Do czego służą te śruby?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czy ktoś wie do czego służą te śruby regulacyjne na parowniku?

  
 
Witam. Przeważnie sa dwie jedna do regulacji obrotów a druga od skladu mieszanki.
  
 
Dzięki
  
 
mam chyba taki sam parownik...
z tego co wiem to ta dolna sluzy do regulacji wolnych obrotow!
wymieniales juz filtr powietrza??
  
 
Cytat:
2005-02-24 19:55:54, iampinki pisze:
mam chyba taki sam parownik... z tego co wiem to ta dolna sluzy do regulacji wolnych obrotow! wymieniales juz filtr powietrza??



W takim razie ta górna może służyć do regulacji składu mieszanki, choć po co wtedy silnik krokowy i komputer???.

Jeśli masz taki sam parownik i jesteś z Bydgoszczy to być może nawet zakładany był w tej samej firmie (Auto-gaz ul Czerwonego Krzyża w Bydgoszczy), ale to przez poprzedniego właściciela. Nie wymieniałem jeszcze filtru powietrza ponieważ instalacja jest praktycznie nowa - ma przejechane 5kkm, ale chętnie się dowiem jak to zrobić w tym parowniku.
A propos ostatnio czytałem o wypuszczaniu oleju z parownika po każdych 5kkm (jakąś śrubą u dołu). Mam parownik umieszczony tak, że bez jego demontażu nie będę miał dojścia, żeby znależć tą śrubę. Czy może już to robiłeś?
  
 
tak dokladnie tam zakladalem instalkemam komputer autronica al-700...
filtr gazu schowany jest pod tymi trzema srubami imbusowymi ktore widac na zdjeciu, znaczy na zdjeciu widac dwie...
z tym ze nie mam jego wymiarow ani oznaczenia modelu
dlatego srednio wiem jak sie za to zabrac bo pod sklepem nie chce mi sie tego rozkrecac...
  
 
Cytat:
2005-02-25 08:55:18, iampinki pisze:
nie mam jego wymiarow ani oznaczenia modelu



Ja również nie wiem jaki to może być model ale też mam AL-700 . Ostatnio zaopatrzyłem się w interfejs i teraz jestem w trakcie "studiowania" zagadnienia regulacji.
Gdzie masz zamontowany parownik? Mój jest zamontowany przed akumulatorem i dlatego miałem problemy z gaśnięciem auta przy skręcie w prawo (założyłem taki wątek).
  
 
z przygasaniem autka problemow nie mialem, tez zrobilem sobie interfejs i zmniejszylem na silniku krokowym otwarcie oraz odlaczylem czujnik temperatury i [p tej regulacji przez pierwsze pare kilometrow auto mi gaslo, ale potem chyba sie jakos zaadaptowalo bo teraz jest dobrze...
a Ty rozwiazales problem przygasania auta??
  
 
W zasadzie póki co problem rozwiązał się sam, tzn. nie gaśnie mi przy skręcaniu choć nic nie zrobiłem. Ale nie będę go chwalił, bo jak go kiedyś pochwaliłem, że od jakiegoś czasu nie gaśnie, zgasł mi dwa razy przy pierwszej następnej okazji. Mówiąc poważnie myślę, że dostosowałem technikę jazdy do specyfiki instalacji.

Tak mam już pewność - dolna śruba zdecydowanie służy do regulacji składu mieszanki na niskich obrotach - sprawdziłem to własnoręcznie.
Czy przeprowadzałeś proces regulacji na gazie za pomocą interfejsu czy zmieniałeś tylko niektóre ustawienia?
  
 
przeprowadzilem regulacje ale jako ze auto bylo jeszcze bardzo zimne to sam zaprogramowal mi zmniejszenie krokow silnika o 10 i min i max....
tak zostawilem zobaczymy jak bedzie palil, nie zauwazylem zeby jakos mocno zamulil.
bardziej jestem zadowolony z odpiecia czujnika temperatury-nie musze teraz czekac az sie nagrzeje....
  
