy CTS Sport Wagon posiada charakterystyczną i dynamiczną sylwetkę. W samochodzie nowocześnie uformowano profil tyłu dodając stylu do wcześniej wyłącznie praktycznego charakteru samochodów kombi. Debiutujący Cadillac kombi oferuje wystarczającą ilość miejsca we wnętrzu i możliwość wyboru serii sześciocylindrowych silników, stwarzając tym samym alternatywę dla większych samochodów użytkowych.

Oprócz znakomicie sprzedającego się CTS sport sedan i siostrzanego CTS Coupe Concept, Sport Wagon wzbogaca oparty na designie renesans Cadillaca. CTS Sport Wagon pojawi się jesienią na światowych wystawach samochodowych - a w salonach Cadillaca na wiosnę 2009 r.

Renesans Cadillaca przybiera nową formę 1 "Ponadto, tak spektakularnie zaprojektowany Sport Wagon doskonale dostosowuje się do obecnych upodobań klientów, stwarzając alternatywę dla aut klasy SUV czy innych większych pojazdów," mówi Jim Taylor, dyrektor generalny Cadillaca. "To ważny krok w nadchodzącej globalnej ekspansji Cadillaca i oczywiście na takich międzynarodowych rynkach jak Europa, pozycja kombi była i dalej będzie bardzo znacząca."

Zwracający uwagę profil został nadany kombi CTS, dzięki sylwetce sugerującej szybkość i efektywność aerodynamiczną. Posiada on ten sam rozstaw osi 2 880 mm (113,4 cala) jak CTS sport sedan i jest o 7 mm krótszy (0,3 cala). Jednakże oferuje ogromną przestrzeń bagażnika o pojemności 720 litrów, za tylnymi siedzeniami. Akcenty nowego modelu obejmują m. in.
· charakterystyczny motyw V na przedniej i tylnej klapie,
· duże pionowe światła tylne wykonane w technologii light-pipe,
· otwierana elektrycznie klapa (przy pomocy kluczyka lub przycisku wewnątrz samochodu),
· centralne tylne światło stopu subtelnie zintegrowanie ze spojlerem dachu,
· zintegrowany system wykorzystania bagażnika dachowego z belkami poprzecznymi zapewniający niezakłócony wygląd,
· system obsługi bagażnika z regulowaną podłogą przedziału bagażowego,
· nowe 19 calowe koła,
· dostępny większy panoramiczny szyberdach.

CTS Sport Wagon, podobnie jak jego poprzednicy wersji sedan, posiada takie elementy jak napęd na 4 koła, dysk twardy o pojemności 40 GB, ekran nawigacyjny pop-up oraz ręcznie wykonane wnętrze z akcentami drewna Sapele. "CTS Sport Wagon jest ważnym rozszerzeniem linii Cadillaca na całym świecie" mówi Taylor.

Szczegóły
Niezwykłe płaszczyzny podkreślają stylistykę CTS kombi, włączając w to motyw w kształcie litery V przechodzący przez cały pojazd oraz zintegrowany z elementami powierzchni zewnętrznych. Elementy te łączy się w niezwykły sposób, wywołując napięcie, które podkreśla osiągi pojazdu.

Renesans Cadillaca przybiera nową formę 2 Emocje związane z modelem CTS Sport Wagon przenoszone są przez szereg szczegółów. Na przykład obszar tylnej klapy jest połączeniem kątów i płaszczyzn, które są uosobieniem napięcia towarzyszącego modelowi. Charakterystyczny motyw litery V Cadillaca jest najmocniejszy w tym miejscu i jak kręgosłup pośrodku tylnej klapy, która jest zaakcentowana subtelnym spoilerem na górze tylnych świateł. Panele tylne delikatnie przechodzą poza wewnętrzne płaszczyzny litery V, tworząc wyróżniający się kształt w formie litery W na tyle pojazdu. Duże, wystające pionowe lampy tylne - wraz z charakterystyczną technologią light pipe - tworzą finał, dostosowujący się w wyróżniający sposób do stylizacji zakończenia tyłu samochodu.

