Jaguar XJ i XF 2013 - nowe silniki i napęd AWD!

Jaguar XJ i XF 2013 - nowe silniki i napęd AWD!17.08.2012
Nieco ponad rok temu Jaguar zapowiedział, że wreszcie wprowadzi do swojej oferty modele z napędem na wszystkie koła. Teraz wywiązuje się z tej obietnicy, choć trzeba przyznać, że w mocno okrojonej formie. Napęd 4x4 będzie bowiem ...

...dostępny tylko w nowych modelach XF i XJ i tylko wtedy, gdy zostaną one wyposażone w nową jednostkę napędową V6 o pojemności 3 litrów. Chodzi tu o silnik turbo o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm stworzony na bazie 5-litrowej jednostki V8.

Jaguar XJ i XF 2013 - nowe silniki i napęd AWD! 1Zużywa on o 11% paliwa mniej w cyklu miejskim i o 22% paliwa mniej w trasie w porównaniu z silnikiem V8. 3-litrowy V6 będzie standardowym silnikiem w dużym sedanie XJ. I to właśnie tylko z tym silnikiem będzie można połączyć nowy napęd na wszystkie koła Jaguara noszący nazwę „Instinctive All-Wheel Drive”.

Nową, standardową jednostką napędową w Jaguarze XF będzie 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik turbo o mocy 240 KM i maksymalnym momencie obrotowym 340 Nm, który sprawia, że pojazd rozpędza się z miejsca do 100 km/h w 7,5 sekundy. Jednak, jeśli klient zdecyduje się na zakup XF z silnikiem V6 turbo i napędem na tylną oś, sprint do setki zajmie mu już tylko 5,7 sekundy (tak samo zachowuje się Jaguar XJ w tej samej konfiguracji silnikowej).

Jednocześnie Jaguar wycofał z gamy silnikowej modeli XF i XJ 5-litrowy silnik V8 o mocy 385 KM – będzie go można nabyć tylko w modelach XJL (wariant o wydłużonym rozstawie osi). Model XJ Supercharged będzie dostępny z silnikiem V8 turbo o mocy 470 KM, a XJ Supersport i Ultimate z jednostką V8 turbo o mocy 510 KM. Natomiast Jaguar XF Supercharged otrzyma silnik V8 o mocy 470 KM, a XFR o mocy 510 KM.

Jaguar XJ i XF 2013 - nowe silniki i napęd AWD! 2 Wróćmy jednak do „intuicyjnego napędu na wszystkie koła” (Instinctive All-Wheel Drive). Jest to aktywny system zarządzania mocą i momentem obrotowym silnika. Nadal traktuje preferencyjnie tylną oś, jednak potrafi przenieść do 50% momentu obrotowego na przednie koła, zapobiegając np. ich buksowaniu w trudnych warunkach drogowych. System jest zaprogramowany w taki sposób, by wstępnie przenosił moment obrotowy na przednie koła poprawiając trakcję podczas ruszania z miejsca. Działa także w trybie zimowym, w którym moc dzielona jest w stosunku 30/70 między przednią a tylną oś.

Zarówno Jaguar XF, jak i XJ otrzymają także nowe, 8-biegowe przekładnie ZF z manetkami do zmiany biegów umocowanymi przy kierownicy.

Źródło: Jaguar, autoblog.com, opracowanie: BM