 
Ja również odłączyłem czujnik temperatury i nie stwierdziłem na razie żadnych negatywnych skutków.
Podczas regulacji program zaproponował zwiększenie ustawień min i max na około 140-150 ze 100 i 125. To chyba za dużo. Chyba najważniejsze jest początkowe wyregulowanie niskich obrotów śrubą. Stąd moje pytanie. W pierwszym etapie regulacji należy wyregulować niskie obroty śrubą nr 1 - jak to zrobiłeś i jak stwierdziłeś, że są wyregulowane i czy po zakończeniu regulacji miałeś komunikat w okienkach LPG i Metan - "regulacja poprawna"? U mnie po regulacji w obu polach była "nadwyżka powietrza". Jak to poprawnie wyregulować?
  
 
powiem Ci ze nie patrzylem na te okienkadopiero Ty mnie uswiadomiles ze tam sie cos takiego wyswietla...ale nie mam pomyslu czym mozna to poustawiac....
jezeli chodzi o wolne obroty to nic nie regulowalem....zostawilem tak jak ustawili zakladajacy instalke
  
 
Po podłączeniu interfejsu, bez regulacji czegokolwiek stwierdziłem, że w oknie regulacji w polu LPG jest napis "Uwaga: nadwyżka powietrza" w polu Metan "regulacja poprawna" (a przecież bardzo niedawno instalacja była regulowana przez fachowców) Nawiasem mówiąc w instrukcji obsługi programu A-Mon w polu LPG też jest napis "Uwaga: nadwyżka powietrza" . Może tak ma być?
To był stan wyjściowy. Nie zmieniając ustawienia śruby przeprowadziłem regulację zgodnie z zaleceniami i w efekcie w obu polach LPG i Metan uzyskałem napisy "Uwaga: nadwyżka powietrza". Poprzednio miałem tylko w jednym. Cóż... wróciłem do ustawień wcześniejszych (dzięki dobroczynnej funkcji wczytywania zapisanych wcześniej parametrów i rejestracji oryginalnego ustawienia śruby .
Według mnie sprawa rozbija się o początkową regulację śrubą na niskich obrotach. Tylko tam ingeruje człowiek.
Jak to wyregulować????????????????.
  
 
ja w poniedzialek zatankuje auto zobacze ile spali i wtedy podlacze auto pod kompa i zobacze co na tej zakladce programowanie mi sie wyswietla...
moze ta gorna sruba wlasnie odpowiedzialna jest za sklad mieszanki ogolnie?dolna odpowiada tylko za wolne obroty to moze gorna cos tam sie ustawia odnosnie wyzszych obrotow...
a moze to zla regulacja niskich obrotow dolna sruba byla przyczyna przygasania?bo przeciez przy skrecie zazwyczaj zdejmuje sie noge z gazu.
  
 
Dzięki Czekam na informacje.
  
 
ja wlasnie wrocilem z garazu
w obu kwadracikach pokazuje mi regulacja poprawna-sproboj zmniejszyc liczbe krokow autorator do ponizej 100 mysle ze bedzie lepiej...
jak ja zwiekszylem kroki to w gornym pokazalo mi sie nadmiar powietrza....
ja sie zastanawiam jak to zrobic zeby auto bylo bardziej zamulone za to zeby troche mniej palilo...w cieniasie sobie krecilem srubka i bylo git tu nie mam pomyslu co zmieniac
  
 
i tu jeszcze tekst ktory znalazlem na forum www.obd2.pl
Regulacja instalacji II gen. wg. BogdanS
Podaje na przykładzie BINGO's ale to mniej wiecej to samo co inne układy.

Reduktor do 1 i 2giej generacji powinien miec 2 sruby regulacyjne.
Jedna od regulacji czułości a druga od WOLNYCH OBROTÓW.

1. REGULACJA CZUŁOŚCI (odpowiednik poziomu paliwa w komorze plywakowej gaznika ) -tym regulujesz cisnienie w IIgim stopniu reduktora. Powinno byc wyregulowane minimalnie powyżej ciśnienia atmosferycznego. A robi sie to tak: odlaczasz waz prowadzący gaz z reduktora do miksera i podlaczasz do reduktora wezyk ktory zanurzasz w jakims zbiorniczku z wodą. Zasilasz zawory gazowe przez podlaczenie +12V np. do zaworu na reduktorze.
Teraz regulujesz srubą REG. CZUŁOŚCI tak, aby z wezyka wydostawaly sie pojedyncze bąbelki. Prawie nic. I już.
Teraz łączysz wszystko do kupy z mikserem tak jak było.

