Hydrogen4 - kolejny krok w stronę ekologii

 Hydrogen4 - kolejny krok w stronę ekologii05.09.2007
Wraz z modelem Hydrogen4 GM przedstawia czwartą generację technologii ogniw paliwowych. "Ogniwa paliwowe na wodór podkreślają zaangażowanie General Motors w kwestię usunięcia samochodu z debaty środowiskowej ...

...i zmniejszenia naszej zależności od ropy naftowej" - mówi Carl-Peter Forster, Prezes GM Europe. - "Hydrogen4 napędzany jest najbardziej zaawansowanym systemem ogniw paliwowych firmy GM i stanowi ważny etap na drodze ku opracowaniu bezemisyjnej, konkurencyjnej technologii samochodowych ogniw paliwowych. Hydrogen4 to duży postęp w dziedzinie codziennej użytkowości, dynamiki i trwałości całego systemu w porównaniu z jego poprzednią wersją".

 Hydrogen4 - kolejny krok w stronę ekologii 1 Rozwój ogniw paliwowych w GM wchodzi również w nową erę organizacyjną. - "Dział Badań nad Ogniwami Paliwowymi (FCA), zatrudniający ponad 600 pracowników, przechodzi obecnie proces integracji w zwykły dział rozwoju seryjnego, co nada mu kluczowe znaczenie w firmie" - dodaje Carl-Peter Forster. - "Przygotowujemy się w ten sposób do seryjnej produkcji ogniw paliwowych". Prace prowadzić będzie obecnie ponad 400 inżynierów w Dziale Jednostek Napędowych, zaś kolejnych 100 przeniesie się do Działu Globalnego Rozwoju Produktów w celu rozpoczęcia integracji ogniwa paliwowego w nowych modelach GM.

Pojazd Hydrogen4 firmy GM (długość/szerokość/wysokość: 4796/1814/1760 mm) to europejska wersja Chevroleta Equinox z ogniwem paliwowym. Już jesienią 2007 roku pierwsze prototypy na ogniwo paliwowe - planowana jest flota ponad 100 pojazdów - pojawią się na amerykańskich drogach. Będą uczestniczyć w zakrojonych na szeroką skalę testach i programie demonstracyjnym, zwanych "Projekt Driveway". Pojazdy zostaną przekazane klientom, aby GM mógł poznać każdy aspekt ich eksploatacji i kwestie związane z tankowaniem wodoru. Doświadczenia te zostaną uwzględnione w dalszych pracach rozwojowych. Od połowy 2008 r. dziesięć egzemplarzy modelu Hydrogen4 weźmie udział w testach codziennej eksploatacji w ramach projektu Partnerstwa na rzecz Czystej Energii (CEP) w Berlinie. W drugim etapie CEP samochody napędzane ogniwem paliwowym użytkowane będą przez klientów o różnych profilach prowadzenia, którzy dzień po dniu testować będą ich codzienną użyteczność.

 Hydrogen4 - kolejny krok w stronę ekologii 2 Zestaw ogniw paliwowych modelu Hydrogen4 obejmuje 440 połączonych szeregowo ogniw. Cały system wytwarza moc do 93 kW. Dzięki pomocy synchronicznego silnika elektrycznego o mocy 73 kW/100 KM przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa ok. 12 sekund. Maksymalna prędkość tego napędzanego na przednią oś pojazdu wynosi ok. 160 km/h.

Hydrogen4 obliczany jest na żywotność dwóch lat/80 000 km. Można go uruchamiać i eksploatować również w temperaturze ujemnej, co jest istotnym udoskonaleniem w porównaniu z poprzednikiem, systemem Hydrogen3 i ważną cechą w odniesieniu do codziennej użyteczności samochodów na ogniwo paliwowe. Udoskonalenie to było możliwe dzięki inteligentnemu połączeniu izolacji termicznej, zarządzania wodą i strategii operacyjnej.

Czteromiejscowy pojazd zapewnia komfort, przestronność i wysokie bezpieczeństwo zwykłych samochodów i jest wyposażony w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne. Standardem jest system ABS, kontrola trakcji i system ESP. 4,2 kg sprężonego wodoru zapewnia zasięg do 320 km

Podczas prac rozwojowych nad modelem Hydrogen4 naukowcy i inżynierowie z ośrodków GM zajmujących się ogniwami paliwowymi w Honeoye Falls (Nowy Jork), Torrance (Kalifornia) i Mainz-Kastel (Niemcy) korzystali z ogromnej wiedzy i doświadczeń zebranych podczas zakrojonych na szeroką skalę, rygorystycznych testów poprzedniego modelu zaprezentowanego w 2002 roku.

