To już 35 lat historii Fiata 126p!

To już 35 lat historii Fiata 126p!11.06.2008
6 czerwca 1973 roku bielską fabrykę opuścił pierwszy egzemplarz modelu Fiat 126p. Samochód, który na długie lata zdominował polskie drogi, stając się obiektem westchnień wielu rodzin, wytwarzany był nad Wisłą do września 2000 r.

Fiat 126p produkowany był w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej i Tychach od 1973 r. To licencyjna odmiana samochodu Fiat 126. Fiat 126 jest następcą modelu Fiat 500 Nuova, którego produkcję rozpoczęto w zakładach w Turynie w 1957 r. Wcześniej, do 1955 r. był tam produkowany Fiat 500 C.

Fiat 126 to synteza włoskiej myśli technologicznej – przy jego projektowaniu wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne.

Ważne daty z historii Fiata 126/126p:
29.X.1971 r. – podpisanie umowy między FIAT S.A. a PHZ PM POLMOT "O współpracy technicznej i licencji". Umowa dotyczyła uruchomienia w Polsce produkcji samochodu małolitrażowego "Polski Fiat 126p", posiadającego identyczne właściwości techniczne jak włoski model 126, produkowany w Cassino od 1972 r. W umowie przewidziano, że wydatki dewizowe na zakup maszyn, oprzyrządowania, części i podzespołów samochodu, do czasu wyprodukowania ich w Polsce, zostaną spłacone eksportem FSM. Była to pierwsza tego typu umowa FIAT-a, wiążąca go w tak dużym stopniu z zagranicznym partnerem. Umowa miała charakter nie tylko licencyjny, ale i kooperacyjny.
IX.1972 r. – w Cassino zostaje wyprodukowana pierwsza partia 100 samochodów Fiat 126.
09.XI. 1972 r. – podczas salonu samochodowego w Turynie, FIAT prezentuje model 126.
XI.1972 r. – kilka dni po prezentacji auta na salonie samochodowym w Turynie, w Warszawie na Placu Defilad odbywa się prezentacja nowego modelu Fiat 126.
XI.1972 r. – Fiat 126 zajmuje 6-te miejsce w plebiscycie na Auto Roku.
6.VI. 1973 r. – z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku wyjeżdża pierwszy Fiat 126 "p" wyprodukowany z włoskich części.
22.VII. 1973 r. – uruchomienie taśmy produkcyjnej w Bielsku-Białej. W tym roku FSM produkuje 1 500 sztuk Fiatów 126p, w 1974 r. – już 10 000 aut.
VII.1973 r. – halę Montażową Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej opuszcza 60 sztuk Fiata 126p.
VIII.1973 r. – od początku produkcji Halę Montażową Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej opuszcza 200 sztuk Fiata 126p.
XII.1973 r. – wyprodukowano już 1 500 aut.
8.II.1974 r. – Zakłady Opon Samochodowych "Stomil" w Dębicy produkują pierwszą partię nowoczesnych opon radialnych do PF 126p.
XI.1974 r. – zostają wysłane pierwsze silniki z Bielska do Włoch, przeznaczone do montażu w fiatach 126.
18.IX.1975 r. – uruchomienie produkcji Fiata 126p w Tychach.
1975 r. – Maluch pojawia się na trasie Rajdu Polski. W tym samym roku uczestniczy też poza konkursem w Rajdzie Monte Carlo.
3.II.1975 r. – zostaje wyprodukowany 100-tysięczny Fiat.
8.II.1975 r. – rozpoczyna się rozruch urządzeń wielkiej odlewni w Skoczowie, która produkować będzie odlewy do PF 126p.
30.VI.1975 r. – w Sandomierzu rusza produkcja nowego rodzaju szkła przeznaczonego do PF 126. Do tej pory, szkło klejone do samochodów osobowych sprowadzane było z zagranicy.
31.VII.1975 r. – fabryka Łożysk Tocznych w Kraśniku rozpoczyna produkcję łożysk do PF 126p.
1976 r. – wprowadzenie do produkcji zmodernizowanego silnika o pojemności 650 cm3; modernizacja instalacji elektrycznej; wprowadzenie alternatora. Wyprodukowano 80 000 sztuk Fiata 126p.
1977 r. – wprowadzenie modelu Polski Fiat 126p z silnikiem 652 cm3, dzięki czemu jego moc wzrosła z 23 (wersja 600 cm3) do 24 KM.
8.VI.1979 r. – kontrakt "O sprzedaży i modernizacji samochodu 126" zawarty na 10 lat między Pol-Motem a FIAT-em przewiduje, iż FSM staje się wyłącznym producentem modelu 126 dla sieci FIAT.
1980 r. – wyprodukowanie "Malucha" nr 1 000 000. Wprowadzenie odmian 126 Red i 126 Brown.
22.IV.1980 r. – w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej wyprodukowano już milion samochodów. Od chwili uruchomienia fabryki z taśm montażowych zjechało ponad 700 tys. samochodów Fiat 126p.
1982 r. – wprowadzenie modelu PF 126E z niskim poziomem zużycia paliwa.
1985 r. – wyprodukowanie "Malucha" nr 2 000 000.
IV.1985 r. – wprowadzenie modelu PF 126FL (face-lifting), dostosowanego do zmieniających się przepisów homologacyjnych EWG.
1987 r. – wprowadzenie modelu Fiat 126p BIS (wcześniej określanego jako Restyling) z silnikiem 703cm3.
1991 r. – prezentacja modelu z nadwoziem cabrio.
1991 r. – zakończenie produkcji samochodu Fiat 126p BIS z silnikiem 703 cm3
V.1992 r. – wykupienie przez firmę FIAT 90% akcji FSM w Tychach i Bielsku Białej.
20.VII.1993 r. – z linii montażowych schodzi 3 000 000-owy Fiat 126p.
5.IX.1994 r. – modyfikacja "Malucha". Wprowadzenie modelu EL, produkowanego na podzespołach Cinquecento.
XII.1996 r. – wprowadzenie modelu Fiat 126 ELX (z katalizatorem spalin).
I.1997 r. – nadanie "fiacikowi" oficjalnej nazwy "Maluch".
1998 r. – 25-ty rok produkcji Malucha (Fiata 126).
I.1999 r. - Maluch zostaje wyposażony w zagłówki na tylnych siedzeniach.
IX. 2000 r. - zakończenie produkcji Fiata 126p.

Źródło: Fiat