(125p) 1.6 1973 - Strona 4

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
.Wyczyść dokładnie kanały (ja dodatkowo szkiełkuje okolice prowadnic), dorób przyrząd wg. rysunku z Crofta, dla pewności podgrzej głowicę do ok.50 stopni i wyciskaj od strony kanałów. Bez problemu wyjdą jak wszystko dobrze zrobisz. Możesz wyciskać od strony wałków rozrządu, ale musisz podeprzeć głowicę żeby oś prowadnic była w osi prasy. Jednakże nigdy nie wyciskaj prowadnic od strony komór bez dokładnego wyczyszczenia ich i ich okolicy z nagaru i innego syfu bo uszkodzisz powierzchnie, gdzie są osadzone prowadnice.
A co do głowicy, czemu szukasz o kodzie takim jaki podałeś ?

[ wiadomość edytowana przez: bing17 dnia 2015-09-06 15:39:57 ]
  
 
Cytat:
2015-09-06 15:37:05, bing17 pisze:
.Wyczyść dokładnie kanały (ja dodatkowo szkiełkuje okolice prowadnic), dorób przyrząd wg. rysunku z Crofta, dla pewności podgrzej głowicę do ok.50 stopni i wyciskaj od strony kanałów. Bez problemu wyjdą jak wszystko dobrze zrobisz. Możesz wyciskać od strony wałków rozrządu, ale musisz podeprzeć głowicę żeby oś prowadnic była w osi prasy. Jednakże nigdy nie wyciskaj prowadnic od strony komór bez dokładnego wyczyszczenia ich i ich okolicy z nagaru i innego syfu bo uszkodzisz powierzchnie, gdzie są osadzone prowadnice. A co do głowicy, czemu szukasz o kodzie takim jaki podałeś ? [ wiadomość edytowana przez: bing17 dnia 2015-09-06 15:39:57 ]




Szukam opisu z jakiego to jest modelu, bo mam taką głowicę.
Dzięki za odpowiedz, powiedz mi jeszcze, prowadnice zaworów ssacych obcinasz, czy zostawiasz? Masz jakieś zdjęcie, jak wyglądają u Ciebie kanały po obróbce?
  
 
Prowadnice w 8v DOHC są na tyle krótkie, że nie powinno się ich obcinać. Ja stosuję albo wydechowe prowadnice z 8V Turbo (są z brązu) lub kupuję prowadnicę od Toyoty 1.9D i przerabiam je na prowadnice do Fiata. Jeżeli Cię to interesuję to mogę Ci takie zrobić, ewentualnie wysłać rysunek.
Jeżeli chcesz mieć dobrą głowicę to zwróć uwagę na to, żeby miała wszystkie gwinty sprawne, była jak najmniej splanowana (żeby uniknąć dodatkowej pracy przy gniazdach dolotowych, szczególnie jeżeli decydujesz się na duże zawory), żeby miała prowadnice o średnicy zewnętrznej 14mm (nowsze), a nie jak starsze 15mm. Te głowice mają tą zaletę, że większość ich typów pozwala na dowolną obróbkę pod konkretny silnik. Poszukaj głowicy o kodzie 4371507 (typowa głowica 131/132) lub 4372748 (późne 131, chyba Argenta). Mają kanały dolotowe o średnicy 35-32, więc możesz je delikatnie powiększyć i będą idealne do 1600. Dodatkowo warto wstawić zawory 41.7mm nowsze typu (Lancia Beta, Montecarlo, Trevi), zrobić je na dwa kąty, a same gniazda na 30-45-70 i będzie idealnie. Jedyny problem, to jeżeli zastosujesz tego typu kąty to zawór idzie głębiej i mogą być problemy z ustawieniem zaworów jeżeli będziesz używał seryjnych wałków rozrządu.
  
