[MKVII] Czujnik temperatury płynu - pomiar rezystancji

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Pytanie dotyczy Escorta silnik (nieszczęsny) 1.4i na pełnym wtrysku, rocznik 96.
Dowiedziałem się, że czujnik temperatury płynu dający sygnał do komputera i czujnik temperatury zasysanego powietrza powinny mieć taką samą rezystancje, rezystancja ta zmienia sie zależnie od temperatury.

Dla obu czujników:
20°C - 38000Ω
40°C - 16000Ω
60°C - 7500Ω
80°C - 3800Ω

Mierzyłem oba te czujniki na zimnym silniku w temperaturze otoczenia 0*C. Teoretycznie oba czujniki w takiej chwili powinny mieć taką sama rezystancje. W moim przypadku było inaczej. Nie pamiętam już dokładnie, ale mniej więcej było tak, że czujnik temp zasysanego powietrza miał wtedy rezystancje w okolicach 47kom, a czujnik temperatury płynu miał wtedy ~30kom. Nie pamiętam już dokładnie ile miały te czujniki, ale różnica była i to znacząca. Czyżby czujnik temperatury dający sygnał na kompa do wymiany był ?

Proszę o pomoc w tej sprawie.

[ wiadomość edytowana przez: Kalor dnia 2010-02-07 00:35:09 ]
[ powód edycji: numer MK piszemy cyframi rzymskimi ]



[ wiadomość edytowana przez: tomason2 dnia 2010-02-07 16:03:28 ]
  
 
co ma piernik do wiatraka.
Kazdy czujnik pracuje wg swojej charakterystyki rezystancji i dlaczego niby maja byc jednakowe?. A pozatym temp. powietrza nigdy nie jest 80 czy 90 stopni.
ale nich sie wypowiedza fachowcy
  
 
Cytat:
2010-02-07 02:15:42, artiko pisze:
co ma piernik do wiatraka. Kazdy czujnik pracuje wg swojej charakterystyki rezystancji i dlaczego niby maja byc jednakowe?. A pozatym temp. powietrza nigdy nie jest 80 czy 90 stopni. ale nich sie wypowiedza fachowcy


OK, ale teoretycznie przy 0*C oba czujniki powinny wskazywać taka samą rezystancje. Obstawiam, że mam czujnik uszkodzony, ale nie chce go wymieniać bez potrzeby.
  
 
Cytat:
2010-02-07 13:45:59, tomason2 pisze:
Obstawiam, że mam czujnik uszkodzony, ale nie chce go wymieniać bez potrzeby.



Przyśniło Ci się
Jakie masz objawy
  
 
Z ta jednakowa rezystancja to akurat prawda, walkowalemten temat kiedys u siebie 1.6 16V zetec. Jezeli czujnik temp ma taka rezystancje w zero stopni to najpewniej nie zalacza si sie ssanie tak jak powinno i faluja obroty. Ja bym go wymienil bo koszt jest nieduzy a i roboty malo.
  
 
Cytat:
2010-02-07 20:38:43, warzywisko pisze:
Przyśniło Ci się Jakie masz objawy


Nie śniło mi się nic. Czasem na zimnym silniku ma taką dziurę podczas przyśpieszania. Czuć też trochę benzyną.

Cytat:
2010-02-07 20:55:56, klacior pisze:
Jezeli czujnik temp ma taka rezystancje w zero stopni to najpewniej nie zalacza si sie ssanie tak jak powinno i faluja obroty. Ja bym go wymienil bo koszt jest nieduzy a i roboty malo.


Właśnie tak powinno być, ale nie. Ssanie działa, czasem to mi się wydaje, że za długo chodzi na ssaniu. Szczególnie widać w lecie.
Koszt czujnika około 80zł więc nie tak mało.
  
 
Jak czuć benzynę to raczej nie czujnik.
Też mam czujnik do wymiany ale wcześniej sprawdziłem lambdę.
Zmierz napięcie oraz sprawdź masę(kabel) sondy u mnie był czarny(spalony).
pozdrawiam
  
 
Oryginalna sonda, nie wymieniana 4 przewodowa, 2 białe, szary i czarny. Pomiar robiłem miernikiem podłączonym pod czarny przewód i pod masę silnika. Robiłem tez pomiar podłączony pod czarny i szary, wyniki takie same, tj. na wolnych obrotach U= 0,07V ÷ 0,84V, jak przy gazowałem na chwile i odpuściłem to U= 0,06V ÷ 0,94V. Rezystancja grzałki 5,6ohm. Napięcie na wtyczce od grzałki sondy 13,93V. Dodatkowo na silnik puszczona masa bezpośrednio od akumulatora.
  
