Jaguar X-Type Kombi

Jaguar X-Type Kombi27.02.2004
Pojawił się kolejny powód aby kupić Jaguara. Atrakcyjny, piękny a zarazem wszechstronny X-Type Kombi daje kierowcy poczucie wyjątkowości i dostarcza niezapomnianych wrażeń, jakich można się spodziewać jedynie po samochodach marki Jaguar ...

Pojawił się kolejny powód aby kupić Jaguara – nowy model X-Type Kombi . Atrakcyjny, piękny a zarazem wszechstronny X-Type Kombi – najmłodsze "dziecko" w rodzinie Jaguara – daje kierowcy poczucie wyjątkowości i dostarcza niezapomnianych wrażeń, jakich można się spodziewać jedynie po samochodach marki Jaguar. Nowy model, pierwsze kombi w historii firmy kontynuuje ekspansję marki Jaguar w segmentach rynku, na których dotąd nie była obecna. X-Type Kombi jest następną nowością, tuż po premierze pierwszego Jaguara z silnikiem Diesla, który ukazał się na rynku w czerwcu 2003 roku.

Jaguar X-Type Kombi 1 Jaguar oferuje trzy wersje modelu X-Type Kombi: Entry, High oraz Sport. Wersja Entry o bardziej agresywnej stylizacja nadwozia skierowana jest do młodszych odbiorców. Wersja High natomiast ma charakter bardziej tradycyjny i stonowany, co podkreślają liczne elementy chromowane. Modele sportowe wyróżniają się wlotem powietrza w kolorze nadwozia, brakiem elementów chromowanych, większymi obręczami kół oraz niskoprofilowanymi oponami.

Nowy X-Type Kombi napędzany jest gamą silników pochodzących z modelu X-Type Sedan. Są to trzy jednostki benzynowe V6 o pojemnościach 2.0 l, 2.5 l, 3.0 l, oraz silnik Diesla o pojemności 2.0 litrów.

Dwie większe jednostki napędowe V6 zastosowano do samochodów z napędem na obie osie tj. z systemem Jaguar Traction – 4. Oprócz zalet, jakie daje napęd „4x4” na nawierzchni asfaltowej, X-Type Kombi 4x4 stanowi idealny wybór dla osób, które potrzebują większej przyczepności podczas holowania przyczepy lub jazdy po grząskim terenie.

X-Type Kombi został stworzony w Whitley Engineering Centre niedaleko Coventry w Wielkiej Brytanii. Powstał po wnikliwej analizie swoich przyszłych konkurentów, dokonanej głównie pod kątem udogodnień oferowanych użytkownikom oraz przestrzeni wewnątrz samochodu. Osiągnięto założony cel stworzenia praktycznego samochodu o jak największej powierzchni ładunkowej, która plasuje go na pierwszym miejscu wśród aut konkurencyjnych. Przy opuszczonych oparciach tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa powiększa się z 445 l przy wypełnieniu bagażnika do dolnej linii szyb, i 685 l przy wypełnieniu pod dach, do imponujących 1415 l, co w porównaniu z 1184 l w Audi A4 Avant daje różnicę 20% na korzyść X-Type Kombi. Maksymalna przestrzeń ładunkowa Jaguara jest większa także niż w Mercedesie C klasy kombi (1384 l) i BMW 3 Touring (1345 l). Tylny przedział pasażerski, jeżeli nie jest wykorzystywany do przewozu ładunków, daje podróżującym jeszcze większe poczucie komfortu niż w modelu X-Type Sedan dzięki nowej linii dachu, która zapewnia więcej przestrzeni nad głową.

Budowanie samochodu kombi na bazie istniejącego sedana może nie wydaje się trudne, jednakże w rzeczywistości jest bardzo skomplikowane. Jednym z kluczowych założeń dla X-Type Kombi było utrzymanie na takim samym poziomie unikalnej sztywności nadwozia X-Type Sedan, pomimo utraty wielu elementów usztywniających w tylnej części karoserii. Założenia te zostały spełnione, a sztywność skrętna nadwozia jest większa niż np. w BMW 3 Touring i wynosi 16,319 Nm/deg. Tak dobry współczynnik sztywności nadwozia osiągnięto zwiększając całkowity ciężar samochodu zaledwie o 65 kg.

