Siły wewnętrzne w przednim pasie (belka pod chłodnicą) DF/PN

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Panie i Panowie!!!
Interesuje mnie, czy ktoś z was posiada wiedze na temat rozkladania się sił wewnętrznych ( momenty zginające, momenty skręcające, siły tnące, siły osiowe) w belce pod chłodnicą (przedni pas) w naszych autkach. Siły te występują od obciążenia przenoszonego przez drążki reakcyjne. Max i min ich wartości przypuszczam, ze występują podczas hamowania, ruszania i również podczas manewru skręcania. Dysponując taką wiedzą, można by wykonać obwiednię tych że sil, a co za tym idzie określić najbardziej niebezpieczny przekrój, w którym występują max siły. Na podstawie tych informacji, można bedzie zaprojektować jakoweś wzmocnienia najniebezpieczniejszych przekrojów.
Uwzględniając do tego wpływy dynamiczne i obciążenie temperaturą, jesteśmy w stanie wyelimionować, przynajmniej w 90% awarie powstające w tych miejscach.
Co Wy na to drodzy Koledzy.
  
 
Pomysł brzmi nieźle! Ja jednak nie posiadam takiej wiedzy, natomiast bardzo chętnie skorzystałbym z winików
  
 
Napewno potrzebne jest przyjęcie schematu statycznego (prawdopodobnie bedzie to belka obustronnie sztywno zamocowana) oraz przyjęce max i min obciążen. Czyli jakie występują przecieżenia przy hamowaniu, ruszaniu i skręcaniu. Tylko skad wziaść te dane....teroretycznie można by to policzyć, ale jeszcze dokładnie nie wiem jak...
  
 
To już raczej można stwierdzić tylko dświadczalnie. Potrzebmy jest mostek z tensometrami i wszystko jasne. można potem zrobić model MES :D

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
nie jest to takie trudne!!!, jakby ktos podeslal mi dokladny przekroj belki przedniej to jestesmy wstanie obliczyc wszystko - drazki reakcyjne zamocowane przegubowo - przenosza tylko i wyl sily, momenty skrecajace - mozna przyjac jakis model zastepczy... wszystko sie da, zwlaszcza ze bede sie zajmowal teraz programem CATIA tio moze wlasnie na takim przykladzie sie pobawie:)
  
 
co do sił tnących rzeczonej belki to:

zobacz tu
  
 
Janio, to włąsnie te 10% na które nie policzymy i nie zaprojektujemy wzmocnien
Erpes, no własnie, jest problem z tym przekrojem tego profilu, nie mogę tego znaleźć. Wydaje mi sie, że te przekroje się różnią miedzy Polonezem, a Fiatem. A cala reszta, tak jak piszesz, naprawde nie musi być taka skomplikowana :)
Jeszcze jedno, schemat belki widzialbym taki: belka sztywno utwierdzona (obustronnie) w podłużnicach. Natomist miejsce przylożenia sił - miejsce mocowania drążków-ale to chyba oczywiste :)

[ wiadomość edytowana przez: macieklukomski dnia 2003-02-16 16:25:33 ]
  
 
Proponuję belkę zostawić w spokoju gdyż główne mocowanie drążków reakcyjnych przytwierdzone jest do czoła nadkoli, zaś główne obciążenia przenoszone są przez belkę pod silnikiem a przedni pas to tylko formalność Przenosi on głównie obciążenia skręcające! no i troszkę ścinających występujących na zgrzewach!

Wszelkie obciążenia przenoszą cztery śruby mocujące tę belkę
no i same nadkola!
A generalnie tu nie bardzo jest się do czego doczepiać gdyż przód poloneza mimo swej skromności jest zaprojektowany jak przy mojej ocenie na 5,5 ze skali 6 stopniowej

Warto usztywnić progi no i przydały by się solidniejsze słupki! To jest słaby punkt poldka ale ja mam sposób, wystarczy wnęki wypełnić pianką i poldek na sztywności zyska do tego stopnia że podczas podnoszenia autka na podnośniczku drzwi będzie można swobodnie otwierać!
  
 
Cytat:
2003-02-16 14:05:13, erpes pisze:
nie jest to takie trudne!!!, jakby ktos podeslal mi dokladny przekroj belki przedniej to jestesmy wstanie obliczyc wszystko -



to mi też podrzućcie jak będziecie mieli, poćwiczę sobie/se do egzaminu