 
Cytat:
2015-09-06 15:49:49, bing17 pisze:
Prowadnice w 8v DOHC są na tyle krótkie, że nie powinno się ich obcinać. Ja stosuję albo wydechowe prowadnice z 8V Turbo (są z brązu) lub kupuję prowadnicę od Toyoty 1.9D i przerabiam je na prowadnice do Fiata. Jeżeli Cię to interesuję to mogę Ci takie zrobić, ewentualnie wysłać rysunek. Jeżeli chcesz mieć dobrą głowicę to zwróć uwagę na to, żeby miała wszystkie gwinty sprawne, była jak najmniej splanowana (żeby uniknąć dodatkowej pracy przy gniazdach dolotowych, szczególnie jeżeli decydujesz się na duże zawory), żeby miała prowadnice o średnicy zewnętrznej 14mm (nowsze), a nie jak starsze 15mm. Te głowice mają tą zaletę, że większość ich typów pozwala na dowolną obróbkę pod konkretny silnik. Poszukaj głowicy o kodzie 4371507 (typowa głowica 131/132) lub 4372748 (późne 131, chyba Argenta). Mają kanały dolotowe o średnicy 35-32, więc możesz je delikatnie powiększyć i będą idealne do 1600. Dodatkowo warto wstawić zawory 41.7mm nowsze typu (Lancia Beta, Montecarlo, Trevi), zrobić je na dwa kąty, a same gniazda na 30-45-70 i będzie idealnie. Jedyny problem, to jeżeli zastosujesz tego typu kąty to zawór idzie głębiej i mogą być problemy z ustawieniem zaworów jeżeli będziesz używał seryjnych wałków rozrządu.



W 2.o mam głowice o oznaczeniu 4371507, mam jeszcze jedna taką samą i chcę ja zrobić do tego 1.6.
Do większych zaworów przylgnie trzeba wymieniać, czy można obrobić stare?
  
 
Do 43.5mm należy wymienić gniazda na większe (minimum 44.5mm, ja stosuję 45mm). Wysokość gniazda 6mm zamiast 6.5mm jak w przypadku gniazd pod zawory 41.7mm, ze względu na fakt, że zawory 43.5mm są o 0,5mm krótsze niż 41.7mm. Natomiast do Twojego silnika nie ma sensu pchać 43.5mm, załóż zawory nowszego typu 41.7mm, zrób do tego gniazda tak jak Ci napisałem, popraw kanały i będzie bardzo dobra głowica do takiego 1600.
  
 
Pytam o prowadnice, bo ładnych parę lat wstecz kupiłem parę gratów od starszego Pana ( były kierowca wyścigowy ), była tam miedzy innymi głowica obrobiona, kanały wlot i wylot 35mm, zawory ssace 42,4mm, wydech 36mm, blok o oznaczeniu AR ( abarth ).

Twierdził wtedy że większość przeróbek robił według zaleceń Crofta, dużo wcześniej niż wydał książkę.

">
">
">
">
">
  
 
Rozumiem, ale wycinanie prowadnic to nie jest dobry pomysł, zresztą sam Croft tego już nie robi. Garbik który jest w wydechu możesz opuścić o ok.1-1.5mm i nadać mu bardziej aerodynamiczny kształt, ale nie więcej.
Kanał bez zwężki nie sprawdzi się w Twojej głowicy, lepszy przepływ uzyskasz stosując zwężkę. Ja bym w Twoim przypadku dał 35mm na wlocie i 33mm przy prowadnicy, w wydechu opuścił garbik o 1mm, poprawił go, nadał promień ostrej krawędzi przy gnieździe i obrobił kanały grysem 120. Nic więcej bym nie zmieniał.

[ wiadomość edytowana przez: bing17 dnia 2015-09-06 16:39:56 ]
  
 
jak już ktoś sobie zadał tyle trudu, żeby pousuwać nadlewy i nierówności z komory spalania to polecam Ci zatem wyrównać ich objętość (pojemność - jak kto woli) i zrobić na lusterko.
Przy spolerowanej komorze stukowe pojawia się znacznie później. Kanały wydechowe też możesz zlustrować.

PS: Czapa ma dość duże komory spalania i z tego co widać to planowania, jej nikt nie żałował.



[ wiadomość edytowana przez: Furiosus dnia 2015-09-06 20:07:40 ]
  
 
Ponoć dolot nie powinien być lustrzany...
A z wydechem też jest trochę dziwne, zrobiłem na lustrzanych kanałach kilkaset kilometrów i po zdjęciu głowicy był taki sam nagar jak przed polerowaniem na lustro, ma to sens?? Chodzi mi tylko i wyłącznie o "lustro"
  
 
Nie wiem czy ma sens - ja uwierzyłem tym co twierdzili, że ma.
  
