Bass reflex

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Mam takie pytanie.

Czy ma znaczenie gdzie zrobie otwor bass reflex???

chodzi mi o to ze zamiezam wyciac otwor na bocznej sciance skrzyni, ale nie weim czy ma znaczenie w ktorym miejscu go zrobie, czy zrobic przy glosniku czy najdalej glosnika??? czy moze na srodku scianki?
Jesli mi ktos moglby odpowiedziec bede wdzieczny.



w którym miejscu byscie polecili zrobic bass relex ? - A,B,C,D,E czy F ???

Z gory THX

[ wiadomość edytowana przez: TeeJey dnia 2005-01-15 12:53:45 ]

[ wiadomość edytowana przez: TeeJey dnia 2005-01-16 18:43:30 ]
  
 
No witam
Powiem tak
W weekend przerabiałem tube Magnata Killer Bull 300 x na skrzynie
Zastosowałem wydmuch na ścianie bocznej na dole
Równo na środku
Rewelacja
Bynajmniej w tym przypadku
Pozdro
  
 
Cytat:
2005-01-16 19:27:07, vwmaniak pisze:
Zastosowałem wydmuch na ścianie bocznej na dole Równo na środku Rewelacja



No wiec "B"

hm. Ja myslalem by zrobic wydmuch w miejscu "A" , ale widze ze tu nie ma zbyt wielu fachowcow by cos niecos doradzic. a szkoda.
  
 
Cytat:
2005-01-16 22:49:56, TeeJey pisze:
No wiec "B" hm. Ja myslalem by zrobic wydmuch w miejscu "A" , ale widze ze tu nie ma zbyt wielu fachowcow by cos niecos doradzic. a szkoda.

Fachowcy sa, ale moze ich teraz nie ma
  
 
Trochę na temat projektowania i wykonania obudowy:
Zalety i wady - "Najpopularniejszy rodzaj obudowy. Latwy w konstruowaniu i projektowaniu. Dosc duza efektywnosc. Latwosc w zdobyciu glosnika. Wszystko to decyduje, ze bardzo czesto robimy b-r. Ma on oczywiscie wady. Jedna z nich to czesto kiepska charakterystyka impulsowa, wysokie opóznienia grupowe. Druga wada to dosc szybkie opadanie charakterystyki ponizej f3 (2x szybciej niz w obudowie zamknietej). Podczas projektowania b-r w WinISD warto kontrolowac chcarkaterystyke GroupDelay. Jesli opóznienia w pasmie uzytecznym przekraczaja 20-25ms musimy liczyc sie, ze bas stanie sie przez to leniwy, rozmyty i pozbawiony dynamiki. Do obudowy b-r szukamy glosnika o dobroci nie wiekszej niz Qts=0,5. Polecam poeksperymentowac w WinISD. "

Część techniczna:
"Faza pierwsza to oczywiscie wybór typu subwoofera i okreslenie jego przeznaczenia. Proponuje zapoznanie sie z wadami i zaletami najpolularniejszych typów obudów w temacie - jaki subwoofer wybrac
Kiedy juz mamy konkretna obudowe w planach mozemy rozpoczac szukanie glosnika. Do najczesciej stosowanego bass refleksu szukamy czegos o dobroci nie wiekszej niz 0,5 (to takze jest w podanej wyzej lince). Oczywiscie kazdy potencjalny wybór sprawdzamy w WinISD uprzednio wprowadzajac mozliwie jak najwieksza ilosc parametrów. Niezbedne dla przeprowadzenia podstawowej symulacji jest podanie parametrów T-S, czyli Qts, fs i Vas. Zwracamy uwage na parametr EBP, który mówi nam czy wybrany glosnik nadaje sie do obudowy jaka sobie wymarzylismy. Oczywiscie mozemy postapic odwrotnie - kupic jakis glosnik, a potem dopasowac do niego obudowe. Nalezy sie wtedy liczyc z sytuacja, kiedy to z zakupionego przez nas glosniczka nie chce wyjsc nic przyzwoitego. Dlatego nie polecam robic "od tylu" (bez skojarzen prosze Podczas symulacji w WinISD zwracamy uwage na nastepujace rzeczy:
- wielkosc proponowanej optymalnej obudowy (wielkosci powyzej 100dm3 nalezy uwazac za duze konstrukcje, a 150dm3 to w warunkach mieszkaniowych chyba górna granica...no, nie dla maniaka oczywiscie Przy malutkich obudowach nalezy zwrócic uwage czy nie wystapia problemy z poprawnym skonstruowaniem otworu bass refleks.
- równomiernosc charakterystyki - jesli na charakterystyce wystepuja nierównosci (siodlo, podbicie czestotliwosci w okolicach fs, itp.) i nie daja sie one w prosty sposób zniwelowac zmieniajac w niewielkim zakresie fb i/lub vb musimy porzucic projekt : Najgrozniejsze sa znaczne podbarwienia w okolicach rezonasu polozonego na 50-80Hz. Bas staje sie dokuczliwie dudniacy i nieznosny.
- opóznienia grupowe - jesli charakterystyka 'group delay' siega w pasmie uzytecznym wysokich czasów opóznien (np. w zakresie 30-60Hz) nalezy liczyc sie z malo dynamicznym, rozwleczonym basem. Opóznienia powyzej 25ms sa raczej nieakceptowalne. Dla b-r ponizej 15ms to dobry wynik, dla zamknietej raczej ponizej 10ms.
- dolna czestotliwosc graniczna (dla spadku -3dB) - dla niewymagajacych sluchaczy i niewielkich subwooferów wystarczy powiedzmy 40-50Hz. Nie uswiadczymy jednak bardzo niskiego, "glebokiego" basu. Jesli walczymy o taki musimy konstruowac cos, co przenosci od 30Hz lub nizej.
- mozemy skontrolowac takze SPL, czyli wytwarzane natezenie dzwieku. Standardowo WinISD podaje je w dB w odleglosci 1m od glosnika zasilanego moca 1W. Wiecej niz 94dB to wysoka sprawnosc przetwarzania. Wystarczy wzmacniacz 50W, aby pokój 3x3m wprawic w drgawki. Jesli mamy 86dB musimy pomyslec o wzmacniaczu powiedzmy 100W...

