Gaz ziemny CNG w samochodzie

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Słyszałem że jest taki jakiś.....
czy ktoś mi tam mówił........
fajny on jest?


A tak poważnie szukałem i nie znalazłem zbyt dużo informacji na ten temat. Wiem że jest w Warszawie chyba jedna stacja tankowania. Ale nie wiem czy te instalacje można zakładać do samochodów, czy tylko do aut fabrycznie przystosowanych. Coraz częściej słyszę o tym paliwie również w firmie u siebie - samochody poczty mają przejść na to paliwo. Ponoć aktualnie cena oscyluje wokół 1,20zł.
Sieć stacji najprawdopodobniej szybko zacznie się rozrastać , a już na pewno przy takiej relacji cenowej. Czy ktoś z Was słyszał lub orientuje się czy instalacja CNG jest tak samo możliwa do zamontowania jak LPG? Wiedzy nie mam ale mnie to ciekawi ze względów wiadomo jakich...
  
 
Poczytaj mi mamo - CNG Landi-renzo
  
 
CNG ma dużo wyższe ciśnienie niż LPG, instalacja musi zostać przystosowana do takich warunków w związku z tym stosuję się masywniejsze zbiorniki niż w przypadku LPG (i dużo cięższe - chyba że zastosuje się kompozyt - ale ten z kolei jest drogi) a co za tym idzie droższe. Zasada działania jest podobna jak w przypadku LPG - nawet elektronika może pozostac ta sama, różnicą są tylko podzespoły, które muszą wytrzymać o wiele większe ciśnienie.

[ wiadomość edytowana przez: jose dnia 2005-09-16 10:51:01 ]
  
 
To jeszcze dostępność stacji:
  
 
vazyl tam częściowo ta strona jest w budowie

jose jakieś światełko w tunelu zaświeciłeś
  
 
To jeszcze melodia przyszłości - koszt instalacji CNG jest 5 krotnie droższy od instalacji LPG, w Polsce zaledwie kilka stacji tankowania, aby auto zatankować np z domu trzeba by zostawić je na całą noc, pozatym grubościenna butla zajmię cały bagażnik i będzie nie efektywna, na pewno jeżdżą już autobusy miejskie napędzane CNG
  
 
Za dużo nie wiem ale ...informacje dotyczące instalacji CNG można znaleść we wczorajszej prasie. W warszawie jest dokładnie jedna stacja ( ul. Kasprzaka 25) a w Polsce są bodajrze 22 sztuki. A jeszcze 3 miesiące temu były 2 w całej Polsce !!! Więc sieć stacji rozwija się dosyć prężnie. Zwłaszcza że cena budowy stacji są dużo większe niż zwykłych LPG. Co do ceny jaką podajesz to chyba podajesz cene hurtową za 1 metr sześcienny. Co do silników i ich przystosowania oglądałem krótki reportarz w jakimś programie motoryzacyjnym. Według Pana Iksińskiego samochody dające się najłatwiej przerobić to samochody z silnikami Dizla. Dodatkowo samochó przerobiony na tą instalacje może być zasilany tylko i wyłącznie gazem ziemmnym. Nie będzie już, że beznyzna i gaz tylko sam gaz. Cała instalacja będzie działać pod zwiększonym ciśnieniem. Do około 250 barów. Problem to ilość zbiorników na gaz a także ich waga. To napewno będą nawiększe problemy ale czego się nie robi żeby jeździć prawie za darmulca. Co najważniejsze ceny te nie będą mogły być jakoś zabardzo windowane gdyznawet jeżeli rząd walnie akcyze i nie wiadomo co a stacje dołążą marże zawsze pozostanie nam zrobienie własnej przydomowej stacji. Narazie dosć wysoko kształtują sieceny przydomowych pomp do gazu. Ale nie chce mi sięwierzyc, że Polska pomysłowośc i myśl techniczna nie wymyśli czegoś . Wogóle całość zapowiada się bardzo ciekawie. Gdyż wiele firm łącznie z MZT-ka zamierza montować w autobusach tego typu instalacje. Pozostaje mieć nadzieje, że wtedy ogólnie spadną koszty transportu. Szczerze mówiąc nie moge siedoczekać kiedy zostanie to rozposzechnione. I cóż najwyżej będzie trzeba zmienić silniczek w DFie na Diselka ( chociaż podobno silniki benzynowe również można przerabiac ale wiąże się to z większymi kosztami )


[ wiadomość edytowana przez: Janek_125p dnia 2005-09-16 10:58:58 ]
  
 
no prosze ciekawych rzeczy się dowiaduję mówicie że zbirniki sa od groma cięzkie - co zrozumiałe, ale jak cięzkie? i ile tych zbiorników w jednym aucie ma byc?
Janek to co mówisz o dizlach to by tłumaczyło dlaczego moja firma gdzie chyba 95% taboru jest na ropę będzie przerabiac swoje auta na CNG.
  
 
Ja nie chce stać drugi w kolejce na stacji CNG... w razie czego
słyszeliście ile trwa zatankowanie tego ustroństwa
  
 
lajf gadaj co wiesz
  
 
Właśnie o to chodzi, że liczba butli to twoja wewnętrzna sprawa. Możesz mieć jednai przejedziesz 20 km będziesz miał 7 przejedziesz 500 km. Sprawa wygląda tak, że zbiorniki np w autobusie ( zresztą juzchyba w krakowie zakupili takie autobusy) mają pojemność 1300 litrów. Zbiorniki mają montowane na dachu . Z tego co np amerykanie pokazuja w swoich samochodach ( a mają większe od naszych) cały system butli ( zazwyczaj mają ich od 3 do 4) mieści sie w całości pod samochodem. Poprostu zwykły zbiornik znika a samochód od spodu w wolnych miejscach jest szczelnnie obsadzony różnymi wymiarami zbiorników. Wiąże się to również z wytrzymałością zbiorników przy takim ciśnieniu. W autobusach jest od około 10 do nawet 25 butli.
  
 

tak wygląda mniej wiecej scheat tankowania




  
 
Mam lepszą alternatywę

tylko pojawia się dylemat co najpierw zatankowac
  
 
artykuł o CNG #1
  
 
Artykulik o CNG
  
 
Cytat:
2005-09-16 11:18:32, jose pisze:
Mam lepszą alternatywę tylko pojawia się dylemat co najpierw zatankowac


Chłopaki mają łeb na karku trzeba przyznać.
  
 
po artykule ktory Grzech zapodał widże na razie tylko jedną wadę CNG - cenę instalacji. dystans na butli do 400 km jest do zaakceptowania, czas tankowania od kilku do kilkunastu minut - również, cena jak najbardziej. Narazie więcej zalet niż wad, ale wada solidna trzeba przyznać
  
 
W moim mieście jest 11 autobusów na CNG dokładnie jest to Jelcz M125M/4 CNG fabrycznie wyposazony w takową instalację jak widać ma całkiem sporą butlę na dachu

Z tego co wiem MPK RZESZÓW od 1,5 roku kupuje tylko i wyłącznie autobusy wyposazone w instalację CNG




[ wiadomość edytowana przez: Pemek dnia 2005-09-16 13:02:19 ]
  
 
corsa CNG
  
 
Cytat:
2005-09-16 13:24:06, PG pisze:
corsa CNG


Proszę jednak się da i w malym autku , ciekawe gdzie ma butlę?