Rynek motoryzacyjny w Polsce - Strona 2

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ciekawe, czy Japończyki będą wreszcie robić Camrę z dieslem ??? Jakiś motorek ze 130-150 KM. Mój Boże, ale by to było auto ! Ale coś mi się wydaje, że chyba nie doczekam tego szczęścia.
  
 
Jeździmy staruszkami, potrzebujemy części

W ciągu 5. ostatnich lat wiek przeciętnego samochodu wzrósł z 8,5 do 9,5 roku, a 45% aut na polskich drogach ma 10 lub więcej lat.

Wielka ilość samochodów leciwych wymaga części zamiennych, a ich rynek osiągnął w ubiegłym roku wartość 3 mld zł. Przed tą branżą otwierają się dobre perspektywy na przyszłość, ponieważ w Polsce działa 19 tys. warsztatów.

Poważne utrudnienie dla branży nastąpiło po 1 maja, kiedy to wraz z przystąpieniem Polski do EU przestał obowiązywać polski znak bezpieczeństwa B jako certyfikat umożliwiający sprzedaż części zamiennych do samochodów. Jednocześnie nie dostosowano polskich przepisów do wymogów UE, ale to akurat nikogo nie powinno dziwić, tak u nas niestety jest

- - - - - - - - - - - -

BabciaEwa
Poza Europą diesle raczej nie są popularne, a podejrzewam że poziom sprzedaży Camry w Europie jest na dość niskim poziomie i Toyota jeszcze przez jakiś czas nie wprowadzi silników D-4D w tym modelu, specjalnie dla rynku europejskiego.


[ wiadomość edytowana przez: jackal dnia 2004-05-14 17:10:11 ]
  
 
Najwięksi reklamodawcy branży motoryzacyjnej - kwiecień 2004


Pierwsze miejsce na liście największych reklamodawców branży motoryzacyjnej zajęła w kwietniu firma Skoda Auto Polska. Wydatki wyniosły 8 mln 342 tys. zł, co stanowi 16,5% wszystkich nakładów przeznaczonych na reklamę samochodów osobowych w mediach. Na drugiej pozycji uplasowała się spółka Renault S.A.R.L. Polska, która przeznaczyła na reklamę 7 mln 438 tys. zł (14,7%). Kolejne miejsca zajęły firmy Toyota Motor (6 mln 875 tys. zł, 13,6%), General Motors (5 mln 919 tys., 11,7%) oraz Peugeot Polska (4 mln 665 tys. zł). W sumie całość wydatków na reklamę aut osobowych w mediach wyniosła w kwietniu 50 mln 697 tys. zł.

Nieco inaczej wygląda ranking czołowych reklamodawców branży motoryzacyjnej, licząc od początku roku. Skoda Auto Polska wydała do tej pory najwięcej – 21 mln 681 tys. zł. (13,6% udział w rynku). Toyota Motor jest na drugim miejscu dzięki wydatkom w wysokości 19 mln 894 tys. zł (12,4%). Trzecia pozycja stała się udziałem Renault S.A.R.L. Polska (16 mln 972 tys., 10,6%), które wyprzedziło firmę Citroen Polska (14 mln 312 tys., 9,0%) oraz General Motors (14 mln 161 tys., 8,9%). W okresie od stycznia do końca kwietnia całość wydatków na reklamę samochodów w mediach osiągnęła kwotę 159 mln 818 tys. zł.
  
 
Taniej od listopada


Będą tańsze części w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Odpowiednie przepisy zaczną obowiązywać 1 listopada. Największe zmiany będą dotyczyły dystrybucji części.

ASO będą mogły kupować części od niezależnych producentów. W tej chwili serwisy muszą zaopatrywać się w części produkcji rodzimych koncernów, które są dużo droższe.
Należy się spodziewać, że od jesieni naprawy w stacjach autoryzowanych będą dużo bardziej opłacalne niż teraz.


  
 
Kwiecień - Sprzedaż samochodów osobowych


Potwierdziły się prognozy, zakładające wyjątkowe ożywienie na polskim rynku samochodowym. W kwietniu bieżącego roku padły rekordowe wyniki, porównywalne z uzyskanymi w pierwszej połowie roku 2000. Przedsiębiorcy przyspieszyli zakupy nowych samochodów ze względu na wchodzące w życie nowe, niekorzystne przepisy; klienci indywidualni – w obawie przed podwyżkami cen, których zakresu nikt nie był w stanie do końca przewidzieć. O ile znaczne ograniczenia związane z zakupem i eksploatacją samochodu w firmie były oczywiste, skokowy wzrost cen nie nastąpił. Proces równania cen do poziomu Europy Zachodniej odbywał się stopniowo od wielu miesięcy. Przełom kwietnia i maja przyniósł 2-procentową podwyżkę cen w salonach Forda, nieco wyższą – rzędu 2 - 4% - na samochody Renault; Skoda podniosła ceny o 1 – 2,5%. Seat wycofał się z wprowadzonych wcześniej, zbyt dużych podwyżek, i jeszcze pod koniec kwietnia ogłosił obniżkę cen rzędu 2 – 3,5%. Jednocześnie należy zauważyć, że nie nastąpiło oczekiwane, znaczące obniżenie cen samochodów spoza Unii Europejskiej. Dobrze sprzedawane na polskim rynku marki japońskie i koreańskie rozszerzają ofertę handlową o nowe samochody, a mniejsze ceny dotyczą tylko pojedynczych modeli. Ożywieniu w salonach samochodowych nie sprzyja pogorszenie nastrojów konsumenckich, wynikające w dużym stopniu z lawinowo rosnących w ostatnim czasie cen paliw. Wzrost gospodarczy zauważalny w skali makro, wciąż nie znajduje odzwierciedlenia w przeciętnym gospodarstwie domowym.