 Hydrogen4 - kolejny krok w stronę ekologii 3 Istniały dwie wersje modelu Hydrogen3. Jeden wariant działał na wodór płynny w temperaturze -253°C, a drugi na wodór sprężony. Obecnie podjęto decyzję o stosowaniu wodoru w postaci gazowej. - "Główną przyczyną był nieunikniony efekt , jaki występuje w przypadku wodoru płynnego" - wyjaśnia Dr Udo Winter, Dyrektor GME ds. Ogniw Paliwowych. - "Nawet przy zastosowaniu optymalnej izolacji zawartość zbiornika powoli podgrzewa się, płynny wodór paruje i wzrasta ciśnienie w zbiorniku. Po kilku dniach z samochodu należy wypuścić wodór w postaci gazowej, co prowadzi do straty paliwa. W przypadku postaci gazowej straty takie (poprzez ) nie mają miejsca".

Hydrogen4 wyposażony jest w system zbiorników, obejmujący trzy zbiorniki wytrzymujące ciśnienie do 700 bar, wykonane z kompozytowego materiału z włókna węglowego. Mogą one pomieścić 4,2 kg wodoru. Zapewnia to zasięg do 320 km.

Nowy układ napędowy zasilany ogniwem paliwowym jest ponadto wyposażony w wodorkowo-niklowo-metalowy akumulator buforowy o pojemności 1,8 kWh. Zapewnia on lepszą wydajność i obsługuje szczytowe osiągi systemu. Wydajność całego układu napędowego również wzrosła, ponieważ akumulator buforowy umożliwia stosowanie hamowania regeneracyjnego w modelu Hydrogen4. Podczas hamowania silnik elektryczny zamienia się w prądnicę i wykorzystuje powstałą energię elektryczną do ładowania akumulatora.

Jeżeli kierowca musi ostrzej zahamować, samochód hamuje również hydraulicznie, podobnie jak w przypadku konwencjonalnego pojazdu. Połączenie wydajności hamulców regeneracyjnych i hydraulicznych zwane jest "hamowaniem mieszanym". Jest ono wykorzystywane przez systemy stabilizacji toru jazdy, np. ABS czy ESP, lub gdy niezbędna siła hamowania przekracza maksymalną wydajność hamowania regeneracyjnego. Decyduje o tym wielkość prądnicy i pojemność akumulatora.

 Hydrogen4 - kolejny krok w stronę ekologii 4 Akumulator i technologia hamowania to również istotne elementy architektury innowacyjnego modelu GM E-Flex, nad którym firma również pracuje.

Sercem modelu Hydrogen4 jest zestaw ogniw paliwowych. Ogniwa paliwowe przetwarzają energię chemiczną w elektryczną, pomijając proces spalania. Dzięki reakcji elektro-chemicznej łączą one wodór i tlen, tworząc wodę i produkując jednocześnie energię elektryczną.

Proces elektryczno-chemiczny, zachodzący w ogniwie paliwowym, wygląda następująco: wodór na katalizatorze anodowym dzieli się na protony i elektrony. Protony o ładunku dodatnim przechodzą przez membranę do katody, zaś ujemnie naładowane elektrony przemieszczają się po okręgu zewnętrznym, tworząc energię elektryczną. Tlen na katalizatorze anodowym reaguje z elektronami i protonami i tworzy wodę. Zestaw obejmujący odpowiednią liczbę ogniw może w ten sposób wytworzyć energię wystarczającą do napędzania silnika elektrycznego.

W przeciwieństwie do poprzednika poszczególne ogniwa nowego zestawu rozmieszczone są poziomo - a nie pionowo - co polepsza upakowanie, tzn. zapewnia optymalne ułożenie poszczególnych komponentów samochodu. Zasilanie zestawu w gaz w modelu Hydrogen4 jest także inne w porównaniu z wersją Hydrogen3: zamiast kompresora śrubowego na katodzie zastosowano elektryczną turbosprężarkę doprowadzającą powietrze do ogniw paliwowych. Powoduje to zwiększenie wydajności i wyciszenia.

Źródło: General Motors