Mi-ray - koncepcyjny roadster Chevroleta

Mi-ray - koncepcyjny roadster Chevroleta04.04.2011
Na Salonie Samochodowym w Seulu koreański oddział General Motors zaprezentował koncepcyjny model Chevroleta o nazwie Mi-ray. Prezentacja roadstera uświetnia 100-letni dorobek w dziedzinie projektowania aut o oszałamiającym designie.

Według Mike’a Arcamone, prezesa i dyrektora generalnego GM Korea: Mi-ray to przyszłość Korei. W czasie, kiedy GM promuje markę Chevrolet w całej Korei, koncepcyjny Mi-ray ma służyć zbadaniu potencjalnych możliwości rozwoju. Mi-ray oznacza ścisłe zespolenie kierowcy z jego autem oraz stylistykę proponowaną dla przyszłościowych samochodów sportowych.

Mi-ray - koncepcyjny roadster Chevroleta 1 Model Mi-ray powstał w GM Advanced Design Studio w Seulu. Na swoje setne urodziny Chevrolet przedstawia auto o nowoczesnej konstrukcji, wyposażone w super nowoczesną hybrydową jednostkę napędową. Samochód doskonale łączy charakterystyczne cechy stylu marki Chevrolet z futurystycznymi nowinkami w zakresie designu.

Klasyczne nadwozie
Mi-ray to swego rodzaju hołd dla osiągnięć marki Chevrolet w zakresie konstruowania sportowych aut. Jest niewielki i otwarty jak Monza SS z 1963 roku, lekki i przemyślany jak Corvair Super Spyder model 1962. Jego agresywna, aerodynamiczna sylwetka nasuwa na myśl nowoczesne myśliwce odrzutowe.

Nadwozie jest wykonane z włókien węglowych oraz CFRP (tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym). Bok rozdziela charakterystyczna, wznosząca się ku tyłowi linia ze światłami „ambientowymi”, akcentującymi wyrzeźbioną sylwetkę. Zapożyczone z Monzy Le Mans, otwierające się do góry i do tyłu drzwi, zapewniają niezwykle wygodny dostęp do wnętrza.

Mi-ray - koncepcyjny roadster Chevroleta 2 Agresywny przód pozwala na nowo interpretować oblicze Chevroleta. Dwudzielna krata wlotu powietrza jest obramowana diodowymi reflektorami oraz światłami dziennymi nowej konstrukcji. Zarówno przedni, jak i tylny zderzak przywołują na myśl dawne Chevrolety Corvette i uosabiają sportowego ducha nowego koncepcyjnego auta. Umieszczone z tyłu spojlery z włókien węglowych, podczas jazdy dociskają nadwozie do jezdni i ułatwiają opływ powietrza.

Mi-ray porusza się na 20-calowych kołach z przodu i 21-calowych z tyłu, z obręczami wykonanymi z kompozytów aluminiowo-węglowych.

Sportowe wnętrze
Rozwiązanie wnętrza Mi-ray to nawiązanie do bogatych doświadczeń konstrukcyjnych w dziedzinie wyścigowych aut marki Chevrolet. Podobnie jak sylwetka zewnętrzna, wnętrze wygląda jak zainspirowane konstrukcjami myśliwców odrzutowych. Znajdziemy tutaj mieszankę elementów ze szczotkowanego aluminium, naturalnej skóry, białej tkaniny i powierzchni przypominającej ciekły metal.

Wnętrze jest chronione przez skorupę z włókien węglowych, która zapewnia wytrzymałą, ale lekką konstrukcję. Opływowa, ale w miarę sztywna, dwumiejscowa kabina otacza kierowcę i pasażera. Chociaż jej konstrukcję opracowano pod kątem kierowcy, czerpiąc inspiracje z kultowych sportowych chevroletów, to jednak również pasażera nie pozbawiono przyjemności z jazdy.

Mi-ray - koncepcyjny roadster Chevroleta 3 Asymetryczne fotele dają kierowcy poczucie całkowitego zespolenia się z autem. Oparcia i zagłówki są ze sobą połączone wewnętrzną skorupą z włókien węglowych i osadzone na pojedynczej szynie aluminiowej. Dopasowana do kształtu nadwozia strefa zagłówków jest płynnie zintegrowana z owiewką powietrza.

Umieszczony centralnie przycisk, służący do uruchamiania pojazdu również był inspirowany rozwiązaniami z odrzutowych myśliwców. Po jego naciśnięciu chowany zespół przyrządów, zamontowany na kolumnie, podnosi się jak osłona kabiny odrzutowca i na białej powierzchni pokazuje się napis "Interactive Projection" (projekcja interaktywna).

Tradycyjne boczne lusterka zastąpiono elektrycznie chowanymi tylnymi kamerami. Podczas jazdy po mieście umieszczona z przodu kamera, współpracująca z systemem GPS, podaje na ekranie informacje w czasie rzeczywistym.

Ekonomiczny układ napędowy o wysokich osiągach
W Mi-ray zastosowano „pół-elektryczny” napęd koncepcyjny, umieszczony za fotelem kierowcy i pod nim, zapewniający maksymalne osiągi i ekonomiczne zużycie paliwa.

Wiele z komponentów układu napędowego Mi-ray to logiczne rozwinięcie aktualnych technologii GM” – powiedział Uwe Grebe, dyrektor wykonawczy GM Powertrain Advanced Engineering. „Koncepcja ta oznacza elastyczność w doborze konfiguracji, zmiany skali i aktualizacji pod kątem przyszłych nowinek technologicznych.

Mi-ray - koncepcyjny roadster Chevroleta 4 Mi-ray napędzają dwa zamontowane z przodu 15-kilowatowe silniki elektryczne, zapewniające wysokie przyspieszenia i zerową emisję spalin podczas jazdy miejskiej. Silniki są zasilane przez litowo-jonowy akumulator 1,6 kWh, w którym gromadzona jest także energia odzyskiwana podczas hamowania. Napęd może być przekazywany na przednią lub tylną oś.

Przy sportowym trybie jazdy Mi-ray korzysta dodatkowo z 1,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika turbo, współpracującego z silnikami elektrycznymi, z precyzyjnym sterowaniem momentu obrotowego podawanego na lewe lub prawe koło. Ten wysokozaawansowany silnik napędza tylne koła, a jego konstrukcja jest wyrazem płynnej integracji z technologią napędów elektrycznych, wyznaczającej nowy standard dla segmentu kompaktowych roadsterów.

Dzięki zastosowaniu dwusprzęgłowej przekładni eliminującej przetwornik momentu, jednostka napędowa odznacza się niewielkimi rozmiarami. Przełożenia dobrano w taki sposób, aby uzyskać jak najwyższą prędkość w trybie sportowym. Z przekładnią współpracuje system start-stop.

Rozwiązanie w zakresie układu napędowego doskonale wpisuje się w całą resztę auta, zapewniając wysokie osiągi przy niewielkich gabarytach” – powiedział Arcamone. „Dzięki połączeniu technologii układów napędowych GM z wizjonerską konstrukcją, Mi-ray stanowi punkt odniesienia dla przyszłości marki Chevrolet na całym świecie. Jest to auto dla ludzi młodych, kochających szybką jazdę i rozrywkę.

Źródło: Chevrolet