Bezpiecznik

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam mam pytanko jaki bezpiecznik zalozyć przy akumulatorze skoro we wzmacniaczu (jbl gto 4000) mam bezpieczniki 2x20 A Kupiłem zestaw kabli w których jest bezpiecznik 60A ale wydaje mi się że jest on za duży.Jaki bezpiecznik powinienem założyć.
  
 
Możesz dać to 60A. Bo ten bezpiecznik nie zabezpiecza wzmacniacza, bo on ma już swoje bezpieczniki, a ma zadziałać w momencie zwarcia przewodu zasilającego do masy. Tak więc jego wartość ma tu w sumie drugorzędne znaczenie, byle w momencie zwarcia zadziałał (każdy ma obowiązek zadziałać w momencie pełnego zwarcia). A jego wartość nie jest jakoś strasznie duża w porównaniu do 20 + 20 A.
  
 
Bezpiecznik nie moze byc wiekszy niz suma wszystkich zabezpieczen wzmacniaczy..
Skoro masz 2x20A to bezpiecznik na kablu nie moze byc wiekszy niz 40A.

Na gorze strony jest FAQ.. Gdybys tylko zerknal do niego to Twoje pytanie nie pojawiloby sie na forum bo duzo bys sie z niego dowiedzial.
  
 
Spokojnie może byc ten 60A a kolego open to nie jest tak jak piszesz.Prąd głównego bezpiecznika może tylko ograniczyć prąd dopuszczalny długotrwale(tzw. prąd ciągły) przewodu zasilającego gdyż przekroczenie tego prądu dla przewodu spowoduje jego nagrzanie go do temperatury wiekszej od temperatury dopuszczalnej długotrwale izolacji i nastąpi jej stopienie i zwarcie np. między zyłami.Co do samochodowych instalacji to sprawa teoretycznie wygląda tak samo z tym że tu głównym kryterium doboru przewodów i zabezpieczeń jest spadek napięcia na instalacji zasilającej wzmacniacz czyli po prostu im większy przekrój przewodu tym mniejsza jego rezystancja i tym mniejszy spadek napięcia stąd sprawdzanie doboru obciążalności prądowej dla danego przewodu schodzi na drugi plan a w zasadzie powinno się je sprawdzić bo skoro wzmacniacz posiada dwa bezpieczniki 20A to można przyjąc że maksymalny prąd ciągły wyniesie około tych 38-39 amperów czyli przekrój przewodu powinien wynosić 6mm2 natomiast dla głównego zabezpieczenia 60A przekrój trzeba juz zwiększyć do 10mm2 i to gwarantuje nam poprawnośc działania instalacji.
Pozdrawiam
  
 
Cytat:
2006-03-23 16:02:26, open pisze:
Trzeba pamietac ze to jest tabela MINIMALNYCH przekrojow..






[ wiadomość edytowana przez: zajob dnia 2007-03-15 12:47:11 ]
 
 
Moim zdaniem powinieneś zobaczyć na początku jaki masz akumulator i kupić bezpiecznik o takim samym "amperażu" bo więcej z niego nie popłynie, chyba że to czego starano się mnie nauczyć można o kant "d" rozbić
  
 
Tak jak pisałem na początku. Bezpiecznik na przewodzie ma na celu zabezpieczenie INSTALACJI zasilającej wzmacniacz, czyli przewodu. Wzmacniacz sam już posiada swoje zabezpieczenia. W tym przypadku 2*20 A. Zakładanie bezpiecznika o wartości takiej jak zabezpieczenie wzmacniacza, czy bardzo mu zbliżonej, biorąc pod uwaga tolerancję takiego bezpiecznika, może doprowadzić do tego, że będzie go wywalało przy mocnym graniu.
Spokojnie można dać bezpiecznik 60 A, 100 A, a nawet większe, bo w przypadku zwarcia przewodu zasilającego do masy, popłynie przez niego maksymalny prąd akumulatora, czyli grube setki A.
  
 
Cytat:
2007-03-13 14:47:51, Blazey pisze:
Tak jak pisałem na początku. Bezpiecznik na przewodzie ma na celu zabezpieczenie INSTALACJI zasilającej wzmacniacz, czyli przewodu. Wzmacniacz sam już posiada swoje zabezpieczenia. W tym przypadku 2*20 A. Zakładanie bezpiecznika o wartości takiej jak zabezpieczenie wzmacniacza, czy bardzo mu zbliżonej, biorąc pod uwaga tolerancję takiego bezpiecznika, może doprowadzić do tego, że będzie go wywalało przy mocnym graniu. Spokojnie można dać bezpiecznik 60 A, 100 A, a nawet większe, bo w przypadku zwarcia przewodu zasilającego do masy, popłynie przez niego maksymalny prąd akumulatora, czyli grube setki A.



a jak wartość bezpiecznika sie ma do przekroju i długości kabla??
 
 
ja bym dal miedzy 40A a 60A bo to bedzie w miare zblizone i nie powinno sie nic stac
  
