JAKI ZAKRES UZYWALNYCH OBROTÓW DLA 2108 1.3

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
WITAM ALL

Chciałem poruszyć temat "właściwych używalnych obrotów dla silnika 1,3" jak to mniej wiecej wyglada:
- w jakim zakresie jeździć kiedy silnik jest zimny ( 2 - 3 tys. obr.) ???
- czy można np. jeździć poniżej 2,5 tys obr. na 3 i 4 biegu
- do jakich obrotów np 5 -6 tys jazda nie jest szkodliwa dla tego silnika
- czy piłowanie na wysokich lub niskich obrotach wpływa ujemnie na pasek rozrządu

Z góry dziękuje za odpowiedzi !
  
 
HEJA

Ludzie napiszcie coś. Nikt nie wie - to nie możliwe..!!

pozdrowionka fur all
  
 
Witam... nie znam tak dobrze Samary, ale ten motor , to generalnie zmodyfikowany silnik 2103, róznice to : lepsze proprcje skok/srednica tłoka, sposób regulacji zaworów - płytki, oraz montaz aparatu zapłonowego na wałku rozrządu...
generalnie silnik lepszy niz te wczesniejsze, zakresy pracy to zależnie ood stylu jazdy, jak dla wszystkich silników ładowskich lubi raczej wyższe obroty, tj powyzej 2500-3000 obrotów..., poniżej 2500 mozna jeżdzic oczywiście, ale tylko jednostajnie, bez przyspieszeń, i podjazdów popd górke... wtedy redukuj...
na dłuższych dystansach nie przekraczaj raczej bardzo 4500... mimo ze moc max masz przy ok 5500, to nie kozystaj z tego zbyt często i długo..., 6000 to górna granica obrótów, i nawet na 2-gim biegu już nie przyspieszysz..., tak eksploatujac nie zamulisz silnika nagarem ale i nie przgrzejesz..., i pojeżdzisz conajmniej 200 tys km..
  
 
Cytat:
ale ten motor , to generalnie zmodyfikowany silnik 2103,




  
 
Cytat:
ten motor , to generalnie zmodyfikowany silnik 2103


  
 
Ups... faktycznie, chodzi oczywiscie o 2105
  
 
2105?????
Andrzej
  
 
mi się wydawało że silnik samary, to zupełnie nowa konstrukcja i to zaprojektowana w zakładach Porsche... ale może coś przegapiłem.
  
 
Cytat:
silnik samary, to zupełnie nowa konstrukcja i to zaprojektowana w zakładach Porsche...



  
 
Nie całkiem, to modernizacja 2105, owszem przez Porsche, ale to nie jest nowa tak totalnie różniaca się konstrukcja, a ogóle cała samara, to projekt rosyjski, którego skończanie zlecono właśnie pracowni Porsche, równolegle z projektem Samary, Porsche projektował Faworitke... i anegdota głosiłal, ze Rosjanie dali 3 razy tyle za projkt Samarki, co Czesi za Fawritje, i tyle lepsza jest właśnie Samarka...
  
 
Cytat:
dali 3 razy tyle za projkt Samarki, co Czesi za Fawritje, i tyle lepsza jest właśnie Samarka...






  
 
Mirku, oglądałem dziś rozebrany silnik Samary, i nie mogę się zgodzić z Tobą że jest to modernizacja silnika 1300 od klasyka. Owszem ma również układ rzędowy, cztery cylindry, dwa zawory na cylinder, wałek w głowicy, napęd rozrządu paskiem , chłodzenie cieczą, podobny układ kolektorów, świec i pojemność 1300, ale takich silników jest naprawdę wiele. I uważam że nie można nazwać silnika Samary zmodernizowanym silnikiem 2105 bo chyba ani jedna część nie jest wymienna pomiędzy nimi.
andrzej
  
 
Wymienne są pewne części - np sworzeń tłoka !
Ale silnik to generalnie inna konstrukcja, zaprojektowana pod kątem umieszczenia poprzecznego. Silnik samarowski nie posiada już reliktu przeszłości (pozostałość po wałku rozrządu w kadłubie), jakim był wałek napędu urządzeń pomocniczych w klasykach. Pompa olejowa umieszczona jest w osi wału korbowego, a pompa wodna napędzana jest przez pasek rozrządu. Ponadto aparat zapłonowy i pompa paliwa napędzana jest przez wałek rozrządu.
Pozdrawiam, Krajnik.
 
 
Witam, otóz czym sie róznia te silniki to zdaje sobie sprawę, wiekszosc tych róznic opisałem nawet w moim poscie, który był odpowiedzią na pytanie o zakres optymalnych obrotów dla silników 1300 samary,
co do tego czy jest to modernizacja czy nowa konstrukcja, nie bede sie sprzeczał, powołałem się na to co kiedyś przeczytałem o tych silnikach, kiedy kilka lat temu bardzo przymierzałem się do zakupu samarki, trochę pojeździłem, poogladałem dokładnie, zasiegnałem informacji...
Zgadzam się natomiast ze zmiany nie sa kosmetyczne , tylko bardzo poważne, dające znaczace zyski na ekonomice, elastycznosci, czy mocy silnika.
ufff ale samokrytyka
  
 
Jak widać w profilu po drogach poruszam się siódemką.
Kręcę nią tak, aby po zmianie biegu na wyższy
obroty spadły na mniej, więcej 2,5 tys./min
(minimum 2,2 - przy delikatnej jeździe po płaskim lub z górki).
Maxymalnie ciągnę tak pomiędzy 4,5-5 tys./min, b. rzadko do 6 tys.
Przeciętnie 3,5-4.