Dzięki zmianom konstrukcyjnym w stosunku do X-Type Sedan znacznie powiększyła się tylna przestrzeń pasażerska za sprawą zupełnie nowej linii dachu, który nie schodzi gwałtownie ku tyłowi, lecz łagodnie łączy się z pokrywą bagażnika, poprzez subtelny spoiler.

TECHNIKA

Elementy nadwozia takie jak relingi, tylny spoiler i pokrywa bagażnika, wyprofilowana w sposób stanowczy i wyrazisty, nadają nowemu X-Type Kombi iście rasowy wygląd.

Jaguar X-Type Kombi 2 Wewnątrz kabiny zastosowano rozwiązania techniczne, umożliwiające elastyczne dopasowywanie wnętrza do potrzeb użytkowników. Przykładem jest dwudzielna tylna kanapa, która umożliwia jednoczesne zwiększenie przestrzeni ładunkowej oraz wygodną podróż jednemu lub dwóm pasażerom, w zależności od wielkości bagażu. Cała powierzchnia bagażowa została starannie wykończona najwyższej jakości materiałami, tak aby nawet po jej wyeksponowaniu, współgrała z estetyką wnętrza nowego Jaguara. Pod podłogą bagażnika znajduje się przestronny, łatwo dostępny schowek, wyposażony w 12V gniazdo elektryczne, w którym można swobodnie umieścić przenośny komputer np. na czas doładowania, lub podłączyć inne przenośne urządzenie elektryczne, takie jak lodówka samochodowa.

W komorze bagażnika znajdują się dodatkowe pojemniki na małe przedmioty, ukryte za zdejmowanymi pokrywami, po jednej lub obu jego stronach zależnie od specyfikacji. Bagaż w głównej części bagażnika można zakryć estetyczną, zwijaną roletą, która w prosty sposób da się zdemontować w razie konieczności złożenia tylnych siedzeń. Szybki i łatwy załadunek zapewnia dzielona pokrywa bagażnika, umożliwiająca otwarcie jedynie tylnej szyby zamiast zespolonej klapy.

Na dachu nowego X-Type Kombi seryjnie montowane są relingi, które w połączeniu z systemem różnego rodzaju uchwytów pozwalają przewozić narty, rowery lub inne bagaże w boksach dachowych.

SILNIKI

W modelu X-Type Kombi oferowane są trzy lekkie, kompaktowe silniki benzynowe. Aluminiowe "V6-tki"dostępne są w pojemnościach 2.0 l, 2.5 l oraz 3.0 l. Wszystkie oferują sportowe osiągi dzięki zaawansowanej technologii (m.in. zmienne fazy rozrządu, zmienna geometria układu dolotowego powietrza) oraz małe zużycie paliwa i niską emisję zanieczyszczeń.

Silniki te cechują się wysoką kulturą pracy oraz wyrafinowaniem technicznym m.in. dzięki zwartej budowie, izolowanym magnezowym pokrywom wałka rozrządu, które gwarantują cichą pracę silnika.

Najmniejszy z gamy silników benzynowych to 2-litrowy, 24-zaworowy V6 o pojemności skokowej 2099 cm³. Pełną moc 157 KM (117 kW) osiąga przy 6.800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 200 Nm osiąga przy 4.100 obr./min. Podobnie jak inne widlaste silniki V6, montowane do nowego X-Type Kombi, posiada 60-procentowy kąt rozwarcia, stalowy wał korbowy z czterema głównymi łożyskami, dwa wałki rozrządu na głowicę oraz cztery zawory na cylinder, poruszane przez lekkie popychacze mechaniczne. Tak jak w innych jednostkach napędowych V6, zastosowano tu cztery rury dolotowe o zmiennej geometrii oraz regulację czasu otwarcia i zamknięcia zaworu ssącego, w zależności od obciążenia silnika i poziomu obrotów, która pozwala uzyskać optymalną moc silnika przy niskim momencie obrotowym, co z kolei poprawia osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa, a co za tym idzie – niższej emisji zanieczyszczeń.

Jaguar X-Type Kombi 3 Nowy X-Type Kombi z 2-litrowym silnikiem V6 w wersji z manualną skrzynią biegów osiąga maksymalną prędkość 207 km/h, natomiast wyposażony w przekładnię automatyczną – 201 km/h. W zależności od rodzaju skrzyni biegów przyspiesza od 0-100 km/h odpowiednio w ciągu 9,6 s oraz 11,1 s.

