Wskazania sondy lambdy?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czy wskazanie sondy lambdy zaraz za kolektorem czy w kolektorze bedzie inny niz np wsadzone do wydechu ?na samym koncu ?

Jesli nie to jak wskazuje to analizator spalin ?
w sumie to taka rozbudowana sonda lambda ?
Jesli sie myle poprawcie mnie
  
 
ale sonda lubi (tak bardzo, ze bez nie nijak nie pracuje) temperaturkę gooorących spalin - analizator juz niekoniecznie
 
 
Czyli jakbym mial tester sondy lambdy i wlozyl sonde do wydechu to by sie nie nagrzala do temp. pracy ?
Jak to jest w analizatorze spalin ? dlaczego ten dziala "od razu" ?
  
 
nie wiem na jakiej zasadzie działa analizator, ale jest przystosowany do wkładania w sam koniej rury. Sonda natomiast im blizej tym lepiej. Obecnei mam zamontowaną pod siedz. pasażera i tam strasznei długo sie grzeje, a wystarczy mała kałuza i h. strzela wskazania.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
A w jakiej temp pracuje sonda lambda ?
moze ja sztucznie jakas podgrzewac ?
a jesli by np nagrzac palnikiem do temp pracy i wlozyc do rury wydechowej to wskaztywala by dobrze ? powiedzym przez te pare minut dopuki by nie ostygla ?
czy moze na podstawie temp spalin ona wskazuje czy mieszanka jest bogata czy uboga ?
  
 
sonda działa na zasadzie różnicy potencjałów która tworzy sie kiedy płytki sondy znajdują sie w róznych środowiskach - następuje porównanie ilosci tlenu powietrze-spaliny. Temperatura umozliwia zadziałanie układu. niedogrzana sonda zaniża wyniki. Po osiągnieciu jakiejś temperatury wyniki są stabilne.
Istnieja sondy z grzałką elektryczną - np w PN GLI bosch. Grzanie jest wykorzystane w pierwszych chwilach pracy silnika aby przyśpieszyć rozpoczęcie odczytu sygnału z sondy .

Nie prosciej umieśić na stałe sondę w wydechu?

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
tak by bylo najlepiej ...ale myslalem o przyrzadzie do regulacji.
Pewnie nie umiesz okreslic ile trwaja te pierwsze chwile ?
i czy taka wbudowana grzalka potrafi ja rozgrzac do zblizonej temp pracy ? i bedzie przez ten czas pokazywac poprawnie ?

  
 
jakos nigdy mnie nie naszło na grzanie grzałką...
Sonda rozgrzewa sie w ok. 1 minutę pracy na wolnych obrotach - umieszczona w kolektorze GSI - czyli blisko silnika.
Przy prędk. 2000 oczywiscie szybciej.

Nie wiem czy bedzie wskazywała poprawnie bo wydaje mi sie że częsc sondy musi sie stykać z powietrzem atmosferycznym...

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Barry, qp kolektor GSI z sondą, podepnij woltomierz i bedziesz mogl na bieżąco badać wskazania. nie ma sensu tak kombinować, bo ani nie wyczujesz momentu wystygnięcia sondy, ani nie odizolujesz jej części przeznaczonej do pracy w powietrzu od spalin i szlag wszystko trafi.

z tego co mysle i co olo pisze o zasadzie działania, nie jestes w stanie uzyć sondy LAMBDA do zrobienia analizatora spalin. ma on o wiele bardziej złożoną, wieloczujnikową głowicę pomiarową i nie zastąpi go prosty czujnik tlenu.
 
 
wiec chyba zrobienie z tego urzadzonka do regulacji jest bardzo trudne
Widze ze trzeba sie blizej przypatrzyc analizatorowi spalin i isc w tym kierunku.
  
 
jak to? co za problem wspawać sondę do wydechu?
Do którego silnika chcesz podpiąć sondę? dohc, ohv? Opisz z czego skłąda sie twój wydech...

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Chcialem zrobic to jako przenosny przyrzad oregulacji
zazwyczaj poldkow fiatow i maluchow.
Zamontowanie to do jednego auta troche mnie nie jara
Do swojego DOHC bede chcial zamontowac kolektor od GSI
(srednica otworow GSI 36 ? w dohc 38 ? jesli tak to zostane przy serjnym)
Co dobudowy ukladu to raczje serja
kolektor 2 rurka od 132 a pozniej to juz z poldka.
Jak juz nie bedize wyjscia to wspawam do swojego i bratowego sonde i nawyzej na czas regulacji podepne urzadzonko.
  
 
jaa mam prbl bo musze albo przerobić portki z caro GLI albo kolektor GSI - mają jedynie słuszne umieszczenei sondy.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
sonda Lambda musi mieć minimum 350°C do poprawnej pracy
Podejrzewam że moc grzałki w grzanych sondach jest za mała żeby ją zagrzać przy omywaniu przez chłodne spaliny na końcu wydechu. Taka grzałka jest przewidziana do dogrzania sondy po rozruchu i ewentualnie na wolnych obrotach, kiedy temperatura spalin jest zbyt niska.
  
 
W "GT" (taka gazeta) widziałem kiedyś zdjęcie właśnie sondy wkręcoej w kawałek rurki która była głęboko wsunięta w tłumik końcowy. Miała cztery przewody czyli z grzałką bodajże Boscha.
  
