Holowanie, lawety, laweta, o lawetach - Strona 3

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
-> Jose . hehee 1500 kg masy włąsnej i tylko 500 ładownosci


[ wiadomość edytowana przez: goldrs dnia 2006-01-27 20:48:34 ]
  
 
Cytat:
2006-01-27 20:46:46, KajTan pisze:
Zdaje sie, ze nie zrozumieliscie - Hanomaga przejal Mercedes i z tego powstal model 207D. To jest zabytkowa laweta z krwii i kosci - dziala i jezdzi. Uciag - 2 tony - i jest na krotkie prawko Silnik 200D nie jest szybki, ale ekonomiczny. ojjjj oj ludzie malej wiary )


Jezeli chodzi o taki zestaw , to jak najbardziej
  
 
Czyli potrezbny jest Mercu!!!! Lub znajomy kierowca z E i laweta + jakis duzy wózek osobowy.
P.S A Qby Transit nie wezmie na poklad ??
  
 
Cytat:
2006-01-27 23:51:28, vistula pisze:
Czyli potrezbny jest Mercu!!!! Lub znajomy kierowca z E i laweta + jakis duzy wózek osobowy. P.S A Qby Transit nie wezmie na poklad ??



Może i weźmie, a gdzie Qba mieszka??

Pzdr.


[ wiadomość edytowana przez: taxi1313 dnia 2006-01-29 22:25:42 ]
  
 
Odświeżam wątek, bo tym razem jest kolejna trasa do pokonania. Jest to trasa: Gdańsk(Kowale)-Bydgoszcz(Piaski)-Gdańsk(Kowale).
Autko do przewiezienia, to też Zastava 1100, lecz tym razem praktycznie cała + (wpizdu) części, że auto będzie załadowane aż po dach, a może jeszcze nie wszystko się zmieści...
To jest już raczej pewniejszy zakup, bo tą czerwoną przejeło muzeum.
Auto nie moze jechać samo po ulicy nawet na holu, bo nie ma OC i przeglądu, a umowę będę pisał dopiero jak mnie będzie stać na przerejestrowanie... Tak mógłbym pojechać i wrócić autem sam i nie byłoby wogóle zamieszania.
Chciałem się dowiedzieć, czy macie moze jakąś możliwość taniego wypożyczenia przyczepy-lawety na terenie Gdańska? Szukam poprostu taniego rozwiązania, bo jestem jeszcze w etapie zbierania szmalu na auto, a do przełomu czerwca/lipca już niewiele czasu, a jeszcze muszę miec szmal na transport. Czy możecie mi Kogoś lub coś polecić?? Może macie jakiegoś znajomego, który pożyczyłby przyczepę, czy nawet auto-lawetę?? Jaki mógłby być przybliżony koszt całej tej "imprezy"??

Narazie mi sie nie pali, bo auto planuję odebrać na początku wakacji, zeby mieć czas, by je przywrócić do jeżdżacego stanu (a tak niewiele trzeba )

Z góry dzięki za pomoc.
Pozdrawiam.
  
 
Cytat:
2006-01-27 20:36:51, goldrs pisze:
Osobiscie nie widziałem lawet , których DMC jest mniejsze niz 1500 kg, więc teoretycznie można znalezc busa o masie własnej wiekszej niz 1500 kg,


Są takie lawety
W Warszawie ma je Bogucki na Korkowej - chyba 3 szt - dwie rejestrowane na 1400 dmc i ładowność 1000 a jedna 1450 dmc i 1100 ładowności (dowcip polega na tym, że są na pojedynczej osi tj dwukółki) - korzystałem z nich wieloktrotnie
Do ciągania uzywałem Passata TDI w który miał DMC 2030 i masę własną 1500 (maksymalna masa przyczepy to dla niego wg dowodu 1600) dmc zestawu wynosiło 3480 i wszystko grało
Tak więć warto podzwonić po wypożyczalniach i dowiedzieć się czy ktoś nie ma czegoś podobnego w Gdańsku
W ostatczeności jeśli jest to zastawa (która o ile sie nie mylę waży coś 800-900 kg) można wziąć platformę - są wypożyczalnie, gdzie są takie przyczepy - w dowodzie DMC 750 kg (bo wtedy nie trzeba hamulca i przegląd jest wieczysty) a właściciel wprost mówi że wytrzymuje tonę albo półtorej, bo oś jest pancerna iaopony z indeksem C
Z popularnych samochodów do holowania dobre jest jeszcze mondeo (przyczepa nawet do 1800 kg) oraz passat 4x4 (nawet 2000), oraz laguna (diesle 1300-1500), oprócze merców i beemek reszta osobówek może holować max 1200-1300
  
 
Cytat:
2006-01-27 20:36:51, goldrs pisze:
A teraz powiem jak jest na prawde. Mozesz ciągnąc lawete na kat "B"pod warunkami :


a nie jest przypadkiem tak, że na B dopuszczalne jest holowanie TYLKO przyczepy lekkiej, tj. o DMC <= 750kG? (plus oczywiście spełnienie warunku odpowiedniego pojazdu do odpowiedniej przyczepy) - powoduje to to, że Polonezem można ciągnąć np. lawetę dwuosiową (co znaczy, że nie jest to już przyczepa lekka), ale nie można tego robić z prawem jazdy kat. B, tylko już B+E

(tak się tylko zapytowuję nie do końca w temacie).
 