 
Witam
Całkowicie pospisuje sie pod ostatnią wypowiedzią kolegi Blazey a co do przekroju przewodów to wg PN-IEC-60364-5-523-2001 obciążalnośc przewodów wynosi odpowiednio(podaje dla sposobu ułożenia kabli w samochodzie bezpośrednio przy elementach metalowych):1,5mm2-19,5A;2,5mm2-27A;4mm2-36A;6mm2-46A;10mm2-63A;16mm2-85A.To by było na tyle.Przyznam się że poprzednia dane podawałem z głowy więc mogły pojawić sie nieścisłości i za to przepraszam.
Wracając do meritum sprawy załóż kolego bezpiecznik 60A i nie martw się o nic(twój przewód im bedzie grubszy tym lepszy ale co najmniej te 6 mm2).W sytuacji gdy prąd w razie zwarcia osiągnie tak duzą wartość że uszkodzi się bezpiecznik nic nie stanie się z przewodem gdyz prąd zwarciowy bedzie płynął krótko a jak wiadomo termiczna stała czasowa takiego przewodu jest stosunkowo duża więc nie zdązy sie nagrzać izolacja.
Przewód dobiera się na maksymalny prąd ciągły czyli w twoim przypadku te 40 A.
Pozdrawiam
  
 
obciazalnosc to jedno a spadki napiec to inna sprawa. Dla wszystkich fanow CA polecam ->
  
 
Cytat:
2006-03-23 16:02:26, open pisze:
Trzeba pamietac ze to jest tabela MINIMALNYCH przekrojow..




I tabelka Kamyka




Hmmm.........


I jeszcze to zdanie

""a co do przekroju przewodów to wg PN-IEC-60364-5-523-2001 obciążalnośc przewodów wynosi odpowiednio(podaje dla sposobu ułożenia kabli w samochodzie bezpośrednio przy elementach metalowych):1,5mm2-19,5A;2,5mm2-27A;4mm2-36A;6mm2-46A;10mm2-63A;16mm2-85A""


Skąd te różnice? elektrykiem nie jestem, kupując kable zawsze dobieram je według informacji producenta na opakowaniu, wiadomo że im grubszy tym lepszy, ale jak ma sie do tych tabelek praktyka? I Jak to się ma do faktycznych instalacji?

I jeszcze to o co pytałem, jak ma się bezpiecznik do grubości kabla? abstrahując od mocy wzmacniacza?

Chodzi mi o to, że przykładowo kupiłem kable "na wyrost" czyli grubsze niż powinne być do mojego wzmacniacza, w zestawie był bezpiecznik przystosowany do kabla i zalecanych wzmacniaczy, również dużo mocniejszych od tego co posiadam

Mogę, lub powinienem zmienić bezpiecznik na mniejszy przystosowany do mocy wzmaka?
 
 
zajob- mozesz zmienic bezpiecznik. Ja generalnie stosuje MOZLIWIE najmniejszy i wszystko jest ok. Generalnie bezpiecznik ten ma za zadanie chronic instalacje a dokladniej auto przez spaleniem. Jak bedziesz mial za maly to sie spali przy wiekszym poborze mocy.
Co do tabel to bywaja inne bo mozna inne zalozenia zrobic nt. spadkow napiecia w instalacji. A tutaj inaczej ->
Grubość przewodu można obliczyć sobie ze wzoru:
S[mm2]=(0,02*L*I)/U
gdzie:
S- szukany przekrój w milimetrach kwadratowych (nie średnica!!!)
L- długość przewodu jaką chcemy zainstalować
I- Max prąd płynący w przewodzie
U- maksymalny założony spadek napięcia (zwykle nie większy niż 0,2...0,3V)
  
 
Cytat:
2007-03-15 15:00:19, Kamykgdy pisze:
A tutaj inaczej -> Grubość przewodu można obliczyć sobie ze wzoru:

S[mm2]=(0,02*L*I)/U
gdzie:
S- szukany przekrój w milimetrach kwadratowych (nie średnica!!!)
L- długość przewodu jaką chcemy zainstalować
I- Max prąd płynący w przewodzie
U- maksymalny założony spadek napięcia (zwykle nie większy niż 0,2...0,3V)



objaśnienia

S (s) - przekrój kabla zasilającego [mm2],
L (l)- długość linii [m],
I - prąd obciążenia [A],
U (∆U) spadek napięcia[V]


Mam pytanie jeszcze, czy nie powinno się uwzględniać rezystancji przewodu?
 
 
Nie wprowadzając zbyt dużego zamieszania nie będe tu juz cytował Polskich Norm aha no i to co napisałem w sensie te dane to jest maksmalny prąd jaki moze popłynąć przez dany przekrój przewodu przy założonym sposobie chłodzenia(kabel ułozony przy progu) i formalizując sprawę to faktycznie przekrój przewodu mozna dobierac wg różnych kryteriów i stąd te różnice w tabelkach a poza tym to kolego zajob rezystancja przewodu jest uwzględniona poprzez długość linii,przekrój kabla i materiał przewodu(czyli w naszym przypadku miedź dla której przewodnośc właściwa tzw. konduktancja jest równa około 55) a jakbyś chciał sobie wyliczyć rezystancję to robisz tak R=długość linii/(przewodność* przekrój).
Pozdrawiam
  
 
co wy o tych przewodach Bezpiecznik kupujesz taki jaki masz maksymalny prąd akumulatora, lub minimalnie mniejszy, minimalnie.