 
Niezupełnie Kasztan. W bejcy sonda jest przed ostatnim tłumikiem (ch... wie dlaczego), oczywiscie podgrzewana i działa.
  
 
W niektorych (nowszych) autach sa dwie sondy.... jedna przed i druga za katalizatorem. Moze w bejcy to wlasnie jest ta druga sonda?? I mam pytanko apropo grzalki w sondzie lambda. Czy napewno taka grzalka potrafi sondzie zapewnic optymalne warunki pracy dogrzewajac ja, np. na wolnych obrotach (musialaby miec znaczna moc), czy jest moze tylko wlaczana w jakis innych sytuacjach... i chyba nie moge sie zgodzic z Olem ze jest wlaczana przy starcie zimnego silnika (chyba ze zle zrozumialem) bo wtedy komputer zupelnie nie korzysta z tego czujnika, a w czasie kiedy z niego korzysta to ma juz napewno wysoka temperature. I co steruje praca tej grzalki? Jezeli komputer to gdzie jest przekaznik wlaczajacy grzalke sondy? Na podstawie jakich sygnalow komputer wie ze musi dogrzac sonde? Nie ma tam przeciez zadnego czujnika temperatury w poblizu sondy... chyba ze robi to na podstawie jakis wartosci pochodnych typu obroty silnika... Pozdrowionka.
  
 
Cytat:
2004-01-13 15:59:00, Osfald pisze:
W niektorych (nowszych) autach sa dwie sondy.... jedna przed i druga za katalizatorem. Moze w bejcy to wlasnie jest ta druga sonda??


najprawdopodobniej tak jest jak piszesz

Cytat:
I mam pytanko apropo grzalki w sondzie lambda. Czy napewno taka grzalka potrafi sondzie zapewnic optymalne warunki pracy dogrzewajac ja, np. na wolnych obrotach (musialaby miec znaczna moc), czy jest moze tylko wlaczana w jakis innych sytuacjach...


sama grzałka nie służy do ogrzewania sondy, tylko do szybszego jej rozgrzewania (czyli podgrzewania) - może być skonstruowana tak, że działa cały czas (tu można jedynie męczyć właścicieli wtrysku Boscha jak to jest napewno, bo Abimex ma sondę bezgrzałkową i nie mogę tego sprawdzić.

Cytat:
i chyba nie moge sie zgodzic z Olem ze jest wlaczana przy starcie zimnego silnika (chyba ze zle zrozumialem) bo wtedy komputer zupelnie nie korzysta z tego czujnika, a w czasie kiedy z niego korzysta to ma juz napewno wysoka temperature. I co steruje praca tej grzalki? Jezeli komputer to gdzie jest przekaznik wlaczajacy grzalke sondy? Na podstawie jakich sygnalow komputer wie ze musi dogrzac sonde? Nie ma tam przeciez zadnego czujnika temperatury w poblizu sondy... chyba ze robi to na podstawie jakis wartosci pochodnych typu obroty silnika... Pozdrowionka.


Jesli nie mozesz sie z Olem zgodzic, to popelnisz blad. Olo ma racje - jedynym zastosowaniem grzalek w sondach lambda (z logicznego punktu widzenia) jest szybsze doprowadzenie do optymalnych warunkow pracy tego czujnika.

Z tego co zaobserwowałem, to układ wtryskowy "patrzy" w kolejności znaczenia sygnałów na: czujnik prędkości obrotowej, czujnik temperatury silnika (np płynu chłodzącego w kanale dolotowym) oraz czujnik tlenu w spalinach (sonda lambda) - jednocześnie układ ten najszybciej "słucha" się czujnika tlenu, a najwolniej reaguje na niebezpieczne wskazania czujnika obrotów.

Efekt jest taki (ja mam tak obecnie), że wtrysk może kierując się wskazaniem sondy doprowadzić silnik prawie do zgaśnięcia (uważając np. że cały czas ma za bogatą mieszankę), ale w końcu, gdy obroty spadają poniżej określonej wartości, sonda jest ignorowana (i w moim przypadku uznawana za uszkodzoną), bo obroty są ważniejszym czynnikiem decydującym o tym, czy silnik pracuje czy nie

Przekaźnika sterującego wcale być nie musi, grzałka nie zużywa się, bo i tak jest w cieple czy włączona czy nie, a prąd i tak da alternator, więc celem uproszczenia sprawy może być albo tak, że grzałka chodzi nonstop, albo jest sterowana elektronicznie z zabezpieczeniem przeciwprzeciążeniowym wewnątrz modułu wtryskowego.
 
 
Przykład wtrysku bosch w gli: (chwilowo nie mam ksiazki bo oddałem - pisze więc z pamięci)
Przekaźnik grzałki jest, komp jakos tam nim steruje. Nie pamietam na ile czasu włacza grzałkę, ale to jest dobrane doswiadczalnie (np jak świece żarowe w dieslach). Możliwe ze grzałka jest właczna zawsze po przekręceniu kluczyka, mozliwe ze jest to blokowane przy odczycie wysokiej temperatury silnika.
W każdym razie grzałka służy do szybkiego nagrzania sondy - zanim zrobią to spaliny.
BTW aby ograniczyć emisję spalin dogrzewa sie także katalizatory w początkowej fazie - w nowoczesnych samochodach.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Moglbys Olo jesli Ci to nie sprawi problemu napisac w dwoch zdaniach jak zrobiles przyrzad mierzaczy napiecia z sondy lambda ?
0,2 V to uboga 0,8 to bogata ?