Mozliwosci tuningu silnika 1.8 TD???

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Ostatnio dr_Richie poruszyl w swoim poscie temat tuningu silnika 1.8 TD. Przeszukujac forum dotyczace silnikow diesla, natrafilem na taki oto watek:

http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=800

Jak pisali juz wczesniej koledzy na forum. Essi z klima i paroma rzeczami nie ma za bardzo miejsca na wieksze lub nowe urzadzenia w komorze silnika.

Ja osobiscie wpadlem przez przypadek na sposob zwiekszenia cisnienia sprezania w komorze cylindra.
Sprawa jest realizowana nastepujaco - zamiast nominalnych swiec zarowych wstawia sie swiece dluzsze i o wiekszej srednicy trzpienia grzewczego. U siebie mam oplowskie. Gwint pasuje idealnie do bloku silnika, tylko sam koncowka swiecy bardziej wystaje w glab komory.

Przez to, ze objetosc nowej wiekszej swiecy jest wieksza, w momencie sprezania pozostaje mniejsza objetosc w komorze dla mieszanki. Nie wiem tylko, jak duzy jest to wzrost cisnienia.

Subiektywnie, roznica jest wyczuwalna. Ale obliczen niestety nie mam jak wykonac, bo nie znam wymiarow komory spalania, ani wymiarow nominalnej i oplowskiej swiecy.
Niestety nie zrobilem modyfikacji swiadomie.

Powstaje teraz kwestia - Jak taka wieksza swieca zarowa wplywa na sposob wtryskiwania mieszanki i co sie wtedy dzieje w komorze?
Zmian zuzycia paliwa w sumie nie zauwazylem.

Czy zniana cisnienia jest na tyle duza, ze trzeba sie martwic o uszczelke pod glowica?

Pozdrawiam i zapraszam do wspolnych rozwazan
  
 
Wzrost ciśnienie sprężania nie musi się przekładać w Twoim przypadku na wzrost osiągów. Inne parametry komory spalania mogą powodować zakłócenia w rozprowadzaniu paliwa wewnątrz komory, a tym samym jego nieoptymalne spalanie. Ponadto wzrost ciśnienia sprężania może wymagać ponownej regulacji ciśnienia otwarcia wtryskiwaczy, a i dla pompy wtryskowej nie jest to bez znaczenia i może prowadzić do jej szybszego zużycia... Same pozytywy Ale ja jestem z "czarnowidzów", może ktoś inny ma jakieś optymistyczne spojrzenie
  
 
No wlasnie i tu brakuje mi tych wyliczen, o ktorych wspominalem.
Wydaje mi sie, ze wtrysk nastepuje nie w chwili minimalnej objetosci komory, a w chwili kiedy ma ona objetosc najwieksza. Powiedzmy w zaookragleniu 1800:4 czyli 450cm3. Wtedy nawet jesli ubedzie 2cm3, to maksymalna objetosc efektywna komory zmniejszy sie o 0,45% tylko. Wiec przy wtrysku paliwa nie wyglada to groznie.

Niestety nie wiem jaka jest rzeczywista minimalna objetosc komory, dlatego posluze sie grubym przyblizeniem.
Mam w cylindrze podczas sprezania cisnienie 31 atm, to znaczy, ze przy zalozeniach niescisliwoci gazu (nierealne w rzeczywistosci), objetosc komory wynosi 15 cm3. I teraz gdy spojrzymy na te 2 centymetry wiecej, to okaze sie, ze to az 13,3% objetosci.

Tylko co to daje? Dawka paliwa jest ta sama, wiec energii nie powstanie wiecej? Moze to, ze odrobine wczesniej powstanie cisnienie zaplonu? Tylko z kolei co to daje?

Pozdrawiam

  
 
Wtrysk ON następuje do silnie sprężonego powietrza, a więc nie w momencie, gdy tłok jest w DMP, tylko w GMP A nieco wzorków związanych z objętoscią komory spalania oraz parę innych informacji można znaleźć np. tutaj: www.zsm.radziejow.ids.pl/Publikacje/lopen4.htm
  
 
I wszystko juz jasne.
Dzieki za link, zaraz sobie poczytam.

Oto odpowiedz Mastersa, specjalisty od tuningu, udzielajacego sie na forum TDI:

totalnie nic to nie daje oprócz niebezpieczeństwa uszkodzenia świecy przez wtryskiwacz a raczej strumień rozpylonego paliwa, bowiem element grzejny świecy znajduje się w polu odziaływania przezeń. Swiece od forda są cienkie i krótkie a od opla dłuższe i grubsze. Po wkręceniu może zakłucić ona strumień rozpylonego paliwa i proces spalania.

Pozdrawiam