Do specow od opon

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Moze mi ktos powiedziec w czym tkwia dokladnie roznice w przypadku opon tego samego rozmiaru ale o innych indeksach predkosci?
Np jaka faktycznie jest roznica (zamiast ceny ) pomiedzy H (do 210km/h) a V (do 240km/h). Czy jadac 250 na tych oponach drastycznie maleje szansa na przezycie czy to tylko marketingowy chwyt , sposob na dodatkowa kase...?
Ma ktos jakies konkretne info na ten temat? (nie domysly)
PZDR
Dab
  
 
Oficjalnie: Dodatkowa kasa wynika z mocniejszej konstrukcji opony, inny kord, ilość warstw czy co tam. Coś w tym musi być.
Różnica w obrotach miedzy H i V to ok. 14%, więc większa np. siła odśrodkowa, inna odporność na uderz. itd.
Zwróć uwagę także na indeks tzw. obciążenia często pomijany przy kupnie - im wyższy tym opona mocniejsza.
Co do szans na przeżycie - każdy sprzęt i instalacja dopuszczony do obrotu obliczany jest na użytkowanie ze wsp. bezpieczeństwa (korygującym). Taka różnica jw. nie wpłynie na pewną śmierć.
Gratuluję 250km/h.
  
 
Przyczyn różnicy w cenie jest wiele.
Po pierwsze, specyfikacja elementów "niegumowych" konstrukcji opony, takich jak kordy stalowe i tekstylne, drutówki, etc. Użycie wytrzymalszych=droższych elementów do produkcji opon o indeksie V jest rozumiałe, zważywszy na "nieubłagane" prawa fizyki i ich oddziaływania na oponę przy wysokich prędkościach.
Różnice (choć mniejsze) występują też w składzie mieszanki bieżnika, chociażby w celu zapewnienia większej odporności na temperaturę powstającą przy wyższej prędkości.
Trzecim czynnikiem są nakłady finansowe na badania i rozwój, które rosną proporcjonalnie do wzrostu indeksu prędkości opony.
Czwartym elementem jest ekonomia skali, czyli fakt że opon V sprzedaje się znacznie mniej niż H.
"Last but not least" jest oczywiście "czynnik marketingowy", czyli fakt że opony V/W/Z montowane są do droższych samochodów, których właściciele mogą zapłacić "ekstra". Wagę procentową powyższych elementów oceniłbym na 15-15-25-25-20.
Podsumowując mój "wykład", zdecydowanie nie polecam "eksperymentów" z jazdą na oponach H przy 230-240 km/h. Wtedy wystarczy jedna dziura w jezdni, o co nie trudno w Polsce.
Pozdrawiam,
Dungood
  
 
Wielkie dzieki za rzeczowe wyjasnienie sprawy.
Jak wspominany indeks obciazenia jest oznaczany? Powiem szczerze ze nie spotkalem sie z tym jeszcze. (fakt ze mialem auta, ktore raczej nie wymagaly takiej wiedzy
Do jakich predkosci jest indeks Z (do 300?) Czy sa jeszcze jakies "szybsze indexy"?
PS. Mimo moich najszczerszych checi nigdy nie udalo mi sie osiagnac 250km/h. raz ze auto zbyt slabe, dwa brak w moich okolicach pustego lotniska
Moja mala maxymalnie ujechala 230 i obiecuje ze juz nigdy jej wiecej tak nie zmecze
PZDR
Dab
  
 
Indeksy prędkości to:
A1 5
A2 10
A3 15
A4 20
A5 25
A6 30
A7 35
A8 40
B 50
C 60
D 65
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
Z ponad 300 km/h

Indeksy nośności (umieszczane na boku opony, zwykle również z "tłumaczeniem" na kg lub lbs):
45 165
46 170
47 175
48 180
49 185
50 190
51 195
52 200
53 206
54 212
55 218
56 224
57 230
58 236
59 243
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 207
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
99 775
100 800
100 800
101 825
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
130 1900
131 1950
132 2000
133 2060
134 2120
135 2180
136 2240
137 2300
138 2360
139 2430
140 2500
141 2575
142 2650
143 2725

Pozdrawiam,
Dungood
  
 
Obciążenie: liczba dwucyfrowa np 88, 94 itd.
Minimalną wymaganą masz w instrukcji sam (i briefie).