 
Ustawa prawo o ruchu drogowym
Art. 88 ust 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.
ust 2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:



3) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
c) ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

i dalej

ust 3. Prawo jazdy:


3) kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 - uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;

Jak więc widzisz przyczepę lekką (tj do 750 kg dmc) holować możesz zawsze jeśli masz prawo jazdy na pojazd holujący (np autobusem gdy masz tylko D) lub samochodem o DMC 3,5 t jeśli masz tylko B
W tym ostatnim przypadku prowadzisz zestaw o DMC 4250 (3500 samochód i 750 przyczepa) i mając tylko B robisz to legalnie
  
 
Cytat:
2006-03-06 13:45:17, robreg pisze:
Polonezem można ciągnąć np. lawetę dwuosiową (co znaczy, że nie jest to już przyczepa lekka), ale nie można tego robić z prawem jazdy kat. B, tylko już B+E


O tym czy przyczepa jest przyczepą lekką nie decyduje liczba osi ale DMC są np przyczepy pod łodzie na jednej osi o DMC 3500, są też przyczepy dwuosiowe o dmc 750 kg - jedne i drugie robi niewiadów
Scisle biorąc przyczepa dwuosiowa ta taka w której rozstaw osi jest wiekszy czy też większy równy 2 metrom
jeśli jest mniej to jest to tzw oś wielokrotna a nie dwie odrębne osie
Tak czy inaczej decydujace znaczenie ma wpis DMC dowodzie
A tak na marginesie to o ile mnie pamięć nie myli to maksymalna masa przyczepy z hamulcem dla poldka to tylko 1000 kg tak, że raczej ciągnięcie jakiejkowliek lawety odpada (chyba, że znajdziesz taką na 1000 kg - sama lawet wąży min 300 kg więc jej ładowność to max 700 kg czyli w praktyce jeden maluch, bo już nawet cieniak czy syreba będą cieższe)
  
 
Cytat:
2006-03-06 14:09:55, Rekus pisze:
O tym czy przyczepa jest przyczepą lekką nie decyduje liczba osi ale DMC są np przyczepy pod łodzie na jednej osi o DMC 3500, są też przyczepy dwuosiowe o dmc 750 kg - jedne i drugie robi niewiadów Scisle biorąc przyczepa dwuosiowa ta taka w której rozstaw osi jest wiekszy czy też większy równy 2 metrom jeśli jest mniej to jest to tzw oś wielokrotna a nie dwie odrębne osie Tak czy inaczej decydujace znaczenie ma wpis DMC dowodzie A tak na marginesie to o ile mnie pamięć nie myli to maksymalna masa przyczepy z hamulcem dla poldka to tylko 1000 kg tak, że raczej ciągnięcie jakiejkowliek lawety odpada (chyba, że znajdziesz taką na 1000 kg - sama lawet wąży min 300 kg więc jej ładowność to max 700 kg czyli w praktyce jeden maluch, bo już nawet cieniak czy syreba będą cieższe)


Oczywiście o byciu przyczepą lekką nie decyduje wieloosiowość tylko DMC, ale chyba jest tak, że przejście w przepisach poprzez ścieżkę od założonej DMC przyczepy przez max nacisk na oś da ilość osi, co powoduje że lawety lekkie są chyba tylko jednoosiowe.

ale to są moje domysły poparte rozmową z panem z wypożyczalni
 
 
Nie wiem co rozumiesz pod pojęciem "lekkie lawety"
Nie widziałem nigdy przyczepy lekkiej zarejestrowanej jako laweta
Biorąc pod uwagę, że masa własna to minimum 200 kg ładowność wynosiłaby 550 kg czyli za mało nawet dla malucha
Chyba, że uznać za lawety przyczepy do przewozu 1 quada - faktycznie sa to przyczepy lekkie ale ich wymiary to podajże 130x260 więc samochód nie wejdzie także z tego powodu
Lawetę można zbudować na pojedynczej osi np 1500 kg i wtedy wychodzi dwukółka taka jakie ma Bogucki ale nie jest to przyczepa lekka ze wszystkimi tego konsekwencjami (przede wszystkim musi mieć hamulec i podlega okresowym badaniom technicznym).
Z drugiej strony tak jak napisałem niewiadów robi przyczepy na cztery kółka (oś wielokrotna) na 750 DMC - nie mają one wtedy hamulców oraz są wyposązone w opony od samochodu osobowego (tj bez indeksu C) nie pamiętam czy 165r13 czy nawet 135 r13 tj fiat 125 albo nawet maluch
Najcieższa dwukółka jaką znam do podłodziówka z niewiadowa o DMC 3500 kg - teoretycznie na takiej osi można by też zbudować lawetę tylko po co.
Jak chcesz dokładne informacje do poszukam prospektu w domu
  
 
Panowie to wrescie jak jest z tym ciagnieciem lawety, bo raz czytam że można ciagnąć ale musi miec DMC mniejsze od auta i razem ne może przekraczać 3,5t, a za chwilę czytam że może mieć maksymalnie DMC 750kg, wieć nie przepisami a tak po normalnemu jak to w końcu jest. Ja to na razie rozumiem tak

1.auto ma DMC 2t, przyczepa ma 1,5t to jest to zgodne z przepisami
2. auto ma 3,5t, a przyczepa 750kg i jest to zgodne z przepisami

Oczywiście wszystko na samą kat.B, dobrze zrozumiałem przepisy czy źle je zinterpretowałem.
  