Średni spośród gamy silników benzynowych V6 nowego X-Type Kombi ma pojemność 2.5 l (2.495 cm3) i moc maksymalną 194 KM (145 kW), przy 6.800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 244 Nm uzyskuje przy 3.000 obr./min, co czyni go bardzo elastycznym. Cechuje się bardzo dobrym wskaźnikiem mocy w przeliczeniu na 1 l pojemności, uzyskując wartość 77,7 KM/1l. Taki poziom wskaźnika plasuje go prawie na równi z największym w gamie silników X-Type - 3.0 V6, dla którego wartość współczynnika wynosi 77,8 KM/1l. Wersja z silnikiem 2.5 l V6 oferuje bardzo dobre osiągi zarówno przy manualnej jak i automatycznej skrzyni biegów. Przyspieszenie od 0-100 km/h wynosi odpowiednio 8,5 s oraz 9,2 s, a prędkość maksymalna – odpowiednio 222 km/h i 217 km/h.

Największym i najmocniejszym spośród rodziny silników benzynowych X-Type Kombi jest 3-litrowa jednostka napędowa V6, o pojemności skokowej 2.967 cm3. Osiąga moc 231 KM (172 kW) przy 6.800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 284 Nm uzyskuje przy 3.000 obr. / min. X-Type Kombi z 3-litrowym silnikiem V6 jest jednocześnie najszybszym spośród wszystkich modeli Jaguara serii X. Osiąga on maksymalną prędkość 232 km/h i przyspieszenie 7,2 s z manualną skrzynią biegów. Automatyczna przekładnia pozwala rozpędzić samochód od 0-100 km w 7,8 s i osiągnąć maksymalną prędkość 227 km/h.

NOWY SILNIK WYSOKOPREŻNY

W X-Type Kombi oferowany jest również nowy silnik Diesla, który miał swoją premierę w czerwcu 2003 r. Otworzył on firmie drogę na segmenty rynku niedostępne dotąd dla Jaguara. Ten turbodoładowany diesel to silnik typu commonrail o pojemności skokowej 2.0 litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągający moc 130 KM (96 kW) przy 3800 obr./min. Turbosprężarka z funkcją overboost, tak zwanym "przeładowaniem", pozwala na podniesienie maksymalnego momentu obrotowego silnika do 350 Nm. Silnik Diesla rozpędza nowego X-Type Kombi do 198 km/h i pozwala na przyspieszenie od 0-100 km/h w 10.2 s przy jednoczesnym małym zużyciu paliwa i niskiej emisji zanieczyszczeń. Zbudowany został na bazie silnika TDCi produkowanego przez koncern Ford Motor Company a sprawdzonego w nowych wersjach forda Mondeo. Aby sprostać potrzebom rodziny X-Type został udoskonalony przez firmę Jaguar. Osiągnięto tym samym silną, wyrafinowaną i cichą jednostkę napędową.

Rzędowy, czterocylindrowy silnik o niezwykle wytrzymałym bloku i lekkiej konstrukcji waży, wraz z kołem zamachowym i kompletnym sprzęgłem, zaledwie 195 kg i ma wymiary (Dł./Szer./Wys.) 503mm/608mm/681mm. Lekkie aluminiowe tłoki i doskonale wyważony wał korbowy, osadzony na pięciu łożyskach głównych, gwarantują siłę i trwałość tej jednostki napędowej.

W Dieslu zastosowano system bezpośredniego wtrysku paliwa o bardzo wysokim ciśnieniu, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. System wtryskowy osiąga ciśnienie wahające się od 230 barów (3,380 psi) przy niskich obrotach do 1500 barów (22,000 psi), podczas pracy silnika powyżej 2000 obr./min., co pomaga na efektywne spalanie paliwa. Wtryskiwacze sterowane są elektronicznie i dostarczają do komory spalania dwie, bardzo precyzyjnie wymierzone dawki paliwa - pierwszą pilotażową, po której następuje zasadnicza, powodująca uzyskanie pełnej mocy, przy każdorazowym skoku tłoka. To rozwiązanie powoduje, że proces spalania paliwa jest bardzo efektywny, a silnik pracuje cicho i równomiernie, dostarczając więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa, niezależnie od obrotów.

Firma Jaguar opracowała system CNS [Combustion Noise Sensor]- system czujników głośności spalania, który "wsłuchując" się w każdy skok tłoka w cylindrze, zmniejsza odgłosy spalania, poprzez drobne korekty ilości podawanego paliwa, zarówno w fazie pilotażowej, jak i zasadniczej.