 
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej jest umieszczony na głowicy pod kolektorem dolotowym.
Czujnik temperatury zasysanego powietrza znajduje się na kolektorze dolotowym. Rezystancja czujników:
- przy temperaturze -40°C: 749 do 1020 kOm;
- przy temperaturze -20°C: 253 do 289 kOm;
- przy temperaturze 0°C: 89 do 102 kOm;
- przy temperaturze 20°C: 35 do 40 kOm;
- przy temperaturze 40°C: 15 do 18 kOm;
- przy temperaturze 60°C: 7 do 8,5 kOm;
- przy temperaturze 100°C: 1,9 do 2,5 kOm.

wstaw opornik(2kOm) w przewód i do masy,jak obroty sięgną 1tys. na zimnym silniku to czujnik do wymiany
pozdrawiam

[ wiadomość edytowana przez: warzywisko dnia 2010-02-10 14:15:19 ]
  
 
jak roznosi sie zapach benzynki to moze byc gdzies wyciek, albo sklad mieszankinie taki ale nie sadze bo po kilku minutach katalizator by sie nagrzal do czerwonosci i by bylo go czuc
  
 
Cytat:
2010-02-10 14:11:23, warzywisko pisze:
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej jest umieszczony na głowicy pod kolektorem dolotowym. Czujnik temperatury zasysanego powietrza znajduje się na kolektorze dolotowym. Rezystancja czujników: - przy temperaturze -40°C: 749 do 1020 kOm; - przy temperaturze -20°C: 253 do 289 kOm; - przy temperaturze 0°C: 89 do 102 kOm; - przy temperaturze 20°C: 35 do 40 kOm; - przy temperaturze 40°C: 15 do 18 kOm; - przy temperaturze 60°C: 7 do 8,5 kOm; - przy temperaturze 100°C: 1,9 do 2,5 kOm. wstaw opornik(2kOm) w przewód i do masy,jak obroty sięgną 1tys. na zimnym silniku to czujnik do wymiany pozdrawiam [ wiadomość edytowana przez: warzywisko dnia 2010-02-10 14:15:19 ]


I takie odpowiedzi lubię.
Jak przetestuje ten sposób to napisze co wyszło.

Cytat:
2010-02-10 17:10:33, klacior pisze:
jak roznosi sie zapach benzynki to moze byc gdzies wyciek, albo sklad mieszankinie taki ale nie sadze bo po kilku minutach katalizator by sie nagrzal do czerwonosci i by bylo go czuc


Wyciek był kiedyś przez przetarty przewód paliwowy, ale już dawno został wymieniony na nowy. Innych wycieków nie zaobserwowałem.
  
 
Zmierzyłem.
Po podpięciu przewodu z rezystorem zamiast czujnika obroty na zimnym silniku spadły do ~1000obr/min. Więc komputer poprawnie reaguje bo "myśli", że silnik osiągnął temp ~100*C. Czyli czujnik walnięty ?

[ wiadomość edytowana przez: tomason2 dnia 2010-03-03 23:30:09 ]
  
 
To 80 zeta w plecy
  
 
Cytat:
2010-02-10 14:11:23, warzywisko pisze:
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej jest umieszczony na głowicy pod kolektorem dolotowym.

Rezystancja czujników:
- przy temperaturze -40°C: 749 do 1020 kOm;
- przy temperaturze -20°C: 253 do 289 kOm;
- przy temperaturze 0°C: 89 do 102 kOm;
- przy temperaturze 20°C: 35 do 40 kOm;
- przy temperaturze 40°C: 15 do 18 kOm;
- przy temperaturze 60°C: 7 do 8,5 kOm;
- przy temperaturze 100°C: 1,9 do 2,5 kOm.



czy czujniki moga sie od siebie tak mocno roznic, ze jeden pokazuje zalaczanie wentylatora na normaL a inny na Normal??
moj czujnik wody (dolny - co pokazuje temperature na wskaznikach) sie uszkodzil, zamienilem go na taki z rs2000... zewnetrznie identyczny, symbole malo widoczne.
Efekt - jak tylko na skali zaczyna pokazywac temp, to zaraz zalacza wentylator (wskazowka na N - Normal).

Czy w takim razie powinienem szukac innego czujnika, wlasciwego, czy jest inny sposob aby wentylator sie zalaczal na L (normaL)?

/pozdrawiam
  
 
dolny czujnik na obudowie termostatu nie ma nic do wlaczania wentylatora, on tylko odpowiada za wskazania na desce i malo tego dziaja w calkiem innym zakresie rezystancji niz czujniki od temp cieczy(komputer) i temp powietrza zasysanego.

czujnik od zeteca na deske jest inny, ale nie znam jego zakresu rezystancji
  
 
hej,

Cytat:
2010-04-22 07:44:37, radekbox pisze:
dolny czujnik na obudowie termostatu nie ma nic do wlaczania wentylatora, on tylko odpowiada za wskazania na desce i malo tego dziaja w calkiem innym zakresie rezystancji niz czujniki od temp cieczy(komputer) i temp powietrza zasysanego. czujnik od zeteca na deske jest inny, ale nie znam jego zakresu rezystancji



dokladnie tak jak pisalem, ten dolny do wskaznika temperatury |_normal_| ale czy te sensory roznia sie rezystancja? z tego co czytalem, ludzie maja roznie zalaczane wentylatory - czujnik moze miec duza rozbieznosc, albo po prostu sa takie same (gabarytowo) czujniki z rozna rezystancja.
chcialbym miec zalaczanie wentylatora, kiedy wskazowka bedzie za "L" normaL i _jeszcze_ nie wiem jak to osiagnac

pozdrawia!
  
 
a czujnik wlaczajacy wentylator masz dobry?
  
 
Cytat:
2010-04-22 09:52:53, radekbox pisze:
a czujnik wlaczajacy wentylator masz dobry?



dobry na tyle, ze zalacza, wiec sauny jeszczenie mialem
zakladam, ze zalacza pi razy oko w podobnej temperaturze