 
Z doświadczenia wiem, że w przypadku aluminiowych głowic obróbka grysem od 80 do 220 nie ma większego wpływu na sprawność przepływu. Chodzi o to, żeby usunąć niedoskonałości odlewu i nadać jednolitą chropowatość kanałom. Powyżej 220 sprawność w warunkach odpowiadającym pracy głowicy zaczyna maleć, aczkolwiek jeżeli mówimy o polerowaniu to polecam obróbkę kanałów począwszy od 80 kończąc na 220. Moim zdaniem przy 220 mamy już bardzo ładną, niemal lustrzaną powierzchnię.
Co do komór stosuję analogiczną obróbkę, ale dopiero po obróbce gniazd. O tzw. portingu, modyfikacji gniazd i zaworów fajne DVD wydał Croft, polecam się zapoznać, dużo też cennych wskazówek na ten temat zawarł w nowej książce. Wiem, że bardzo często wspominam Crofta, ale moim zdaniem mało jest osób z takim doświadczeniem (silniki F1, Formuła Ford, wszelkie Abarthy) która dzieli się w tak dogłębny sposób swoim doświadczeniem. Zastosowałem masę jego wskazówek nie tylko przy fiatowskim dohc i zawsze to działało. A jeżeli próbowałem innych rozwiązań, to na końcu i tak się okazywało, że najlepiej zrobić tak jak on radzi.
Jak zrobisz gniazda, co na prawdę warto mimo utrudnionej późniejszej regulacji zaworów to dopiero pomierz sobie pojemność komór. Jeżeli pojemności będą różniły się między sobą do 2cm^3 to znaczy że wszystko jest ok, co się bardzo często zdarza, o ile gniazda są dobrze zrobione.
  
 
Dzięki z wyczerpującą odpowiedz odnośnie głowicy.
Pytanie jeszcze co do smoka pompy oleju, zakładać tylko z siatką, czy z metalową osłoną siatki z wyciętą dziurą? Czy niema to żadnego znaczenia.
  
 
może się nie znam, ale...
Cytat:
Rozumiem, ale wycinanie prowadnic to nie jest dobry pomysł, zresztą sam Croft tego już nie robi. Garbik który jest w wydechu możesz opuścić o ok.1-1.5mm i nadać mu bardziej aerodynamiczny kształt, ale nie więcej.


wycinanie, w dohc, się nie sprawdza, ale podcinanie tak.
Cytat:
Chodzi o to, żeby usunąć niedoskonałości odlewu i nadać jednolitą chropowatość kanałom.


te 220 to troszkę za bałdzo, musi być widoczny zarys linii obróbki...
Cytat:
Ponoć dolot nie powinien być lustrzany...
A z wydechem też jest trochę dziwne, zrobiłem na lustrzanych kanałach kilkaset kilometrów i po zdjęciu głowicy był taki sam nagar jak przed polerowaniem na lustro, ma to sens?? Chodzi mi tylko i wyłącznie o "lustro"


Po wypolerowaniu wydechowych kanałów, trzeba je potraktować kwasem.
Poza tym może był silnik nie dogrzany ???
  
 
Silnik był dogrzany, i to zdrowo, zaliczył 2 rajdy.
O co chodzi z tym kwasem?? Pierwsze słyszę.
  
 
Dobra a co z zamachem do 1600, mam zrobione tak jak na zdjęciach i waży 5,5kg.
Ile można zebrać, żeby było bezpiecznie i gdzie?
">
">
">
">
  
 
jest stara szkoła, która zaleca, po obróbce kanałów w głowicy wysmarowanie ich kwasem- nawet z aku.
Ja tak robię od wielu lat i nagaru na wydechach za dużo nie ma.
Cytat:
Dobra a co z zamachem do 1600, mam zrobione tak jak na zdjęciach i waży 5,5kg.
Ile można zebrać, żeby było bezpiecznie i gdzie?


Ja bym nic nie zbierał ,, tylko zostawił tak jaka jest.
Ale może koledzy mają inne zdanie.
  
 
docisk nie siada na koło zamachowe w jednej płaszczyźnie z tarczą sprzęgła a wygląda że tam jest płasko
  
 
Cytat:
2015-09-09 11:07:46, mar125 pisze:
docisk nie siada na koło zamachowe w jednej płaszczyźnie z tarczą sprzęgła a wygląda że tam jest płasko



Zgadza się płasko jest muszę to dać poprawić, powinno tam bym ok 0,5mm różnicy?
  
 
Dół silnika już poskładany, głowica obrobiona, teraz musi jechać na obróbkę gniazd i zaworów.
Zaworki znalazłem nowe 42,4mm, stare zapasy zaczynają się przydawać.
Szukając ostatnio części trafiłem na taką miskę do DOHC


">
">
">
">
">
">
  
 
Dziś dojechała do mnie głowica, nowe zawory, nowe prowadnice, ponoć po frezarce numerycznej nie trzeba docierać zaworów, sprawdzimy...
Trzeba jeszcze poprawić trochę komory i kanały.

">
">