Jedną z bardziej interesujących integracji formy z funkcją jest doskonały system bagażnika dachowego. Zamiast stylizowanych słupków, wsporników oraz belek poprzecznych, które wystają ponad linią dachu, bagażnik CTS Sport Wagon łączy się z linią dachu, zapewniając niezakłócony wygląd. Centralna sekcja panelu dachowego schodzi pod kątem do wnętrza krawędzi dachu, umożliwiając nierzucające się w oczy umieszczenie belek poprzecznych oraz stworzenie efektu płetwy na krańcowych krawędziach tylnych paneli.

Wnętrze Sport Wagon jest wspólne z wychwalanym wielokrotnie wnętrzem Sport Sedana, włączając w to opływowy kształt deski rozdzielczej, oświetlenie za pomocą diod LED, oraz ręcznie wykonane akcenty, ze ściegiem francuskim.

Napęd
Technologia wtrysku bezpośredniego pomaga CTS zaoferować więcej mocy przy zapewnieniu ekonomicznego zużycia paliwa oraz obniżenia emisji. Dzięki silnikowi 3,6l - V-6 CTS w Sport Wagon, wtrysk bezpośredni przekłada się na moc 304 KM (227 kW), bez utraty wydajności i charakteryzuje 25% spadkiem emisji spalin przy uruchamianiu zimnego silnika. Zapewnia również normalną pracę na tańszej bezołowiowej benzynie "regular". Oczekuje się, że ekonomia zużycia paliwa przez Sport Wagon powinna być taka sama, jak wartości szczytowe istniejącego sport sedana - 26 mil/galon (ok. 9,2 l /100 km) przy jeździe autostradowej. Standardowy silnik 3,6l VVT wytwarzający moc 263KM (196kW) oraz 343 Nm momentu obrotowego jest podstawowym silnikiem w USA.

Renesans Cadillaca przybiera nową formę 3 Podobnie jak CTS Sport Sedan, silniki V-6 połączone są z oszczędzającymi paliwo sześciobiegowymi skrzyniami biegów, włączając w to manualną sześciobiegową przekładnię Aisin oraz sterowaną elektronicznie sześciobiegową przekładnię automatyczną Hydra-Matic 6L50. Podobnie, jak w przypadku Sport Sedana, CTS Sport Wagon będzie opcjonalnie wyposażony w napęd na 4 koła.

Na rynek europejski i azjatycki opracowywany jest wydajny silnik turbo-diesel o pojemności 2,9 l. Jest to silnik kompaktowy, czterozaworowy, sześciocylindrowy silnik z rodziny GM, z górnym podwójnym wałkiem, który zapewnia optymalną ekonomię zużycia paliwa oraz zmniejszoną emisję i poziom hałasu. Silnik ten osiągać będzie moc 185 kW (250 KM).

Dynamika jazdy
Mocne oraz dynamiczne podwozie CTS zapewnia nowemu kombi dużą równowagę między osiągami a luksusem. Wykorzystuje ono niezależne zawieszenie z dwoma wahaczami z przodu (SLA) oraz wielokrążkowy system zawieszenia tylnego

Wielodrążkowe zawieszenie tylne posiada całkowicie wyodrębnioną ramę pomocniczą, która pomaga uzyskać doskonałą kinematykę zawieszenia oraz zapewnia wyjątkowe prowadzenie samochodu.

Zaawansowana technologia podwozia w postaci elektronicznego systemu sterowania StabiliTrak firmy Cadillac integruje standardowy czterokanałowy system ABS z systemem kontroli trakcji, hydraulicznym wspomaganiem hamulców oraz systemem przeniesienia napędu zapewniając bezpieczniejsze i pewniejsze zaufania wrażenia z jazdy. Dodatkowe elementy podwozia obejmują strukturalne drążki usztywniające między kolumnami zawieszenia pod maską, duże hamulce tarczowe oraz wyjątkowo skuteczne wspomaganie układu kierowniczego.

Źródło: GM, foto: Cadillac