W kwietniu polscy klienci kupili 45 106 samochodów osobowych, co oznacza wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 45,6%. Skumulowana sprzedaż od początku roku osiągnęła poziom 143 591 sztuk i jest o ponad 29% większa niż przed rokiem.
Średnia ważona cena samochodu osobowego wyniosła na koniec kwietnia 57 331 złotych, o 10,2% więcej niż rok wcześniej.

Spośród dwunastu segmentów sklasyfikowanych na rynku, tylko dwa odnotowały spadek sprzedaży – samochody mini o 61% i luksusowe o 26,7%. Sprzedaż pozostałych segmentów wzrosła: od 12,9% w przypadku klasy niższej średniej, poprzez 20,4% w
odniesieniu do największego segmentu - samochodów małych, po 1 264,7% - segmentu mini plus.

Niekwestionowanym liderem rynku pozostaje Fiat. W ciągu czterech pierwszych miesięcy roku ten producent sprzedał 27 311 aut, o niemal 43% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku wynosi ponad 19% (17,2% przed rokiem). Średnia ważona cena samochodu Fiata wzrosła w ciągu roku o 4,6%.

Na drugim miejscu w rankingu najchętniej kupowanych marek pozostaje Skoda z rezultatem tegorocznej sprzedaży w wysokości 18 866 aut, o 44,4% większym niż przed rokiem. Czeski producent zwiększył udział w rynku do 13,1%, z 11,7% w ubiegłym roku. Średnia ważona cena sprzedaży wzrosła o 8,8%.

Trzecią pozycję zajmuje Toyota. Sprzedaż samochodów japońskiej marki wyniosła od początku roku 16 161 sztuk (wzrost o 44,2%) i przyczyniła się do wzrostu udziału w rynku z 10 do 11,3%. Średnia ważona cena auta tego producenta jest o 15,2% wyższa niż rok wcześniej.

Renault uzyskał w kwietniu większy wynik sprzedaży miesięcznej niż Toyota, ale w podsumowaniu sumarycznym zajmuje czwartą lokatę. Na zakup francuskich samochodów zdecydowało się 14 551 klientów, o 22,5% więcej niż w poprzednim roku. Wskaźnik wzrostu - mniejszy niż całego rynku – nie pozwolił na utrzymanie udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie. Obecnie do Renault należy 10,1% rynku (10,7% przed rokiem). Średnia ważona cena auta tej marki jest o 10,5% wyższa niż przed rokiem.

Opel znalazł się na piątym miejscu listy rankingowej z wynikiem 14 253 sprzedanych samochodów. Wzrost sprzedaży w ciągu roku wyniósł 40,3%, a udział zwiększył się z 9,1 do 9,9%. Średnia ważona cena sprzedaży wzrosła o 12,3%. Na uwagę zasługuje wynik miesięcznej sprzedaży Opla - w kwietniu producent ten sprzedał 5 706 aut, uzyskując trzeci rezultat po Fiacie (7 520) i Skodzie (6 252). To przede wszystkim zasługa wprowadzenia do salonów produkowanej w Gliwicach Astry.

Szóstą pozycję zajmuje Ford z wynikiem sprzedaży 12 357 aut, o 96,4% większym niż przed rokiem. Tak duży wskaźnik dynamiki wzrostu (najwyższy w czołowej dziesiątce) przyczynił się do zwiększenia udziału marki w rynku z 5,7 do 8,6%. Średnia ważona cena Forda wzrosła w ciągu roku o 6,4%.

Na siódmym miejscu ponownie uplasował się Peugeot. Wynik sprzedaży w wysokości 10 799 pojazdów jest o 26,1% większy niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku, a udział w rynku wynosi 7,5%. Wzrost średniej ważonej ceny sprzedaży – 4,5%.

Kolejna, ósma lokata należy do Citroena. Sprzedaż aut tego producenta zamknęła się liczbą 5 761 i wykazała wzrost w ciągu roku o 4%. Udział marki w rynku zmniejszył się z 5 do 4%. Wskaźnik wzrostu średniej ważonej ceny wyniósł 7,2%.

Na dziewiątym miejscu rankingu popularności znalazł się Volkswagen. Sprzedaż w wysokości 5 609 aut wciąż jest mniejsza niż w ubiegłym roku (spadek wynosi 6,6%), a co za tym idzie – zmniejsza się udział VW w rynku – z 5,4 do 3,9%. Średnia ważona cena wzrosła o 17,7%.