Z WinISD dowiemy sie objetosci potrzebnej obudowy (lub poszczególnych komór (band-pass), wymiarów tunelu bass refleks (srednice dobieramy jak najwieksza, ale taka, zeby wyliczona dlugosc byla akceptowalna).
Odnosnie przeliczenia objetosci obudowy na konkretne wymiary poszczególnych scian najlatwiej robic to w dm. 1dm=10cm i 1dm3=1 litr. Obudowa o wymiarach 2x3x5dm (20x30x50cm) ma wiec objetosc 30dm3. Nalezy unikac jednakowych wymiarów scian ze wzgledu na zjawisko fali stojacej i rezonansów pasozytniczych. Sub o wymiarach 30x30x30cm bez stosowania podzialu wnetrza lub przegród jest skopanym pomyslem. Najlepiej dobrac rózne wymiary tak, aby stosunek wymiaru 'x' do wymiaru 'y' byl inny niz 'y' do 'z'. Dla przykladu sub 20x30x45 jest niewlasciwie policzony, bo 30/20=1,5 i 45/30=1,5. Lepiej zrobic 20x35x38,5 ,co da nam tez 27dm3. Idealnie byloby zaprojektowac sciane glosnika lub przeciwlegla jako pochylona o kilka stopni

No i juz. Jesli wszystko nam odpowiada mozemy zaczynac dlubanie
Najlepszy na suba bedzie MDF. Jest jednak drogi i nie wszedzie dostepny. Z tego powodu stosuje sie plyte wiórowa. Dla malych subwooferów wystarczy 16mm grubosci, dla wiekszych 18mm+wzmocnienia, a dla duzych dobrze skombinowac cos powyzej 22mm grubosci+wzmocnienia.
Zasada jest prosta - im sztywniejsza konstrukcja, tym lepiej. Dobrze jest po zmontowaniu obudowy wzmocnic ja poprzeczkami lub jeszcze przed zlozeniem wzmocnic najwieksze ze scian (lub wszystkie) listwami szerokosci kilku cm przykreconym i przyklejonymi "na stojaco" po przekatnej sciany. Najlepiej stosowac plyte nieoklejona, gdyz bardzo dobrze wiaza ja kleje wikolowe. Oczywiscie konieczne sa wkrety co 10, 15cm. Klej spelnia role laczaca i uszczelniajaca.


Jesli mamy juz gotowa obudowe mozemy ja "wygluszyc". Najlepiej nadaje sie watolina, bawelniane ocieplacze, poduszki, flaki z koldry, a nawet maty z welny mineralnej. W zaleznosci od rodzaju obudowy przybijamy material do scianek (b-r, band-pass) lub wypelniamy cala pojemnosc luzno ulozonym tlumiwem (obudowa zamknieta). Nie nalezy wytlumiac okolic bass refleksu. Najwiekszy nacisk nalezy polozyc na wygluszenie sciany przeciwleglej glosnikowi. Z tego powodu niekorzystne jest umieszczanie otworu b-r na scianie przeciwleglej glosnikowi (no, chyba, ze otwór nie jest polozony "na wysokosci" glosnika).
Ilosc i gestosc materialu wygluszajacego powinna zostac uwzgledniona podczas obliczania obudowy, ale darujemy sobie to ze wzgledu na zawilosc nanoszenia poprawek i niewielki wplyw na wynik.

Pod glosnik dobrze dac uszczelke. Zapewni szczelnosc i bezglosna "prace " kosza. Przed przykreceniem glosnika mozemy zamontowac gniazdo z zaciskami, okleic suba okleina drewnopodobna, polakierowac lub czyms obic. Jesli to sub aktywny to znajdzie sie takze miejsce na elektronike wzmacniacza (w niewielkich subwooferach trzeba uwzglednic jej "objetosc" w procesie projektowania obudowy). "

Materiał zaczerpnięty ze strony : www.caraudio.xt.pl

[ wiadomość edytowana przez: Bolls_no1 dnia 2005-01-18 08:40:44 ]