Oktany - czyli co warto tankować

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czy warto?

Silnik benzynowy pracuje najlepiej na paliwie o założonej przez konstruktorów liczbie oktanowej. Tymczasem koncerny olejowe namawiają klientów do kupowania paliw o jak najwyższej liczbie oktanowej.

Liczba oktanowa* (LO) określa odporność paliwa na spalanie detonacyjne. Im wyższa, tym paliwo odporniejsze na takie spalanie - nadaje się do silników o wyższym stopniu sprężania, a więc wydajniejszych od tych z niskim stopniem. Powszechnie sądzi się, że lepiej stosować paliwa o jak najwyższej liczbie oktanowej, nawet w tych silnikach, które tego nie wymagają.

Nie wszystko złoto, co się świeci

Dave Muscaro, zastępca głównego konstruktora silnika "small block" LS2 (stosowanego m.in. w chevrolecie corvette) wskazuje, że LO mówi tylko o szybkości spalania, czyli odporności na spalanie stukowe. Paliwa o niższej LO szybciej spalają się niż te o wyższej. Według Muscaro oznacza to, że zimą, przy niskich temperaturach łatwiej jest uruchomić silnik stosując paliwo o niższej LO. Dodaje też, że dla większości kierowców ważniejszy od LO jest driveability index (DI) , czyli ile procent paliwa wyparuje w danym czasie i temperaturze. Z badań paliw przeprowadzonych przez GM w USA wynika, że paliwa o LO 98 mają zazwyczaj wyższe DI, czyli trudniej je spalić, co może oznaczać zimą trudności rozruchowe.

Mikroprocesor opóźni

Michael Jung, jeden z członków zespołu przygotowującego turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny (TFSI) Audi wyjaśnia: "200-konny silnik TFSI Volkswagena przystosowaliśmy do spalania 98-oktanowej benzyny, ale może on pracować też na paliwie o LO 95. Wtedy mikroprocesor sterujący pracą silnika opóźnia zapłon. Natomiast nie widzę żadnych korzyści z tankowania np. 100-oktanowej benzyny. Aby klient je odniósł, musielibyśmy zaprojektować silnik do spalania takiej benzyny".

Zależy od ceny

Drogie, wysokooktanowe benzyny zawierają znacznie więcej dodatków (np. myjących lub zapobiegających spienianiu) od tańszych odmian. Dave Muscaro przyznaje, że silniki pracujące na takim paliwie mogą być czystsze od tych otrzymujących standardowe paliwo. W warsztatach serwisowych stosowane jest paliwo o wzbogaconej dawce dodatków myjących, którego zadaniem jest wymycie silnika i usunięcie nagarów bez jego rozbierania.

(Rzepa/Andrzej Przysiecki)

*)
Liczbę oktanową (LO) dla danego paliwa określa się na podstawie porównania do mieszaniny paliw wzorcowych: izooktanu (LO 100) i n-heptanu (LO 0). Na przykład paliwo o liczbie oktanowej 95 odpowiada mieszaninie 95 procent izooktanu i 5 procent n-heptanu.
  
 
Ja tam leję zwykłą bezołowiową 95 oktanów. Raz tylko dałem się namówić na "promocję" V-power 95, ale różnicy w pracy silnika nie zauważyłem.
  
 
Chyba nie do końca o to chodzi.
Ciekawy artykuł ale Mr Muscaro nie uwzględnia mentalności właścicieli stacji benzynowych w naszym kraju którzy opylają Pb 93 jako Pb 95
I dlatego ja tankuję Toyotke tylko Pb 98.