Czy warto dopłacać do opon klasy premium?

Czy warto dopłacać do opon klasy premium?13.02.2023
Czy opony klasy premium są rzeczywiście na tyle dobre i warto zapłacić za nie, zamiast kupić opony budżetowe, których komplet można czasem dostać w cenie jednej opony premium?

Każda opona to okrąg czarnej gumy i w zasadzie wszystkie są niemal takie same. Różni je wzór bieżnika dostosowany do warunków poszczególnego sezonu. Różnic pomiędzy oponami jest jednak więcej, niż się wydaje. Dotyczą one nie tylko sezonu, na który dane opony są przeznaczone. Ogromne różnice obejmują również opony poszczególnych klas. Czy opony klasy premium są rzeczywiście na tyle dobre i warto zapłacić za nie, zamiast kupić opony budżetowe, których komplet można czasem dostać w cenie jednej opony premium?

Klasy opon – jak podzielone są opony?

Aby łatwiej przedstawić różnicę pomiędzy oponami budżetowymi i premium, warto na wstępie poznać wszystkie klasy ogumienia. Najwyższa klasa to oczywiście opony premium wykorzystujące najnowsze i najbardziej zaawansowane technologie. Wśród można wymienić m.in. opony Continental czy Bridgestone.

Opracowanie i produkcja opon premium pochłania największe nakłady finansowe. W efekcie badania i testy mogą być dokładniejsze, a jakość zastosowanych materiałów wyższa. Dzięki temu mogą one lepiej łączyć pozornie sprzeczne ze sobą cechy jak np. niskie opory toczenia i wysoka przyczepność, albo stabilność w zakrętach i wygoda jazdy. Opony premium są również gotowe na najwyższe osiągi – zapewniają najlepszą pewność prowadzenia i bezpieczeństwo podczas dynamicznej sportowej jazdy.

Opony klasy średniej stanowią kompromis pomiędzy oponami premium oraz budżetowymi. Często wykorzystują technologie stosowane w starszych generacjach opon premium. Nie są jednak aż tak dopracowane, jak opony z najwyższej półki. Priorytetem w oponach klasy średniej jest zazwyczaj bezpieczeństwo. Dlatego można spodziewać się po nich dobrej skuteczności hamowania i pewnego prowadzenia, również podczas dynamicznej jazdy. Da się jednak odczuć, m.in. że w samochodach o wysokiej mocy nie zapewniają tak dobrych parametrów, jak opony premium.

Opony klasy średniej zachowują dobrą jakość, ale ich żywotność może być krótsza, przez np. mniej dodatków zwiększających wytrzymałość w składzie mieszanki gumowej. Niższy koszt zakupu opon klasy średniej zazwyczaj rekompensuje jednak krótszy okres użytkowania, przez co relacja ceny do jakości pozostaje bardzo korzystna.

Opony klasy Premium

Opony klasy budżetowej/ekonomicznej są najtańsze, co przekłada się na dużą popularność modeli z dolnej półki. Ich projektowanie odbywa się możliwie niskim kosztem tak, aby zapewnić niezbędne bezpieczeństwo jazdy. Dlatego nie wykorzystują one najnowszych technologii i materiałów wysokiej klasy, a najbardziej sprawdzone rozwiązania znane od lat. Dzięki temu ich zaprojektowanie i produkcja wiążą się ze stosunkowo niskim kosztem, co przekłada się na cenę końcową. W rezultacie opony budżetowe wykorzystują wiele kompromisów. Sprawdzają się podczas spokojnej jazdy, ale dynamiczne pokonywanie zakrętów i sportowe prowadzenie sprawia im problemy np. ze stabilnym utrzymaniem toru jazdy. Zazwyczaj mają również niższe parametry w zakresie m.in. efektywności energetycznej oraz odporności na zużycie.

Relatywnie niedawno wyróżniono też klasę opon o nazwie „pozostałe”. Wśród nich znalazły się głównie marki azjatyckie. Można znaleźć pomiędzy nimi opony wystarczające do spokojnej jazdy w dobrych warunkach, ale część modeli z tej grupy może nie zapewniać odpowiedniego bezpieczeństwa np. w deszczu, czy podczas podróży autostradą. Dlatego decydując się na ogumienie klasyfikowane poniżej opon budżetowych, należy sprawdzić, czy dany model został przetestowany przez niezależną organizację i jakie były jego rezultaty.

Opony premium i budżetowe – wyniki testów

Wyniki w testach warto sprawdzić przed zakupem opon niezależnie od wybranej klasy. Patrząc na rankingi opon, da się zauważyć, że czasem opony budżetowe znajdują się w czołówce, wyprzedzając modele premium. Czy to oznacza, że są od nich bezapelacyjnie lepsze?

W testach ocenianych jest najczęściej kilka aspektów: prowadzenie i skuteczność hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, komfort jazdy – hałas toczenia i skuteczność amortyzowania nierówności, czy kwestie ekonomiczno-ekologiczne – cena zakupu, odporność na zużycie, opory toczenia. W przypadku opon całorocznych i zimowych sprawdzane jest również ich zachowanie na śniegu i lodzie.

Znaczącą kwestię w zajmowaniu pozycji rankingu przez opony różnych klas odgrywa właśnie cena. Dlatego, jeżeli opona budżetowa zapewnia np. wysokie parametry na suchej nawierzchni, a w deszczowych warunkach pozostaje zadowalająca, dzięki niskiej cenie może zająć wysoką pozycję. Niska cena może zrekompensować np. słabą odporność na ścieranie, czy wysokie opory toczenia. Jednak nie nadrobi to braków w zakresie właściwości jezdnych – np. gorszej odporności na aquaplaning czy nieco dłuższej drogi hamowania. Dlatego, jeżeli poruszamy się samochodem o dużej mocy i preferujemy dynamiczną jazdę, zdecydowanie warto dopłacić do opon klasy premium.