Pierwszą dziesiątkę rynku zamyka Nissan z rezultatem po czterech miesiącach w wysokości 3 156 sprzedanych sztuk. Uzyskany wynik sprzedaży oznacza wzrost o 14,3% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wskaźnik zmiany średniej ważonej ceny dla samochodów tego producenta wynosi +14,7%

Przebojem rynku jest Panda, ciesząca się ogromną popularnością nie tylko w kraju, ale również na rynkach zagranicznych. W Polsce od początku roku 14 675 osób zdecydowało się na zakup tego modelu, co stanowi ponad 10,2% rynku.

Jedynym poważnym dzisiaj rywalem Pandy w walce o tytuł lidera rynku jest Skoda Fabia. W okresie styczeń – kwiecień model ten znalazł 13 070 nabywców, o 33,5% więcej niż rok wcześniej, zapewniając sobie drugie miejsce. W kwietniu Fabia uzyskała jednak wyższy wynik sprzedaży miesięcznej (3 894 auta wobec 3 703 sztuk Pandy).

Kolejne pozycje na liście zajmują dwie przedstawicielki Toyoty – Yaris (6 296 aut, wzrost o 21,1%) i Corolla (5 821 aut, wzrost o 22,6%).

Niespodzianką jest awans na piąte miejsce (z dziesiątego przed miesiącem) Skody Octavii, której sprzedaż tegoroczna wyniosła 5 383 sztuki (wzrost o 82,3%; wynik kwietniowy 2 251 sztuk, wzrost o 219,3%).

Szóstą lokatę zajmuje Opel Corsa z wynikiem 5 289 aut, o 31,4% większym niż rok wcześniej.

Siódma pozycja należy do Peugeot 206 (5 249 aut, wzrost o 27,2%), a kolejna – do Fiata Punto (5 127 aut, wzrost 2,2%).

Na dziewiątym miejscu znalazł się Ford Focus (5 032 auta, wzrost o 43%).
Pierwszą dziesiątkę listy zamyka Fiat Seicento (4 206 aut, spadek o 61,1%).

Na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost sprzedaży Toyoty Avensis (3 690 sztuk, wzrost o 430,2%, 14 lokata na rynku), Forda Mondeo (3 488 sztuk, wzrost o 100,8%, 15 lokata) i Forda Fusion (1 820 sztuk, wzrost o 6 400%, 20 lokata).

Prognozy dotyczące całego 2004 roku pozostają na razie bez zmian – sprzedaż samochodów w Polsce w porównaniu do ubiegłego roku najprawdopodobniej zmniejszy się. Trudno jednak dzisiaj wyrokować jak wielki spadek zostanie zanotowany. Ponownej poprawy wyników można się spodziewać w 2005 roku.
  
 
Sprzedaż nowych aut w czerwcu

Według wstępnych danych, sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła w czerwcu 23.193 sztuki. To o niemal 11% mniej niż w maju bieżącego roku, i o 21,3% mniej niż rok wcześniej. Tylko trzy spośród pierwszych dziesięciu firm polskiego rynku odnotowały wzrost miesięcznych wyników w porównaniu z poprzednim rokiem.

Skumulowana sprzedaż po pierwszym półroczu wyniosła 192.776 aut i jest wyższa od ubiegłorocznej o 12,5%. Utrzymanie trendu wzrostowego jest wyłącznie zasługą dobrych rezultatów uzyskanych w okresie styczeń – kwiecień. Maj i czerwiec wpłynęły hamująco na dynamikę wzrostu wyniku sumarycznego.

Najpopularniejszym producentem samochodów na polskim rynku pozostaje niezmiennie Fiat. Sprzedaż aut tej marki wyniosła od początku roku 34.207 sztuk, o 18,6% więcej niż przed rokiem (w czerwcu 3.242 sztuki, spadek o 33,8%). Udział marki w rynku wzrósł o 0,9% do 17,7%.

Na drugiej pozycji plasuje się Skoda z wynikiem tegorocznej sprzedaży 24.707 aut (w czerwcu 2.507 sztuk) i wzrostem o 21,2% (w czerwcu – spadek o 30,1%). Udział marki w rynku krajowym zwiększył się z 11,9 do 12,8%.

Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. Sprzedaż w pierwszym półroczu zamknęła się liczbą 22.220 aut, o 23,4% większą niż rok wcześniej (w czerwcu – 2.645 aut, 16,9% spadku). Japoński producent osiągnął 1-procentowy wzrost udziału w rynku – do 11,5%.

Czwarta lokata należy do Opla, który znalazł od początku roku 19 354 nabywców, o 21,3% więcej niż przed rokiem i również zwiększył udział w rynku – z 9,3 do 10,0%.

Kolejną pozycję zajmuje Renault z wynikiem po sześciu miesiącach sprzedaży w wysokości 18 808 sztuk. Wzrost o 3,3% nie wystarczył do utrzymania udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie – francuska marka odnotowała spadek z 10,6 do 9,8%.

Na szóstym miejscu jest Ford, który sprzedał w okresie od stycznia do końca czerwca 18 118 aut (wzrost o 63,3%), przy czym w szóstym miesiącu roku – 2 730 sztuk. Tak dobry wynik czerwcowej sprzedaży (drugi w skali miesiąca po Fiacie, o 16% większy niż uzyskany rok wcześniej) pozwolił na znaczny wzrost udziału w rynku – z 6,5 do 9,4%.