Jaguar X-Type Kombi 4 Nowy X-Type Kombi z silnikiem Diesla osiągnął w testach spalanie na poziomie 5.8 litra na 100 km w cyklu mieszanym, co ponownie plasuje go czołówce klasy, wśród Mercedesa C- 220 Cdi , BMW 320d, czy Audi A4 1.9 Tdi. Pierwszy przegląd serwisowy ustalono na 20 tys. km przebiegu, lub po 12 miesiącach eksploatacji. Wszystkie wyżej opisane zalety nowego Jaguara z silnikiem Diesla wpływają na znaczne ograniczenie wydatków związanych z eksploatacją.

BEZPIECZEŃSTWO

Nowy X-Type Kombi cechuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa, zarówno aktywnego jak i pasywnego. Bezpieczeństwo aktywne zapewnia wyjątkowo wytrzymała konstrukcja nadwozia, strefy zgniotu oraz nowoczesny układ jezdny, wyposażony w mocniejszych wersjach silnikowych w system stałego napędu na obie osie (Jaguar Traction–4).

X-Type Kombi gwarantuje najwyższe w swojej klasie bezpieczeństwo pasywne. Pakiet obejmuje czujniki obciążenia foteli, napinacze pasów bezpieczeństwa z funkcją limitu obciążenia, dwustopniowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne oraz boczne kurtyny powietrzne, zarówno w przedniej i tylne części pojazdu. Tylne siedzenia wyposażono w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz regulowane zagłówki. Jednocześnie oparcie tylnej kanapy, stanowiące barierę pomiędzy przestrzenią ładunkową a pasażerską, spełnia najsurowsze wymogi bezpieczeństwa. Dodatkową ochronę stanowi siatka zabezpieczająca przed niekontrolowanym przemieszczaniem się drobnego bagażu do przedziału pasażerskiego.

NAPĘD

Od chwili wejścia na rynek modelu X-Type, w 2001 roku, wszystkie jego wersje wyposażone były w system Jaguar Traction-4 czyli napęd 4x4. Jednakże, wraz z pojawieniem się w ofercie nowych silników : benzynowego 2.0 V6 i 2.0 Diesel, X-Type wyposażony w te jednostki napędowe dostępny jest w wersji z napędem na przednią oś. Wersje nowego X-Type Kombi ze stałym napędem na cztery koła, wyposażone w silniki benzynowe V6 2.5 oraz V6 3.0, stawiają Jaguara w bezpośredniej konkurencji z napędzanym na obie osie Audi Quattro Avant. System Traction-4 daje pełne poczucie bezpieczeństwa oraz gwarantuje przyczepność i precyzję prowadzenia w każdych warunkach drogowych, przy każdej prędkości, sprawiając wrażenie, że Jaguar jest "przyklejony" do drogi. Skrzynia rozdzielcza przeniesienia napędu, która jest sercem systemu Traction-4, zamontowano na bloku silnika w celu uzyskania jak największej sztywności. System rozdziela moc pomiędzy tylną i przednią oś w stosunku 60% do 40%, co podkreśla sportowy charakter Jaguara, dając jednocześnie poczucie jazdy samochodem z tylnym napędem. W trudnych warunkach atmosferycznych i śliskiej nawierzchni, system, badając przyczepność poszczególnych kół, przekazuje większą część mocy na te koła, które mają lepszą przyczepność.

ZAWIESZENIE

Głównym celem twórców nowego kombi było uzyskanie parametrów sztywności nadwozia X-Type Sedan, gwarantujących komfort, precyzję układu jezdnego i dynamikę jazdy. Większość, wykorzystywanych dotąd w sedanie, elektronicznych systemów kontrolujących parametry zawieszenia została jedynie zaprogramowana na potrzeby X-Type Kombi. Przednie zawieszenie w układzie MacPhersona ze stalową, konstrukcyjną ramą przestrzenną, wahaczami wzdłużnymi oraz amortyzatorami o podwójnym łożyskowaniu, skutecznie eliminuje drgania zawieszenia i układu kierowniczego o zmiennym stopniu wspomagania. Twardość układu wspomagania kierownicy regulowana jest w zależności od prędkości jazdy. Układ hamulcowy składa się z czterech tarcz hamulcowych (w tym przednich wentylowanych) i standardowo wyposażony jest w systemy ABS i EBD. W opcji dostępny jest system DSC [Dynamic Stability System].

