Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
Przemo_324_td E 30 2.4 TD Poznań | 2009-07-31 23:27:19 A czy odpowietrzaniu miałeś włączone ogrzewanie na maxa?? |
jarek270582 BMW Friend BMW E34 Zgorzelec | 2009-08-01 07:38:41 Było |
Jacek_E38_745 BMW E38 745 / E34 52 ... Pruszkow | 2009-10-08 21:42:34 Witam,
W wczesniejszych modelach E34 byly pewne problemy z dzialaniem tych 2 elektrycznych zaworow regulujacych doplyw wody do nagrzewnic lewej oraz prawej w kabinie. Usterke usunieto i modele z lat 93-97 (95-97 kombi) pozbawione sa tego problemu. Zanim jednak zacznie sie wyciaganie tych zaworor radzilbym odpowietrzyc uklad chlodzenia. Otwieranie samego korka chlodnicy nie do konca jest skuteczne. Procedura odpowietrzania ukladu chlodzacego jest nastepujaca: Odkrecamy wlew plynu do chlodnicy oraz taki maly czarny, plastikowy zaworek odpowietrzajacy znajdujacy sie obok glownego korka. Zrobione sa na nim wciecia krzyzowe aby mozna go odkrecic zwykla moneta (nie zawsze mamy pod reka narzedzia). Zaworek ten posiada gumowa uszczelke oraz ma naciecie wzdloz calej dlogosci gwintu. Nie musimy odkrecac calego zaworu, wystarczy do polowy. Powietrze wyleci przez to wlasnie naciecie. Po odkreceniu zaworka zacznie wylatywac powietrze a poziom plynu spadnie. Dolewamy plynu az pod korek i uruchamiamy silnik, czekamy az sie rozgrzeje, otworzy termostat i pompa wodna zassie plyn z chlodnicy. Zaczynamy powoli dokrecac zaworek odpowietrzajacy, czekamy az przestanie wylatywac powietrze, piana az w koncu wyplynie czysty plyn. Zakrecamy zaworek odpowietrzajacy. Dolewamy plyn do chlodnicy i zakrecamy wlew plynu chlodzacego / korek. Gotowe. Nie nalezy odkrecac korka wlewu do chlodnicy przy rozgrzanym / goracym silniku - wlasnie wtedy go zapowietrzymy. Jesli po odpowietrzeniu dalej bedzie problem z temperatura powietrza to nalezy sprawdzic elektrozawory. Uzywany komplet kosztuje 100-200 zl. Pozdrawiam, Jacek |
Jacek_E38_745 BMW E38 745 / E34 52 ... Pruszkow | 2009-10-11 11:11:57 Witam,
Aquaz, Czy chlodnica zalana jest zwyklym plynem chlodzacym czy tez dolany zostal dodatkowy koncentrat kupiony na stacji benzynowej lub w jakims lepszym warsztacie ? Jesli wyciagany byl termostat to konieczne bylo dolanie plynu do chlodnicy, czy ten plyn to byl koncentrat robiony przez BMW rozpuszczony w wodzie ? BMW robi taki koncentrat i w warsztacie, w ktorym serwisuje samochody zawsze prosze o niego. Dlaczego: roztwor wodny ma wiekszy wspolczynnik przejmowania ciepla i zalewam go zawsze przed latem. Po zalaniu, majac odpowietrzony uklad, wskazowka temperatury caly czas trzyma sie na "godzinie 11". Wymiana ciepla jest bardzo efektywna. Na torze wyscigowym gdy dokrecalem silnik na maxa, czasami az do odciecia wtrysku paliwa, termometr stal na "godzinie 12" jak zaczarowany. Nie ma szansy na przegrzanie silnika. Jesli nie robiles takiego zabiegu to mam nastepne pytanie: czy sprzeglo lepkosciowe "wiskoza" w wentylatorze silnika jest zblokowane na stale ? Czy na wolnych obrotach wentylator obraca sie wolniej i gdy mocniej rozgrzeje sie silnik to bimetal znajdujacy sie w sprzegle rozszerza sie od temperatury, blokuje pierscien na ktorym osadzony jest wentylator i wentylator zaczyna obracac sie z wieksza predkoscia ? Czy moze masz wymieniona chlodnice na chlodnice z modelu o wiekszej pojemnosci silnika ? Wowczas powierzchnia wymiany ciepla bedzie za duza w stosunku do wymaganej. Czy plastikowa oslona wentylatora jest gleboko nasunieta na wentylator - to zwieksza predkosc przeplywu powietrza przez chlodnice i zwieksa wspolczynnik wymiany ciepla. Czy masz wyjeta chlodnice od klimy z przed chlodnicy wody? Czy w dolnym spojlerze pod zderzakiem wyjeta jest plastikowa wstawka / zaslepka - to zmienia wydatek przeplywu powietrza przez komore silnika. Uszkodzony termostat (zamkniety) powoduje przegrzanie silnika, (otwarty na maxa) powoduje niedogrzanie silnika na wolnych obrotach i przy spokojnej jezdzie ale utrzymuje wlasciwa temperature przy ostrej jezdzie, (wywiercony otwor w membranie termostatu - tak, zdazaja sie i tacy mechanicy) powoduje stale niedogrzanie silnika. Tyle na poczatek, nie wiem co jeszcze bylo zmieniane w tym silniku. Pozdrawiam, Jacek |