Siódmą marką na polskim rynku jest Peugeot, którego sprzedaż od początku roku wyniosła 13 220 sztuk (wzrost o 3%), przy czym 1 293 auta to rezultat sprzedaży w czerwcu (spadek o 41%).

Na ósmej pozycji znajduje się Volkswagen. Sprzedaż skumulowana w wysokości 8 241 sztuk wciąż wykazuje spadek w stosunku do poprzedniego roku (o 1,6%), ale z miesiąca na miesiąc spadek ten się zmniejsza. W czerwcu niemiecki producent sprzedał na polskim rynku 1 225 aut i uzyskał 40,3-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku.

Dziewiątą lokatę na liście zajmuje Citroen z wynikiem dotychczasowej sprzedaży 7 105 aut (13,1% spadku), w tym w czerwcu – 686 sztuk (47,6% spadku).

Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych marek na rynku zamyka Honda. Sumaryczny wynik sprzedaży wynosi 4 852 auta i jest o 48,7% większy niż przed rokiem. Sprzedaż w czerwcu w wysokości 933 sztuk wykazała wzrost o 51,5% i jest to najwyższy wskaźnik dynamiki wzrostu wśród czołowych producentów.
  
 
Sprzedaż nowych samochodów osobowych lipcu

Według wstępnych danych sprzedaż wyniosła – 22.073 sztuki. To o niecałe 5% mniej niż w czerwcu bieżącego roku, a o 24,2% mniej niż rok wcześniej. Tylko trzy spośród pierwszych dziesięciu firm polskiego rynku odnotowały wzrost miesięcznych wyników w porównaniu z poprzednim rokiem, z czego największy zanotowała Honda.

Skumulowana sprzedaż od stycznia do lipca wyniosła 214.836 aut i nadal jest wyższa od ubiegłorocznej, jednak już tylko o 7,2%. Utrzymanie trendu wzrostowego jest wyłącznie zasługą dobrych rezultatów uzyskanych w okresie styczeń – kwiecień.

Najpopularniejszym producentem samochodów na polskim rynku pozostaje niezmiennie Fiat. Sprzedaż aut tej marki wyniosła od początku roku 34 467 sztuk, o 14,3% więcej niż przed rokiem (w lipcu 3 260 sztuk, spadek o 17,3%). Udział marki w rynku wzrósł (o 1%) do 17,4%.
Na drugiej pozycji plasuje się Skoda z wynikiem tegorocznej sprzedaży 27 326 aut (w lipcu 2 619 sztuk) i wzrostem o 11% (w lipcu – spadek o 38%). Udział marki w rynku krajowym zwiększył się z 12,2 do 12,7%.
Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. Sprzedaż od stycznia do lipca zamknęła się liczbą 24 494 aut, o 14% większą niż rok wcześniej (w lipcu – 2 274 aut, 34,7% spadku). Udział w rynku japońskiego producenta wzrósł – do 11,4%.
Czwarta lokata należy do Opla, który znalazł od początku roku 21 252 nabywców, o 11,8% więcej niż przed rokiem i również zwiększył udział w rynku – z 9,5 do 9,9%.
Kolejną pozycję zajmuje Renault z wynikiem 20 792 sztuk. Spadek o 3,3% pociągnął za sobą zmniejszenie o ponad 1% udziału w rynku do poziomu 9,7%.
Na szóstym miejscu jest Ford, który sprzedał w okresie od stycznia do końca lipca 20 077 aut (wzrost o 54,8%), przy czym w siódmym miesiącu roku – 1 959 sztuk. Tak dobre wyniki sprzedaży o 4,6% większy niż uzyskany rok wcześniej) pozwolił na znaczny wzrost udziału w rynku – z 6,5 do 9,4%.
Siódmą marką na polskim rynku jest Peugeot, którego sprzedaż od początku roku wyniosła 14 594 sztuk (spadek o 2,5%), przy czym 1 374 auta to rezultat sprzedaży w lipcu (spadek o 35,4%).
Na ósmej pozycji znajduje się Volkswagen. Sprzedaż skumulowana w wysokości 9 462 sztuk wciąż wykazuje spadek w stosunku do poprzedniego, ale z miesiąca na miesiąc spadek ten się zmniejsza (już tylko o 0,6%). W lipcu niemiecki producent sprzedał na polskim rynku 1 221 aut i uzyskał 7-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku.
Dziewiątą lokatę na liście zajmuje Citroen z wynikiem dotychczasowej sprzedaży 7 711 aut (18,1% spadku – największy spośród pierwszej dziesiątki producentów), w tym w lipcu – 607 sztuk (51,1% spadku).
Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych marek na rynku zamyka Honda. Sumaryczny wynik sprzedaży wynosi 6 265 aut i jest aż o 61% większy niż przed rokiem. Sprzedaż w lipcu w wysokości 1 413 sztuk (głównie dzięki bardzo dobrej sprzedaży modeli Jazz i Accord), wykazała wzrost o 124,3% i jest to najwyższy wskaźnik dynamiki wzrostu wśród czołowych producentów.

