Obróbka układu korbowo-tłokowego

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam,
wczoraj stałem się posiadaczem czegoś takiego:

Jest to silnik 1,6
Moje pytanie brzmi: jakie korbowody są lepsze? seryjne od łady czy lepiej pokusić się o zakup tych z fiata 131 lub 132 1,6 DOHC ?
Kolejne pytanie: jak obrobić korbowody? żeby były w miarę lekkie i gładkie czy można to zrobić we własnym zakresie (później wyważyć) czy lepiej dać to komuś kto się na tym zna i zrobi to naprawdę 'profi' ?
  
 
Czesc,

Poszukaj na forum co i jak zrobic z korbami. Kilku kolegow juz o tym pisalo. A Adam-Lancely dawał kiedyś tutaj fotke jak profesjonalnie obrobić korby.


Ps. Co to za motor?
  
 
Cytat:
2008-01-21 17:11:11, Leszek_Gdynia piszes. Co to za motor?



To silnik 1,6 chodził prawdopodobnie w formule Easter ma oznaczenie 21011P (czy coś podobnego).Wczoraj dopiero to kupiłem więc musze jeszcze wszystko obejrzeć ale wstępnie moge powiedzieć to: niezły kosmos




[ wiadomość edytowana przez: Tomek2107 dnia 2008-01-21 18:08:36 ]
  
 
Witam
chyba nie ma sensu szukać korb od Fiata, wystarczy obrobić oryginalne, ważne by potem dobrze wyważyć tłoki i korby, by różnica w masie była jak najmniejsza dla poszczególnych cylindrów, pomyśl też o sworzniach "pływających', jesli chcesz ten motor wysoko kręcić, sprawdź także stan kółka zębatego wspópracującego z wałkiem pośrednim, napędzającego pompę oleju i aparat zapłonowy, czy wielowpusty w które wchodzi wałek pompy oleju nie są zbyt wyrobione.
I..... powodzenia
  
 
Korby od DOHC maja inną długość od ładowskich (są krótsze) więc ma to sens tylko i wyłącznie jesli chcemy zmienić wykorbienie wału!!!!!!!
  
 
Cytat:
2008-01-21 17:48:17, Tomek2107 pisze:
To silnik 1,6 chodził prawdopodobnie w formule Easter ma oznaczenie 21011P (czy coś podobnego).


Gdzie Ci to pisze, na bloku czy na głowicy??? Jak na bloku to nie jest to normalne 1,6 a 1300 lub co najwyżej 1600 short-rod, czyli blok od starego 1300 (na łańcuchu) i wał od 1500/1600. I w takim wypadku potrzebujesz właśnie korb od DOHC. No chyba że to grubsza rzeźba - czyli tulejowanie na większą średnice. Zmierz średnicę cylindrów - na shortrodzie na bloku 1300 powinno byc 79 mm. Skok wału w 1300 to 66 mm a w 1600 to 80 mm. Normalny silnik 1600 powinien mieć oznaczenie na bloku (nadlew z przodu, po prawej stronie) o treści 2106
Jak 21011 pisze na głowicy to nic nie wiemy bo głowice takie były montowane we wszystkich ładach 1200/1500/1600 na wyprodukowanych po 1980 roku.
  
 
Cytat:
2008-01-21 22:30:44, andrzej_krakow pisze:
Gdzie Ci to pisze, na bloku czy na głowicy??? Jak na bloku to nie jest to normalne 1,6 a 1300 lub co najwyżej 1600 short-rod, czyli blok od starego 1300 (na łańcuchu) i wał od 1500/1600. I w takim wypadku potrzebujesz właśnie korb od DOHC. No chyba że to grubsza rzeźba - czyli tulejowanie na większą średnice. Zmierz średnicę cylindrów - na shortrodzie na bloku 1300 powinno byc 79 mm. Skok wału w 1300 to 66 mm a w 1600 to 80 mm. Normalny silnik 1600 powinien mieć oznaczenie na bloku (nadlew z przodu, po prawej stronie) o treści 2106 Jak 21011 pisze na głowicy to nic nie wiemy bo głowice takie były montowane we wszystkich ładach 1200/1500/1600 na wyprodukowanych po 1980 roku.



Takie oznaczenie mam na bloku, średnica tłoków to 79
Niedługo zamieszcze szczegółowe zdjęcia tego wszystkiego.
Rozmawiałem z byłym właścicielem ponoć to niezła hybryda i swojego czasu potrafiła się zakręcić do bardzo wysokich obrotów....