SKRZYNIA BIEGÓW

Manualna, pięciostopniowa skrzynia biegów montowana jest we wszystkich typach X-Type Kombi. Konstruktorzy zadbali o to aby na drążek zmiany biegów nie przenosiły się żadne drgania z układu napędowego, a skrzynia pracowała nadzwyczaj precyzyjnie i cicho. Zbudowana jest z niezwykle trwałych i lekkich elementów aluminiowych, dzięki czemu waży zaledwie 47.7 kg. Połączona jest z samoregulującym się sprzęgłem jednotarczowym, o wadze 17.9 kg, które będąc dodatkowo usztywnione, wpływa na wydłużenie żywotności bezobsługowej skrzyni biegów obliczonej na przebieg min. 240 tys. km.

W ofercie nowego X-Type Kombi z gamą silników benzynowych V6, znajduje się elektronicznie sterowana , pięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów, która doskonale zachowuje się przy spokojnej jeździe, jak też podczas gwałtownych przyspieszeń. Wyposażona jest w najnowszej wersji system J-Gate, który pozwala dopasować parametry skrzyni do stylu jazdy poprzez wciśnięcie klawiszy "normal" lub "sport", w momencie, gdy dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji D- drive.

NOWOŚCI I DODATKI

Pokrywa bagażnika nowego X-Type Kombi jest dzielona, co pozwala na niezależne otwarcie wbudowanej w nią szyby. Takie rozwiązanie jest bardzo praktyczne w przypadku małego bagażu, takiego jak torby sportowe czy kosze z zakupami. Standardowo szybę otwiera się wykorzystując przycisk wbudowany w podstawę tylnej wycieraczki.

Jaguar X-Type Kombi 5 Otwarcie pokrywy w całości możliwe jest przy użyciu pilota lub za pomocą zamka elektrycznego, którego przycisk znajduje się pod panelem ozdobnym nad tablicą rejestracyjną. Otwarcie i zamykanie pokrywy bagażnika wspomagają dwa amortyzatory, wypełnione gazem. Pełen kąt rozwarcia zarówno szyby jak i klapy bagażnika wynosi 88°. Opcjonalnie możliwe jest zaprogramowanie pilota w taki sposób, aby zamiast całej klapy bagażnika, otwierał jedynie jej okno.

Nowy X-Type Kombi wyposażony jest w automatyczny system uruchamiania tylnej wycieraczki. W momencie włączenia biegu wstecznego przy uruchomionych wycieraczkach przedniej szyby, tylna wycieraczka uruchamia się automatycznie, w trybie przerywanym. Jeżeli jednak tylna wycieraczka już jest włączona na tryb przerywany, w momencie włączenia biegu wstecznego, automatycznie przechodzi ona w tryb pracy ciągłej, a po wrzuceniu pierwszego biegu lub pozycji D-drive, wraca do pracy przerywanej. Przednie czujniki ułatwiające parkowanie są nowością w ofercie X-Type, podczas gdy czujniki na tylnym zderzaku, chroniące przed uderzeniem w niewidoczne przeszkody, montowane są seryjnie.

W gamie samochodów X-Type model 2004 pojawiły się świeże kolory nadwozia i nowe wzory aluminiowych obręczy kół w rozmiarach od 16 do 18 cali.

Samochody w wersjach Entry i Sport otrzymały nową kierownicę z seryjnie montowanymi przyciskami sterującymi systemem ICE [ In Car Entertainment ]. Standardowo, system składa się z sześciu głośników wysokiej klasy, natomiast w wersji opcjonalnej z dziewięciu. Dwa z nich to subwoofer’y z indywidualnymi wzmacniaczami. Moc takiego zestawu sięga 320W.

Siedzenie kierowcy sterowane jest elektrycznie i pozwala na zapamiętanie trzech pozycji fotela, łącznie z ustawieniami zewnętrznych lusterek. Na kierownicy znajdują się sterowniki tempomatu [cruise control], jeśli taki system zamontowano w samochodzie.

Na zestawie wskaźników tablicy rozdzielczej, znajduje się lampka ostrzegająca przed niebezpiecznie obniżającą się temperaturą na zewnątrz samochodu, która może powodować oblodzenie powierzchni drogi. Sygnalizator włącza się przy 4°C. Dostępne w wersji X-Type Sport, nowe tkaniny obiciowe Alcantara stanowią doskonałe połączenie nowoczesnej stylistyki z tradycyjnym wyobrażeniem luksusu.

Źródło: Jaguar