(Samar)
  
 
Top 10 w lipcu 2004

Najchętniej kupowane nowe auta w lipcu:

1. Fiat Panda
2. Skoda Fabia
3. Toyota Yaris
4. Toyota Corolla

5. Ford Focus
6. Skoda Octavia
7. Opel Corsa
8. Peugeot 206
9. Fiat Punto
10. Fiat Seicento



[ wiadomość edytowana przez: Jackal dnia 2004-08-23 15:27:09 ]
  
 
Najchętniej kupowane nowe auta styczeń-sierpień 2004 :

1. Fiat Panda 21.303
2. Skoda Fabia 20.112
3. Toyota Yaris 9.943
4. Toyota Corolla 8.788

5. Skoda Octavia 8.571
6. Ford Focus 8.523
7. Opel Corsa 8.320
8. Peugeot 206 7.321
9. Fiat Punto 7.281
10. Fiat Seicento 6.730
11. Toyota Avensis 6.035
12. Opel Astra 5.896
13. Renault Thalia 5.865
14. Renault Megane 5.805
15. Ford Mondeo 5.625
16. Panzerwagen Golf 4.388
17. Peugeot 307 4.195
18. Ford Fusion 3.637
19. Honda Civic 3.602
20. Opel Vectra 3.162

  
 
Samochodowa bryndza

Tylko Renault i Skoda nie mają większych powodów do narzekań. Lider czyli Fiat coraz mniej pewny siebie.

We wrześniu Polacy kupili niewiele więcej aut niż w najsłabszym w tym roku sierpniu. Tak ogólnie przedstawia się sytuacja na rynku nowych aut osobowych - pisze "Puls Biznesu".

Według dziennika, wrzesień rozczarował producentów i importerów samochodów. Wbrew oczekiwaniom Polacy po wakacyjnej przerwie nie ruszyli masowo do salonów sprzedaży. Według wstępnych szacunków, kupili około 20,6 tys. nowych samochodów wobec 20,3 tys. w najsłabszym w tym roku sierpniu. Wynik z poprzedniego miesiąca jest z kolei zdecydowanie gorszy od zanotowanego we wrześniu 2003 r., kiedy to do rąk klientów trafiło 30,7 tys. aut.

Nie ma problemu ze wskazaniem przyczyn kryzysu. "Ogromny wzrost importu indywidualnego oraz podwyżki cen spowodowały zahamowanie sprzedaży naszych tańszych samochodów, takich jak Yaris i Corolla. Auta segmentu C/D (jak Avensis) sprzedają się także słabiej z uwagi na brak możliwości odliczenia VAT" - powiedział "PB" rozmówca z Toyoty.

Firmy liczą jednak na poprawę sprzedaży w ostatnich miesiącach roku. Efekty przyniosą liczne ostatnio promocje oraz nowe modele - podkreśla dziennik.
  
 
Sprzedaż nowych samochodów osobowych we wrześniu


Obserwacja bieżącej sytuacji potwierdza, iż to co dzisiaj się dzieje, to nie chwilowe załamanie, ale ponowny kryzys, kryzys na życzenie.

Utrzymanie sprzedaży nowych aut na poziomie ostatnich dwóch miesięcy (ok. 20 tysięcy sztuk) lub nieco wyższej, pozwoli osiągnąć wynik roczny, co nieco większy uzyskanego w roku 2002 roku (303.425 sztuk), ale na pewno nie większy niż zanotowany w roku 2001 (321.255 sztuk), czy też w roku ubiegłym (353.635 sztuk).

Główne przyczyny takiej sytuacji to nowe przepisy dotyczące opodatkowania nowych samochodów podatkiem VAT, stopniowy wzrost cen oraz niekontrolowany, olbrzymi import samochodów używanych.

Wrześniowy wynik w wysokości 20.571 sztuk jest tylko o 1,4% większy niż uzyskany w poprzednim miesiącu, natomiast o 32,1% mniejszy od wyniku sprzed roku. To najniższy wynik wrześniowej sprzedaży na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Spadki odnotowały wszystkie czołowe firmy, obecne na polskim rynku.

Kolejność na liście najczęściej kupowanych przez polskich klientów marek nie uległa zmianie w stosunku do poprzedniego miesiąca. Liderem pozostaje wciąż Fiat, który sprzedał od początku roku 43.150 aut, o 2,9% więcej niż przed rokiem. Taki wynik pozwolił zwiększyć udział marki w rynku z 16,5 do 16,9%.

Druga w podsumowaniu Skoda uzyskała wynik tegorocznej sprzedaży w wysokości 31.867 sztuk, o 2,5% większy niż rok wcześniej i również zwiększyła swój udział w rynku – z 12,2 do 12,5%.

Trzecie miejsce w rankingu należy do Toyoty. Japoński producent sprzedał 28.710 aut, o 3,8% więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi 11,2% (10,9% przed rokiem).

Czwartą pozycję zajmuje Opel, którego samochody kupiło 24.926 osób. Wzrost wyniku o 2,9% przyczynił się do wzrostu udziału marki w rynki – z 9,5 do 9,8%.

Na piątym miejscu jest Renault z rezultatem po dziewięciu miesiącach roku w wysokości 24.692 sztuki. To pierwsza z prezentowanych tu firm, wykazująca spadek sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku – o prawie 10%. Udział marki w rynku wynosi obecnie 9,7%, wobec 10,7 – przed rokiem.


