Nowe MINI z roku modelowego 2008

Nowe MINI z roku modelowego 200805.06.2007
Już od sierpnia 2007 r. wszystkie modele MINI hatchback będą charakteryzować się niższym zużyciem paliwa i niższym poziomem emisji spalin – najbardziej wydajne będzie nowe MINI Cooper D: 3,9 litra paliwa na 100 kilometrów, 104 gramy CO2 na kilometr ...

Nowe MINI przechodzi samo siebie. Dzięki licznym działaniom podjętym w celu obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji spalin, w roku 2008 jedyny na świecie luksusowy samochód z segmentu małych pojazdów pod względem wydajności jeszcze bardziej wysunie się na prowadzenie. Już od sierpnia 2007 r. wszystkie warianty modelowe nowego MINI (oprócz Cabrio) będą standardowo wyposażone w nowoczesne komponenty peryferyjne silnika, które pozwolą na oszczędniejsze zużycie paliwa, zwiększając jednocześnie radość z jazdy. System Brake Energy Regeneration, automatyczna funkcja włączania i wyłączania silnika oraz wskaźnik zmiany biegów to funkcje, które zagwarantują MINI Cooper S i MINI Cooper oraz MINI One i MINI Cooper D niespotykaną jak dotąd w ich klasie równowagę pomiędzy radością z jazdy a niskim zużyciem paliwa. Absolutnym liderem pod względem wydajności jest MINI Cooper D: wyposażony w 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 80 kW/110 KM model spala w cyklu pomiarowym UE zaledwie 3,9 litra paliwa na 100 kilometrów i osiąga niezwykle niski w swej klasie poziom emisji CO2 rzędu 104 gramów na kilometr. Zwiększenie wydajności wszystkich wariacji modelowych MINI nie wpłynie jednak na podwyższenie aktualnej ceny zakupu.

Nowe MINI z roku modelowego 2008 1 Przyspieszanie to sama radość, a hamowanie zasila układ elektryczny pojazdu w dodatkową energię. Idealnym przykładem sprytnego połączenia większej radości z jazdy i zredukowanego zużycia paliwa jest system odzyskiwania energii hamowania Brake Energy Regeneration, który będzie odtąd standardowo montowany we wszystkich modelach MINI. Inteligentny system zarządzania energią pozwala na przekształcenie mocy pierwotnej silnika w siłę napędu, przy czym prąd dla instalacji elektrycznej pojazdu wytwarzany jest wyłącznie podczas toczenia się lub wyhamowania pojazdu. W tym celu w fazie napędzania pojazdu alternator jest automatycznie odłączany. Moc generowana w tradycyjnym pojeździe idzie tu zatem w parze z jeszcze lepszym przyspieszeniem. Oczywiście zasilanie elektryczne jest stale pod kontrolą: gdy tylko MINI wchodzi w fazę toczenia lub hamowania, następuje ponowne uruchomienie alternatora.

Co więcej, inteligentny system zarządzania energią nieustannie monitoruje poziom naładowania akumulatora. Określone fazy regeneracji, sprecyzowane minimalne obciążenie oraz wykorzystanie nowoczesnej generacji akumulatora AGM (Absorbent Glass Mat) daje gwarancję maksymalnej trwałości użytkowej akumulatora. System odzyskiwania energii hamowania pozwala zredukować zużycie paliwa nowego MINI i poziomy emisji spalin niezależnie od stylu jazdy.

Funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika: nigdy więcej pracy na biegu jałowym. We wszystkich modelach MINI wyposażonych w przekładnię manualną można będzie w przyszłości całkowicie wyeliminować pracę silnika na biegu jałowym. Nowa funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika automatycznie wyłącza silnik w momencie zatrzymania się pojazdu np. na skrzyżowaniu, gdy tylko dźwignia zmiany biegów zostanie ustawiona w pozycji neutralnej, a kierowca zwolni pedał sprzęgła. Aby ponownie uruchomić silnik, wystarczy tylko ponownie nacisnąć sprzęgło. Silnik zostanie wówczas bezzwłocznie uruchomiony.

Funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika pozwala na bardziej oszczędną jazdę, zwłaszcza w warunkach ruchu miejskiego. Podczas każdego zatrzymania pojazdu zużycie energii i emisja spalin spada bowiem do zera. Zbędne zużycie paliwa podczas pracy na biegu jałowym należy już do przeszłości. Funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika jest gotowa do pracy za każdym uruchomieniem silnika. System aktywuje się po osiągnięciu przez olej silnikowy optymalnej temperatury roboczej. Dla zachowania bezpieczeństwa i komfortu niektóre warunki wymuszają pozostawienie silnika włączonego. Poprzez stałe monitorowanie trybu pracy pojazdu i warunków pogodowych inteligentny układ sterowania jest w stanie określić sytuacje, w których korzystniej jest pozostawić silnik włączony. Odnosi się to do sytuacji, w których akumulator jest słabo naładowany oraz gdy temperatury zewnętrzne są bardzo wysokie (ponad 30°C) lub bardzo niskie (poniżej 3°C). Silnik nie jest wyłączany również podczas krótkich chwil zatrzymania pojazdu, gdy temperatura we wnętrzu nie osiągnęła poziomu wyznaczonego przez system ogrzewania i klimatyzacji lub gdy ogrzewanie wykorzystywane jest do usunięcia lodu lub pary z przedniej szyby. System potrafi także rozróżnić, kiedy pojazd zatrzymuje się na krótko, a kiedy kończy jazdę: silnik nie będzie ponownie uruchomiony w przypadku odpięcia pasów bezpieczeństwa przez kierowcę, otwarcia drzwi kierowcy lub maski silnika. Funkcję automatycznego włączania i wyłączania silnika można w każdej chwili wyłączyć jednym naciśnięciem przycisku.

Nowe MINI z roku modelowego 2008 2 Dzięki wskaźnikowi zmiany biegów – kolejnej funkcji standardowej – kierowca MINI ze skrzynią manualną może zawsze cieszyć się ekonomicznym stylem jazdy. Układ sterowania silnikiem nieustannie analizuje prędkość obrotową silnika, warunki drogowe i pozycję pedału gazu i w oparciu o te czynniki dobiera optymalny bieg dla ekonomicznej jazdy. Gdy tylko wskazana jest zmiana biegu, na wyświetlaczu poniżej prędkościomierza wyświetlany jest odpowiedni symbol strzałki. Bieg może być również przedstawiony w postaci cyfry.

Wskaźnik zmiany biegów można włączyć i wyłączyć za pomocą funkcji menu na komputerze pokładowym. System uwzględnia ponadto aktualny styl jazdy, np. intensywne przyspieszanie. MINI Cooper S: doskonałe osiągi połączone z jeszcze większą wydajnością.

Zwiększona wydajność silników podnosi prestiż nowego MINI wraz z upływem czasu. Poprzez swą fascynującą stylistykę MINI emanuje pewnością siebie. Pojazd jest wyrazem jakości, a jego wygląd ogólny jeszcze bardziej współgra z naturą. MINI to wzorcowe – nie tylko w klasie małych pojazdów – połączenie radości z jazdy i oszczędności, niezależnie od rodzaju silnika. Najwyższy poziom wydajności osiąga nowe MINI Cooper S wyposażone w 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra z turbosprężarką Twin Scroll i systemem bezpośredniego wtrysku. Silnik rozwija 128 kW/175 KM mocy i generuje moment maksymalny rzędu 240 Nm przy obrotach w zakresie 1 600 i 5 000 obr/min, który zostaje zwiększony 260 Nm dzięki funkcji Overboost. MINI Cooper S osiąga prędkość maksymalną 225 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy. Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE to 6,2 litra na 100 kilometrów (w poprzednim modelu: 6,9 litra/100 kilometrów), a poziom emisji CO2 to zaledwie 149 gramów na kilometr (w poprzednim modelu: 164 g/km) – wartości te wskazują wyraźnie, że dzięki najnowocześniejszym technologiom można z łatwością połączyć wydajność z doskonałymi osiągami silnika.

4-cylindrowy, bezsprężarkowy silnik nowego MINI Cooper o pojemności 1,6 litra rozwija moc 88 kW/120 KM. Maksymalny moment obrotowy rzędu 160 Nm dostępny jest już przy 4 250 obr/min. Inspirowany wyjątkową technologią VALVETRONIC firmy BMW Group system regulacji zaworów ssących jest w pełni adaptacyjny. Skok zaworów i czasy otwarcia sterowane są płynnie i elektronicznie w zależności od aktualnego zapotrzebowania mocy. Ten innowacyjny system regulacji zaworów nie tylko zapewnia spontaniczną reakcję i niezwykle spokojną pracę silnika, ale gwarantuje również niski poziom zużycia paliwa i emisji spalin. MINI Cooper przyspiesza od 0 do 100 km w 9,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 203 km/h. Średnie spalanie utrzymane jest na poziomie zaledwie 5,4 litra na 100 kilometrów w cyklu pomiarowym UE (w poprzednim modelu: 5,8 litra/ 100 kilometrów), natomiast poziom emisji spalin został obniżony do 129 gramów na kilometr (w poprzednim modelu: 139 g/km), co powoduje, że MINI Cooper z roku modelowego 2008 wyznaczy jeszcze wyższe standardy wydajnej radości z jazdy.

