Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Jojo Miłośnik FSO SI /PF 125 '77 Warszawa-Bemowo | 2006-12-05 00:20:36 Lajka - ty nic nie rozumiesz, właśnie rodzi się nowa legenda |
Stivek Miłośnik FSO Katowice | 2006-12-06 12:01:04
Nie do końca się z Toba zgadzam. Nawet w PRL-u liczono jednostkowy koszt wytworzenia i miał on znaczenie przy decyzjach który model/typ produktu należy wdrożyć (najtańszy). Osobna sprawą (tu się zgadzamy ) był fakt, że koszt wytworzenia nie był powiązany z cena sprzedaży, zwłaszcza w dewizach. Moja teoria zaprzestania produkcji 3D jest taka, że zabrakło jakiś części stosowanych do 3D i skoncentrowano się na wersjach 5D, które i tak wszyscy woleli wówczas od 3D ("panie, a nie mozna tu z tyłu jakis drzwi dorobić, żeby baka mogła wsiadać?" ). Mój dziadek kupował w 1980r. Zastavę Mediteran i wszyscy chcieli wersje 5D, no ale akurat były Mediteran, to trzeba było takie brać |
Rekus Miłośnik FSO Polonez 3d, Syrena R20 Warszawa | 2006-12-06 14:25:39
Jak sam napisałeś brało się to co było na placu a nie to co się wolało nawet jak miało 3d (jak było np 125 kombi a nie było sedana to dopłacałes za kombi albo czekałeś, jak był odrzut z exportu z ogrzewaną szybą i oponami Uniroyal to pozyczałeś kasę i do dopłacałeś bez kwiknięcia - nawet jak miał rysę na lakierze byłeś farciarzem). Co do zaprzestania produkcji 3d - moim zdaniem ona się w ogole nigdy nie rozpoczęła - (złożono kilkaset egzemplarzy wobec kilkudziesięciu tysięcy 5d w tym samym czasie), więc raczej było oprzyrządowanie do produkcji większej serii, problem chyba nie w braku części do 3d). 3d nie różni się tak bardzo od 5d (różince to dzrzwi błotniki, czyby boczne, listewki boczne drzwi i błotnik, boczki na dzrzwi i tylne błotnki oraz mechanizm podnoszenia foteli - plus standartowo tylny spoiler na klapie - cała reszta jest identyczna). Co innego Coupeta - ta ma jeszcze inny zderzak, grill, nosek, fotelei, pierwotnie miała mieć nawet inne zegary. Ktoś zdecydował o nierozwijaniu produkcji 3d i wydaje sie ona uzasadniona - Wg mnie kluczowe mogły być kwestie 1 - organizacyjne - problem z równoległym produkowaniem jednocześnie 3d i 5d pamiętam jak problemem było wprowadzenie akwarium - byłem na wycieczce w fabryce i widziałem jak z taśmy ściągali nadwozie gdzie jeden tylny błotnik był od borka, a drugi już z okienkiem bo ktoś się pomylił 2 - totalny brak zapotrzebowania na taki samochód (tani hatchback), który był droższy niż 125p w exporcie - masowo produkowany 5d przynosił więcej dewiz w kraju - dla plebsu była syrka i maluch, dodatkowo doszły jeszcze kryzys, totalny brak wszystkiego w tym surowców, oraz ustanie lub znaczne ograniczenia handlu z zagranicą po 13.XII Tak więc masz racje, że skoncentrowano sie na 5d (oraz drobnych modernizacjach). Próby rozwijania konstukucji np prototyp sedana z 1982 r. kończyły sie bez efektu. Jedynym wyjątkiem był Truck. |
Stivek Miłośnik FSO Katowice | 2006-12-06 15:07:14
Ciekawie musiało wyglądać takie akwario-borko-coś-tam. I byłoby seryjne Poszukiwane dziś przez kolekcjonerów.... Ale dokładnie tak wyglądało jak piszesz. Nawet pod koniec 1990r. zakup Poloneza, choć już w wolnej sprzedaży, wyglądał podobniej jak kilka lat wcześniej. Wchodzę z tata do Polmozbytu, wpłacamy pieniądze, dostępne sa tylko Polonezy 1500 (1.5SLE), 1600 nie ma. Kolory? No panie, takie jak na hali, biały i granatowy, o 8.00 wpuszczamy. Z trzech egzemplarzy skompletowaliśmy jeden bez usterek. Wracając do wczesnych lat 80-tych, jednak szkoda, że seryjna produkcja 3D nie ruszyła, ale i tak bardzo dziwne, że udało się wyprodukować trochę Coupe, i to w 1983r. W 1982 to było nie możliwe, stąd przerwa między pierwsza serią w 1981 a 1983. Odnośnie 3D, zastanawiam się, czy była to jedna seria, w jednym miesiącu, czy raczej pojedyncze egzemplarze na przestrzeni lat 1980-81? |
Rekus Miłośnik FSO Polonez 3d, Syrena R20 Warszawa | 2006-12-06 16:27:21
Co masz na myśli mówiąc o serii 1981 i 1983? Coupe było od początku zaprojektowane jako odrębny model Co do czasu produkcji 3d trzeba by zobaczyć jakie numery nadwozia mają znane egzemplarze to wyjdzie kiedy mniej więcej były wyprodukowane - zakładając że numerowali po kolei . |
Stivek Miłośnik FSO Katowice | 2006-12-07 09:56:47
Mam na mysli pierwszą wyprodukowaną serię kilku Coupe w 1981 i drugą, większą serię z 1983 z której pochodzą znane nam Coupetki. Z tego co wiem, to w 1982 nie powstało żadne Coupe, chyba że, ktoś ma inne informacje. |