 
Przeczytaj uważnie cytaty z ustawy
Mowa tam o DMC przyczepy, masie własnej samochodu oraz DMC zestawu
W podanych przez Ciebie przykładach

ad. 1 możesz holować na B jeśli masa własna samochodu wynosi minumum 1500 kg (tzn DMC przyczepy nie przekracza masy własnej samochodu)
Jeśli przyczepa ma DMC 1500 a samochód ma DMC 2t i ładowność 500 kg lub mniejszą to wolno jeśli ładowność samochodu przekroczy 500 kg to nie bo jega masa własna będzie niższa niz DMC przyczepy (np 600 kg ładowności przy masie własnej 1400 kg)

ad. 2 holowanie przyczepy lekkiej (tj do 750 DMC) nie wymaga prawa jazdy kategorii E nigdy
MOżna ją holować autobusem mając tylko D
samochodem ponad 3500 DMC mając tylko C
oraz samochodem do 3500 mając tylko B
jest tak mimo, że gdy samochód holujący ma DMC ponad 2750 to masa zestawu przekraca 3500
innym słowy na prawo jazdy B można prowadzić zestaw typu samochód max 3500 oraz przyczepa max 750
jeśłi przyczepa ma >750 to albo są dwie mozliwości
A: łapie sie w opisany w ad.1 wyżej spośób w zestaw o DMC do 3500 (tj po pierwsze masa własna samochodu jest większa lub równa DMC przyczepy a po drugie suma DMC samochodu i przyczepy nie przkekracza 3500)
B: nie łapie się i wtedy potrzeba E nawet gdy masa zestawu nie przekracza 3500

tak więc w podanych przez ciebie przykładach
przykład 1. wolno Ci holować na B pod warunkiem, że masa własna pojazdu wynosi minimum 1,5 t
przykład 2. wolno Ci holować - do holowania przyczepy lekkiej wystarcza prawo jazdy na pojazd ciągnący

pominęlismy jeszcze kwestię maksymalnej masy przyczepy z hamulcem i bez dla konkretnego pojazdu - może się okazać, że prawo jazdy jest ok ale aby konkretny pojazd mógł holować daną przyczepę musi mieć ona hamulec (choś raczej nie będzie to doztyczyć lawet)

w praktyce dotyczy to raczej małych samochodów, które lawecie nie dadzą rady np seicento 400 z hamulcem a bez hamulca tylko 250, panda odpowiednio 800 i 400
tak więc np jeśli ktoś chciałby pociągnąć 600 kg pandą to przyczepa musi mieć hamulec, mimo że warunki techniczne pojazdów stanowią że przyczepy lekkie nie muszą go posiadać
  
 
Qfa dalej nic z tego nie rozumiem Mozna na przykladzie Poldek ma DMC 1550 kg, dopuszczalna ladownosc 0, to o jakim DMC moge pociagnac przyczepe
  
 
Cytat:
2006-03-07 15:17:07, Rawuk pisze:
to o jakim DMC moge pociagnac przyczepe


W nowych dowodach masz to jasno określone - 1 tona

  
 
Cytat:
2006-03-07 15:38:53, GDA pisze:
W nowych dowodach masz to jasno określone - 1 tona


No i wszystko jasne, dziekuje bardzo
  
 
Cytat:
2006-03-07 15:17:07, Rawuk pisze:
Qfa dalej nic z tego nie rozumiem Mozna na przykladzie Poldek ma DMC 1550 kg, dopuszczalna ladownosc 0, to o jakim DMC moge pociagnac przyczepe


masz to wpisane w dowodzie jak ci hak stemplują! aaaargh



masz to także DOKŁADNIE opisane na tabliczce znamionowej pojazdu (polecam przestudiowanie pozycji GVWR, GOWR (TRAILER WITH BRAKES), oraz GOWR (TRAILER WITHOUT BRAKES)
 
 
Cytat:
2006-03-07 15:54:20, robreg pisze:
masz to wpisane w dowodzie jak ci hak stemplują! aaaargh


Mam hak a wpisane nie mam
  
 
Cytat:
2006-03-07 15:56:16, Rawuk pisze:
Mam hak a wpisane nie mam


to pretensje do wydzialu komunikacji .... mnie gonili na badanie techniczne by mi diagnosta to wypisal, bo jakis baran przy wstemplowywaniu haka nie napisał adnotacji pod pieczątką
 
 


ale śmieszna rzecz tu jest: polonez ma DMC=1550kg, ale dopuszczalne naciski są większe, bo dają aż 1620kg... wot i ciekawostka