Nowe MINI One otwiera świat pojazdów MINI w niezwykle atrakcyjny sposób. Wyraża fascynację tym wyjątkowym samochodem klasy premium niewielkich rozmiarów w sposób bardzo ekonomiczny. Jego 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra zbudowany jest z tych samych zaawansowanych komponentów, co niezwykle mocna i wydajna jednostka MINI Cooper. Z mocą 70 kW/95 KM i maksymalnym momentem obrotowym 140 Nm przy 4 000 obr/min MINI One odznacza się prawdziwie sportowymi osiągami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 10,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 185 km/h. Poziom zużycia paliwa w cyklu pomiarowym UE oraz poziom emisji spalin zostały jeszcze bardziej zoptymalizowane. MINI One z roku modelowego 2008 spala 5,3 litra na 100 kilometrów (w poprzednim modelu: 5,7 litra/100 kilometrów) i emituje 128 gramów CO2 na kilometr (w poprzednim modelu: 138 g/km).

Nowe MINI z roku modelowego 2008 3 Nowe MINI Cooper D przedstawia ogromny potencjał nowoczesnych silników wysokoprężnych w jeszcze bardziej imponujący sposób. Właściwości 4-cylindrowego silnika o pojemności 1,6 litra to oparty na technologii Common Rail, nowatorski system bezpośredniego wtrysku i turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny, zapewniające idealny poziom mocy przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. Moc nowego i niezwykle lekkiego – dzięki aluminiowej konstrukcji – silnika wysokoprężnego to 80 kW/110 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy 240 Nm można teraz uzyskać w zakresie od 1 750 do 2 000 obr/min. Funkcja Overboost pozwala na chwilowe zwiększenie momentu obrotowego do 260 Nm.

MINI Cooper D oferuje imponującą moc napędową i sportowe osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 9,9 sekundy, a maksymalna prędkość to 195 km/h. Poziom zużycia paliwa i emisji spalin nowego MINI Coopera D robią wrażenie. Średnie spalanie w cyklu pomiarowym UE to 3,9 litra na 100 kilometrów (w poprzednim modelu: 4,4 l/100 km), a poziom emisji spalin wynosi 104 gramów na kilometr (w poprzednim modelu: 118 g/km) – wartości te wyznaczają nowe standardy wydajności. Jak dotąd MINI nie było jeszcze nigdy tak ekonomiczne i oszczędne – i jeszcze nigdy nie dostarczało tak dużej dawki radości z jazdy przy niskim zużyciu paliwa i emisji spalin. Z zasięgiem bez tankowania wynoszącym 1025 kilometrów MINI Cooper D wykazuje cechy prawdziwego długodystansowca.

Jedną z funkcji zwiększających komfort jazdy nowym MINI z roku modelowego 2008 jest unowocześniony tempomat, wyświetlający wybraną prędkość w sposób cyfrowy. Tempomat pozwala wybrać i utrzymać zadaną prędkość niezależnie od rodzaju trasy. W roku modelowym 2008 MINI Cooper D dołączy do takich modeli jak MINI Cooper S, MINI Cooper i MINI One wyposażonych w 6-biegową skrzynię automatyczną. Już od sierpnia 2007 r. uzupełnieniem pokładowych funkcji rozrywki w nowym MINI będzie połączenie USB z funkcją Bluetooth do podłączania zewnętrznych źródeł dźwięku. Połączenie to pozwala na zintegrowanie urządzeń do przechowywania mediów czy takich odtwarzaczy MP3 jak na przykład Apple iPod z systemem rozrywki MINI poprzez port USB. Wyboru muzyki dokonuje się za pomocą sterowników systemu audio, którego menu pozwala na selekcję pomiędzy wykonawcą, albumem itp. Za pomocą funkcji Bluetooth można również bezprzewodowo podłączyć telefony komórkowe. Dodatkowym akcentem wizualnym wśród bogatego zestawu akcesoriów wyposażenia jest unikalny lakier metaliczny w kolorze White Silver, dostępny dla MINI Cabrio Sidewalk.

Źródło: BMW