Szósta lokaty należy do Forda. Wynik tegorocznej sprzedaży 23.177 sztuk jest o 36% większy niż rok wcześniej. Pozwoliło to na wzrost udziału w rynku do 9,1% (z 6,7 w roku ubiegłym).

Siódma na liście marka – Peugeot – z wynikiem 17.465 aut odnotowała 9-procentowy spadek sprzedaży i zmniejszyła udział w rynku z 7,5 do 6,8%.

Panzerwagen utrzymał sprzedaż na poziomie sprzed roku – 11.782 samochody to o niespełna 0,1% więcej niż rok wcześniej, a udział w rynku wynosi 4,6%.

Największy spadek sprzedaży skumulowanej w pierwszej dziesiątce wykazał Citroen. 8.938 sprzedanych aut to o 23,3% mniej niż przed rokiem. Tym samym udział producenta w rynku spadł z 4,6 do 3,5%.

Listę dziesięciu najchętniej kupowanych marek zamyka ponownie Honda z wynikiem 8.290 sztuk i wzrostem o 58,7%. Udział japońskich aut w rynku wynosi 3,2% (2,1 w roku poprzednim).
  
 
Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce do końca października 2004 r.

Kolejne kolumny to: marka / październik / styczeń-październik / zmiana I-X 2004 do I-X 2003 (%)

Fiat ......... 2.641 / 45.791 / -5,9
Skoda ..... 2.532 / 34.339 / -1,14
Toyota ... 1.740 / 30.450 / -1,73
Renault ... 1.925 / 26.617 / -12,54
Opel ....... 1.412 / 26.330 / -1,93
Ford ....... 1.560 / 24.737 / +28,20
Peugeot . 1.308 / 18.772 / -13,29
VW ......... 1.223 / 13.005 / -1,52
Citroen ..... 856 / 9.794 / -23,98
Honda ...... 720 / 9.010 / +53,17


(Samar)
  
 
Rynek samochodów osobowych - Podsumowanie 2004

Rok 2004 potwierdził, niestety, słuszność obaw specjalistów z branży motoryzacyjnej, przewidujących załamanie rynku nowych samochodów po 1 maja. O ile pierwsze cztery miesiące (zwłaszcza rekordowy kwiecień – ponad 45 tys. sprzedanych aut) zapisały się w statystykach polskiej motoryzacji wyjątkowo pozytywnie, to kolejne przyniosły spadek sprzedaży, pogrążając rynek w coraz głębszym kryzysie.

Chociaż wynik uzyskany w grudniu nie był rewelacyjny, to jednak prowadzone przez producentów i sprzedawców intensywne kampanie reklamowe i promocyjne odniosły pozytywny skutek. Sprzedaż miesięczna wyniosła 23.574 auta, o 22,7 więcej niż w listopadzie, wciąż jednak o 36,5% mniej niż rok wcześniej. Skumulowana sprzedaż samochodów osobowych wyniosła w całym 2004 roku 318.111 sztuk, o ponad 10% mniej niż w roku poprzednim. Zwiększył się nieco udział samochodów krajowej produkcji w rynku. Na polskie drogi wyjechało w ciągu roku 48.929 aut, pochodzących z rodzimych fabryk, co stanowi 15,4% rynku (rok wcześniej 13,8%). Tym samym udział samochodów importowanych zmalał do 84,6% (269.182 sztuki).

MARKI
Bezkonkurencyjnym liderem rynku został ponownie Fiat, którego auta kupiło 53.214 osób, o 13,4% mniej niż rok wcześniej. Fiat zachował 16,7% udziału w rynku (przed rokiem – 17,4%). Drugie miejsce zajmuje niezmiennie [bBSkoda [/B]z wynikiem całorocznej sprzedaży 39.693 sztuki. 8,6-procentowy spadek pozwolił zwiększyć minimalnie udział w rynku – z 12,3 do 12,5%. Trzecią lokatę zdobyła Toyota (czwarta w 2003 roku), osiągając sprzedaż 33.521 aut, o 6,6% mniejszą w porównaniu z poprzednim rokiem. Japońska marka nieznacznie (o 0,4%) zwiększyła udział w polskim rynku – do 10,5%. Na czwartym miejscu zakończył 2004 rok Opel (piąty przed rokiem). Samochody tej marki znalazły 30.943 nabywców (spadek o 10,7%), a na szczególną uwagę zasługuje rezultat grudniowej sprzedaży – 3.016 aut, drugi wynik miesięcznego zestawienia. W dużym stopniu zniwelował on wcześniejszą utratę udziału w rynku, która na koniec roku zmalała do 0,1%. Sprzedaż Opla stanowi obecnie 9,7% rynku. Piąta pozycja należy do Renault. Sprzedaż tej francuskiej marki wyniosła 29.855 sztuk, co oznacza spadek o 19,7% w skali roku. W konsekwencji Renault zmniejszył swój udział w polskim rynku z 10,5 do 9,4%. Szóste miejsce zajął Ford – pierwsza z prezentowanych dotychczas marek o dodatnim wskaźniku sprzedaży. Wynik w wysokości 27.648 sztuk jest o 12,8% większy niż uzyskany rok wcześniej, co pozwoliło na wzrost udziału w rynku z 6,9 do 8,7%. Na siódmym miejscu znalazł się kolejny przedstawiciel francuskiej motoryzacji – Peugeot. Sprzedaż 20.443 aut w ciągu roku wykazała spadek o 24,1% (udział w rynku wynosi 6,4% wobec 7,6% przed rokiem), a ostatni miesiąc roku okazał się wyjątkowo niekorzystny – sprzedaż spadła o ponad 70%, do 849 sztuk. Lokaty sprzed roku utrzymały dwie kolejne marki: ósmą Panzerwagen, sprzedając 15.522 samochody, o 6,9% mniej niż w poprzednim roku (4,9% rynku), a dziewiątą – Citroen z wynikiem 11.369 sztuk (spadek o 26,4%; udział w rynku – 3,6%). Czołową dziesiątkę listy zamyka Honda. Auta japońskiej marki znalazły 10.275 klientów, o 51% więcej niż w 2003 roku. Udział Hondy w rynku systematycznie rośnie, a na koniec grudnia wyniósł 3,2%. Warto podkreślić, że Honda jest pierwszą spośród prezentowanych tu firm, która osiągnęła wzrost sprzedaży miesięcznej (o ponad 38%, do 555 sztuk), a jednocześnie pierwszą, której średnia ważona cena sprzedaży zmalała w skali roku (o 3,4%).