Swoją drogą... jeśli potrzebuje korb od DOHC to jakie konkretnie? bo ponoć są 3 typy

[ wiadomość edytowana przez: Tomek2107 dnia 2008-01-21 23:37:03 ]
  
 
No to sprawdz jeszcze wykorbienie wału. Jeżeli masz 66 mm to masz nie 1600 ale 1300. Jak wykorbienie wynosi 80 mm (czyli wał od 1500/1600) to masz short-roda.
I tu sa dwie mozliwości - albo masz normalne tłoki od łady więc tu musza być zastosowane krótsze o 7 mm korbowody - właśnie np. od DOHC, albo ktoś zastosował niższe o 7 mm tłoki, np od któregoś Opla (lepsze rozwiązanie) i wówczas moga zostac korby ładowskie.
Istnieje jeszcze jedno rozwiązanie że odlew na bloku nie odpowiada blokowi - co też ruskim się zdarzało, rzadko bo rzadko ale zdarzało.
Ale coś mi się wydaje że raczej nie jest to ani short-rod, ani normalne 1600 ale mocno podłubany silnik 1300 o czym świadczy fakt że podobno kręcił się jak szalony, co jest domeną raczej silnikow 1200 i 1300 a nie 1500/1600
  
 
jesli chcesz korbowody od 1,6 dohc to mam eleganckie korby własnie
. pochodza dokładnie z Lanci dedry 1,6 dohcTurbo . silnik miał od nowosci moze z 1000 km i szlak tafił głowice .korby sa takie same jak w silnikach 1,6dohc mirafiori . z tego co pamietam maja chyba dadlewy porobione pod główka i pod stopa korbowody by zmniejszyc mozliwosc powstania owalnosci gniazd(stopsowane w mocniejszych egzemparzach )
  
 
Cytat:
2008-01-21 17:11:11, Leszek_Gdynia pisze:
A Adam-Lancely dawał kiedyś tutaj fotke jak profesjonalnie obrobić korby.



Nie dawałem jak obrobić korby, ale jak stoczyć zamach
Ale o korbach tez mogę dać. Korbowody można obrabiać własnoręcznie, aczkolwiek jak ktoś nie bardzo wie co robi to nie polecam. Ja swoje korby obrabiam z dokładnością do 1g wagi. Jak je dokończę to dam fotki.
Oto schemat z mojej magicznej książki -wtajemniczeni wiedzą jakiej
  
 
robione przeze mnie korby do mojego bylego malucha, 100 g na korbie mniej, waga zrownana do 0,5 grama


  
 
Cytat:
2008-01-22 18:07:25, Adam-Lancelot pisze:
... Oto schemat z mojej magicznej książki -wtajemniczeni wiedzą jakiej ...


Kultowej książki każdego początkującego tunera
  
 
książka piękna. szkoda że jej nie mam. pożyczam od kolesia
  
 
Cytat:
2008-01-22 20:42:17, rogacek pisze:
książka piękna. szkoda że jej nie mam. pożyczam od kolesia



A mógłbyś zdradzić jej tytuł oraz autora? Też chętnie bym poczytał....
  
 
Poprawa ekonomiczności i dynamiki samochodów osobowych
Janusz Januła
Jerzy Szczeciński
Stefan Szczeciński

Książka naprawdę fantastyczna. Przydało by się w niej więcej informacji na niektóre tematy, ale dobrze się od niej zaczyna wogule myślenie o modyfikacjach samochodu (głównie silnika). Jest tam przecież nawet rozdział jak zrobić spoilery do dużego fiata i malucha.
  
 
Może ktoś kto korzysta z jakiś P2P (ja nigdy tego nie miałem na kompie) poszuka, czy taka pozycja nie chodzi gdzieś w necie w PDFie ?? Potem można to umieścić na naszym serwerze wielu z nas może to się przydać.

DEx
  
 
Nie wiem czy to to, a nawet jak to ta książka to tylko kawałek...

http://staskowiak.pl/fiat126/Poprawa%20ekonomiki.doc
  
 
To jest chyba robione w oparciu o ta książkę, sa niektóre schematy z niej ale są też takie których nie znam. Nie mniej jednak w książce jest tego dużo dużo więcej.
Oto dosyć kiepskie zdjęcie jednej z moich korb, które zrobiłem w tym tygodniu. Dostałem je seryjne od Sheriffa (dzięki), a teraz wygląda to tak:





To jest raczej light'owa wersja, Nie pieściłem sie z wszystkimi zakamarkami i "środkiem" szyjki korbowodu, bo musiał bym zmienić narzędzia... Tak czy owak są lżejsze od oryginału o 80g. A kształtem różnią sie bardzo. Niestety Ładowskie korby obrabia się trochę trudniej niż te z malucha (przekrój szyjki) dlatego nie sa tak dokładne i lekkie jak te 3zera.

[ wiadomość edytowana przez: Adam-Lancelot dnia 2008-01-25 14:35:31 ]
  
 
mozesz zrobic dokladniejsze foto bokow korby? czy mi sie wydaje czy sa na niej rysy?
  
 
Narazie nie mogę. Jeżeli chodzi Ci o drugą fotkę, to na mostku i korbowodzie nabiłem numeru nabijakiem, to nie są rysy.