2. W programie interface'u gazowego ustawiasz wstepne otwarcie attuatora np. 100 i możliwość zamykania i otwierania na MAX.

3. Odpalasz silnik i trzymasz auto na 3000 RPM i przeaczasz na gaz (NIE WCISKAJĄC PEDAŁU PRZYSPIESZENIA BO MOŻE BYĆ BUM!)
Przy dobrych wiatrach, po chwili pozycja attuatora w miare sie ustabilizuje (jesli dziala sonda L) na jakiejs pozycji.
Wg. mnie, im bliżej 100 tym lepiej. Jeśli jest za mało lub za dużo (w granicah 20-30 w dół lub w góre) to można leciutko poprawić śrubą CZUŁOŚCI. Jeśli pozycja attuatora jest BAARDZO mała lub duża (np. 30 lub 160) to kibel. Trzeba dobrać lepszy mikser (można też sprawdzić dolot czy nie zatkany filtr albo jakaś chora zwężka na wlocie).
No więc załóżmy, że wyszło, iż przy 3000 RPM mamu pozycje att. oscylującą wokół 100.
4. Sprawdzamy , czy śruba od WOLNYCH OBROTÓW (w reduktorach niektórych oznaczona jako MINIMO) nie jest całkiem zakrecona bo wtedy auto raczej zgaśnie.
5. Puszczamy gaz i patrzymy na jakiej pozycji ustawi się attuator.
Teraz regulujemy śrubą wolnych obrotów tak, aby pozycja attuatora oscylowała w okolicy tej samej wartości co przy 3000 obr.
{{UWAGA: Jeśli układ ma dużą bezwładność (dłuugie przewody itp.) to można pozycje att. dla wolnych obr. ustawić nieco wyżej niż dla 3000.
Da nam to wzbogacenie mieszanki (chwilowe) podczas przyspieszania i zapobiegnie BUMom w kolektor }}

6. Teraz ponawiamy kroki 3 i 5 (bo mają na siebie wzajemnie wpływ)
Auto chodzi nam już poprawnie, ale...
7.Teraz najwazniejsze: (sprawdzenie poprawności dobrania układu mixer-dolot):
Notujemy wartości otwarcia attuatora dla 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000 RPM.
Jeśli wychodzi nam, ze wartośc ta rośnie wraz ze wzrostem obrotów - oznacza to zbyt "mały" mikser. I odwrotnie

Najlepiej, żeby wartość ta była w miarę równa z odchyłkami rzędu 30 - 40 kroków.

JEŚLI OTWARCIE ATTUATORA ROŚNIE Z OBROTAMI ZNACZNIE I PRZY 5000 SIĘGA 70-80% JEGO MAKSYMALNEGO OTWARCIA TO TAKI MIKSER NIE NADAJE SIE DO UŻYTKU. Bo przy dużych obciążeniach nie będzie w stanie dostarczyć wystarczającej ilości gazu i BUM.

Przy lekko rosnącej charakterystyce otwarcia att. można sobie pomóc funkcją "wzbogacania" podczas wciśnięcia pedału gazu. Większość systemów to ma.

CUT-OFF Nigdy nie zdejmujemy cut-off do 0% i obrotów poniżej 2000, bo silnik krokowy nie zdąży wrócić do swojego położenia po ponownym wciśnięciu gazu i będzie "szarpać" (wielokrotnie poruszany na forum temat).
  
 
Cytat:
2005-02-26 20:28:44, iampinki pisze:
zastanawiam jak to zrobic zeby auto bylo bardziej zamulone za to zeby troche mniej palilo...w cieniasie sobie krecilem srubka i bylo git tu nie mam pomyslu co zmieniac



Spróbuj zmienić ustawienie "typ jazdy". Ja miałem ustawione normalny i jak zmieniłem na ekonomiczny - samochód stracił trochę przyśpieszenia, ale zużycie się zmniejszyło o 1l (choć są to dane na podstawie jednego tylko tankowania, więc mało wiarygodne). Poza tym można poeksperymentować z opcją wzbogacenie. To z pewnością wpłynie na zmulenie auta. U mnie jest ustwione 350msec i przejście 22. Na razie nie mam doświadczeń w tej kwestii, ale zamierzam poeksperymentować.