MODELE
Na liście TOP 10 2004 roku nastąpiły dość istotne zmiany w stosunku do analogicznej listy sprzed roku. Na pierwszym miejscu znalazł się Fiat Panda (7 przed rokiem) z wynikiem sprzedaży 28.000 sztuk (wzrost o 117,5%) i 8,8-procentowym udziałem w rynku. Produkowany w Tychach najmłodszy przedstawiciel Fiata, stał się bestsellerem polskiego rynku, wyprzedzając Skodę Fabię, lidera poprzedniego roku. Fabia znalazła 26.411 nabywców (spadek o 15,9%), co stanowi 8,3% rynku. Trzecie miejsce zajęła Toyota Yaris, sprzedana w ciągu roku w ilości 12.100 egzemplarzy. Ponad 13-procentowy spadek spowodował również utratę udziału w rynku – do 3,8%. Na czwartej pozycji zakończyła rok Skoda Octavia, która zwiększyła sprzedaż sumaryczną o 8,6%, do 11.927 sztuk. Tym samym wzrósł udział czeskiego auta w rynku – z 3,1 do 3,8%. Piąta lokata rocznego podsumowania należy ponownie do Toyoty Corolli (10.925 sztuk, spadek o 20,5%), a szósta – do Opla Corsy (10.528 sztuk, spadek o 18,7%). Niewiele mniejszy wynik uzyskał Ford Focus (szósta pozycja), kupiony przez 10.431 osób (11% spadku). Kolejne miejsca zajmują Fiat Punto (9.259 aut, 34,3% spadku), Peugeot 206 (8.936 aut, 28,8% spadku) i Fiat Seicento (8.851 aut, 62,6% spadku).

Drugą dziesiątkę rankingu otwiera reprezentacja francuskiej motoryzacji: Renault Thalia (7.744 auta, spadek o 10,1%) i Megane (7.295 aut, spadek o 29,2%). Trzy kolejne pozycje wyróżniają się wzrostem sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim: Toyota Avensis (7.180 sztuk, +8,8%), Ford Mondeo (7.149 sztuk, +4,1%) i Volkswagen Golf (7.092 sztuki, +10,1%).


(na podst. Samar)
  
 
Wyniki sprzedaży w lutym 2005

W lutym 2005 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 19.836 sztuk. To o niemal 11% mniej niż w poprzednim miesiącu (22.241 sztuk) i o 34,3% mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku (30.212 sztuk). Łączna sprzedaż tegoroczna wyniosła 42.077 aut. W stosunku do 2004 roku - spadek sprzedaży wyniósł 29,1%.

Pomimo utraty pierwszej pozycji na rzecz Skody w wynikach miesięcznych, w przypadku wyników skumulowanych pozycję lidera utrzymała Toyota. Sprzedaż w lutym wyniosła 2.340 sztuk, o 45,6% mniej niż przed rokiem, a sumaryczna po dwóch miesiącach – 5.597 sztuk. Mimo niemal 24-procentowego spadku, wynik taki pozwolił na wzrost udziału marki w rynku z 12,4 do 13,3%.

W kategorii modeli Toyoty zajmujątrzecie i czwarte miejsca, odpowiednio: Corolla z wynikiem 2.058 sztuk (27,4% spadku) i Yaris – 1.938 sztuk (36,2% spadku).
  
 
Wyniki sprzedaży samochodów osobowych - Lipiec 2005

Zgodnie z przewidywaniami lipcowa sprzedaż samochodów osobowych była niższa niż w poprzednich miesiącach. 19.722 sztuki to o 10,75% mniej niż przed rokiem i o 15,01% mniej w porównaniu do czerwca tego roku. Skumulowana sprzedaż po siedmiu miesiącach roku wyniosła 149.178 aut, o 30,56% mniej niż rok wcześniej.