A oto co odnośnie regulacji zaleciła mi osoba od której kupiłem interfejs na Allegro:
"Śruba nr 1 (ta duża) służy do podstawowej regulacji sprężyny na reduktorze, nią właśnie reguluje się ustawienie reduktora (siłę docisku membrany do pozycji zamknięcia) , natomiast ta druga jest do ustawienia biegu jałowego, chodzi o to ze można ustawić szczelinę tak, że gaz będzie delikatnie leciał.
Ustawić należy tak, ale to kwestia też wyczucia, że po rozpoczęciu regulacji układ musi balansować miedzy mieszanką bogatą a ubogą ale bardziej w stronę bogatej.
Śrubę numer 1 wkręcić aż samochód zacznie gasnąć (Mój dopis - sądzę, że wcześniej należałoby przykręcić śrubę nr 2) i zostawić w tym momencie, następnie cofnąć śrubą numer 2 i obroty powinny się ustabilizować. Tak regulować żeby balansował, ale w stronę mieszanki bogatej. Następnie regulacja na 3000, po niej nic już nie regulować, jedynie w zakładkach i osobiste ustawienia.
Ja podpowiem, że im mniejsza różnica miedzy max i min kroczkami tym lepiej układ wyregulowany, jeśli tak będzie i będzie prawidłowy stosunek powietrza do gazu to powinien lux chodzić, proponuje w zakładce zastrzeżone (mój przyp. - Ctrl + Alt + F7) dać większe wzbogacenie lambda – do ponad 5."

Sposób bardzo zbliżony do opisywanego przez Ciebie z tym, że nie trzeba niczego rozłączać (nawiasem mówiąc u gazowników nikt mi nigdy niczego nie rozłączał), lecz zwróć uwagę na istotę dobrego współwyregulowania (nowe słowo?) obu śrub. Myślę, że tu tkwi problem gaśnięcia przy skręcaniu - odpowiednie wyregulowanie siły docisku membrany do pozycji zamknięcia.
Póki co nie przerabiałem tego praktycznie, postaram się to zrobić jak czas mi pozwoli.


Czekam na nowe wieści dotyczące regulacji naszego typu instalacji.





[ wiadomość edytowana przez: kc dnia 2005-02-27 19:56:30 ]
  
 
ja mialem wzbogaceniu ustawione na 10, zmniejszylem do 5. czasu nie pamietam
na spalanie chyba ma tez duzy wplyw wybor zakresu pracy auturatora...ale tego nei jestem pewien - ja mam na maly...
czytalem tez ze nie warto stosowac autoadaptacji w naszym sterowniku....
ja tez planuje aktywowac sobie funkcje cut-off...
  
 
Cytat:
2005-02-27 20:27:08, iampinki pisze:
na spalanie chyba ma tez duzy wplyw wybor zakresu pracy auturatora...ale tego nei jestem pewien - ja mam na maly...



Czy to ustawienie "zakres regulacji - mała, normalna, długa"?
Co to znaczy i co to daje?

Cytat:
czytalem tez ze nie warto stosowac autoadaptacji w naszym sterowniku....



Co to jest autoadaptacja?
Czy jest to automatyczna regulacja?

Moje ustawienia są następujące:
Cut-off - nie aktywny
Wskaźnik temperatury - nie aktywny
Ustawienie TPS - wzrastające 0,625
Emulacja sondy - oba czasu emulacji 625
Parametry silnika krokowego max 100 min 125
Wzbogacenie - 350msec, przejście 22
Czas nagrzania Lambdy - 28
Typ jazdy - ekonomiczy
Zakres regulacji - normalna

Teraz pali mi 11,1-11,5
Przyśpieszenie słabe, lecz jeszcze wystarczające.