Lipiec nie przyniósł radykalnych zmian w tegorocznym rankingu najpopularniejszych marek na polskim rynku. W stosunku do czerwca kolejność producentów w pierwszej dziesiątce pozostała taka sama - wyjątek stanowią Panzerwagen i Honda, które zamieniły się miejscami.

Pozycję lidera utrzymała Skoda, uzyskując wynik sprzedaży w wysokości 17.099 aut, o 37,43% mniejszy niż przed rokiem. Lipcowa sprzedaż wyniosła 2.121 sztuk i wykazała spadek w porównaniu do ubiegłego roku o 19,01%. Mniejsza sprzedaż spowodowała utratę udziału w rynku - z 12,72 do 11,46%.

Na drugim miejscu pozostała Toyota z wynikiem 16.961 sztuk, o 30,75% mniejszym niż rok wcześniej, z czego w lipcu sprzedano 2.450 aut, o 7,74% więcej niż przed rokiem. Udział japońskiej marki w rynku zmniejszył się minimalnie (o 0,03%) i wynosi obecnie 11,37%.

Trzecie miejsce z ubiegłych miesięcy zachował Fiat, którego sprzedaż wyniosła w okresie styczeń - lipiec 15.121 aut (spadek o 59,64%), z czego w lipcu - 2.034 sztuki (spadek o 37,61%). Udział marki w rynku zmalał z 17,44% do 10,14%.

Czwartą pozycję ponownie zajął Opel. Niemiecki producent sprzedał w ciągu siedmiu miesięcy 13.379 samochodów osobowych (37,05% spadku), a w lipcu - 1.782 auta, o 6,11% mniej niż przed rokiem. Opel również zmniejszył swój udział w polskim rynku - z 9,89% do 8,97%.

Piątą lokatę utrzymał Ford ze sprzedażą sumaryczną w ilości 12.040 aut (spadek o 40,03%), z czego w lipcu zakupiono 1.719 sztuk (12,25% spadku). Udział Forda zmniejszył się w ciągu roku o 1,28%, do 8,07%.

Tuż za nim uplasował się Renault. Wynik francuskiej marki po siedmiu miesiącach roku wynosi 11.206 sztuk (spadek o 46,11%), w tym 1.248 aut to sprzedaż miesięczna w lipcu (spadek o 37,13%). Także i w tym przypadku miał miejsce spadek udziału producenta w rynku - z 9,68% do 7,51%.

Lokaty siódma i ósma niezmiennie należą do przedstawicieli francuskiego koncernu PSA. Wyższą sprzedaż sumaryczną osiągnął od początku roku Peugeot - 9.789 aut, spadek o 32,92%; niższą - Citreon - 8.627 aut, wzrost o 11,89%. Rezultaty lipcowej sprzedaży obu producentów były podobne - Peugeot sprzedał 1.341 aut, odnotowując spadek wyniku o 2,4%, a klienci Citroena zakupili w tym samym czasie 1.291 aut, dzięki czemu marka uzyskała 112,69-procentowy wzrost wyniku, najwyższy w skali rynku. Na uwagę zasługuje wzrost udziału Citroena w rynku krajowym: z 3,59% przed rokiem do 5,78% obecnie. Udział Peugeota pozostał prawie taki sam (6,56% wobec 6,79% rok wcześniej, spadek o 0,2%).

Zamiana kolejności w rankingu nastąpiła na pozycjach zamykających pierwszą dziesiątkę: z przewagą 595 aut Panzerwagen (6.914 aut, spadek o 26,94% rok do roku) wyprzedził Hondę (6.319 sztuk, 0,86% wzrostu). W lipcu niemiecka marka uzyskała znacznie większą przewagę - jej sprzedaż wyniosła 1.090 aut (-10,8%), natomiast Honda zanotowała sprzedaż 802 aut (spadek o 43,24%). Udział Hondy w rynku zwiększył się wyraźnie - z 2,92% do 4,24%.

Drugą dziesiątkę podsumowania otwiera Nissan, któremu udało się uzyskać wzrost sprzedaży o 6,08% (4.535 aut). W lipcu sprzedano 687 sztuk (wzrost o 62,8%). Kolejne miejsce zajął Seat (4.391 aut, wzrost o 24,99%). W lipcu sprzedaż Seata wyniosła 404 sztuki (+5,76% rok do roku). Na trzynastej pozycji znalazł się Chevrolet. Tegoroczna sprzedaż produkowanych pod szyldem GM koreańskich aut wyniosła 4.041 sztuk (264,05% wzrostu, najwyższy wskaźnik w przypadku sprzedaży sumarycznej), w tym lipcowa - 330 sztuk (spadek o 46,34%). Ekspansja producentów azjatyckich na rynki europejskie, w tym również polski, ma szerszy wymiar. Czternastą lokatę zajmuje Kia (2.638 aut, +130,59%; w lipcu 302 auta, +34,22%); kolejną - Hyundai (2.084 auta, +31,32%; w lipcu 174 auta, -45,45%). W drugiej dziesiątce rankingu producentów znalazły się jeszcze dwie dalekowschodnie marki (Mitsubishi i Suzuki), a szesnaste miejsce zajęła rumuńska Dacia - ubiegłoroczny debiutant.